Název: Name: | Kawasaki Ki-45 prototyp 45.01 a 45.02 | Kawasaki Ki-45 Prototype 45.01 a 45.02 |
Originální název: Original Name: | 川崎 キ45复座双发战斗机 45.01 - 45.02 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.01.1939-DD.03.1939 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara | |
Období výroby: Production Period: | DD.01.1939-DD.03.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1939 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2500 kg | 5512 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3750 kg | 8267 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4228 kg | 9321 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14,500 m | 47ft 6,87in |
Délka: Length: | 10,285 m | 33ft 8,92in |
Výška: Height: | 3,570 m | 11ft 8,55in |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,03 m2 | 312.48 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 129,176 kg/m2 | 26.46 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Nakadžima Ha-20b vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 537 kW (730 k) a 603 kW (820 k) v h= 3 900 m. Vrtule trojlisté stavitelné o průměru 2 780 mm. | Nakajima Ha-20b nine-cylinder air-cooled radial engine rated at 720 hp for take-off and 809 hp at 13,780 ft, driving a three-blade variable-pitch propelleres of the diameters 9ft 1,45in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 250 l | 275 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 479 km/h v 4000 m | 297.6 mph in 13123 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 349 km/h v 3500 m | 216.9 mph in 11483 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 10,2 min do 4645 m | 10,2 min to 15240 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | ? ft |
Dolet: Range: | 1750 km | 1087.4 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Ho-3 ráže 20 mm 2x pevný kulomet Type 89 Model 2 ráže 7,7 mm 1x pohyblivý kulomet Type 89 Model 1 ráže 7,7 mm | Two fixed forward-firing 0.303in Type 89 Model 2 machine-guns in the upper nose, one fixed forward-firing 0.79in Ho-3 cannon under fuselage and one flexible rear-firing 0.303in Type 89 Model 1 machine-gun for gunner. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Na samém konci roku 1937 Rikugun Koku Hombu obeslalo své dodavatel letecké techniky novými specifikacemi na dvoumotorový stíhací letoun. Svoj projekt přihlásila také společnost Kawasaki Kokuki K. K.. Její projekt byl označen v systému Kitai kodem Ki-45. Takeo Doi navrhl letoun s motory Ha-20b, které byl instalovány do velkých motorových gondol. Motory nebyly spolehlivé a málo výkonné. Po zkouškách v Akenu se dokonce uvažovalo o zrušení celého programu, tak špatné byly letové vlastnosti prototypů. | In December 1937 the Army issued Kawasaki with the new specification for Heavy Fighter. he was designated Ki-45 was to have a top speed of 335.5mph, an operating altitude of 6,560-16,405ft, an endurance of four hours and forty minutes at 217mph plus thirty minutes of combat, to be armed with two forward firing and one rear firing machine gun and to be powered by two nine-cylinder Nakajima Ha-20b radial engines (the Bristol Mercury built under licence). Work on the new design began in January 1938, under the control of Takeo Doi. He produced a detailed design by October, and the first prototype was ready in January 1939. This aircraft used the Ha-20b engine, housed in large nacelles and with an exhaust collector ring in front of the engine. It was armed with two 0.303in Type 89 machine guns in the upper nose, and a third flexible rear-firing gun, as well as a 0.79in Ho-3 cannon in a ventral tunnel under the undercarriage. The first prototype proved to be disappointing. The manually retracted undercarriage was unreliable, the engines failed to produce their rated power and the large nacelles caused too much drag. A second prototype was completed with closer-fitting cowlings and propeller spinners, and a third with ducted spinners that supplied cooling air to the engines, but despite these changes the aircraft's top speed only reached 298mph, significantly below the Army's requirements. Late in 1939 work on the project was suspended for review. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X William Green, War Plane sof the Sekond World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9 René J. Francillon Ph.D., Aircraft Profile, The Kawasaki Ki-45 Toryu, No. 105, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, UK, No ISBN. Famous Airplanes of the World, Army Type2 Two-seat Fighter "Toryu", No. 21, 1990, 3., Bunrin-Do Co. Ltd., ISBN 978-4-89319-018-5 http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki45.html archiv autora |