Datum, Čas | Letoun, Tč | Jednotka | Pilot | Dn | Poznámky |
18.3.1993 | Su-22M-4 4009 | 20. sbolp, Náměšť n/O. | mjr. Jiří SOUKUP | H | Třesení letounu během vyšší tech. pilotáže.Pilot se katapultoval, letoun dopadl u obce Hosov cca. 5 km JV od Jihlavy. |
30.6.1993 | L-39C 0449 | 1. lšp Přerov | mjr. KLEINER, instruktor | H | Katapultáž, dopad u obce Radslavice (okr. Přerov). |
28.7.1993 | Mig-21MF 9413 | 1. lšp Přerov | npor. Milan MOLENT, příslušník slovenského voj. letectva | P | Tech. závada na podvozku, přistání v Přerově na travnatý záložní pás vedle VPD. Pilot v ČR prodělával pokračovací výcvik. V roce 1991 působil u 5. slp. |
Mig-21MF č. 9413 na travnatém pásu. Zajímavostí bylo, že letoun měl pravé křídlo celé stříbrné, neboť bylo při výměně použito z letounu č. 1207. Od zádi je dobře vidět šňůra padáku. Kamufláž je po dlouholeté službě u 6. sbolp již značně olétaná. |
|||||
5.8.1993 | Mi-2 B-2743 | Letka min. vnitra | H | Dopad u Slaného, zásah bleskem? | |
15.9.1993 | Mig-21MF 7701 | 82. sslt Přerov | kpt. Libor BUČEK pplk. SITTA | P | Při přeletu z Přerova do Líní na dlouhodobé uložení letadel, došlo k srážce strojů za letu. Viníkem byl pplk. SITTA, který se do armády na místo pilota vrátil po roce 1990, kdy byl rehabilitován. Oba piloti se svými poškozenými Migy přistáli. “7701” předán k LZO, “4421” uložen a později zrušen. |
Mig-21MF 4421 | |||||
|
|||||
12.4.1994 | Su-25 1003 | 30. bilp Pardubice | mjr. BÖSERLE | P | Během zkoušek brzdícího padáku PB-90 došlo při přistání k vyjetí z VPD a poškození stroje po zachycení do roll-stopu. Letoun se již neopravoval. |
Reklama Su-25K č. 1003 zachycený v roll-stopu po „dlouhém“ přistání dne 12. 4. 1994. |
|||||
1.2.1996 | L-39C 0447 | 34. zŠL 341. vlt Pardubice | pplk. Vladimír ADÁMEK, instruktor npor. Jaroslav SOCHR, vyvážený pilot | H | “Titanový” požár motoru v levé stoupavé zatáčce. Piloti se katapultovali nad obcí Vyšehněvice, letoun dopadl naplocho do zamrzlého rybníka Dezernice (cca. 15x20 m) u obce Rohovládová Bělá (okr. Pardubice). |
2.9.1996 | Mig-21MF 5215 | 4. zSL 43. slt Čáslav | mjr. Ivo ZACHARA, 1. tř. 33 let | H | Za ZPPD vlétl pilot v kopcovitém terénu u Letohradu do stromů. Dopad na pole pod kopcem poblíž obce Studené. Mjr. ZACHARA vyvázl s těžkým zraněním, není jasné zda se katapultoval, či byl vymrštěn i se sedačkou nárazem stroje na zem. Mig byl vyzbrojen 2xRS-2US a 2xR-13M na cvičném hotovostním letu. Po vyléčení se pilot vrátil do Čáslavi jako řídící létání. |
3.9.1996 | An-30FG 1107 An-26Z 3209 | 34. zŠL 344. pzlt Pardubice | P | Oba stroje byly poškozeny koncem křídla civilního Il-76, který pojížděl okolo jejich stojánky v Pardubicích. | |
Jedním z poškozených Antonovů dne 3. 9. 1996 byla tato “třicítka,” určená pro letecké snímkování. Druhým byla speciální verze “šestadvacítky” pro radiotechnický průzkum. |
|||||
1.11.1996 | Su-22M-4 3702 “35” | 32. zTL 321. lt Náměšť n/O. | kpt. Michal NÁVESNÍK, 3. tř. | K | Pilot prováděl nácvik vyšší techniky pilotáže v zóně u Blanska. Cvičil na hranici oblačnosti, v pravém pomalém výkrutu zřejmě letoun překročil mezní úhel náběhu a spadl z výše 1 700 m do nezvyklé polohy. Kpt. NÁVESNÍK se jej zjevně pokoušel dostat zpět pod kontrolu, ale klesání nevybral a v rychlosti cca. 1 000 km/h vlétl do země u obce Tasovice. |
19.11.1996 | Mig-23U 8327 | 4. zSL 41. slt Čáslav | mjr. Drahoslav MLÁDEK, 1. tř., 39 let pplk. Jiří TRUNEČKA, 1. tř., 47 let Oba zalétávací piloti LVO z Čes. Budějovic | K | Příčina neznámá. Letoun se během záletu dostal do prudkého klesání (pravděpodobně vývrtky), které piloti nedokázali vybrat. Ani jeden z letců se nepokusil o katapultáž a oba zahynuli v troskách stroje po dopadu na zem u Herálce (okr. Žďár nad Sázavou). |
23.1.1997 | Mig-21MF 9802 | LZO Plzeň-Líně | mjr. Jaroslav KLACEK, 1. tř. | P | Při přistání v Líních letoun vyjel z VPD, o sněhové mantinely urazil pravou nohu hlavního podvozku. Stroj byl opravitelný, ale šel na zrušení. |
Mig-21MF č. 9802 létal u LZO v hnědo-zelené kamufláži. Na fotografii nese pod trupem málo používaný „bak“ o obsahu 800 l. |
|||||
8.1.1998 10.40 | Mi-17 0802 | SFOR Bosna | mjr. Antonín BALLEK, 1. pilot kpt. Robert GRUTMAN, 2. pilot Radek OMELKA,palubní technik | H | Technická závada na transmisi zadního vyrovnávacího rotoru (špatné mazivo). Vrtulník se v 10.40 hod. zřítil cca. 4 vteřiny po startu z 25 m zpět k zemi na základně Bosanska Krupa u Bihače. Na palubě se mimo posádky nacházelo 20 našich vojáků a 1 brit. Po dopadu celková destrukce stroje. 7 těžce zraněných. Kpt. Grutman ošetřen v Záhřebské nemocnici, ostatní byli přepraveni v An-26 dne 9. 1. 1998 do ČR. Mi-17 patřil v ČR do stavu 33. zVrl, 332. vrlt v Přerově. |
Takto doslova dopadla Mi-17 č. 0802 dne 8. 1. 1998 v Bosanske Krupě. |
|||||
18.2.1998 | L-39C 4607 | 34. zŠL 341. vlt Pardubice | npor. Jaroslav SOCHR | K | Pilot nezvládl techniku pilotáže v zóně. Náraz do země u obce Benátky, SZ od Hradce Králové. Stejný pilot se již 1. 2. 1996 zachránil katapultáží z L-39C č. 0447. |
19.5.1998 13.57 | Mig-23U 8325 | 4. zTL 41. slt Čáslav | mjr. Jan SKLÁDANYI, 1. tř. mjr. Jiří KAREŠ, 1. tř. | H | Start z Čáslavi v 13:45 hod. k nácviku vzdušného boje s Migem-23ML. V 13.57 hod. přešel letoun samovolně do levé vývrtky a nereagoval na řízení. Piloti se katapultovali v cca. 3 000 m při rychlosti 800 km/h. “Spárka” dopadla u obce Herálec (okr. Žďár nad Sázavou), nedaleko místa katastrofy č. 8327 z roku 1996. Zároveň tak byl zničen poslední Mig-23U našeho letectva. Jedno ze sedadel KM-1 bylo z místa dopadu ukradeno! |
Mig-23U č. 8325 nosil po revizi v LO Trenčín kamufláž v nezvyklých “pastelových” odstínech původních kamuflážních barev. V této podobě byl také 19. 5. 1998 zničen. |
|||||
8.6.1998 9.29 | Mig-21MF 7711 | LZO České Budějovice | mjr. Luboš KUBÁT, 1. tř., 34 let | H | Při návratu z Aviatické pouti v Pardubicích, došlo chybou pilotů k srážce letounů ve formaci po vlétnutí do oblačnosti na okruhu domácího letiště v ČB. Oba piloti, i technik, který letěl proti předpisům, se v pořádku katapultovali v takřka mezní výšce a nebyli zraněni (dopad všech v okruhu cca. 50 m). “MF” havarovala do sídliště Vltava na parkoviště plné automobilů a svými částmi zničila 5 a poškodila 47 bytů v přilehlém panelovém domě. K zranění obyvatel nedošlo! “UM” se zřítila u novostavby v obci České Vrbné, cca. 700 m od místa dopadu “MF.” Poškodila přitom parovod. Mjr. Kubát bydlel cca. 150 m od místa dopadu svého stroje. |
Mig-21UM 3756 | mjr. Miroslav HOLAK, 1. tř., 39 let nrtm. Roman KOVAŘÍK, technik RTV | ||||
Reklama Oba Migy-21 od LZO ve skupinovém letu. Ve stejné sestavě letěly oba stroje i 8. 6. 1998 z PCE do ČB. Mig-21UM č. 3756 nosil u LZO (leteckého zkušebního odboru) od roku 1995 atraktivní “nose art” i celkové zbarvení. Proto byl předurčen jako doprovodný letoun pro sólový stroj “MF” při účastech na leteckých dnech. Právě piloti LZO předváděli od roku 1994 během leteckých dnů u nás i v zahraničí letovou ukázku stroje Mig-21. Havárie v ČB přinesla brzké zrušení LZO a tím i konec sólového vystupování na Migu-21 v našem letectvu. Mig-21MF č. 7711 nosil zbarvení “DELTA Teamu,” které bylo poprvé aplikováno na stroje č. 2205, 2410 a 7709 u 9. slp v roce 1992. |
|||||
25.10.1998 | Mi-17 0838 | SFOR Bosna | mjr. Jaromír NASAVRCKÝ, 1. pilot Rostislav SAMEC, 2. pilot Bohumil VÁVRŮ, palubní technik | K | Chyba posádky, přecenění vlastních schopností. Vrtulníkem bylo v podvečer přepraveno několik cestujících z Divulje do Gornji Vakuf. I přes nepříznivé počasí a počínající tmu se posádka rozhodla letět zpět. Krátce po startu přešla v oblačnosti na let podle přístrojů za ZPP. Ve stoupání takto narazila ve výšce 1 183 m do horského hřebenu u obce Stipaniči. Všichni tři členové posádky na místě zahynuli. |
10.11.1998 17.20 | Mi-24V 0928 | 33. zVrL 331. lbvr Přerov | mjr. Ladislav CHROMÝ, ZV lt mjr. Pavel HURČÍK, velitel 3. roje npor. Marek JÓSZA, st. pil. nrtm. Petr CIHLÁŘ, pal. technik | K | Posádka se vracela z návštěvy 230. sq. v irském Aldegrove. Při mezipřistání v Kbelích bylo dotankováno palivo a vrtulník zamířil do Přerova. V 17.15 hod. ohlásila posádka během klesání problémy s řízením (vysazení gyrovertikál). Nacházela se v tu dobu v oblačnosti a navíc byla již tma. Mi-24 se v ostré spirále zřítila do lesa u obce Slatinice nedaleko Olomouce. Na místě dopadu byly nalezeny dva částečně otevřené padáky, katastrofu však nikdo nepřežil. Den po havárii byl malou explozí zbylého paliva zraněn voják z povolání, který ohledával místo dopadu. Zajímavé je, že všechny tři stroje série 09 sloužící v čs. letectvu měly zjevně s umělým horizontem problémy. “0929” byl zničen za nevyjasněných okolností u 11. vrp dne 18. 11. 1992 ve VVP Jince. Posádka stačila oznámit pouze problémy s řízením v době, kdy byla v nízké oblačnosti nad střelnicí. Oficiálně byla katastrofa přičtena nezvládnutí pilotáže za ZPP. “0927” se dostal po roce 1992 na Slovensko, kde se při letu v oblačnosti také objevil problém s gyrovertikálami. Na Slovensku poté nemohly Mi-24 2 roky létat za ZPP a část strojů obdržela třetí umělý horizont. |
Mi-24 č. 0928. V této nové “NATO” kamufláži byl vrtulník dne 10. 11. 1998 zničen u Slatinic. |
|||||
11.2.1999 | L-410T 0926 | 6. zDL 61. dl Kbely | P | Stroj neopravitelně poškozen při průletu turbulencí nad Bosnou, kde působil v rámci mise SFOR. Prvotní příčinou bylo nedodržení zásad letového provozu posádkou. | |
17.6.1999 18.02 | Mig-21MF 5209 | 4. zTL 41. slt Čáslav | mjr. Ivan KAISER, 1. tř. | K | Při návratu z cvičného letu v zóně u Havlíčkova Brodu, došlo při výměně pozic k nárazu přídě “MF” do spodní části zádě “UM”. Mjr. KAISER zahynul v troskách svého stroje. Oba piloti ze “spárky” se katapultovali. Mjr. ZBRANKOVI se však nestačil dostatečně otevřít padák a také zahynul. Mjr. SVOBODA vyvázl bez zranění. Dopad strojů u obce Macourov do lesa v 18.02 hod. |
Mig-21UM 9342 | mjr. Jaromír ZBRANEK, 1. tř. mjr. Zdeněk SVOBODA, 1. tř. | ||||
Mig-21MF č. 5209 dostal nedlouho před svým zničením výroční zbarvení k našemu vstupu do NATO, které v tomto roce slavilo 50 let od svého založení. Proto se objevil znak na SOP symbolizující toto výročí. Na přídi byla namalována stylizovaná hlava tygra, jako připomínka toho, že stroj sloužil u 41. “tygří” slt. |
|||||
16.6.2000 10.15 | Su-22M-4 4007 “32” | 32. zTL 321. tl Náměšť n/O. | npor. Lubomír ŠIGUT, 3. tř. | K | Během přistání roje Su-22 (3xSu-22M-4, 1xSu-22UM-3K), který se vracel z cvičení Common Goal 2000 v německém Memmingenu, zapomněl pilot včas vysunout přistávací klapky. Suchoj se stal na okruhu v Náměšti neovladatelným a přešel do náklonu po křídle. Pilot se katapultoval, ale vzhledem k náklonu stroje mu nepomohla ani sedačka KM-36 a zahynul. |
Su-22M-4 č. 4007, zachycený v letu nad mraky někdy během roků 1994-96. |
|||||
1.8.2000 16.20 | L-29 3245 “45” | 34. zSL 342. vlt Pardubice | plk. gšt. Ján MALO, 1. tř. | K | Chyba pilota. V zóně u Chrudimi prováděl vyšší techniku pilotáže. Při vybírání přemetu zachytil o elektrické vedení na svažujícím se terénu a dopadl do kukuřičného pole u obce Mýtka v 16.20 hod. Cca. 100-150 m odtud se nacházel rodinný dům, další byl cca. 300-400 m v ose letu za místem dopadu. |
12.10.2000 9.45 | Mig-21MFN 3008 | 4. zTL 41. slt Čáslav | Mjr. Zdeněk SVOBODA, 1. tř., ZV lt | K | Chyba a nekázeň pilotů. Při návratu z cvičného letu narazili oba stroje klesající v sevřené skupině na ose VPD v Čáslavi za letu podle přístrojů v oblačnosti do země. Dopad v areálu muniční základny Chotěboř-Bílek. Prvotní příčinou bylo vypnutí varovné signalizace minimální výšky nad terénem, další pak svévolné snížení výšky letu pod 4 000 ft, kterou stanovil řídící létání (piloti se zřejmě chtěli dostat pod oblačnost, aby v přiblížení na přistání mohli pokračovat již vizuálně). Oba letci zůstali v troskách Migů. Mjr. INDRÁK se v poslední chvíli zřejmě pokusil o katapultáž, ale ta byla zastavena destrukcí přídě o stromy. Mjr. SVOBODA se v roce 1999 jako jediný zachránil při katastrofě Migů-21 u Macourova. |
Mig-21MFN 4127 | Mjr. Ivan INDRÁK, 1. tř., st. pil. | ||||
12.2.2001 17.21 | W-3A 0710 | 6. zDL 62. dl Kbely | DOČEKAL VOLOŠÍN DOLEJŠÍ | H | Posádka nacvičovala přistání pomocí autorotace. Pilot neodhadl dobře výšku a při podrovnání stroje zachytil vyrovnávacím rotorem o zem. Vrtulník přešel do stoupání, ale z cca. 200 ft se neovláda-telný zřítil na zem a byl zcela zničen. K dopadu došlo u obce Škvorec nedaleko od Prahy. Všichni tři členové posádky vyvázli s těžkými zraněními. |
1.8.2001 16.30 | L-39ZA 5013 | 4. zTL 42. slt Čáslav | por. Luděk BURDA, 2. tř. | K | Letoun mířil z Kbel do Náměši nad Oslavou. Nad Pelhřimovem, který ležel jako OBT na trati letu, prováděl pilot v malé výšce akrobacii, kterou nezvládl a narazil do země v 16.30 hod. Por. BURDA v troskách stroje zahynul. Jednalo se o leteckou nekázeň, samotný pilot pocházel právě z Pelhřimova. |
L-39ZA č. 5013 je zachycen v podobě, v jaké sloužil u LZO v druhé polovině 90. tých let. V době katastrofy emblémy pod kabinou ani čísla na přídi a na vrcholu SOP již nenesl. |
|||||
28.10.2001 | Mi-8S 0829 | 6. zDL 61. dl Kbely | BROTHÁNEK SZABO SLUKA 1 palubní průvodčí 1 příslušník MV 2 VIP | H | Během letu s VIP došlo u Okrouhlé nedaleko Písku k vysazení obou motorů. Vzhledem k malé výšce letu za špatných povětrnostních podmínek, nesta- čila posádka přejít do autorotace. Tvrdé přistání, vrtulník značně poškozen a po havárii vyřazen. Těžce zraněna byla palubní průvodčí. VIP zraněni nebyli. Pravděpodobnou příčinou nehody bylo nezapnuté čerpadlo, které mělo spotřební nádrž vrtulníku doplňovat z hlavních nádrží na boku trupu. Ohledáním bylo zjištěno, že hlavní nádrže byly plné, zatímco spotřební zůstala zcela prázdná. Tomu by odpovídalo také vysazení obou motorů najednou. |
Takto skončil Mi-8S č. 0829 po tvrdém přistání do terénu. Dobře je vidět lom ocasního nosníku i deformace spodní části vrtulníku. |
|||||
27.2.2002 | W-3A 0714 | LPZS Líně | pplk. Jiří JOGL, velitel LPZS POJAR | P | Při nácviku přistání autorotací v Líních došlo k vykmitnutí listů hlavního rotoru a poškození ocasního nosníku vrtulníku. Byl opraven. |
Takto byl W-3A č. 0714 zachycen na CIAF v Hradci Králové. |
|||||
24.9.2002 | W-3A 0718 | LPZS Líně | KAČKOVIČ MICHOVSKÝ KASAL | P | Během motorové zkoušky v Líních došlo při náhlém silném poryvu větru k převrácení stroje na levou stranu. Vrtulník byl těžce poškozen a navíc došlo k zranění tří techniků pozemního personálu. |
Pohled na W-3A č. 0718 nebyl po převrácení rozhodně vůbec pěkný. |
|||||
6.12.2002 | Mi-24V 0702 | 33. zVrL 331. lbvr Přerov | - | Během přeletu z Přerova na opravu do Kbel zaznamenala posádka signál požáru motoru. Přistání do terénu u Počernic (Praha). Ukázalo se, že šlo o poruchu čidla, vrtulník nebyl nijak poškozen. | |
Mi-24 č. 0702 v létě 2002. Jeho tmavší šedá v “NATO” kamufláži již byla tou dobou “vyšisována” povětrnostními vlivy až do odstínu bledé tmavě zelené. Tento úkaz bylo možno vidět i několika dalších Mi-24V a Mi-17 provozovaných tou dobou na 33. zVrL v Přerově. |
|||||
19.1.2003 | Tu-154M 1003 | 6. zDL 61. dl Kbely | - | Při rolování na letišti v Prištině došlo vzhledem k špatnému navedení ze strany pozemního personálu k vyjetí z dráhy. Letoun nebyl poškozen. | |
24.2.2003 11.15 | L-159A 6056 | 4. zTL 42. slt Čáslav | kpt. Petr VAŠÍČEK, 1. tř., vel. roje 31 let | K | Při provádění zátěžových a střeleckých testů kanónu PLAMEN na střelnici v Jincích, nezvládl pilot řízení letounu. Kpt. VAŠÍČEK nestačil vybrat klesání a zahynul v kabině stroje po dopadu do cílové oblasti. Pilot se o katapultáž zřejmě vůbec nepokusil a do poslední chvíle se snažil letoun vybrat. Patřil k nejzkušenějším letcům u 42. slt. Měl nalétáno 1 000 hod. z toho 270 hod. na L-159A. Přesným úkolem bylo provádět zátěžové testy kanónu do 5 g v simulaci vzdušného boje a poté ostré střelby na PC. |
Reklama L-159A č. 6056 ze stavu 42. slt byl nedlouho před svým osudným letem vyfotografován na letišti v Čáslavi s kompletním podvěsením v jakém pravděpodobně odstartoval i dne 24. 2. 2003. Pod trupem a na vnitřních závěsnících jsou umístěny kontejnery s 20 mm dvojkanóny ZPL-20 “Plamen.” Na vnějších závěsnících jsou umístěny dvě pouzdra s kontrolně měřící technikou. |
bilp – bitevní letecký pluk
dl – dopravní letka
Dn – druh nehody
H – havárie, letoun odepsán, nikdo nebil zabit
K – katastrofa, letoun odepsán, pilot (posádka) nepřežil (nepřežila)
lbvr – letka bitevních vrtulníků
LPZS – Letka pátrací a záchranné služby
lšp – letecký školní pluk
LZO – letecký zkušební odbor
P – poškození, letoun schopný opravy
sbolp – stíhací-bombardovací letecký pluk
slt – stíhací letka
sslt – samostatná stíhací letka
st. pilot - starší pilot
Tč – taktické číslo letounu
tl – taktická letka
vlt – výcviková letka
zDL – základna dopravního letectva
zSL – základna stíhacího letectva, základna speciálního letectva (v případě katastrofy L-29 1. 8. 2000)
zŠL – základna školního letectva
zTL – základna taktického letectva
zVrL – základna vrtulníkového letectva
ZV lt - zástupce velitele letky
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.
Zjistit více