USS Enterprise - 10 Poslední pokus japonského impéria

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔30.03.2009 📕10.443

Seriál

  1. USS Enterprise - Příběh nejslavnější letadlové lodi
  2. USS Enterprise - 00 (Interactive Guide) Interaktivní průvodce
  3. USS Enterprise - 01 Pearl Harbour
  4. USS Enterprise - 02 Odplata u Midway
  5. USS Enterprise - 03 Ve spárech nepřítele
  6. USS Enterprise - 04 Krvavé ostrovy Santa Cruz
  7. USS Enterprise - 05 Sama proti Japonsku
  8. USS Enterprise - 06 Šedý přízrak
  9. USS Enterprise - 07 Pekelné kladivo
  10. USS Enterprise - 08 Den D v Pacifiku
  11. USS Enterprise - 09 Bitva v zálivu Leyte
  12. USS Enterprise - 10 Poslední pokus japonského impéria

Podobné články

Další články autora

USS Enterprise dostala několik přezdívek. Jednou z nich bylo „Lucky E“ - Štastná E, několikrát měla namále, ale vždy se jí podařilo nepřátelské útoky přežít. Vydrží jí příslovečné štěstí až do konce války?

Po prvním úspěšném nasazení nočních stíhaček a bombardérů prošla USS Enterprise modernizací.  Paluba dostala osvětlení pro noční letový provoz a noční peruť byla vybavena letouny, které nesly standardně palubní radar. Zároveň došlo k přeznačení kategorie lodi. Původní CV-6 bylo změněno na CV(N)-6, kde N znamenalo Night tedy noční. Enterprise byla první letadlovou lodí, která byla certifikována pro noční letový provoz.

Díky tomu dostal operační svaz možnost efektivně se bránit nočním náletům japonských torpédových bombardérů a vlastní bombardéry mohly napadat japonské pozemní a hladinové cíle za tmy.

Válka se mezitím přesunula blíž k japonským mateřským ostrovům. Piloti nočních Avengerů napadli přístavy Saigon, Hong-kong a Kanton. Jedním z takových úkolů byl nálet noční na Kiirun na Taiwanu. Cílem byl konvoj transportních lodí. Letka přišla o tři letouny, ale zničila několik lodí i s nákladem.

Dalším cílem byl ostrov Iwojima. Američané ho potřebovali jako základnu pro bombardéry B-29 Superfortress, aby mohli zintenzivnit bombardovací kampaň. Enterprise podporovala invazi leteckými údery. 18. března se Enterprise stala terčem útoku. Jeden střemhlavý bombardér zasáhl 250 kg bombou střed paluby. Naštěstí nevybuchla a námořníkům se její tělo podařilo shodit přes palubu.

O den později byla druhá letadlová loď svazu USS Franklin zasažena dvěma bombami. Ty bohužel fungovaly obě správně. Ztráty na posádce byly přes 700 mrtvých a více než 250 raněných. Enterprise doprovodila poškozenou letadlovou loď na základnu Ulithi.

Po návratu se zapojila do bojů o Okinawu. Tam se stala terčem náletů kamikaze. První škody jí způsobila obranná palba sousedních lodí, které postřelovaly nepřátelské torpédové bombardéry. Ale potom ji štěstí opustilo. Jeden Judy odhodil ve 150 m bombu, která zasáhla levobok lodi. Vypukly požáry, které se naštěstí podařilo zdolat během necelé hodiny.

O intenzitě bojů svědčí to, že do boku lodi zůstal zaražený jeden bombardér, který sestřelila protiletadlová obrana.

Okinawa byla největší obojživelnou operací v Pacifiku. Samotný ostrov se měl stát nástupištěm pro invazi na japonské mateřské ostrovy.

11. dubna 1945 odpoledne se operační svaz stal cílem útoků kamikaze. Jeden letoun prolétl protiletadlovou baráží a narazil do trupu lodi. Tentokrát se to obešlo bez obětí, jen s materiálními škodami. Enterprise se vrátila na Ulithi k opravě škod.

K Okinawě se vrátila o měsíc později. Aby zabránili útokům kamikaze, zkoušejí palubní letci novou taktiku. Nonstop bombardování letišť. V noci Avengery, ve dne Hellcaty. Zdálo se, že to vyšlo. Letecká aktivita poklesla.

14. května opustilo štěstí Enterprise docela. Osamocené Zero zasáhlo palubu v prostoru předního výtahu a patnáctitunová plošina vyletí do výšky 120 metrů. Kvůli díře v palubě nemůže loď vysílat ani přijímat letadla. Opravu tohoto rozsahu je možné provést jen ve Spojených státech. Pro Enterprise válka skončila. V době japonské kapitulace je ještě stále v suchém doku.

Ale nejslavnější americká letadlová loď nepřežila válku dlouho. Na paluby letadlových lodí začaly přicházet proudové letouny a Enterprise nebyla schopná zajistit jejich provoz ani po rozsáhlých úpravách.

Navzdory snaze zachovat ji jako památní byla sešrotována. Pro mnohé příslušníky posádky to byl zločin. Loď, jejíž posádka a letecký personál zničil 911 letadel, potopil 71 lodí, loď, která nesla 20 bojových hvězd a byla jí udělena prezidentská citace prezidenta USA a prezidenta Filipín však nezemřela.

Stala se fenoménem generací. První americké letadlová loď s jaderným pohonem CVN-65 nesla jméno své slavné starší sestry. První americký raketoplán OV-101 byl na nátlak veřejnosti pojmenován také Enterprise nemluvě o filmovém šílenství zvaném Star Trek, jehož slavné hvězdné lodě NX-01 a NCC-1701 nemohly nést jiné jméno než:

Enterprise

Více o celém seriálu na stránkách

Více o tomto dílu na stránkách

Hesla zmíněná v desáté části seriálu:

Letadla

Grumman F4F Wildcat

Grumman F6F Hellcat

Grumman TBF/TBM Avenger

Douglas SBD-3 Dautless

Douglas TBD-1 Devastator

Curtiss SB2C Helldiver

Mitsubishi A6M Zero

Aichi D3A Val

Nakajima B5N Kate

Nakajima E8N1 Dave

Yokosuka D4Y Judy

Lodě

USS Enterprise (CV-6)

USS North Carolina

USS Intrepid

USS Essex

USS Franklin

USS Washington

Osobnosti:

Thomas Kinkaid

Chester Nimitz

Jesse Olendorf

Ernest Evans

Donald "Flash" Gordon

Takeo Kurita

Ostatní

Bitva o Okinawu 1

Bitva o Okinawu 2

VF-10

CMOH

HVAR

Související články

Druhá světová válka - pacifické bojiště

Bitva o Leyte

V úterý 23.06.2009 ve 20:00 na programu 

Seriál

  1. USS Enterprise - Příběh nejslavnější letadlové lodi
  2. USS Enterprise - 00 (Interactive Guide) Interaktivní průvodce
  3. USS Enterprise - 01 Pearl Harbour
  4. USS Enterprise - 02 Odplata u Midway
  5. USS Enterprise - 03 Ve spárech nepřítele
  6. USS Enterprise - 04 Krvavé ostrovy Santa Cruz
  7. USS Enterprise - 05 Sama proti Japonsku
  8. USS Enterprise - 06 Šedý přízrak
  9. USS Enterprise - 07 Pekelné kladivo
  10. USS Enterprise - 08 Den D v Pacifiku
  11. USS Enterprise - 09 Bitva v zálivu Leyte
  12. USS Enterprise - 10 Poslední pokus japonského impéria

Podobné články

Další články autora

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔30.03.2009 📕10.443

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře