Firefighting Off Road Day 2010

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔29.03.2010 📕13.010

Dne 11. března 2010 se v Hummer centru v Praze Počernicích uskutečnil první ročník Firefighting Off Road Day 2010. Akce pořádaná firmou Vesta Auto s.r.o. byla určena pro pracovníky integrovaného záchranného sytému a vybrané novináře.

Cílem akce bylo předvést, co dokážou komerční vozy používané pro speciální nástavby a obecně představit možnosti jejich úprav pro speciální účely jednotlivých složek integrovaného záchranného systému.

Nové trendy

Na začátku je třeba říci, že předvádění v terénu se účastnily běžně dostupné komerční modely, které si po složení příslušného obnosu může koupit prakticky kdokoli. Většina představených aut neměla ani speciální terénní pneumatiky, natož naviják, upravený podvozek nebo ochranné rámy.


Nástavba CAS 20-S2R na podvozku Tatra 4x4

Nabídka pokrývala celé spektrum od malých osobních terénních vozidel, přes montážní vozidla, po dodávky na středně dlouhých podvozcích. Firma Mercedes-Benz představila navíc ještě terénní Unimog a Zetros. Cenové rozpětí začínalo u nesmrtelné Lady Niva a končilo u mercedesů ML a Viano s koženými sedadly a automatickou převodovkou.


S hydraulickými nůžkami vyrobíte z jakéhokoli auta roadster během pár sekund

Na statických ukázkách byla k vidění speciálně upravená vozidla. Se vstupem do Schengenského prostoru nabrala na důležitosti možnost okamžité kontroly pravosti dokladů, což umožňovala laboratoř ve Fordu Transit Jumbo. Mercedes-Benz Sprinter se stal základem pro mobilní kancelář dálniční policie. Firma Vesta auto kromě toho představila novou hasičskou nástavbu na podvozku automobilu Tatra 815 6x6. Zahraniční konstrukce reprezentovala hasičská nástavba firmy Rosenbauer na podvozku Mercedes-Benz Atego.


Nástavba firmy Rosenbauer na podvozku Mercedes-Benz Atego

Doprovodný program tvořila ukázka práce hasičů při vyprošťování osoby z havarovaného vozidla a hašení požáru vozidla. V této oblasti byl vidět pokrok především v tom, že řada pomůcek a zlepšováků, které byly donedávna vyráběné „na koleně“ v dílnách se dočkala profesionální výroby. Znatelně vzrostl také výkon vyprošťovací techniky a proti období před zhruba deseti lety se mnohem větší důraz klade na ekologické aspekty zásahu, ochranu zdraví zasahujících a šetrnost prováděného zásahu vůči postiženým.


V nových nástavbách se preferuje vyklápěcí a výsuvné uchycení vybavení

Z hlediska nástaveb je většina potřebného materiálu a nástrojů umístěna tak, aby byla snadno dostupná na výsuvných nebo vyklápěcích úchytech. Je vidět zřetelný odklon od úložných prostorů hluboko v nástavbě, odkud bylo nutné materiál pracně lovit. Není to samoúčelné, protože při většině zásahů jde o sekundy.


Vysokotlaká proudnice v akci - umí vytvářet vodní clonu chránící zasahujícího hasiče před žárem

Při této příležitosti se diskutovalo o naprostém ignorantství většiny řidičů k povinnosti nechávat při vzniku kolony na dálnici nebo na silnici s více jízdními pruhy 3m široký pruh pro vozidla s právem přednosti v jízdě. Hasiči a sanitky si pak musí razit kolonou cestu metr po metru, zatímco obětem nehod jde o životy. V tomto se většina shodla na nutnosti důslednějších a tvrdších postihů.


Pila na sklo umožňuje šetrné vyřezání oběti z vraku

Účinnost nových hasebních prostředků demonstrovali muži hasící hořící osobní automobil. I zde udělala technika výrazný pokrok. Vysokotlaký proud vody plameny doslova sfoukával. Vodní clona vytvářená proudnicí umožňovala hasiči přiblížit se až do bezprostřední blízkosti plamenů. Zákrok byl v každém případě rychlý a efektní.

Vozidla a jízdy

Popravdě, mnohem víc, než na ukázky zásahů, jakkoli jsou zajímavé, jsem byl zvědav na to, jak obstojí přistavená vozidla v terénu. Počasí tentokrát vyšlo. Promrzlá mokrá půda nasáklá vodou po tání sněhu. Během dne sluníčko zmrzlou zem prohřálo a na povrchu se vytvořila vrstva kluzkého bláta. Na polygonu bylo několik různě strmých svahů a jam. Do některých byla napuštěna voda, takže na dně bylo jezero bahna.


Suzuki Jimny se terénu nebojí - stejně jako jeho předchůdce Suzuki Samurai

Když jsem projel trať poprvé v nákladním Unimogu, byl jsem zvědav, jak si s ní poradí především dodávky. U osobních aut jsem neměl celkem obavy. Malé vozy typu Lada Niva a Suzuki Jimmny, což je nástupce legendárního Samuraie mají velkou světlost a velké nájezdové úhly, takže jsou známé tím, že se terénu nebojí. Pravda komfort pro řidiče je úměrný ceně. Myslím jízdní komfort a komfort obsluhy, protože vše je nutné ovládat ručně a mít v terénu něco naježděno. Nicméně svou práci odvedou dobře a spolehlivě.


Nissan Navara na zabláceném svahu

Trochu jiná kategorie jsou „leštěnky“ typu Mercedes-Benz ML. Tady si řidič může i jízdu v těžkém terénu vychutnat – pokud nemusí řešit fakt, že může škrábnout lak a oprava nebude levná. Ale jinak si ML umí s terénem poradit až překvapivě dobře. Automatika řadí naprosto spolehlivě a systémy elektronického řízení trakce dokážou vyřešit řadu problémů. Limitem je jen světlá výška a nájezdové úhly omezené delšími převisy.


Lada Niva 4x4 levné řešení vyhovující celé řadě zákazníku

U montážních automobilů reprezentovaných typy Nissan Navarra a Ford Ranger se žádné překvapení nekonalo. Vozy jsou od prvopočátku určené pro práci v terénu a úlitba trhu v podobě líbivější karoserie jim na průchodivosti nijak neubrala. Naopak pracovníkům, kteří tyto vozy používají skutečně na práci, přinesla více komfortu a méně únavy při řízení. Stejně tak u Géčka od Mercedesů jsem tak nějak očekával, že v terénu nezaváhá. Což beze zbytku potvrdilo.


Mercedes-Benz Zetros 4x4 - krátká verze původně vojenského speciálu má i civilním uživatelům co nabídnout

O to víc jsem byl zvědav na výkony dodávek. Pohyboval jsem se s nimi v terénu, kam, 90% soudných řidičů nikdy nevjede. A obstály kupodivu velmi dobře. Jejich průchodivost byla samozřejmě omezena světlou výškou, rozvorem a v našich konkrétních podmínkách i celkovou adhezí. Prázdná skříň způsobovala, že nezatížená zadní náprava rychle ztrácela oporu a silniční zimní pneumatiky brzy dosahovaly svých limitů.


Jimny tentokrát lapený na trámku, který v bažině nebyl vidět - i to se stává

Celkově lze říci, že jízdní vlastnosti dodávek s pohonem 4x4 na mě udělaly mnohem větší dojem, než výkony automobilů, které mají jízdu terénem tak říkajíc „v popisu práce“. Pokud řidič jede plynule a zbrklým přidáváním plynu nebo ukvapeným brzděním nedostane vozidlo do smyku, jsou schopné projet prakticky všude, kde je alespoň nějaký náznak cesty.


Mercedes-Benz Zetros 4x4 předvádí svahovou dostupnost - má to o to těžší, že kola se proměnila v "bubny bláta" a vzorek prakticky zmizel

Ve většině případů je větším omezením nedůvěra řidiče ve vlastní schopnosti a ve schopnosti vozidla, než samotné technické výkony. V tom je největší přednost podobných akcí. Ukázat lidem z praxe, že technické limity se posunuly daleko dopředu a dnešní technika je zcela jiná než ta, která se používala před 10 – 15 lety.


Mercedes-Benz Sprinter 4x4 si na dodávku v terénu vedl obdivuhodně dobře

Na druhou stranu je však mít stále na paměti, že zákony fyziky jsou neúprosné. Styčná plocha pneumatiky velká asi jako lidská dlaň a čtyři takové dlaně musí udržet vozidlo s hmotností 1-3 tuny. Když se k tomu připočítá rychlost pohybu vozidla a z toho vyplývající pohybová zrychlení – je nad čím uvažovat, nejen v terénu.

Fotografie: autor

Za pozvání a péči děkuji firmě Mercedes-Benz Česká republika, speciálně panu Janu Kuhnovi z oddělení komunikace a PR

Read more: Na polygonu Mercedes-Benz

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔29.03.2010 📕13.010

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře