Protivníka sleduje Havran

Autor : Vladimír Marek 🕔26.09.2012 📕4.279

Kolona obrněných vozidel se šikovala na základně Shank v afghánském Lógaru. Civilní část provinčního rekonstrukčního týmu se pod ochranou vojáků chystala do obce Derwish. Měli zde předat do užívání novu školu. Ještě předtím se vznesl nad obzor průzkumný prostředek Raven (Havran).

Preventivní kontrola

„Před samotným přesunem bylo naším úkolem zajistit průzkum plánované cesty. V okamžiku, kdy konvoj vyrazil ze základny, jsme průběžně monitorovali jeho přesun a později během jednání civilních expertů kontrolovali perimetr školy,“ říká jeden z operátorů Ravenu. „Při monitorování zpáteční cesty jsme objevili skupinu podezřelých lidí pracujících na komunikaci. Pro jistotu jsme raději veliteli navrhli záložní trasu, kterou také využil. Při podobných akcích takto postupujeme standardně. Od začátku mise máme nalétáno už téměř 50 hod.“


Průzkumné prostředky Raven se koncem roku 2009 staly součástí výzbroje 102. průzkumného praporu. Operátoři s nimi vyrazili poprvé do mise ISAF v únoru 2010. Od té doby jsou již nedílnou součástí provinčního rekonstrukčního týmu. Monitorují nejen výjezdy mobilních pozorovacích týmů a jednání civilní části provinčního rekonstrukčního týmu, ale i důležité křižovatky, úseky silnic a propustky na komunikacích, kde dochází nejčastěji k instalaci improvizovaných výbušných systémů. Sledují podezřelé skupinky osob.

Důsledná předletová příprava

Před časem přijal velitel amerického uskupení opatření, které mělo omezit raketové útoky na základnu Shank. 20 našich vojáků drželo po určitou dobu hlídku na pozorovacích stanovištích umístěných na strategickém vrchu Hesarak. Ještě před jejich nástupem na tato odloučená stanoviště byla celá oblast důkladně prozkoumána právě Ravenem. Ze všeho nejvíce se ale průzkum soustřeďuje na ochranu perimetru základny Shank. „Výjimkou nejsou ani lety v noci. Nejde přitom jen o průzkum, Raven slouží i jako odstrašující prostředek, demonstruje určitou sílu. Což může za určitých okolností přimět povstalce, aby upustili od svých útočných úmyslů. V minulosti se ostatně potvrdilo, že čím intenzivnější je průzkum, tím mají spojenci větší šanci vyvarovat se případným ztrátám,“ říká voják z obsluhy L. R.


Raven se přepravuje v rozebraném stavu: pokaždé před startem je potřeba ho složit

Ještě před samotným vzletem průzkumného prostředku procházejí operátoři předletovou přípravou. Vyzkoušejí veškerý materiál a ověří jeho funkčnost. „Musím se rovněž spojit s řízením letového prostoru na zdejším letišti a otevřít pro náš prostředek vzdušným prostor. Po celou dobu letu jsem pak s nimi ve spojení a řídím se jejich pokyny. Veškerá komunikace probíhá samozřejmě v angličtině,“ dodává por. V. N.

Na notebooku je možné sledovat nejen dráhu letu, ale i přenos z kamery. Ten putuje rovněž přímo na operační středisko. V okamžiku, kdy průzkumný prostředek něco zjistí, může velitel okamžitě přijmout nezbytná opatření.

Vysoká odolnost

„Působíme v poměrně velké nadmořské výšce, je tady řídký vzduch. To klade samozřejmě větší nároky na pilotáž. Je zde také přehuštěný radiový provoz, a to ze strany jak pozemních jednotek, tak letectva. Občas se nám tedy stane, že signál vypadne. Raven na to na základě předchozího naprogramování reaguje tím, že se vrátí na místo startu a krouží ve vzduchu tak dlouho, až se signál obnoví. Pokud nechceme, aby prozradil naši pozici, udáme mu záložní plochu, na které přistane, a my si ho pak vyzvedneme,“ popisuje T. K. „S přistáváním průzkumného prostředku nemáme žádné problémy. Jeho tělo a křídla jsou z kevlaru, tedy vysoce odolného materiálu. Při dosednutí na tvrdý povrch může dojít k nějakým odřeninám, ale systém zůstává nepoškozený a funkční. Abychom co nejvíce zvýšili životnost letounu, snažíme se ho, pokud to okolnosti dovolují, chytat přímo do rukou. Díky pravidelnému výcviku se nám to poměrně daří. I když právě v těchto nadmořských výškách je to přece jenom složitější.“

Jestliže dojde k nějaké závadě a náhradní díl není právě k dispozici, objednají si ho operátoři v České republice. To je ale poměrně zdlouhavé: závisí to na četnosti zásobovacích letů. Naštěstí ale mají velmi dobré vztahy s Američany. V případě, že potřebují nějakou součástku urychleně, většinou ji od nich dostanou.


Ještě zbývá doladit pár detailů

Raven patří k prostředkům, které našly v Afghánistánu své uplatnění. Operátoři se navíc shodují, že svou roli by zde sehrál i bezpilotní letoun vyšší kategorie s podstatně větším dosahem.

102. průzkumný prapor

102. průzkumný prapor je předurčen k vedení bojového průzkumu, optoelektronického vzdušného průzkumu a hloubkového průzkumu. Kromě toho má být schopen úderných akcí, monitorování situace v přiděleném prostoru, vyhledávání a ničení průzkumných a diverzních jednotek a teroristických uskupení, popř. posílit ochranu státní hranice. Zajišťuje rovněž střežení důležitých objektů a plní úkoly ve prospěch Policie ČR.


Vzlet z ruky

Skládá se z lehké průzkumné roty, vybavené osobními terénními vozidly (lehkými obrněnými vozidly Iveco), těžké průzkumné roty, vybavené BVP-2, roty hloubkového průzkumu a z roty bezpilotních průzkumných prostředků, vybavené bezpilotními průzkumnými prostředky Raven.


V terénu s úplným taktickým vybavením

Jednotky průzkumného praporu jsou předurčeny pro získávání informací o protivníkovi, terénu a počasí potřebných pro rozhodování velitelů na všech stupních. Jednotlivé součásti průzkumného praporu je možné použít k vedení bojového průzkumu včetně využití pozemních radiolokátorů do hloubky 30 km, optoelektronického vzdušného průzkumu do hloubky 60 km a hloubkového průzkumu do hloubky 100 km včetně zajišťování diverzních aktivit.

RQ-11B Raven

Tento taktický bezpilotní prostředek začala vyvíjet kalifornská společnost Aero Vironmet v 90. letech minulého století. Tehdy přišla americká armáda s požadavkem na bezpilotní prostředek malých rozměrů určený k průzkumu zastavěných oblastí. Aero Vironmet na základě tohoto zadání vyvinulo komplet FQM-151 Pointer. Americká armáda jich v roce 1999 nakoupila 50 ks. Odolný stroj, zhotovený z kevlaru, předčil očekávání. A tak Pentagon požádal Aero Vironmet, zda by pro něj na základě dosavadních zkušeností nevyvinulo další takovýto letoun, ovšem s poloviční hmotností. V říjnu 2001 vzlétl první prototyp Ravenu. Na něm však bylo potřeba dále pracovat. První stroj modifikované verze obdržela armáda v květnu 2003. I ten se ale nadále zdokonaloval. Veškeré připomínky z bojových nasazení především v Iráku a v Afghánistánu se průběžně zpracovávaly. V roce 2006 opustila linky výrobního závodu modernizovaná verze UAV RQ-11B Raven.

TTD

Hmotnost: 1,9 kg
Rozpětí: 1,3 m
Délka: 1,1 m
Doba činnosti: max. 80 min.
Operační dostup: 300 m
Max. rychlost: 97 km/h

Uveřejněno s laskavým svolením autora.
Vyšlo v časopise Military revue 10/2011 vydavatelství Naše Vojsko.

Autor : Vladimír Marek 🕔26.09.2012 📕4.279

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře