60 let od vzniku první sériové Pragy V3S

Autor : 🕔02.04.2013 📕4.433

Hledáme nové kolegy

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

Další články autora

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč
♡ Chci přispět

Článek je součástí speciálu na www.ihned.cz/pragav3s

autor: Tomáš Málek

Skvělý při jízdě v terénu, jednoduchý a spolehlivý. Takový nákladní vůz si československá armáda krátce po válce objednala u konstruktérů. S výsledkem jejich snažení se můžete ještě dnes, šedesát let od začátku výroby, setkat na silnicích v Česku. První sériová Praga V3S vznikla 2. dubna 1953.

Na začátku padesátých let měli zásobovači československé armády těžkou hlavu. Jednotky, které se vrátily z druhé světové války, si přivezly kolekci techniky, která by sice byla ozdobou každého muzea, ale její pestrost komplikovala logistiku. Vedle sebe sloužily tanky Cromwell z Velké Británie, střední tanky T-34 vyrobené v Sovětském svazu i samohybná děla StuG III, která si původně objednal wehrmacht. Podobně „zmatená“ situace byla i v nákladních autech, která jsou tažnými koňmi každé armády v motorizované válce.

Konstruktéři pražské Pragovky proto dostali za úkol navrhnout speciální vojenský náklaďák. Prototypy s užitečnou nosností jeden a půl tuny, tři tuny a čtyři a půl tuny postavili v letech 1950–1951.  Hlavním požadavkem byla nadstandardní průchodnost terénem, proto měrný tlak pod kolem neměl překročit 2 kilogramy na centimetr čtvereční. Auto mělo mít vysokou světlou výšku, vzduchem chlazený motor a v terénu přepravovat tři tuny nákladu. To byl půdorys, na kterém vznikla Praga V3S.

Použití vzduchem chlazeného dieselu z dílny kopřivnické automobilky Tatra mělo svoji logiku. Motor sdílel řadu dílů s pohonnými jednotkami tatrovek, což usnadňovalo zásobování. Vzhledem k absenci chladicí kapaliny vykazoval jednodušší údržbu a nehrozilo mu zamrznutí. Slabinou však byly starty v mrazivém počasí. Z dnešního pohledu je sice tabulková spotřeba 27 litrů nafty na sto kilometrů strašná, ale ve své době to bylo slušné číslo. Dnešní majitelé Pragy V3S navíc tvrdí, že se s tímto vozem dá jezdit i za dvacet litrů.

Příběh „V3S“ také ukazuje chátrání československého automobilového průmyslu. Zatímco vývoj „vojenského třítunového speciálu“ tvrval jen pár let, hledání jeho nástupce začalo už v šedesátých letech. Projekt Avia S 430 však zkrachoval. Na začátku 80. let začali v Bratislavě připravovat další pokus: střední nákladní automobil Děvín. Ani tento nástupce Pragy V3S, se kterou měl stejně řešený rám i nápravy, se sériové výroby nedočkal. Pragovka se tak stala nejdéle vyráběným tuzemským nákladním autem, nejdéle provozovaným užitkovým automobilem a také nejznámějším vozem značky Praga. Podle knihy Praga V3S Jana Neumanna se v Československu za 37 let vyrobilo asi 130 tisíc kusů tohoto vozu. Ještě v roce 2008 armáda měla ve skladech 1262 automobilů Praga V3S, dnes je nahradily nové tatrovky.

Autor : 🕔02.04.2013 📕4.433

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Anton Bero pozoruhodná zbierka klamstiev a právd

    Stalinův projev na zasedání Sovětu 6. listopadu 1941 · 1 week ago

  • RaS To formální odstoupení vládce z funkce ve prospěch syna bylo obvyklé bezpečnostní opatření, které mělo zabránit bezvládí v případě smrti jednoho z nich. Každý nepřítel věděl, že když zabije jednoho, ten druhý se pomstí. Tokugawové to dělali stejně.

    Daimjó Udžijasu Hódžó · 1 week ago

  • adrian grunert Prečítal som si na dúšok všetkých 10 pokračovaní.Môžem autorovi vysloviť len poďakovanie a uznanie.

    Nad Tatrou sa blýska - (10) · 1 week ago

  • RaS 1) V roce 1241 nešlo o vpád Tatarů ale Mongolů. To je častá chyba. Tataři v té době sloužili uherskému králi. 2) Mogolové po bitvě u Lehnice neprošli ze Slezska do Uher přes Kladsko, ale přes Moravu. Pak se spojili s Bátúem a zúčastnili se bitvy u...

    Tatarský vpád do Uhorska 1241 · 2 weeks ago

  • Letusak Tak Francouzi take meli pomerne presnou predstavu, ale vojska Wehrmachtu se jim zastavit nepodarilo. Cemu bychom si pomohli? Predstava, ze bychom meli nejaky "lepsi kredit" v ocich okupantu je mylna, staci se podivat na Polsko. Bojovalo, ale...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Ivo Bukovsky Ve skutečnosti měli čs generálové poměrně přesnou představu o síle wehrmacht a doporučovali přijmout boj. Beneš se už tím že jednal o odstoupení pohraničí podle godesberských požadavků dopustil vlastizrady - podle tehdejší ústavy. Bohužel...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Letusak A on tehdy nekdo vedel, jake budou nebojove ztraty ceskych obcanu, kdyz zadna valka nebyla (a nebyl vcelku duvod se domnivat, ze Hitler pristoupi k vyhlazeni slovanskych narodu s takovym gustem)? A ona kvalitativni prevaha v technice neznamena...

    Benešova Sofiina volba · 1 month ago

  • Ivo Bukovsky Skutečnost že nebojové ztráty na lidech, českosvenských občanů, byly vyšší než předpokládané ztráty bojové, nehledě na sekundární efekt zavlečení sovětského vlivu do střední Evropy a katastrofální vliv na společenské a majetkové poměry se stále...

    Benešova Sofiina volba · 1 month ago

  • Radek Novák Pohádky kremelské babičky nebo tlachy ze Západu?Já nejsem žádný bolševik ani příznivec Ruska ale cizí území si přisvojovaly všechny státy.Jen jsem poukazoval na možné okolnosti,pravda,že v detailech se nevyznám.Na finské hranici se opírám o...

    Besarábie 1940-1941 · 1 month ago

  • CzechMirco Lháři. Žádný "důsledek doby" přisvojení si cizího území nelegitimizuje a už vůbec ne to, co na svém území dotyčná strana dělala. Moldavané rozhodně Rusy v roce 1940 jako osvoboditele nevítali, protože národnostní a náboženský útlak z dob carského...

    Besarábie 1940-1941 · 1 month ago