60 let od vzniku první sériové Pragy V3S

Autor : 🕔02.04.2013 📕3.989

Článek je součástí speciálu na www.ihned.cz/pragav3s

autor: Tomáš Málek

Skvělý při jízdě v terénu, jednoduchý a spolehlivý. Takový nákladní vůz si československá armáda krátce po válce objednala u konstruktérů. S výsledkem jejich snažení se můžete ještě dnes, šedesát let od začátku výroby, setkat na silnicích v Česku. První sériová Praga V3S vznikla 2. dubna 1953.

Na začátku padesátých let měli zásobovači československé armády těžkou hlavu. Jednotky, které se vrátily z druhé světové války, si přivezly kolekci techniky, která by sice byla ozdobou každého muzea, ale její pestrost komplikovala logistiku. Vedle sebe sloužily tanky Cromwell z Velké Británie, střední tanky T-34 vyrobené v Sovětském svazu i samohybná děla StuG III, která si původně objednal wehrmacht. Podobně „zmatená“ situace byla i v nákladních autech, která jsou tažnými koňmi každé armády v motorizované válce.

Konstruktéři pražské Pragovky proto dostali za úkol navrhnout speciální vojenský náklaďák. Prototypy s užitečnou nosností jeden a půl tuny, tři tuny a čtyři a půl tuny postavili v letech 1950–1951.  Hlavním požadavkem byla nadstandardní průchodnost terénem, proto měrný tlak pod kolem neměl překročit 2 kilogramy na centimetr čtvereční. Auto mělo mít vysokou světlou výšku, vzduchem chlazený motor a v terénu přepravovat tři tuny nákladu. To byl půdorys, na kterém vznikla Praga V3S.

Použití vzduchem chlazeného dieselu z dílny kopřivnické automobilky Tatra mělo svoji logiku. Motor sdílel řadu dílů s pohonnými jednotkami tatrovek, což usnadňovalo zásobování. Vzhledem k absenci chladicí kapaliny vykazoval jednodušší údržbu a nehrozilo mu zamrznutí. Slabinou však byly starty v mrazivém počasí. Z dnešního pohledu je sice tabulková spotřeba 27 litrů nafty na sto kilometrů strašná, ale ve své době to bylo slušné číslo. Dnešní majitelé Pragy V3S navíc tvrdí, že se s tímto vozem dá jezdit i za dvacet litrů.

Příběh „V3S“ také ukazuje chátrání československého automobilového průmyslu. Zatímco vývoj „vojenského třítunového speciálu“ tvrval jen pár let, hledání jeho nástupce začalo už v šedesátých letech. Projekt Avia S 430 však zkrachoval. Na začátku 80. let začali v Bratislavě připravovat další pokus: střední nákladní automobil Děvín. Ani tento nástupce Pragy V3S, se kterou měl stejně řešený rám i nápravy, se sériové výroby nedočkal. Pragovka se tak stala nejdéle vyráběným tuzemským nákladním autem, nejdéle provozovaným užitkovým automobilem a také nejznámějším vozem značky Praga. Podle knihy Praga V3S Jana Neumanna se v Československu za 37 let vyrobilo asi 130 tisíc kusů tohoto vozu. Ještě v roce 2008 armáda měla ve skladech 1262 automobilů Praga V3S, dnes je nahradily nové tatrovky.

Autor : 🕔02.04.2013 📕3.989

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • RaS Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • jikjik Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1 Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik 25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 3 weeks ago

  • R Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago