Main Menu
User Menu

Fiat CR.25

     
Název:
Name:
Fiat CR.25
Originální název:
Original Name:
Fiat CR.25
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1940 SA Aeronautica d’Italia, Torino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1940 počátek vývoje - konec výroby
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12
První vzlet:
Maiden Flight:
22.07.1937 (MM.332)
Osádka:
Crew:
2-3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4475 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6625 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
16,000 m
Délka:
Length:
13,560 m
Výška:
Height:
3,650 m
Plocha křídla:
Wing Area:
39,20 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
165,63 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Fiat A.74 RC.38 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, výkon 618 kW (840 k) při 2 400 ot/min. v h= 3 810 m.
Vrtule trojlistá kovová s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 040 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 600 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
452 km/h v 4500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
368 km/h v 4400 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7950 m
Dolet:
Range:
1500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2100 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v přídi letounu, 400 nábojů pro každý a
1x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm ve hřbetní střelecké věži.
Pumový náklad: 500 kg s přetížením, 300 kg normálně.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letouny Fiat CR.25 173. Squadriglie doprovázely konvoje při cestách přes Středozemní moře. Zajímavostí je skutečnost, že žádný z těchto letounů nebyl zničen v boji (sestřelen).
Zdroje:
Sources:
https://www.airwar.ru/enc/spyww2/cr25.html
https://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_C.R.25
https://www.aviastar.org/air/italy/fiat_cr-25.php
https://www.alireggiane.com/t33-fiat-cr-25
www.alieuomini.it
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#384306Verze : 0
MOD
Stručná historie:


Šéfkonstruktér Fiatu inženýr Celestino Rosatelli začal Fiat CR.25 projektovat již v roce 1936, tehdy ministerstvo letectví projevilo zájem o dvoumotorový víceúčelový letoun, který by sloužil v italských koloniích. Tento letoun měl býr použitelný jako lehký bombardér, doprovodný stíhač, měl být také schopen plnit průzkumné i dopravní úkoly. Tato soutěž byla obeslána také dalšími továrnami, vítězem se stal konkurenční letoun Breda Ba.88.


Elegantní letoun Fiat CR.25 však vojenskou komisi zaujal natolik, že zástupci armády v dubnu 1937 doporučili inženýru Rosatellimu, aby na konstrukci letounu provedl některé podstatné změny, které by změnily bombardovací letoun na průzkumný letoun. V praxi to znamenalo zrušit druhého pilota a bombometčíka, dále bylo doporučeno zmenšit průřez trupu, tomu se inženýr Rosatelli bránil. Nakonec úpravy vedly k vytvoření víceúčelového letounu, který byl schopen plnit funkce těžkého stíhače (tak létal nejčastěji), stíhacího bombardéru (tehdy se počet členů osádky zvýšil na tři), nebo průzkumného letounu. CR.25 byl nakonec úspěšnější než Breda Ba.88. Pokud došlo ke střetnutí s britskými Beaufightery, k tomuto střetnutí došlo pravděpodobně dvakrát, projevila se jeho slabá výzbroj.


Ještě se musím zmínit zvlášť upraveném letounu CR.25D, který sloužil jako dopravní letoun pro VIP a byl k službám italského velvyslance v Berlíně.
Sériových letounů bylo vyrobeno velmi málo, ale docela významně se zúčastnily doprovodu konvojů ve Středozemním moři, zde se pilotům CR.25 dařilo a poměrně úspěšně bojovali s britskými Bristol Beauforty.
V lednu 1943 byly ve službě již poslední tři letouny CR.25, tyto letouny byly potom převedeny k vojenskému dopravnímu letectvu.


Prameny:
https://www.alireggiane.com/t33-fiat-cr-25
https://www.airwar.ru/enc/spyww2/cr25.html
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#384308Verze : 0
MOD
.
Fiat CR.25 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#389097Verze : 0
MOD
.
Fiat CR.25 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#389099Verze : 0
MOD
.
Fiat CR.25 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#389101Verze : 0
MOD
.
Fiat CR.25 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#389104Verze : 0
MOD
trojpohled (vlastní archiv)
fotografie: Prameny:
https://www.airwar.ru/enc/spyww2/cr25.html
Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#384309Verze : 0
MOD
Fotografie:
https://www.airwar.ru/enc/spyww2/cr25.html
Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 - první série

první série
Fiat CR.25 - sériový letoun

sériový letoun
Fiat CR.25 - palubní deska

palubní deska
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#384310Verze : 0
MOD