Experimentální letoun MiG-21I (A-144)
♡ Chci přispět
Vývojář: OKB Mikojan, Gurevič
Země: SSSR
První let: 1968
Experimentální letoun MiG-21I/1
V roce 1964 začal na základě MiG-21S vývoj letadla - analogu A-144, jehož aerodynamické uspořádání křídla obrysem kopírovalo tvar nosné plochy nadzvukového dopravního letadla Tu-144. Letoun byl určen pro výzkum charakteristik vzletu a přistání „bezchvostky“.
Vývoj „Analogu“ probíhal v konstrukční kanceláři Gorkého leteckého závodu č. 21, který byl později přejmenován na „Sokol“.
MiG-21I/1
Výměna křídla znamenala téměř úplné přepracování stroje. Letoun byl ovládán v klopení a náklonu pomocí dvoudílných křidélek. Vzhledem k tomu, že letadlo bylo experimentální, bylo místo RAS umístěno vyvažovací závaží o hmotnosti 277 kilogramů. Celková zásoba paliva byla 3700 litrů, z toho 2271 litrů bylo v šesti trupových nádržích, 1025 litrů v křídle a 450 litrů v přídavné nádrži.
MiG-21I/1
V roce 1968 byl v leteckém závodě Gorkij vyroben drak určený pro statické zkoušky a prvním letovým prototypem bylo „izdělije21-11“. Ve stejném roce, 18. dubna, testoval zkušební letoun LII O. V. Gudkov stroj ve vzduchu (hlavní inženýr I. V. Frumkin). Na konci roku letěli v letounu piloti E. V. Jeljan a M. V. Kozlov, poté - I. P. Volk, V. S. Konstantinov a B. A. Orlov. Do konce roku byla dokončena příprava na první let letadla Tu-144: byly získány charakteristiky stability a ovladatelnosti a byla také proškolena posádka.
MiG-21I/1
Na návrh A. Fedotova bylo letadlo z důvodu stručnosti označeno jako MiG-21I. Proč s tím přišel, zůstalo záhadou.
MiG-21I s křídlem, jehož plocha byla téměř dvakrát větší než u jeho předchůdce, se vyznačoval vysokou manévrovatelností, ale zrychloval pomaleji. Podle B. A. Orlova: „... letadlo se vyznačovalo jednoduchým vzletem a přistáním, bylo dobré v manévrování, ale při brzdění, když úhel náběhu dosáhl určité hodnoty, spontánně zvedlo nos - bylo nestabilní (zjevně spadl do oblasti aerodynamického „přetažení“). Úplné odtažení knyplu samo o sobě nepomohlo, musel jsem vyšlápnout pedály, svalit letoun a až poté vyjít z tohoto režimu.“
Tu-144 v doprovodu MiG-21I/1
První kopie MiGu-21I/1 havarovala. V ten den pilot V. S. Konstantinov, který dokončil úkol, se spustil nad letiště do malé výšky, několikrát zatočil ve stoupání a poté si lehl na „záda“, očividně chtěl přeletět dráhou nebo stoupat, ale prudce odtlačil knypl...
„Bezchvostky“ jsou extrémně citlivé na potlačení při nízkých úhlech náběhu a „Analog“ okamžitě vyskočil na obrovskou zápornou sílu G, spadl do vývrtky a vrazil do středu letiště. Viktor se katapultoval, ale neměl dostatečnou výšku a vrazil do země, aniž by se oddělil od křesla.
Druhý exemplář „analogového“ MiGu-21I/2
Na druhé kopii letadla MiG-21I/2 bylo proudění kolem nosné plochy zkoumáno pomocí hedvábných nití nalepených na křídle. Registrace byla provedena pomocí filmové kamery instalované v krytu na špičce kýlu. Následně měl MiG-21I/2 štěstí a stal se exponátem v muzeu VVS Monino.
MiG-21I/2 v Leteckém muzeu Monino
MiG-21I/2 v Leteckém muzeu Monino
MiG-21I | ||
Rozpětí křídel, m | 8,15 | |
Délka, m | 14,70 | |
Výška, m | 4,71 | |
Plocha křídla, m2 | 43,00 | |
Hmotnost, kg | prázdné letadlo | |
normální vzlet | 8750 | |
maximální vzlet | 9000 | |
Motor | 1 × TRD R-13 F-300 | |
Tah, kN | 1 × 4070 | |
Maximální rychlost, km/h | nad zemí | 1200 |
ve výšce | 2100 | |
Praktický dolet, km | ||
Praktický dostup, m | 20000 | |
Posádka | 1 |
Schéma MiG-21I/1
Schéma MiG-21I/2
Schéma MiG-21I/2
Seznam zdrojů:
Historie leteckých konstrukcí v SSSR 1951-1965.
Nikolaj Jakubovič. Stíhací letoun MiG-21. Zrod legendy.
Křídla Ruska. Historie a letadla OKB "MiG".
Letectví a čas. Efim Gordon. Stvořen pro boj.
Křídla vlasti. Jefim Gordon. Zrození dlouhověkého muže.
Jefim Gordon, Vladimir Klimov. MiG-21.
Křídla vlasti. E.Egenburg. Nadzvukový proudový letoun MiG.
Foto archiv russianplanes.net
Список источников:
История конструкций самолетов в СССР 1951-1965гг.
Николай Якубович. Истребитель МиГ-21. Рождение легенды.
Крылья России. История и самолеты ОКБ «МиГ».
Авиация и Время. Ефим Гордон. Созданный для боя.
Крылья Родины. Ефим Гордон. Рождение долгожителя.
Ефим Гордон, Владимир Климов. МиГ-21.
Крылья Родины. Э.Эгенбург. Сверхзвуковой реактивный «МиГ».
Фотоархив сайта russianplanes.net
Podobné články
Další články autora