McDonnell Douglas F/A-18 Hornet a jeho verze

Autor : 🕔19.07.2003 📕5.438
Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč
♡ Chci přispět

Technický popis F/A-18

McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet je středoplošník (hornoplošník) celokovové konstrukce, který vstoupil do služby roku 1983. Je poháněn dvěma proudovými motory General Electric F404-GE-402 s přídavným spalováním s výkonem až 71.2 kN (při použití přídavného spalování) a vybaven moderní avionikou a elektronikou. Je to primárně námořní víceúčelový letoun, schopný plnit úkoly stíhacího letounu i útočného stroje bez jakýchkoli úprav. Je vyráběn v jednomístné nebo dvoumístné konfiguraci, dvoumístné letouny jsou cvičné, ale mají zachovánu schopnost plnění všech bojových úkolů. Postupně vznikly další verze se zlepšenými výkony. Nejvýznamější byla modernizovaná verze F/A-18E Super Hornet a její dvoumístná varianta F/A-18F Super Hornet. Letouny Super Hornet jsou asi o čtvrtinu větší, mají nejmodernější elektroniku a asi dvojnásobný dolet ve srovnání s původními letouny. Používají nové motory General Electric F414-GE-400 s tahem až 97,86 kN (s přídavným spalováním).

V poslední době je též nabízena verze F/A-18G Growler, která by mohla působit v roli letounu pro elektronický boj. Pro všechny Hornety je charakteristická vysoká spolehlivost, malá náročnost na údržbu. Jsou tažným koněm amerického námořnictva - tvoří páteř letových skupin amerických letadlových lodí. Kromě amerického námořnictva jsou dále ve výzbroji například Austrálie a Kanady. V Kanadě též byly vyráběny v licenci pod označením CF-18. Cena jednoho letounu v (fiskálním) roce 1998 byla zhruba 39.5 mil. USD, nové Super Hornety pak stojí kolem 50 mil. USD. Letouny používají klasické palivo JP5, kanadské stroje pak JP4.

Standartní výzbrojí Hornetů je 20mm kanón M61A1 Vulcan se zásobou munice 500 nábojů, kromě toho letouny často nosí přídavné nádrže a dále moderní řízené střely, protiletadlové (zejména AIM-9 Sidewinder a AIM-120 AMRAAM či AIM-7 Sparrow), protiradarové střely (HARM), protizemní naváděné střely a pumy (zejména AGM-65 Maverick, JDAM, JSOW, GBU-10) a konečně i klasické pumy pro různé použití (Mk-76, BDU-48, Mk-82LD, Mk-82HD, Mk-84). Mezi méně často používanou munici pak patří například Harpoon, Shrike, SLAM, SLAM-ER, Walleye. Letouny mohou nést i některé jaderné pumy.

Parametr (jednotka) Hodnota pro F/A-18C/D Hornet Hodnota pro F/A-18E/F Super Hornet
Maximální rychlost ve výšce 36 089 m M=1.7 M=1.6
Maximální bojový náklad 13 700 liber 17 750 liber
Rozpětí (m) 11.43 13.61
Rozpětí se střelami na krajních závěsnících  (m) 12.31 13.62
Šířka křídla mezi náběžnou a odtokovou hranou u kořene (m) 4.04  
Šířka křídla mezi náběžnou a odtokovou hranou na konci (m) 1.68  
Geometrická štíhlost křídla (poměr druhé mocniny rozpětí k ploše křídla - Wing aspect ratio) 3.52 4.00
Šířka se složenými křídly (m) 8.38 9.32
Délka (m) 17.07 18.31
Výška (m) 4.66 4.88
Rozpětí ocasních ploch (m) 6.58  
Šířka směrovky (m) 3.60  
Rozchod podvozku (m) 3.11  
Rozvor podvozku (m) 5.42  
Plocha křídla (metry čtvereční) 37.16 46.45
Plocha křidélek celkem (metry čtvereční) 2.27  
Plocha klapek na náběžné hraně celkem (metry čtvereční) 4.50  
Plocha klapek na odtokové hraně celkem (metry čtvereční) 5.75  
Plocha směrovek celkem (metry čtvereční) 9.68  
Plocha směrových kormidel celkem (metry čtvereční) 1.45  
Plocha výškových kormidel celkem (metry čtvereční) 8.18  
Hmotnost prázdná (kg) 10 810  
Hmotnost prázdná očekávaná (kg)   13 387
Hmotnost prázdná maximální podle specifikace (kg)   13 865
Hmotnost vnitřního paliva (kg) 4 926 6 531
Hmotnost vnitřního paliva (JP4) kanadských CF-18 (kg) 4 245  
Hmotnost podvěšeného nákladu maximální (kg) 7 031 8 051
Hmotnost vzletová maximální (kg) 25 041  
Hmotnost vzletová pro stíhací mise typická (kg) 16 651  
Hmotnost vzletová pro útočné mise typická (kg) 23 541 29 937
Plošné zatížení maximální (kg/metr čtvereční)   620.0
Poměr hmotnosti ku výkonu maximální (kg/kN) 156.8 147.1
Rychlost maximální ve výšce přes M=1.8 přes M=1.8
Rychlost při středním tahu motorů přes M=1.0  
Rychlost přistávací 134 knots  
Dostup (m) 15 240 13 865
Zrychlení z 460 knots na 920 knots ve výšce 10 670 m pod 2 minuty  
Délka vzletu (m) pod 427  
Síla větru na palubě minimální při vzletu (km/h) 35 knots 30 knots
Síla větru na palubě minimální při přistání (km/h) 19 knots 15 knots
Bojový rádius 4x1 000 liber puma,2xAIM-9, 2x1 818 litrová nádrž, profil mise hi-lo-lo-hi (km) 390 nautical miles 290 nm
Vytrvalost při hlídkování (6xprotiletadlová střela,3x1 818 litrů paliva) 150 nm od letadlové lodi 1 hod 45 min 2 hod 15 min
Dolet při eskortování (2xAIM-9,2xAIM-120)   410 nm

Tab. 1  Parametry F/A-18C/D a F/A-18E/F

Typy zbraňových systémů (pumy, řízené střely) Počty zbraňových systémů (pum, řízených střel)
Mk.82+AIM-9+AIM-120 6+2+2
AGM-88+AIM-9+AIM-120 2+2+2
CBU-87+AIM-9+AIM-120 4+2+2
CBU-89+AIM-9+AIM-120 4+2+2
GBU-10+AIM-9+AIM-120 2+2+2
GBU-12+AIM-9+AIM-120 6+2+2
GBU-24+AIM-9+AIM-120 2+2+2
JDAM+AIM-9+AIM-120 2+2+2
AIM-9+AIM-120 2+6
AIM-120 8

Tab. 2  Možná výzbroj F/A-18E Super Hornet

Prameny:
www.globalsecurity.org
Autor : 🕔19.07.2003 📕5.438

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Poslední komentáře

  • Štefan Sotak Zaujímavé je, že keď sa hovorí o špiónoch Západu, tak sa o nich píše ako o hrdinoch. A keď sa hovorí o špiónoch Západu, tak sú to zradcovia (Jidášske dolary a podobné frázy).

    Co pudí špiony · 4 days ago

  • Tomáš Koty Kotačka Jenže pak to dopadá tak, že lidi řvou jak byla F-15 skvělý letadlo... a už se nikdo nezmiňuje, že prakticky žádný z těch sestřelů nebyl jen za účasti F-15tek - a že vlastně šlo o kooperaci několika různých strojů.

    F-15A Baz versus MiG-25 - Past jako z učebnice · 2 weeks ago

  • Radek Novák Pěkně popsáno,akorát mi tam chybí ta bitva v Itálii :-) Docela pozdní koment,ale nikdo to tu ještě nepochválil :D

    Vojenská organizace Slovanů v časně slovanském období · 2 weeks ago

  • 3,14ranha Budiž, slovo svobodné jsem měl napsat s uvozovkami... přesto to jsou volby a o překvapení(z pohledu globálních elit) není nouze (Brexit, D. Trump , polská vláda... ), nic podobného tady za bolševika nebylo ani náhodou ! A když už to umírnění...

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • Miloš Fabián Článek je dobrý, ale chtělo by to si jej po sobě přečíst a zapracovat na elementární gramatice. Takhle je ostuda publikovat jej na tomhle portálu.

    Regia Aeronautica v severní Africe · 2 weeks ago

  • Radek Novák Tak to máte velmi naivní představu o světě :-) Volby svobodné nejsou,jsou zmanipulované a nahrávají velkým stranám,už jen systémem.NATO po nás nechce žádnou gentlemanskou pomoc,manipuluje s myšlením lidí skrz média a vojákům nabízí různé mise...

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • Wally Dobrý den,

    Mě by zajímalo kde a jak se mužů přihlásit do kurzu?

    Předem děkuji.

    el_capitan@centrum.cz

    Nudíte se? Jeďte na výcvik SOG Defence!  · 2 weeks ago

  • ABC Pravda. Jenže i kdyby Německo nezaútočilo na Polsko a byl pořád mír, tak by si nás stejně ponechali jako Protetorát a situace z doby březen až srpen 1939 by trvala ještě hodně let a bez války by Mnichov nebyl oduznán. V tom případě by přežití...

    Benešova Sofiina volba · 2 weeks ago

  • Letusak Na druhou stranu se ani nevedelo, ze Hitler chysta nacistickou svetovladu, vyhlazovaci tabory a vystehovani/vyhlazeni nenemecke populace Evropy. Takhle s odstupem vice jak sedmdesati let s tim vsim, co vime, se to samozrejme posuzuje mnohem snaze.

    Benešova Sofiina volba · 2 weeks ago

  • ABC Kdyby Nacisté vyhráli, mohli by si s českým národem dělat, co by chtěli, klidně čtvrtinu povraždit, čtvrtinu poněmčit a zbytek odvézt do Ruska na otrockou práci. A Čecha by už víc nebylo v české zemi! Beneš několikrát hazardoval s osudem...

    Benešova Sofiina volba · 3 weeks ago