Letečtí stíhači v boji - Peklo nad Hanojí

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔07.02.2009 📕10.452

Snem každého stíhacího pilota je stát se esem. K získání tohoto titulu je nutné setřelit alespoň pět nepřátelský letounů. Pět letadel sestřelit a sám zůstat naživu není nic snadného. Navíc v moderní době dochází k rozsáhlým soubojům stále méně a získat setřel je stále těžší. Američtí piloti měli poslední velkou příležitost na nebi Severního Vietnamu.

Válka ve Vietnamu je učebnicovým příkladem toho, jak se nemá vést ozbrojený konflikt. Nejhorší je, když do vedení vojenských operací mluví politici, kteří sedí někde v teple za mořem a nechávají se ukolébat falešnými sliby, svých stejně prolhaných protějšků na straně protivníka. 

Kdykoli Vietnamci zahájili jednání, bylo to s jediným cílem … vynutit si přestávku v bombardování, získat „oddechový čas“ a ten využít ke konsolidaci a posílení svých vojenských jednotek.

Poslední takovou přestávku se jim podařilo vyjednat koncem roku 1968 a neustálým politickým handrkováním, s podporou dalších zemí s komunistickým režimem, se jim podařilo tuto přestávku natahovat až do roku 1972.

Během té doby nelenili a shromáždili značné síly, obsadili demilitarizovanou zónu a vyrazili na jih. V postupu jim měla zabránit obnovená bombardovací ofenzíva amerického letectva.

V rámci ní nasadily spojené státy i nejtěžší techniku, bombardéry B-52, k ničení taktických cílů. Ale B-52 se nemohly vydat ned Severní Vietnam samotné.

O jejich ochranu se museli postarat piloti stíhaček F-4 Phantom II. To nebylo vůbec snadné, protože jejich protivníky byly nové MiGy-21 dosahující rychlosti přes 2M.

O tom jakými protivníky nové MiGy byly, vypráví jeden z účastníků těchto bojů Dan Cherry v první části osmého dílu seriálu Stíhači v boji.

MiGy-21 byly výkonné stíhací letouny, které byly o dvě generace modernější než starší MiGy-17. Byly lehké, rychlé a obratné. Ale F-4 Phantom II také nebyl žádný outsider. Byl výkonný, silně vyzbrojený, měl výkonný radiolokátor a motory s velkým tahem. Díky řízeným střelám AIM-7 Sparrow měl možnost zahájit boj s MiGy již na vstřícném kurzu. Pokud piloti Phantomů využívali přednosti svých strojů, dokázali vítězit. Ve stejný den jako Dan Cherry si připsal sestřel i vedoucí jeho roje Fred „Fredo“ Olmstead.

V létě 1972 nabrala bombardovací ofenzíva na síle. Na seznamu cílů se ocitly i průmyslové objekty – začala operace Linebacker. Opět se svazy bombardérů vydaly ničit cíle hluboko ve vnitrozemí Severního Vietnamu a spolu s nimi byli ve vzduchu i piloti stíhacích letounů, jejichž úkolem bylo je chránit.

Na druhé straně byli připraveni piloti MiGů, kteří byli odhodláni náletům zabránit a vysloužit si svůj díl slávy. V rámci operace Linebacker se na nebi znovu utkaly Phantomy s hbitými MiGy, znovu se obloha zaplnila letouny v divokých soubojích a znovu tekla krev.

V kabinách Phantomů seděli nováčci i ostřílení veteráni s několika sestřely. Ke druhé skupině patřil Steve Ritchie, který měl na svém kontě již čtyři MiGy. Dva dokázal sestřelit během jediného dne.

K tomu, aby se stal esem, mu chyběl jediný sestřel. Jediný sestřel, který ho dělil od titulu prvního esa USAF ve Vietnamské válce. Jestli se mu podaří srazit další vietnamský MiG z oblohy, se dozvíte v závěru osmé části seriálu stíhači v boji.

Více o celém seriálu na stránkách ČT

Více o tomto dílu na stránkách ČT

Moderovaná diskuse k této části seriálu ČT na stránkách www.valka.cz

Hesla zmíněná v osmé části seriálu

Letadla:

Boeing B-52 Stratofortress

McDonnell F-4 Phantom II

MiG-17

MiG-21

Výzbroj:

AIM-9 Sidewinder

AIM-7 Sparrow

GŠ-23

R-3S

AN/APX-80 Combat tree

Piloti a osobnosti:

Greg „Baby Beef“ Crane

Tommy Feesel

Dan Cherry

Lyndon Baines Johnson

Ho Chi Minh / Ho Či Min

Richard Nixon

Robin Olds

Fred „Fredo“ Olmstead

Steve Ritchie

v úterý 24. 02. 2009 ve 20:00 na programu

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔07.02.2009 📕10.452

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře