Casspir - Dobře chráněná pěchota

Autor: Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔︎︎ 👁︎ 13.373

Asymetrické konflikty přinášejí na konstrukci obrněných vozidel jiné požadavky než ty rozsáhlé, s kterými se počítalo v dobách studené války. Jednou ze zemí, jež s nimi měla značné zkušenosti, byla Jihoafrická republika, disponující výkonným zbrojním průmyslem. Neblahou zkušeností byly ztráty způsobené minami a nástražnými výbušnými systémy.

Jihoafrická republika vedla dlouhodobý konflikt se sousední Jihozápadní Afrikou, dnešní Namibií. V lokální pohraniční válce byly rozsáhle používány miny a nástražné výbušné systémy, které působily jihoafrickým ozbrojeným silám značné ztráty. Existuje celá řada možností, jak s minami bojovat, od odminovacích tanků, tralů a pluhů přes odminování výbuchem táhlých náloží po konstrukci těžkých vozidel schopných výbuch miny přestát. Jihoafrická cesta byla poněkud odlišná.

Reklama

Primární jsou životy

Tanky a obrněné transportéry mají vydržet výbuch miny díky tloušťce pancíře. Především stanoviště řidiče mívá zesílené dno, speciální zavěšení sedačky a další úpravy pro zvýšení odolnosti. Podmínky na jihu černého kontinent však byly odlišné. Jednalo se o partyzánskou válku s dlouhými výpady proti povstalcům, disponujícím jen ozbrojenými nákladními auty (gun truck) nebo zastaralou obrněnou technikou.

Na druhou stranu byly sjízdné cesty zamořeny tisíci min převážně sovětského původu. Jednalo se o protipěchotní a mnohem nebezpečnější talířové protitankové miny, převážně typu TM-57 s více než 6 kg trhaviny. Nebylo výjimkou, že miny byly kladeny po dvou nebo i po třech na sebe, což zaručovalo spolehlivé zničení i těžké techniky. Souboj mina vs. pancíř jednoznačně vyhrává mina, protože pancéřování není možné zvyšovat donekonečna, pokud se má vozidlo vůbec pohybovat.

Jihoafričané na základě dlouholetých zkušeností preferovali opačný přístup než konstruktéři tanků a obrněných transportérů. Místo zvyšování síly pancíře se zaměřili na rozklad tlakové vlny a omezení účinku na „kapsli“, v které je umístěna osádka. Mina má dva hlavní účinky: Primárním je tlaková vlna, schopná roztrhnout pás, utrhnout nápravu nebo prorazit dno vozidla a zabít osádku. Řada poškození vzniká sekundárně, odtržením částí, do kterých se může tlaková vlna dostatečně „opřít“, jako jsou blatníky nebo nápravy vozidel.

U protipěchotních min se využívá střepinový účinek pláště miny nebo předfragmentované vložky. Vzhledem k malé hmotnosti střepin nepředstavuje pro vozidla s alespoň základní balistickou ochranou vážnější problém.

Jihoafričané využili zkušeností získaných při provozu vozidel Buffel, Bulldog, Rinkhals, Ystervark a Zumlac, což byly pancéřované nástavby na podvozcích nákladních vozidel Mercedes Unimog L400, SAMIL 20 4x4, SAMIL 50 4x4 a SAMIL 100 6x6. Všechna tato vozidla měla dno korby ve tvaru písmene „V“.

V závislosti na vrcholovém úhlu dochází na takovém tělese k rozkladu sil a při 90o vrcholovém úhlu je výslednice 2,23 menší než v případě plochého dna. Sekundárnímu poškození brání blatníky z pryžových pásů a „poddimenzování“ všech vnějších závěsů, takže při výbuchu povolí dřív, než dojde k roztržení pláště „kapsle“ s osádkou. Přestože se vozidlo jeví po výbuchu „očesané“, jsou opravy paradoxně rychlejší než v případě pokřivených a potrhaných bytelnějších konstrukcí.

Nic není samozřejmě zadarmo. Kvůli dnu ve tvaru písmene „V“ je využitelná šířka podlahy poměrně vysoko nad zemí, což zvyšuje těžiště vozidla, a tím i pravděpodobnost jeho převrácení. To bylo např. jedním z důvodů zrušení programu MPC (Marine Personnel Carrier), s obdobně řešenou korbou, pro americkou námořní pěchotu.

Rychlé změny výrobce

Reklama

Předchůdcem vozidla Casspir byla pancéřovaná nástavba na podvozku Bedford 4x4. Poté následovala sériová výroba modelu Casspir Mk.I, vyznačující se velkými lichoběžníkovými okny z neprůstřelného skla na bocích kabiny. Brány závodu CSIR (Counsel for Scientific and Industrial Research) opustilo v letech 1979–1980 200 vozidel. Následovníkem původního výrobce se stala společnost Mechem, která se kromě vozidel zabývá chemickou výrobou pro zbrojní průmysl. V současné době patří k lídrům na poli boje proti výbušným systémům, včetně min.

Výrobu nové verze, Mk.II, lišící se navenek především delším zadním převisem korby a silnějším motorem, poskytujícím řidiči výkon 90 kW, převzala firma TFM. Během roku 1981 přestavěla většinu starších vozidel na provedení Mk.II. Kromě toho vyrobila do roku 1986 zhruba 700 nových. Majetkové vztahy výrobce byla poměrně pestré: Nejprve byl TMF pohlcen společností Reumech, aby se i ta stala součástí Vickers Defence Systems. Následně přešel Vickers pod společnost Alvis, a ten v roce 2004 skončil ve skupině BAE Systems. Jediné, co se nezměnilo, byl název celé rodiny vozidel: Casspir.

Starší verze Casspir Mk.II s rezervou na boku, vyzbrojená kulometem DŠKM

S rostoucím množstvím vybavení postupně rostla hmotnost vozidla a také nároky na pohyblivost. Modernizovaná verze Mk.III dostala přeplňovaný šestiválcový vznětový motor ADE-352T se zdvihovým objemem 5,7 l a výkonem 127 kW. Navenek byla identifikovatelná podle plochých disků na obou nápravách, obutých do run flat pneumatik, umožňujících dojetí i na zcela prázdných pláštích. Do konce roku 1992 bylo vyrobeno kolem 2500 vozidel Casspir. V letech 1993–1994 byla výroba přerušena, protože probíhal rozsáhlý modernizační program starších verzí.

Nicméně, požadavky klientů vedly k tomu, že po krátké přestávce byla výroba obnovena. Nejnovější verze nese označení „Casspir 2000“ v případě, že používá komponenty Mercedesu-Benz, což je výhoda pro klienty ze zemí, kde tato značka zajišťuje servis. Casspir 2000B si naopak klade za cíl oslovit klienty z oblastí, kde Mercedes nepůsobí vůbec nebo jen velmi omezeně. Strojní část využívá pohonnou jednotku a díly společnosti Powerstar.

Konstrukce

Základ vozidla Casspir tvoří svařovaná skořepina korby z pancéřových plátů poskytujících balistickou ochranu proti střelám ráže 7,62 mm a střepinám granátů. Spodní část má tvar písmene „V“ a je dimenzovaná tak, aby přestála výbuch ztrojené miny TM-57 nebo ekvivalentní trhaviny, tj. 21 kg TNT. Nápravy vydrží explozi zdvojené miny stejného typu pod jedním kolem (14 kg TNT).

Reklama

Výhled zajišťují obdélníková okna zasklená 52 mm silným neprůstřelným sklem, které má stejnou balistickou odolnost jako korba. Korba byla původně shora otevřená. Policejní a postupně i vojenské verze dostaly i stropní plát, jako ochranu před granáty a zápalnými láhvemi, shazovanými z vyšších pozic.

Osádku tvoří řidič a velitel. Základní verze umožňuje přepravu 10 vojáků s výstrojí nebo 12 policistů. Tomu odpovídá počet střílen umístěných pod bočními okny. Vstup do vozidla zajišťují zadní dveře. Boční dveře základní verze nemá, aby nebyla oslabena pevnost skořepiny korby.

Pro vlastní obranu může být vozidlo vyzbrojeno dvěma kulomety Browning M1919 nebo Vektor SS-77 ráže 7,62 mm na stropě kabiny. Zbraně ovládá velitel vozidla. Kromě toho je možné do levého předního okna lafetovat další kulomet ráže 7,62 mm. Policejní verze jsou vyzbrojené vrhači kouřových a slzných granátů, příp. automatickým vrhačem gumových projektilů Slingshot s kadencí 160 výstřelů/min.

Policejní casspir s otevřenými kryty na stropě korby

Vozidlo má zásobu paliva 220 l, umožňující akční rádius 600–800 km, podle terénu, kterým se vozidlo pohybuje. Základní verze mají uvnitř 200l nádrž na pitnou vodu a po modernizaci vezou dvě náhradní kola. Do standardní výbavy patří dva hasicí přístroje, naviják a vlečná tyč. Celková hmotnost základní verze Casspiru dosahuje 14 t; bojová se pohybuje kolem 12,5 t, podle úkolů, které vozidlo plní.

Casspir je navzdory svému exotickému vzhledu poměrně pohyblivý. S šestiválcem ADE-352T a pětistupňovou manuálně řazenou převodovkou dosahuje rychlosti 90 km/h. Stoupavost je podle manuálu 65% a navzdory vysokému těžišti je povolený příčný sklon 20° velmi slušným číslem.

Na základě provozních zkušeností docházelo k postupným úpravám. Většinu měly na svědomí tvrdé provozní podmínky v nehostinném terénu plném kamenů a tuhé vegetace. Postupně dostaly navijáky rezervních kol, zpětná zrcátka a převodovky bytelné kryty. Náhradní kola se přestěhovala z boků na horní část korby, protože při explozích docházelo k jejich poškození, takže nemohla být použita, i když by náprava po výměně celého disku s pneumatikou fungovala.

Casspiry se staly velmi dobrým vývozním artiklem. Kromě Jihoafrické republiky je jejich největším uživatelem Indie, která objednala 90 kusů, v těsném závěsu za Spojenými státy, jež nakoupily 68 vozidel. Američané kromě toho využili zkušenosti s provozem casspirů při konstrukci vozidel MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected), původně určených pro námořní pěchotu. Nakonec jich  bylo vyrobeno přes 12 000 v různých variantách i pro ostatní ozbrojené složky a spojenecké armády. Mezi další uživatele patří: Angola, Benin, Burundi, Djibouti, Egypt, Indonésie, Irák, Kongo, Malawi, Mozambik, Namibie, Nepál, Peru, Senegal, Sierra Leone a Uganda. Každá z těchto zemí objednala kolem 10–20 kusů, zpravidla v základní verzi pro přepravu osob.

Peruánský policejní Casspir Mk.II

Další verze

Casspir se vyrábí v několika variantách. Vzhledově nejméně odlišné je zdravotnické vozidlo. Celá korba i podvozková část jsou identické se základní verzí, jen uvnitř je místo pro dvoje nosítka a zcela vzadu tři sedadla pro lehce raněné a zdravotníka. Zbylý prostor vyplňují zdravotnické vybavení, držáky kapaček a zvětšené zásoby vody. Pancéřové zasklení je možné zevnitř zatemnit.

Policejní verze má zvětšená okna pro zajištění lepšího výhledu v zastavěných oblastech. Na předních oknech jsou pneumaticky ovládané ochranné mříže. Na strop je možné namontovat nůž na řezání drátů a přední nárazník lze spustit dolů kvůli odtlačení překážek a barikád. V rozích korby mohou být namontovány tlampače pro usměrňování davu a vydávání pokynů.

Policejní Casspir Mk.II s reproduktory

Blesbok Freighter je nákladní verzí s kabinou pro dva muže, vybavenou, na rozdíl od základní verze, bočními dveřmi na straně řidiče i velitele. V zadní části vozidla se nachází otevřená korba umožňující přepravu až pětitunového nákladu. Celkem bylo postaveno 160 kusů. Místo korby je možné namontovat tísicilitrovou nádrž.

Od této verze je odvozena cisternová varianta Duiker Tanker, u které je korba nahrazena nádrží s objemem 5000 l. Nádrž je možné plnit a vyprazdňovat pomocí elektrického čerpadla nebo nouzově gravitačně. Montáží dvojice ramen a 15t navijáků na obdobný podvozek vzniklo vyprošťovací vozidlo Gemsbok.

Kromě těch krátkých se vyrábí i varianta s prodlouženou kabinou osádky, ukončenou za druhým párem bočních oken. Ta umožňuje přepravu pěti mužů, což je výhodné např. u různých zbraňových systémů. S tímto provedení kabiny se vyrábí vyprošťovací vozidlo osazené obdobnou 15t soupravou jako jeho předchůdce. Výhodou je možnost přepravy osádky poškozeného vozidla.

Z lafetovaných zbraní jsou nejznámější 120mm minomet, umístěný v hranaté otevřené korbě, a 106mm bezzákluzový kanon M40 americké výroby, lafetovaný na korbě. Boky korby je možné sklopit a zajistit, aby vznikla dostatečně velká plošina pro obsluhu. Zásobníky munice jsou umístěné vně vozidla, šikmo na zadní stěně kabiny.

Kvalitní ochrana proti účinkům min dala logicky vzniknout vozidlům pro boj s minovým nebezpečím. Verze MEDDS nese senzory Schiebel VAMIDS (Vehicular Array Mine Detection System), pracující na principu zjišťování i nepatrných kovových částí min. Systém je vybaven zobrazovací jednotkou a tryskami pro vyznačení polohy min barvou a umožňuje vyhledávání min rychlostí 10 km/h.

K likvidaci min byly vytvořeny dvě speciální verze: První má v zadní části umístěný modifikovaný raketomet Plofadder 160AT, likvidující miny výbuchem. Raketomet je uvnitř vozidla usazen na ližinách a střílí otevřeným stropem vozidla. Na pravém boku se nachází buben s kabelem pro dálkové ovládání odpalu. Mnohem exotičtěji vypadá odminovací vozidlo společnosti Mechem, vybavené ocelovými koly, likvidujícími protipěchotní miny přejetím. Prostor mezi koly vykrývá tažený diskový tral. Kromě toho vznikly verze pro řízení dělostřelecké palby a velení lišící se jen přístrojovým a spojovacím vybavením a větším počtem antén.

Odminovací Casspir Mechem s ocelovými koly a tralem

Foto: www.valka.cz, archiv RAC, archiv DoD South Africa

Uveřejněno s laskavým svolením autora.
Vyšlo v časopise Military revue 12/2014 vydavatelství Naše Vojsko.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více