Dobový dokument s vyobrazením stroje Jawa 500 typ 15/00
URL : https://www.valka.cz/JAWA-500-typ-15-t217707#610877
Verze : 0
Reklama
Legendární, dnes ceněný stroj, ve své době představa "cestovně sportovního motocyklu" pro pracující třídu. Vývoj byl odstartován již v době druhé světové války. Těsně po válce však plánovaný vývoj čtyřtaktních motorů ustoupil masové produkci dvoutaktních levných motorů a u části motocyklové veřejnosti přinesl velké zklamání, hlavně s nástupem motocyklu Jawa 350 typ 12. U těchto třistapadesátek se předpokládalo, že se bude jednat o čtyřdobé stroje. I přes dva funkční prototypy od firem Jawa 350 OHC typ 16 a Ogar (a schválenou 1000ks plánovanou výrobu stroje Ogar 350) vyjela první 350tka s dvoutaktním motorem.
Čtyřtaktní 500 OHC se začal vyvíjet již v roce 1947, první prototyp byl hotov v roce 1948 (motor se v mnohém lišil od typu 00). V roce 1950 byl hotov finální prototyp a následně se v roce 1951 rozběhla sériová výroba. První představení veřejnosti proběhlo v tisku, kdy 28. 1. 1950 uveřejnil Svět Motorů, že novinka bude představena na připravovaném květnovém Pražském veletrhu. Nová Jawa 500 OHC v prototypovém provedení zdobila i titulní stránku časopisu Motocykl č.20. V dnešní době (2017-2019) se cena strojů obchodovaných na komerčním trhu pohybuje od 450.000 do 600.000,- Kč. V roce 2005 se cena pohybovala od 100.000 (typ 02) do 150.000,- za model „Šnek“.
Jawa 500 OHC se vyráběla ve třech základních provedeních: Typ 00 „Šnek“ a prototypy - Výroba od roku 1951 do cca 6/1954 - První kusy přední vidlice, maska, světlo vzhledově podobné jako Jawa 250 typ 11 Pérák - První kusy dynamo Lucas - Jiná olejová nádržka - Motor 19 kW při 5500 ot/min (35 Nm při 4200 ot/min) se šnekovým pohonem vačky - Hmotnost 156 kg - Půlbubnová kola - Sedlo podobného stylu a systému odpružení jako Jawa 250/350 Pérák - Bakelitová spínací skříňka - Výrobní čísla tohoto roku prokázaná dochovaným štítkem: 61 (1951), - Vyrobeno cca 2800 (1468?) ks*
Typ 01 - Výroba od cca 6/1954 do 1956 - Nový motor 20,6 kW při 6000 ot/min (37Nm při 4250ot) s kuželovým pohonem vačky - Hmotnost 168 kg - Výrobní čísla tohoto roku prokázaná dochovaným štítkem: 1016 (1955), 1467 (1956), 1667(1956) - Vyrobeno 1784 ks
Typ 02 - Výroba do konce výroby (1958) - Velké brzdové bubny - Dvoumístné velké jednosedlo - Blatníky s falcem - Výrobní čísla tohoto roku prokázaná dochovaným štítkem: 4398 (1958), 5002 (1958), - Vyrobeno cca 3500 ks
* Ohledně počtu vyrobených kusů se dají najít čísla od 7000 do 8000 kusů. Přesnější počet 6768 plus 200 ks první série „Šnek“.
Dramatický vývoj tohoto motocyklu, obraz doby, vliv „reakčních živlů“ v konstrukci a konečné vítězství „lidu“ je zpracován v dobovém filmu režiséra Martina Friče s názvem „Pětistovka“. Toto drama má délku 84 minut, vzniklo v roce 1949 a autorem scénáře je František Vlček st. Film je dobré vidět již pro zajímavé záběry motocyklů. Stroje Jawa 250 Pérák jsou zde představeny jako konkurenční stroje „Meteor“. Dobře je to vidět na záběru na začátku filmu (kde je logo nalepeno přes velice špatně vykitovanou nádrž).
Motocykly Jawa 500 OHC všech verzí používaly především složky tehdejšího Ministerstva vnitra a SNB (několik hezkých foto strojů od SNB naleznete zde). Jistou raritou je i to, že stejný typ stroje používal i pan Mašín. Dle jejich výpovědi (byla i v jednom TV pořadu) se při jednom z pronásledování se s jejich OHC-čkem ukryli do policejních dílen a nechali si jej tam opravit!
Každoročně se dělá v Rovensku pod Troskami sjezd majitelů Jawy 500 OHC.
Motocykly Jawa 500/00 Šnek při pohřbu presidenta Antonína Zápotockého (alias Tondy Lopaty)
URL : https://www.valka.cz/JAWA-500-typ-15-t217707#611588
Verze : 3
Titulní stránka časopisu Mladý technik č.29 se stroji SNB.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/JAWA-500-typ-15-t217707#611740
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.