Bojové stroje - B-52 BUFF

Autor : 🕔08.10.2010 📕5.295

Podobné články

Další články autora

Více než půl století brázdí oblohu obří letoun. Typ, který svrhl větší množství konvenčních bomb, než kterýkoli jiný bombardér světa …Původně měl shazovat jaderné bomby, dnas jsou hlavní výzbrojí řízené střely a munice s přesným navedením.Když chtějí Spojené státy udeřit na nepřítele, vyšlou těžké bombardéry Boeing B-52 Stratofortress, kterému osádky říkají BUFF (Big Ugly fat Fella).

Po šesti letech válečného běsnění nastal mír. Ale na obzoru už se rýsovaly známky dalšího konfliktu … tentokrát představoval válečnou hrozbu Sovětský svaz. Spojené státy se začaly připravovat na válku s východním blokem. 21. března 1946 bylo vytvořeno velitelství strategických vzdušných sil – SAC. Ale Spojené státy neměly letoun, který by byl schopný provádět údery ve strategickém měřítku.

Firma Boeing, vědomá si tohoto nedostatku, měla rozpracované různé studie bombardérů s dlouhým doletem. Od vrtulových letounů s přímým křídlem, po proudové stroje s šípovitými nosnými plochami.21. října 1948 se s inženýry firmy Boeing setkal plukovník Henry „Pete“ Warden z Wright Air Development Centre. Inženýři přijeli s hromadou dokumentů a studií. Wordna však zajímalo jen řešení s proudovými motory, ostatním návrhům nevěnoval příliš pozornosti. Místo papírů chtěl vidět prototyp. Plány prototypu chtěl mít na stole, co nejrychleji. Konstruktéři dostali dva dny.

Zárodek slavné B-52 vznikl ve skromných podmínkách apartmá hotelu Van Cleve, na předměstí Dayton v Ohio. Během víkendu začal letoun získávat konečnou podobu. Měl mít osm motorů Pret end Whitny (Pratt and Whittney) sdružených po dvojicích ve společných gondolách, zavěšených na pylonech pod křídly. Předpokládaná maximální rychlost měla být 860 kilometrů za hodinu, nosnost - 11 tun bomb a dolet - 8500 kilometrů. Zcela nové šípovité křídlo mělo mít rozpětí 56 metrů.

V pondělí ráno předvedli výsledky své práce plukovníku Warndenovi. Ten byl s návrhem proudového letounu spokojen a požádal konstruktéry, aby projekt dále rozpracovali. Na potvrzení objednávky se čekalo celé tři měsíce. V lednu 1949 byla v Seattle zahájena výroba makety a následně i dvou prototypů. V roce 1955 byl nový B-52 představen veřejnosti a zařazen do výzbroje.

Během studené války považovali američtí stratégové za největší hrozbu nečekaný jaderný úder ze strany Sovětského svazu. Z toho důvodu bylo nepřetržitě ve vzduchu 12 B-52 vyzbrojených jadernými bombami – 365 dní v roce 24 hodin denně. Plán nesl název Operace Chrome Dome. V rámci operace Chrome Dome létaly B-52 po třech hlavních trasách.Každá hlídková trasa byla navržena tak, aby se bombardéry dostaly nad nejcitlivější cíle na území Sovětského svazu nanejvýš po dvou hodinách letu.

V březnu 1965 došlo k eskalaci konfliktu ve Vietnamu. Prezident Johnson povolil zahájení operace Rolling Thunder – bombardovací ofenzívy proti Severnímu Vietnamu. Bombardéry B-52 byly opět v první linii. Ale pro plnění nových úkolů musely být úpraveny. B-52D prošla modifikací Big Belly. Dostala vnější a vnitřní závěsníky, které umožňovaly podvěšení 108-mi bomb ráže 250 kilogramů.

Současné plány předpokládají, že B-52 vydrží ve výzbroji až do roku 2045 … to je bezmála sto let v aktivní službě. Tomuto rekordu se žádný jiný letoun ani nepřibližuje.

Více zde: B-52 Stratofortress

Nyní živě i na webu

 

 

 

 

Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔08.10.2010 📕5.295

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 6 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago