Main Menu
User Menu

Martin MB-1

Martin GMB

     
Název:
Name:
Martin GMB
Originální název:
Original Name:
Martin GMB
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1919 Glenn L. Martin Aircraft Co., Cleveland, Ohio
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1919
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
První vzlet:
Maiden Flight:
15.08.1918
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3040 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4638 kg
Rozpětí:
Wingspan:
21.77 m
Délka:
Length:
14.27 m
Výška:
Height:
4.45 m
Plocha křídla:
Wing Area:
99.41 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Liberty 12A o výkonu 298 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
810 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
169 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
148.1 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3.2 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14.6 min do 1829 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3139 m
Dolet:
Range:
627.6 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v přídi
1x pohyblivý dvojitý kulomet Lewis ráže 7,62 mm na hřbetě
1x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,62 mm v podlaze

472 kg bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
www.americancombatplanes.com
https://joebaugher.com/usaf_bombers/mb1.html
www.nationalmuseum.af.mil

Martin MB-1 -


URL : https://www.valka.cz/Martin-MB-1-t72097#486205Verze : 0
MOD
Martin MB-1
(Martin GMB)


Prvními bombardéry americké armády byly licenční Handley Page O/400 a Caproni Ca.46. První čistě americký bombardér byl objednán až v posledním roce války, 17. ledna 1918, u firmy Glenn L. Martin Co., vzniklé rok předtím. Konstruktérem nového dvoumotorového stroje určeného zpočátku (protože armáda si stále nebyla úplně jista nejvhodnějším využitím pro tak velké letouny) pro průzkum byl později veleslavný Donald W. Douglas (budoucí zakladatel Douglas Aircraft Co.) a objednávka zněla na šest kusů. První Martin MB-1 poprvé vzlétl 15. srpna 1918, a brzy byla objednávka zvětšena až na 50 strojů. V lednu 1919 byla ovšem opět seškrtána na pouhých 10. MB-1 byl dřevěný látkou potažený dvouplošík, poháněný dvěma motory Liberty 12A a s dvojitými ocasními plochami. Osádka byla tříčlenná, v přídi byl pumometčík a pilot, za křídly se nacházelo střeliště. Pumometčík a střelec měli k dispozici dvojité kulomety Lewis, další kulomet střílel skrze dvířka v podlaze.

Armádní letectvo vedlo typ MB-1 pod označením GMB - Glenn Martin Bomber, a v době poválečného snižování stavů byla nepočetná skupinka bombardérů použita především k experimentům. Osmý dokončený stroj se stal dálkovým strojem GMT - Glenn Martin Transcontinental s plánovaným doletem až 2400 km, devátý, s pozměněnou přídí, byl vyzbrojen 37mm kanonem označen GMC a otestován v září 1919. V únoru 1920 byl dokončen poslední MB-1, s překonstruovaným trupem, obsahujícím zakrytou prosklenou kabinu pro deset pasažérů a provozován pod označením GMP (Passenger) či později Martin T-1. Jeden GMB byl zase vybaven třetím motorem, do přídě mu byl vestavěn řadový motor Hispano-Suiza. Martiny MB-1 byly v roce 1920 doplněny svými následníky MB-2/NBS-1 a postupně vyřazovány. Šest strojů GMB, které se nestaly obětí podobných experimentů, bylo později odzbrojeno a létaly ve službách amerického poštovního úřadu.

Ohledně počtů vyrobených MB-1 panuje určitá nejistota, způsobená zmatky v sériových číslech přidělených USAAS. Pro MB-1 jsou uváděna čísla AS39055/39063, 62948/62951 a 64301/64309, z těchto 22 čísel je jisté použití AS39055/39060 pro GMB, GMT byl pravděpodobně AS62949, AS62950 byl GMC a AS62951 byl GMP. AS62948 je uváděn jako další GMB, ale stejné číslo měl nosit i jeden DH-4M-2S, a je zmiňováno také označení AS39064 pro GMP. Celkový počet Martinů MB-1 ovšem pravděpodobně nepřesáhl oněch 10 strojů. Dále byly pak postaveny dva v podstatě shodné stroje pro americké námořnictvo, upravené pro nesení torpéda a označené Martin MBT. Následovány byly dalšími osmi stroji, které byly kombinací trupu MB-1 a větších křídel bombardéru Martin MB-2 a pojmenovány MT-1. Po zavedení jednotného systému značení jim námořnictvo přidělilo jméno Martin TM-1, je možné, že pod to byly zahrnuty i oba MBT. Těchto deset strojů možná představuje část z oněch záhadných 12 armádních sériových čísel.

Zdroj:
https://joebaugher.com/usaf_bombers/mb1.html
www.americancombatplanes.com
www.nationalmuseum.af.mil
https://www.airwar.ru/enc/bww1/gmb.html
https://www.aerofiles.com/_martin.html
cs.wikipedia.org
Martin MB-1 - Stroj s motorem Hispano v přídi

Stroj s motorem Hispano v přídi
Martin MB-1 - Příď stroje GMC s 37mm kanonem. Zdroj:
https://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/060420-F-1234P-031.jpg

Příď stroje GMC s 37mm kanonem. Zdroj:
www.nationalmuseum.af.mil

Martin MB-1 - GMB. Zdroj:
https://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/060420-F-1234P-027.jpg

GMB. Zdroj:
www.nationalmuseum.af.mil

URL : https://www.valka.cz/Martin-MB-1-t72097#254335Verze : 0
MOD
https://www.airminded.net/shortsubjs/civilmisc.html

Martin MB-1 - Martin T-1, první transportní stroj USAAS.

Martin T-1, první transportní stroj USAAS.
URL : https://www.valka.cz/Martin-MB-1-t72097#486224Verze : 0
MOD