F-16C - nahození motoru ve vzduchu

Autor : 🕔29.12.2004 📕7.983

Tento článek je přímým pokračováním článku F-16C – nahození motoru, ve kterém jsou blíže vysvětleny jednotlivé úkony, zkratky a funkce systémů jmenovaných níže včetně popisu umístnění příslušných ovladačů a indikátorů.

Předpokládejme, že jsme už ve vzduchu a s běžícím motorem. Abychom ho mohli nahodit, potřebujeme ho nejdříve zhasnout. To provedeme následovně:

1. Stáhneme páku plynové přípusti do polohy IDLE, tzn. na zarážku volnoběhu.
2. Odmáčkneme zarážku a páku plynové přípusti stáhneme za ni. Motor nyní zhasíná, ve vzduchu padají otáčky v závislosti na rychlosti letu obvykle na 5 - 10%.

To je vše, přátelé. Pokud tedy máme správně nastavený přepínač EPU do polohy NORMAL. V tom případě se jednotka nahodila sama (mrkneme jestli svítí zelená kontrolka její činnosti) a dává nám 10 minut, během kterých můžeme letoun ještě ovládat. Tak dlouho čekat nebudeme, vrhneme se na spuštění motoru ve vzduchu:

1. Zkontrolujeme polohu páky plynové přípusti - musí být vzadu za zarážkou. Pokud tam není, jelikož jsme v panice zkoušeli mačkat a tahat za kdeco, urychleně ji tam dáme.
2. Přepínač JFS lupnem do polohy START 2.
3. Roztáčí se nám motor (maximálně naběhne na 25%). Jakmile otáčky motoru přesáhnou 20%, zatlačíme páku plynové přípusti k zarážce volnoběhu, tu odmáčkneme a pokračujeme v pohybu plynové páky vpřed.
4. Otáčky utěšeně stoupají, nad  60% se automaticky vypíná EPU, rychle dosahujeme 70%. Letoun je ve stavu před zhasnutím motoru.

Snadné, ne? Ovšem pozor. Pozor, pozor! JFS nedokáže motor spustit, pokud je letoun výše než  20000 stop, nebo při rychlostí vyšší než 400 uzlů. Jestliže v takové situaci zkusíme ,znovunahodit,, máme problém. Neúspěšným pokusem si vybijete akumulátory JFS, které mají kapacitu tlaku pouze k jednomu rozběhu motoru.
Ani v tak prekérní situaci není ještě kariéra ztracena. Jak jsme si řekli v článku F-16C - nahození motoru, akumulátory jdou nabít - je k tomu potřeba podržet motor po dobu jedné minuty na více než 12-ti procentech otáček. Jak? Motor jde roztáčet náporem vzduchu. K těm 12-ti procentům potřebujeme letět, nebo spíš padat rychlostí kolem 400 uzlů. K takovému manévru ovšem potřebujeme co? Výšku.

Podívejme se příhodou, která se stala jednomu (virtuálnímu) pilotovi. Dobrý příklad toho, jak dostat sám sebe do problémů. Pilot cvičil nahazování motoru za letu. Nastoupal si hezky vysoko, do 30000 stop. Kdyby se vyskytly nějaké problémy, ať je spousta času na jejich řešení. OK, let´s go!

Páku přípusti na zarážku, odmáčknout, stáhnout páku ještě víc dozadu. Motor poslušně zhasnul, zůstává na nějakých 7%. Kontrola budíků – EPU svítí, pomalu klesá stav jejího paliva. Hydraulika B selhala, primární ,Áčko, šlape. Všechno vypadá fajn. Vyzkoušíme pár věcí, co třeba vysunout podvozek? Mrknem na rychlost, nesmí být větší jak 300 uzlů, jinak by hrozilo jeho poškození. Rychlost je v pořádku, stlačujeme páku podvozku. Nic se neděje. V pořádku, hydraulika B je kaput, nemá nám ho co vysunout. Vysunujeme ho nouzově, vypadl správně a nejde zpět.  OK – konec zkoušení, jdem nahazovat. Páku přípusti dozadu, nahodit JFS. Je slyšet, jak se akumulátory vybíjejí, ale otáčky zůstávají stejné. O ou! Houstone, máme problém. Kdepak to vázne? Rychlost - v pořádku. Výška – u vševidoucího AWACSu – 26000!  Ještě by šlo spustit mašinu nosem dolů a nabít právě vyždímané akumulátory JFS. Jenže k tomu je potřeba 400 uzlů. V té rychlosti se stoprocentně poškodí podvozek (od zdeformování krytů podvozkových šachet k utržení podvozku). Ten nejde se stojícím motorem zatáhnout a s podvozkem venku nenatlakujeme JFS.

Zbývá přistání bez motoru, možná je v okolí nějaká vhodná plocha. Klouzavost letounu F-16 je zhruba 1:1. Nebo se vystřelit a odevzdat tak letoun daňovým poplatníkům…

Tento návod vznikl na podkladu manuálů 42. československé virtualní squadrony Falcons k PC simulátoru Falcon 4.0 a jeho nástavbám.

Fotografie: archiv
Autor : 🕔29.12.2004 📕7.983

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 6 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago