Jak se staví aneb SCUD B a la DRAGON

Autor: Marty / marty 🕔︎︎ 👁︎ 24.005

Předem upozorňuji, že nehodlám psát články na téma : „model je v úrovni třetího trupového podélníku o 0,25 milimetrů  tlustší, napravíte to tak, že ho na osmnácti místech velmi opatrně rozříznete, opětovně slepíte a počkáte, až některý výrobce udělá model bez této stěžejní vady". Modelářství je o tom, že pokud se s tímto nechci smířit, tak se s tím nesmířím. Mě osobně je to úplně jedno, já modelařím pro radost. A ze stejných důvodů píšu tyhle články - ne proto, aby bylo vidět, jak jsem dokonalý kitař, ale proto, aby ostatní věděli, co je čeká, pokud si daný model koupí.

A teď už ke kitu firmy Dragon s katalogovým číslem 3520.

Reklama

First look neboli první dojmy

Model je pochopitelně v měřítku 1:35

Stavebnice vznikla hned po první válce v Zálivu, tedy v roce 1991. A upřímně řečeno,je to na ní znát. Na dlouhou dobu zmizela z pultů modelářských prodejen, znovuzrození prožila až loni před vánocemi. A to se mi stalo na několik měsíců osudným :))))

Otevřeme li krabici (o krabičce v tomto případě nemůže být řeči), objeví se našim očím obsah,do posledního kousku naplněný pytlíky s plastovými výlisky. Těch výlisků je téměř 350, obtiskový arch (respektive dva-lstiví Íránci mají svůj vlastní), a něco, co spíš připomíná roli tapety-tedy návod k sestavení.

Začneme tím posledním, tedy návodem:tradiční dragonská koncepce-velice stručná,13 řádky popsaná historie typu, celkem v šesti jazycích,čtyřech normálních a dvakrát jakýsi sypaný čaj, velmi malinkaté rozložení dílů v rámečcích (řeknu vám, přátelé, časy kdy jsem takovýhle pidižvíky dokázal číst bez lupy jsou nenávratně pryč)seznam použitých a doporučených barev, pochopitelně Gunze Sangyo, (co by taky člověk od Čangajšků nechtěl, že) a celkem 34 „rozstřelů“, neboli vlastní stavební návod. Tolik první dojem z návodu.

Obtisky jsou matné, tenké a v mém případě s perfektním soutiskem. Dokonce na modelu i drží a s použitím vodiček perfektně kopírují povrch.

Rozbalení pytlíků s plastovými díly přinese první rozčarování. Díly mají značné stopy po vyhazovačích, dalšími nedostatky jsou znatelně přesazené poloviny formy a u některých drobných dílů spatně zvolené rozložení nálitků. Hmota je šedá, tvrdší, velmi dobře opracovatelná. Později uvidíte, že tato poznámka je dosti důležitá.

Reklama

A teď k věci. Již název stavebnice je poněkud mimo otvor. Jakýsi anglicko ruský hybrid SS-1c „SCUD B“w/MAZ-543 TEL laika sice uspokojí, leč znalce nenadchne:)) Správně má být 9P117M mit rocket 8K14. Ale nebudeme přece hnidopichy, stejně je to jediný SCUD na trhu,tak co.

Vzhůru do stavby. Připomínat,že máte prostudovat návod,předem si nabarvit drobné díly,a podobné podstatné informace je jako nosit pivo do hospody.Kdo už někdy něco postavil,ten to zná a začátečníkům tenhle model s klidným svědomím doporučit nemůžu.Stavba začíná slepením kabin řidiče a velitele.A jsme u prvního úskalí.

Kabiny se lepí systémem bočnic, střechy podlahy, čel a zadní části. Doporučuji vše perfektně spasovat nasucho,jinak se nedotmelíte ... Okénka, vyříznutá z jakéhosi acetátu, či co to tam výrobce dodává, jsem lepil Herkulesem. Zde se vyplatí poněkud předběhnout návod, a pokračovat motorem, celý komplet přední části vozu slepit, vytmelit, vybrousit, vyleštit a nastříkat.
(A za stálého míchaní pomalu vyleváme do záchoda :) Poznámka R.H.)

Ostatně tento postup doporučuju i co se týče dalších podsestav.

Dále postupujeme podle návodu.

Pokud čirou náhodou zjistíte, že výrobce existenci některých dílů vtipně maskuje jinými čísly, vězte, že závada není ve vašich očích.

Krabice na nářadí, elektroniku, navigační a strojní vybavení si opět zasluhují vyšší pozornost při pasování, ale stejně si v těchto pasážích zatmelíte ažaž.

A dostáváme se k zadnímu čelu. Pokud budete postupovat striktně podle návodu, to jest ověsíte zadní čelo všemi drobnými díly a až poté se budete pokoušet napasovat celý komplet nosného a odpalovacího zařízení, zjistíte, že znáte slova, která slovník spisovné češtiny rozhodně nepřipouští. Opačný postup je správně, kdo nechal na hlavě, vyhrál.

Reklama

Zde máte poslední možnost se rozhodnout, v jaké poloze celý komplex postavíte do vitrínky. Mailer, který upravuje polohu odpalovacího stolu, totiž jaksi nemá druhý konec, neboli není poznat, kam ho přilepit. Já zvolil situaci „příprava k odpálení-raketa stojí na odpalovacím stole, nosné rameno se sklápí“, mailer příslušně zkrátil, vyrobil usazení a nalepil na místo, které jsem si jel ověřit do Lešan.:)))

No a dostáváme se k největšímu kameni, ba přímo šutru, úrazu-podvozku. Zde nás výrobce ošidil úplně o všechno. Na rámu, nápravách, spodku korby, chybí totiž naprosto všechny detaily..Zde se buď můžete dokonale vyřádit, nebo s výkřikem „dyť tam stejně není vidět“ dělat jakoby nic. Říkám upřímně, že jsem zvolil druhou možnost...

Ono totiž sestavit osmikolový podvozek tak, aby nic nešmajdalo, je úkol hodný Sysifa.

Zbývá drobnost, celý model sestavit, doladit drobné nedostatky, lehce přepatinovat, nalakovat, dát do vitrýnky a za nadšených výkřiků ostatních členů rodiny se hřát na slunci obdivu.

Něco o doplňcích

Budu stručný - existují pouze sady plechového rytíře, bohužel ten poněkud zaspal dobu. Plechy se objevily, až když už  můj SCUD výhružně hrozil vedle stojící MERKAVĚ. Proto je také nehodnotím, i když budou jistě přínosem. Až na tu cenu, že ...

A ještě podklady

Budu ještě stručnější - co si modelář neobstará sám, nemá. A nesežene, protože nic není. Jen na automobily MAZ se objevila publikace od WWP, ale tam je o nosiči raket jen drobná zmínka. Zbývá muzeum v Lešanech,kde tento stroj tiše chátrá,fotoaparát a dobré světlo

Co říci na závěr?

Model tohoto typu je jediný na světě, zájemce o moderní techniku ho jistě neopomine. Při značném podílu vynaložené práce lze vytvořit dobrý model SCUDU, ale na soutěž to asi nebude. Ale o tom je přece modelařina, že?

A uplně na závěr, v časopise Armády, technika, militaria začal seriál na téma "Scud očima modeláře", tam se jistě dozvíte také mnoho zajímavého !

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více