Miles M-25 Martinet

Autor : 🕔02.06.2003 📕9.179

Další články autora

Letadla druhé světové války, to nebyly jen bojové a dodnes největší pozornost poutající stroje. Byly to rovněž desítky, širší veřejnosti méně známých typů, vyrobených v tisícovkách kusů pro všechny stupně výcviku ve složitém válečném systému. Jakost výcviku byla velmi významným a v závěrečné fázi války i jedním z rozhodujících faktorů.

 

Mezi činnostmi, které vyžadovaly pečlivý nácvik, byla i střelba na vzdušné cíle. Šlo přitom jak o střelbu stíhacích pilotů, tak i palubních střelců a stejně tak i pozemních prostředků protivzdušné obrany. Nejvhodnějším způsobem, jak těmto činnostem poskytnout vhodný terč, bylo vlečení praporových nebo rukávových terčů v dostatečné vzdálenosti za vlečným letounem. Pro tento účel se obvykle používali zastaralé bojové letouny či stroje postavené původně jako bojové, ale pak z nějakého důvodu do první linie nezařazené. Taková situace vládla prakticky ve všech vojenských letectev světa a britská RAF nebyla výjimkou.

 

První kroky války však rychle vyčerpaly zásoby vhodných zastaralých letadel schopných táhnout vzdušné terče. RAF stálo před problémem, jak zajistit intenzivní výcvik. Ministerstvo letectví proto zadalo roku 1941 firmě Miles urgentní zakázku na výrobu dostatečného množství specializovaných vlečných letadel, a to výslovně na podkladě pokračovacího cvičného letounu Miles M-19 Master II s hvězdicovým motorem Bristol Mercury XX o 640 kW (870 k). Master II byl výborný a výkonný stroj, technologicky dobře zvládnutý a vyráběný i z nedeficitních surovin. Jeho hvězdicový motor, převzatý z produkce bombardovacích Blenheimů, byl ve skladech v dostatečném množství a továrna Bristol jej měla trvale ve výrobním programu.

 

Konstruktéři Milese měli do značné míry usnadněnou práci, ale bez problémů se to neobešlo. Odpadlo sice druhé řízení, ale do zadního pilotního prostoru bylo třeba instalovat buben s vlečným lanem a naviják pro zpětné navíjení lana po zničení terče nebo po ukončení nácviku před přistáním. Naviják měl mít alternativní náhon od motoru nebo vlastní náhon větrníkem na rameni levého boku trupu. Terče letoun nesl v krabicovém plochém pouzdře pod trupem. To vše narušilo vyvážení Masteru II, takže konstruktéři museli posunout motor více dopředu. Zároveň museli překonstruovat i kryt motoru a regulační klapky chlazení, protože motor byl při vlečení terčů přetížen a vyžadoval intenzivnějšího chlazení.

 

Nový stroj dostal typové označení M-25 a v RAF byl znám jako typ Martinet TT Mk.1. Prototyp LR241 vzlétl poprvé 24. dubna 1942 a téměř bezprostředně také následovaly sériové stroje z továrny ve Woodley. Stroje nosily šest praporových nebo rukávových terčů, které druhý člen posádky vypouštěl. Od terčů v pouzdře vedla lanka do zadní kabiny, tam na ně obsluha napojila hlavní vlečné lano a zatažením za páku terč z pouzdra uvolnila. Terč potom vlastním odporem odvinul potřebnou délku lana. Větrník pro pohon navijáku, nesený na levém boku na krátkém rameni, ležel v klidu svou osou nahoru, kolmo na směr letu. Když bylo třeba naviják uvést do chodu, pootočil druhý člen osádky větrník kupředu a nápor vzduchu jej roztočil silou dostatečnou pro pohon navijáku.

 

Martinety se staly výzbrojí jednotek ve službách tzv. Bunnery Schools, Operational Training Units, Anti-aircraft Cooperation Squadrons a dokonce i u Air Sea Rescue Units, tedy jednotek námořní záchranné služby. To ovšem nevlekaly terče, ale v pouzdru nosily shazovatelné nafukovací čluny. Jiné sloužily jako spojovací prostředek pro rychlou dopravu kurýrů. Ve svazku Tactical Air Force přesly mnohé Martinety i na území dobývaného Německa.

 

Britské letectvo mělo zajímavou praxi již z doby před vypuknutím války s použitím rádiem řízených bezpilotních cvičných cílů. Obvykle to byly přestavěné běžné cvičné letouny, odlišované přidáním slova Queen k původnímu názvu. V roce 1943 zadalo ministerstvo letectví vývoj takového stroje i firmě Miles. Výsledkem byl prototyp PW979 a zakázka na menší sérii. Tento M-50 Queen Martinet byl držen v utajení až do roku 1946.

 

Některé z postavených Martinetů se objevily v úpravě pro vlek cvičných verzí výsadkových kluzáků Horsa. Koncem války se několik Martinetů dostalo do Francie a Belgie a po válce i do Portugalska a Švédska.

 

 

Další články autora

Autor : 🕔02.06.2003 📕9.179

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago