Main Menu
User Menu

Micubiši A6M2 11 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M2 Model 11 Reisen / 零式艦上戦闘機一一型「零式」

     
Název:
Name:
Micubiši A6M2 11
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機一一型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.05.1940-DD.11.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1940-DD.11.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
64
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1680 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2338 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2674 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m
Délka:
Length:
9,050 m
Výška:
Height:
3,525 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,438 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
104,2 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1C Sakae 12, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k) a 699 kW (950 k) v h= 4 200 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo - 40B s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm. Úhel nastavení vrtulových listů je v intervalu 25 – 45°.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
525 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
533 km/h v 4550 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
330 km/h v 6000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,45 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10080 m
Dolet:
Range:
1870 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3100 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 1 Mark 3 ráže 20 mm v křídlech (po 60 nábojích) a
2x pevný kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích).
Pumový náklad: 2x 60 kg pumy, při sebevražedných misích 1x 250 kg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式艦上戦闘機一一型 - Rei Šiki Iči Kandžo Sentoki - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 model 11
Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl.
Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou).


Kaigun Koku Hombu přijalo v červenci 1940 do své výzbroje nový stíhací letoun Mitsubishi A6M2 model 11, v srpnu začala továrna v Nagoji s jeho sériovou výrobou. Letoun odpovídal třetímu prototypu, byl tedy poháněn výkonnějším motorem Nakajima Sakae 12. Tým konstruktérů továrny Mitsubishi chtěl původně použít motor vlastní konstrukce Kinsei, ale nakonec instalovali zmíněný motor NK1C Sakae 12. Tento motor byl rozměrnější než původně použitý Zuisei 13. Kapotáž byla mohutnější a pro dva kulomety nad motorem musely být v horní části kapoty dva výstřelné kanály. Sací kanál pro karburátor se musel přesunut pod motor. Od dvaadvacátého vyrobeného letounu byl použit zesílený hlavní nosník křídel. Výroba této verze byla ukončena v listopadu po dokončení 64 letadel. Tyto letouny neměly sklopné konce křídel.


Motor Sakae 12 svým výkonem umožnil nové stíhačce, aby dosáhla všech specifikacemi požadovaných výkonů. Císařské námořnictvo odeslalo na čínské bojiště 15 stíhaček a to ještě dříve, než byly ukončeny všechny zkoušky. Tyto letouny létaly v červenci 1940 v Mandžusku a v srpnových bojích o Chungking prokázaly, že jsou zcela zřetelně nadřazené ruským Polikarpovům I-16 i I-153. Na základě skvělých bojových výsledků objednalo námořnictvo okamžitě sériovou výrobu letounů A6M2 11. Zprávy o úspěších nové stíhačky se dostaly i do USA, zde však byly označeny jako nepříliš důvěryhodné, protože se mělo za to, že Japonci nemohou mít tak výkonný letoun.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom 1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
René J. Francillon, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
Artur Juszcak, Mitsubishi A6M Zero, Mushroom Model Magazine Special, No 6103, Yellow Series, ISBN: 83-7300-085-2
L+K 1/1976, Letadla 1939-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-11-Reisen-Zeke-Zero-t116760#403937Verze : 0
MOD
.
Micubiši A6M2 11 Reisen [Zeke, Zero] - Na tomto Zeru A6M2 model 11 létal u 12. kókútai v Číně Saburo Sakai, pozdější přední japonské stíhací eso. Stroj nese nátěr světlou šedou barvou na všech plochách, motorový kryt je velmi tmavě šedý. Vrtulový kužel v barvě kovu.

Na tomto Zeru A6M2 model 11 létal u 12. kókútai v Číně Saburo Sakai, pozdější přední japonské stíhací eso. Stroj nese nátěr světlou šedou barvou na všech plochách, motorový kryt je velmi tmavě šedý. Vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-11-Reisen-Zeke-Zero-t116760#403778Verze : 0
MOD
.
Micubiši A6M2 11 Reisen [Zeke, Zero] - A6M2 model 11, s nímž roku 1941 létal Saburo Sakai v Číně u 12. kókútai. Stroj celý natřen světle šedou barvou, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu. Pruhy na letounu zařazovaly piloty v rámci jednotky. Jeden pruh trupu a dva na ocase označovaly vedoucího šótai (trojice).

A6M2 model 11, s nímž roku 1941 létal Saburo Sakai v Číně u 12. kókútai. Stroj celý natřen světle šedou barvou, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu. Pruhy na letounu zařazovaly piloty v rámci jednotky. Jeden pruh trupu a dva na ocase označovaly vedoucího šótai (trojice).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-11-Reisen-Zeke-Zero-t116760#403784Verze : 0
MOD
.
Micubiši A6M2 11 Reisen [Zeke, Zero] - Marking Zera A6M2 model 11, na němž sestřelil Saburo Sakai 11. 8. 1941 čínský Polikarpov I-15 nad Chengtu.

Marking Zera A6M2 model 11, na němž sestřelil Saburo Sakai 11. 8. 1941 čínský Polikarpov I-15 nad Chengtu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-11-Reisen-Zeke-Zero-t116760#403787Verze : 0
MOD