Havárie atomové ponorky K-141 Kursk - část 1.

Autor: František Chmelař / Franta02 🕔︎︎ 👁︎ 70.971

Ponorka  K-141 Kursk na volném moři
Ponorka K-141 Kursk na volném moři
Fografie: viz seznam zdrojů

Alexandr Ožigin

Poslední zápis

Věnováno obětem z ponorky Kursk

Reklama

Píše Kolesnikov Dima:
"Ponorka Kursk na dně leží,
kolik dýmu, jaká zima
představit si lze jen stěží."

Provádíme torpédové cvičení
v našem podvodním kraji,
náhle výbuch všechno mění,
vím to jistě - nejsme v ráji.

Nejde použít záchranný tunel,
zablokoval jej z nálože úlomek?
V mozku píchaj stovky jehel
od těch hrozných myšlenek.

Na Boha spolehnutí není,
nastala naše poslední hodina,
v hlavě naděj se v poplach mění...
V dobrém ať každý na nás vzpomíná.

 

Reklama

Posádka ponorky K-141 Kursk nastoupená na palubě

Část posádky ponorky K-141 Kursk při námořní přehlídce v Severodvinsku 30.července 2000, 14 dnů před katastrofou

 

Prolog

Začátkem tohoto roku jsem si uvědomil, že letos uplyne právě deset let od okamžiku, kdy došlo k velké tragédii jménem

K-141 Kursk

12.srpna 2000 v 11:30:42 MDT došlo na ruské ponorce s řízenými střelami a nukleárním pohonem K-141 Kursk třídy Projekt 949A Antej k havárii, která zapřičinila její potopení i se 118 lidmi na palubě v Baretsově moři, souřadnice 69°40′00″N 37°35′00″E. Zahynulo 113 členů posádky, 3 příslušníci štábu 7.divize ponorek a 2 zaměstnanci závodu Dagdizel.

Bezprostředně po havárii a i v následujících letech bylo uveřejněno mnoho materiálů, článků a knih s různou informační hodnotou, z nichž mnohé byly vytvořeny či napsány pouze v touze po senzaci s vidinou dobrého výdělku, neboť novinářská etiketa je mnohým, kteří se za novináře označují, stejně vzdálená jako Aldebaran.

Je smutné, že tak jak rychle tragédie proběhla, tak stejně ve spěchu rozdali vdovám posmrtná vyznamenání jejich mužů, byly postaveny památníky, psavci si vyzvedli honoráře za články a knihy ... a dál nic, jakoby se nic nestalo, všichni pomalu zapomínají.

Všechny události související s touto obrovkou tragédií, když byla organizována záchrana posádky a poté, když bylo zjištěno, že už všichni zahynuli, vyzvednutí ponorky s jejich ostatky, byly sledovány lidmi nejen z okruhu vojenského námořnictva Ruska, ale Ruska jako celku a nebojím se říci, že i mnoha lidí na celém světě. Stejnou pozornost pak světová veřejnost věnovala rozboru katastrofy a stanovení její příčiny.

Počátkem tohoto roku jsem tedy začal shromažďovat materiály o této události.

Reklama

Kvalitních materiálů s odborným nadhledem a bez zbytečných rádoby vysvětlivek a návodů novinářské sebranky (toto označení přirozeně nepatří všem novinářům; ti, jichž se to netýká, to jistě ví sami a plně moje označení chápou, a na názoru těch, o kterých je řeč, mně vůbec nezáleží) je naštěstí poměrně dostatek.

Hlavními podklady pro tento článek jsou dva články ruských autorů:

1) Článek Igora Vymorkova z roku 2005, absolventa (1988) BIUS NK VVMURE A.S.Popova (БИУС НК ВВМУРЭ им. А.С.Попова - Боевая информационно-управляющая система надводных кораблей Высшее военно-морское училище радиоэлектроники - Bojový informačně-řídicí systém hladinových plavidel Vyššího učiliště radioelektroniky vojenského námořnictva) "12 августа 2005 года – пятилетняя годовщина гибели апкр «Курск»" - 12.srpen 2005 - pětileté výrocí zániku atomové ponorky s křídlatými raketami Kursk, jehož přítelem by jeden z členů posádky Kursku Vasja Kičkiruk. Ten byl na Kursku starším mičmanem, náčelníkem pro zásobování, a v době kdy oba na ponorkách začínali a byli v jedné posádce, byl Kičkiruk mladý mičman a Vymorkov mladý poručík.

2) Článek Vladimíra Šigina, kapitána 1.stupně, "Poslední plavba" ze dne 23.11.2006

Originální práce jsem sloučil a porovnal s dalšími materiály, jejichž zdroje jsou uvedeny na konci tohoto dílu a platí pro všechny díly. Některé další údaje jsem doplnil a tímto vám moji práci předkládám. Přes veškerou snahu však stále ještě zůstává hodně otázek bez odpovědí...

Obsah:

Hlava Popis Strana
1. Stručný popis ponorky K-141 Kursk 2
2. Uvažované příčiny havárie 2
3. Chronologie událostí 12. až 22.srpna 2000 3
4. Seznam plavidel, která se účastnila záchranných a vyprošťovacích prací 4
5. Verze událostí podle materiálů tematickéké stránky kursk.strana.ru 4
6. Příčiny tragédie podle novin "Rossijskaja gazeta" 4
7. Úryvky z knihy Vladimíra Šigina "Poslední přístaviště" 5
8. Tajemství devátého úseku 6
9. Interview sa námořním advokátem Borisem Kuzněcovem 7
10. Článek z novin Trud "Jak zanikl Kursk" ze dne 12.08.2005 8
11. Vyzvednutí ponorky K-141 Kursk - operace "Kursk" 9
12. Vadim Udmancev - o práci lodních lékařských specialistů po vyzvednutí ponorky 10
13. Soupis zápisů o zvukových signálech zaznamenaných na křižníku Petr Veliký 10
14. Jmenovité rozmístění posádky v jednotlivých úsecích ponorky 11
15. Památníky tragédie K-141 Kursk 12

Zdroje:

- článek Igora Vymorkova

- Wikipedia

- Russkij podplav

- CKB Rubin - Operace Kursk

- Biografie Gennadije Petroviče Ljačina

- Narodnaja zaščita - Poslední plavba

- Muzeum v Obecné škole č.85 ve Volgogradu

- Limonov protiv Putina, kap.13 "Bězrazličije i lož"

- Pravda o Kurskekadry iz filma

- Interview s kapitánem 1.stupně v záloze Vitalijem Ljulinem pro Bulvar Gordona

- Gibel APL Kursk: novaja naučnaja versija, 24.12.2001

- APL Kursk: versii gibeli

- 9 let od zániku APL Kursk - torpédový útok?

- Jaká verze je jistá?

- Geroi živut sredi nas (kaple v Sestrorecku)

- Básně Alexandra Ožigina

- Fórum "Kursk"

- Vyzvednutí ponorky Kursk

- Novosti Murmanska: Rubka Kurska

- Kolekce 65 fotografií Kursku po havárii

František Chmelař

Havárie atomové ponorky K-141 Kursk - část 1.

Ponorka K-141 Kursk v domovském přístavu

Hlava 1. Stručný popis ponorky

Kýl ponorky K-141 Kursk byl založen 22.března 1990, na vodu byla ponorka spuštěna 16.května 1994 a do bojové pohotovosti začleněna 30.prosince 1994 jako v pořadí desátá ponorka třídy Projekt 949A Antej.

Ponorky této třídy mají délku 154 m, šířku 18,2 m, plný výtlak 23860 t, jsou schopny pod hladinou plout maximální rychlostí 32 uzlů (59,3 km/h) a dosáhnout maximální hloubky 600 m.

Posádku tvoří 130 osob, z nichž je 44 důstojníků.

Ponorka je vyzbrojena raketovým systéme P-700 Granit se dvanácti odpalovacími šachtami a zásoubou 24 křídlatých raket 3M45, 2 torpédomety ráže 650 mm se zásobou 12 torpéd (mohou být osazeny jadernou náloží) a 4 torpédomety ráže 533 mm se zásobou 24 torpéd (možno použít více typů).

Hlava 2. Uvažované příčiny havárie

2.1 Mina z období 2.světové války

Vicepremiér Ilja Klebanov vyslovil verzi střetnutí ponorky K-141 Kursk s námořní minou z období 2.světové války, což mohlo vést k výbuchu torpéd na její palubě. Poté, co byla zveřejněna oficiální verze "výbuch torpéda" zanikla tato verze sama o sobě. Je nutné ale uvést názor ponorkových odborníků, kteří dobře znali charakteristiky, možnosti a odolnost ponorek třídy Projekt 949A Antej, že to je prakticky nemožné a tuto příčinu jako nesprávnou zavrhli od prvního okamžiku.

2.2 Kursk byl torpédován americkou ponorkou

Brzy po katastrofě několik admirálů a oficiálních představitelů státu přesvědčovali o tom, že Kursk byl torpédován americkou ponorkou. Postupně však tato verze zapadala až zanikla docela v okamžiku zveřejnění ofiální příčiny havárie.

Nicméně i když byla tato verze vyvrácena, natočil francouzský režisér Jean-Michel Carré film "Kursk: ponorka v kalných vodách" (Koursk: un sous-marin en eaux troubles), kde právě zastával názor o torpédování Kursku americkou ponorkou Memphis. Film vysílala francouzská TV stanice France 27.ledna 2005. Podle jeho vyjádření prováděl Kursk testování raketového torpéda systému Škval a při tom jej sledovaly dvě americké ponorky - Memphis a Toledo.

Toledo plulo v nebezpečné blízkosti Kursku a zabezpečoval jej Memphis, který plul v jeho stínu. V jednom okamžiku se Kusk s Toledem srazili (videozáznam z v té době ještě na dně ležícího Kurska ukazoval podélné šrámy na jeho trupu). Aby Memphis předešel útoku Kurska na Toledo, odpálil na něj torpédo Mk-48. Carré tvrdí, že ruský prezident Vladimír Putin úmyslně skryl pravdu, aby nedošlo ke prudkému zhoršení vztahů s USA.

Tutéž verzi předkládali i kanadští dokumentaristé a někteří další vojáci.

Při analýze verze o torpédování je třeba mít na paměti skutečnost, že informace, kterou ve svém filmu nazval režisér Carré jako oficiální, byla bezprostředně po havárii zmiňována také, stejně jako mnoho dalších, mnohem méně pravděpodobnějších verzí.

Podle materiálů, které jsou dnes k dispozici, je verze o torpédování cizí ponorkou jednoznačně vyvrácena.

Jedinou skutečností, která by pro tuto verzi svědčila, jsou podélné šrámy na pravé straně trupu Kursku.

Tyto šrámy se nachází bezprostředně za místem, kde došlo k oddělení přední části ponorky, nicméně příznaky o nárazu torpéda tam žádné nejsou.

Je sice možné předpokládat, že oddělení přední části ponorky mohlo být následkem výbuchu cizího torpéda zrovna tak, jako nárazem ponorky o dno po jeho výbuchu nebo při jejím vyzvedávání ze dna atd. Nelze vyloučit ani to, že prvotně deformace trupu (ty opakovaně zmiňované podélné šrámy) mohly vzniknout mnohem dřív při běžném provozu ponorky např. neopatrným manévrováním a tudíž k vlastní katastrofě nemají absolutně žádný vztah.

Kromě toho pozorný divák zjistí, že Carrého film je vytvořen velmi nedbale, je plný nepřesností a jeho cílem je je rychlý komerční úspěch, tedy vydělat co nejvíc peněz.

Ve filmu je několik zjevných rozporů a nepravd:

- informace o tom, že oddělený přední část trupu byla rometána výbušninou na dně moře poté, co byla vyzvednuta hlavní část trupu;

- zpráva, že havarijní průlez otevřeli norští potápěči bez problémů (o tom se nikdo nepřel, problém byl v tom, že nebylo možné hermeticky sestykovat záchranný batyskaf s jeho obrubou kvůli deformaci trupu i tohoto lemu Kursku následkem výbuchu);

- na Kursku byly instalovány stejné jaderné reaktory jako byly použity v elektrárně Černobyl - to je už opravdu z říše fantastiky.

Verzi o torpédování americkou ponorkou podporoval např. kapitán 1.stupně v záloze Vitalij Ljulin v novinách Bulvar Gordona ještě 8.srpna 2006, když jako útočící americkou ponorku označil SSN-691 Memphis, některé další zdroje dokonce uvádějí jako použité torpédo Mk-48.

2.3 Srážka s americkou ponorkou, čímž došlo k deformaci torpédometu a následně k výbuchu torpéda

Jeden z členů státní komise, který přebíral tuto ponorku od výrobce, kapitán 1.stupně Michail Volženskij, že torpédo v torpédometu zaklínil silný úder do trupu ponorky. Volženskij považuje za nejpravděpodobnější příčinu katastrofy srážku s cizí ponorkou.

Podle jeho názoru "... klouzavý úder kormidlové ploutve (horizontálního kormidla) mohl způsobit silnou deformaci torpédometů Kursku".

Tento závěr je velmi podobný závěrům o příčině katastrofy Kursku, který byl uveřejněn 29.listopadu 2000 v novinách "Nězavisimaja gazeta". Obě cvičná torpéda, USET-80 i 65-76 se totiž podle zavedených zvyklostí nabíjejí do torpédometů vpravo. Při ostrém úhlu srážky s cizí ponorkou měl být jako první porušen torpédomet kalibru 650 mm. ve kterém bylo nabito cvičné torpédo 65-76. Při rychlosti sbližování ponorek okolo 20 uzlů (cca 10 m/s) byl tento torpédomet zničen i s vlastním torpédem za jednu sekundu. V této sekundě se prakticky v okamžiku smíchalo palivo s okysličovadlem (petrolej s peroxidem vodíku) v uzavřeném prostoru, což vedlo k výbušnému vzplanutí, podpořené výbuchem prachového akcelerátoru, který je umístěn v ocasní části torpéda. Tlak trupu cizí ponorky od hlavy torpéda směrem k ocasnímu úseku směrovalo tento výbuch (předpokládaný ekvivalent 150 kg TNT, jak zaznamenala norská seismická stanice) na zadní uzávěr torpédometu, který byl vytžen a oheň tak vnikl do prvního úseku, kde okamžitě vznikl požár.

Velitel Severní flotily admirál Popov, do jejíž sestavy Kursk patřil, také vyslovil silné přesvědčení o podobném průběhu havárie. Podle jeho slov neidentifikovaná ponorka neúmyslně narazila "... do nejzranitelnějšího místa této třídy ponorek...", tím ztratil Kursk plavbyschopnost a ten pak narazil velkou rychlostí pod velkým úhlem na mořské dno, kde došlo k výbuchu torpéd.

2.4 Rozkradení vybavení ponorky ve formě drahých kovů

Pro odstranění hořlavých plynů (především vodíku, který může vznikat např. v akumulátorech) se ventilačních systémech ponorek používají katalytické pece studeného bezplamenného hoření. Jako katalyzátory se používá platina a paládium, což jsou velmi drahé kovy. Pokud v peci katalyzátory nejsou, tato nemůže správně pracovat a hladina hořlavých plynů v atmosféře ponorky stoupá. Při dosažení určité koncentrace pak mohlo dojít k jejich výbuchu od náhodné elektrické jiskry, od kterého mohlo dojít k výbuchu munice.

2.5 Zásah raketou země-země

Kapitán 1.stupně Alexandr Ljeskov poukazoval na to, že ponorka takových rozměrů nemohla být pod vodou v těch místech z fyzikálních příčin a vyslovil předpoklad, že ponorku trefila protilodní balistická raketa vypuštěná z kosmodromu Pleseck.

Nicméně na tuto hypotézu reagoval předseda Petrohradského klubu námořníků kapitán 1.stupně Igor Kurdin slovy, že: "... jendá se o naprostý nesmysl".

2.6 Zásah křídlatou raketou protilodního systému P-700 Granit

8.září 2000 se v novinách "Berliner Zeitung" objevil článek s verzí, že Kursk byl potopen náhodným zásahem protilodní křídlaté rakety systému P-700 Granit osazenou nikoli cvičnou, ale ostrou bojovou hlavicí, která byla vypuštěna z křižníku Petr Veliký. Tato verze zamlčována proto, že pokud by to byla pravda, tak by těžce diskreditovala veškeré vojenské velení.

Tato verze nevysvětluje původ otvoru. No a kromě toho není ve výzbroji "ponorná" varianta systému systému P-700 Granit schopná ničit jiné než hladinové cíle.

Pravděpodobnější je tato verze v provedení, že Kursk byl v poloze na hladině zasažen cvičnou raketou protilodního systému P-700 Granit buď vypuštěnou z křižníku Petr Veliký, nebo vlastní cvičnou raketou, která důsledkem závady otočila zpět a trefila jej. Raketa prorazila trup ponorky a její motor stále pracoval, čímž byl způsoben velký požár na palubě. Ten pak způsobil detonace torpéd.

2.7 Lokální geofyzikální rezonace

Tuto teorii hlásal profesor Petrohradské státní univerzity konstrukce aerokosmických přístrojů Alexandr Sinjakov, který o tomto jevu říká:

"Lokální geofyzikální rezonace (LGR - ЛГР - локальная геофизическая резонансия) je neznámý přírodní jev, který je souvisí s rezonančními vlastnostmi Sluneční soustavy a kosmického prostoru. Působení LGR se projevuje na mikroúrovních, což vede k narušení vlastností objektů nebo procesů v nich, které se v zóně působení LGR nacházejí.

2.8 Výbuch cvičného torpéda

Toto je oficiální příčina tragédie ponorky K-141 Kursk. Tento závěr je výsledkem vyšetřování, které bylo zaznamenáno na dvou tisících stranách vyšetřovacího spisu a bylo zveřejněno v roce 2002 generálním prokurátorem RF Ustinovem.

Je zde uvedeno, že zánik ponorky K-141 Kursk způsobilo cvičné torpédo 65-76 Kit, které vybuchlo v torpédovém úseku.

Jedná se o torpédo, kde je okysličovadlem peroxid vodíku a torpéda s tímto okysličovadlem se již více než 50 let jinde ve světě právě kvůli nebezpečnosti a nízké spolehlivosti nepoužívají. Bezprostředně po ukončení vyšetřování byla všechna torpéda tohoto typu stažena z výzbroje.

Konec části 1.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více