Main Menu
User Menu

BMW R 75 / sidecar

BMW R 75
délka 2,40m
výška 1,00m
šířka 1,73m
hmotnost 400kg (se sajdkárou)
motor vzduchem chlazený plochý dvouválec BMW (746 cc)
výkon 26ks při 4400ot./min
max. rychlost 95km/h
možnost vybavení spolujezdce v sajdkáře kulometem MG34


Produkce započala na podzim roku 1940 a do konce války bylo vyrobeno kolem 16500 ks. Byl užíván na všech bojištích německé armády. Osvědčily se jak ve velmi chladných podmínkách východní fronty, tak i v poušti, při bojích v severní Africe. O úspěšnosti konstrukce svědčí i fakt, že motocykl K-M72 používaný ruskou armádou, byl přesnou kopií za války ukořistěných německých R75.
BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#43718Verze : 1
MOD
diferenciál a konstrukce rámu sajdkáry
BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#43827Verze : 0
MOD
...
BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#44328Verze : 0
...
BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#75403Verze : 0
Doufám, že téma osvěží snad ne až tak známa fotografie.
BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#100450Verze : 0
Pár fotiek z Múzea dopravy v Bratislave
BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#108044Verze : 0
foto
BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#108046Verze : 0
detail
BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#108047Verze : 0
Či sú kožené brašne pôvodné si netrúfam odhadnúť, vyzerá že hej. Každopádne je dobre vidieť spôsob uchytenia.


vlastné foto
BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#108050Verze : 0
vlastní foto
BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#160746Verze : 0
vlastní foto
BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


BMW R 75 / sidecar -


URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#160749Verze : 0
Motocykel s prívesným vozíkom z výzbroje 1. čs. armádneho zboru v Sovietskom zväze.


Zdroj : Obrana lidu 1982 č.6
BMW R 75 / sidecar - BMW R/75.

BMW R/75.
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#294010Verze : 0
Diskuse
To je omyl, M72 nemá téměř s BMW R75 nic společného... Je to kopie BMW 71...


Rusové jsou schopni okopírovat vše, ale v tomto případě si z BMW R75 vzali jen něco... tento motocykl byl pro ně výrobně moc drahý a složitý...
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327458Verze : 0
Rád bych upřesnil: V rámci paktu Molotov-Ribbentrop umožnili Němci SSSR zakoupit pár kusů letadel a jiné techniky, v tom i terénní motocykly. BMW R-75 se sajdou, obě zadní kola poháněna (běžně nazývána "Sahara, protože ji hojně používal DAK) byla sice pro výrobní podmínky SSSR složitá, ale kopie jednoduššího R-71 (kolo sajdkáry nepoháněné-problém s výrobou a seřízením diferenciálu) se začaly vyrábět hned poté, co byly dovezeny a celou válku (po válce i "spřátelené armády) je RA používala jako typ M-72.
Mimochodem, po válce tady jezdilo hafo "kořistních" motocyklů a jako děcka jsme rozpoznávali na dálku BMW od Zündappa - ten měl páčky na řidítkách uchycené na konci, kdežto BMW obvyklým způsobem.
Ještě nyní je jen mírně modifikovaný motocykl BMW (M-72) vyráběn a používán pod názvem URAL (méně pozměněný) a DNĚPR (každý dobrý výrobek snese max. tři vylepšení, pak je z něj aušus - to je případ DNĚPRu).
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327477Verze : 0
Jsou 2 verze... jedna, že když byli kamarádi Hitler se Stalinem, tak Hitler prodal Licenci BMW 71 /první M72 měly bloky ještě v odlitcích znaky BMW/ a válečná M72 je téměř totožná s BMW 71... Motocykly R75 a R71 spolu nemají téměř nic společného... /páčky a karburátory/, a o motocyklu s náhonem při kamarádšovtu obou diktátorů neměl nikdo ještě ani páru... R75 se vyráběla až po napadení Ruska Němci... A druhá verze je ta, že se do Ruska před válkou dovezlo přes Švédsko několik kusů R71 a Rusové je okopírovali... Nikdo to přesně neví... A jen tak na okraj... BMW má páčky na konci a nikdy jinak...
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327482Verze : 0
Jsem dalek toho, abych se chtěl hádat o něco, co si pamatuji jako hoch ze školky, či max. 2. třídy. Ty páčky mě tenkrát zaujaly, protože žádný jiný motocykl to takhle neměl.
Sahara skutečně měla diferák (kdybych o tom věděl víc, tak bych řekl, že kolíčkový, samosvorný - podobně jako KdF82) a poháněné kolo sajdy. Je ovšem možné,že to začali dělat až později.
Jakovlev píše ("Cíl života" tuším), že Němci jejich delegaci ukázali vše, co chtěli a taky si mohli odvézt, co chtěli - odvezli rekordního He 112 (že ho neuměli ani okopírovat -zřejmě ty parní chladiče v křídlech -a vznikl z toho jeden prototyp LAGGu, který se v serii nevyráběl - je jiná věc).
Proč by tedy něco tahali přes Švédy, když jim to Němci rádi dodali až pod nos a nic jim to neudělalo - leda zmatek, když na sebe náhodou narazily jednotky se stejnou výzbrojí?
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327488Verze : 0
To Švédsko je jedna verze, kterou jsem slyšel a někde ji uváděli jako fakt... Já jí osobně nevěřím, ale napsal jsem to kvůli dokreslení... Já věřím verzi o "licenci"... dostali údajně kompletní dokumentaci... Renovuji R71 a zároveň M72 takže vím, jaké rozdíly jsou mezi nimi... Proto mě udivila informace o R75... To je přeci obrovský rozdíl... Motor OHV/M72 SV/, pevný zadek .../M72-pérák/, 16 palců kola, /M72 -19 palců/, jiná převodovka, jiné brzdy/zadní hydraulická/, jiné blatníky, R75 magnetové zapalování /M72-dynamobateriové... pro válku nevhodné/... i sajda je jiná, atd. Původ M72 je prostě román... mnoho verzí, ale já to beru technicky a tam je podobnost čistě náhodná... Nehledě na to, jak jsem říkal, o terénní motorce specielně pro válku si v době kamarádství mohli nechat jen zdát... Ještě totiž vůbec nebyla...
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327515Verze : 0
Fantane, že Rusové nedovedli ani okopírovat He 112? Prosím tě, a proč by to dělali? Jako studijní materiál, budiž, ale proč by to měli vyrábět??
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327679Verze : 0
No, pokud vím, tak He 112 (proboha, snad se nepletu, píšu z hlavy) byl před válkou držitelem světového rychlostního rekordu, tak není divu, že o konstrukci měli Rusové zájem. A jestli ho nedokázali okopírovat - on není problém jen v opravdu složité a poruchové konstrukci parního chlazení v křídlech (proto nebyl nikdy bojově nasazen), ale taky otázka materiálu a zvládnutí technologie - vzpomínám si, že Rusové měli v tomto ohledu problémy.
Ale netuším, proč v tématu o BMW R-75 rozvíjíš krátkou zmínku o letecké technice? Zmíňoval jsem to jako ilustraci dostupnosti D techniky v době platnosti paktu M-R.
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327681Verze : 0
Obávám se že se Fantane notně mýlíš, do SSSR nikdy nebyl dodán ani jeden He112, ty byly dodány do Japonska, Španělska, Maďarska a Rumunska. Sověti si pořídili 6 prototypů letounu He100, ten byl opravdu držitelem světového rekordu. Sověti ale s odpařovacím chlazením neexperimentovali, potíže s ním měli naopak němci a nikdy se ho nepovedlo dotáhnout do použitelného stavu (letouny dostaly i klasické chladiče) navíc představa že v boji zásah do křídla vyřadí celé letadlo by asi nebyla moc povzbuzující. Letouny byly ostatně dodávány až v průběhu roku 1940 a okopírovat je (pokud by sověti chtěli) by asi nestihli. Podstatně důležitější a inspirativnější byl Bf109 dodaný ze Španělska, ostatně i v dodávce zmíněné Jakovlevem se vyskytuje Bf109, tentokrát verze E.
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327691Verze : 0
Němci z reklamních důvodů ten rekordní He 100 překřtili na He 112U, i když se 112 neměl nic společného (a sériovým He 100D zase říkala propaganda He 113). V tom bude příčina Fantanovy mystifikace.
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327692Verze : 0
MOD
No s tím He113 je to asi trochu jinak, německé továrny měly přiděleny bloky čísel Heinkel 111 - 119, pro pozdější He100 mělo být použito číslo 113, to ale na žádost E. Heinkela bylo nahrazeno jiným (kulatým), číslo 100 patřilo původně do bloku určeného pro firmu Fieseler. Takže He113 používané pro "klamání" je ve skutečnosti to původní. Stroje byly údajně po různých atrakcích pro zahraničí použity jako obrana továrny, ale do boje se nikdy nedostaly. To už se ale bavíme o sériových strojích, do SSSR šly přeživší prototypy V1 - V7 bez zničené trojky. He112U snad mělo navozovat že jde o speciální Udetův stroj.
URL : https://www.valka.cz/BMW-R-75-sidecar-t12757#327696Verze : 0