Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range:
? km
? mi
Překonávání překážek: Obstacles Crossing:
Svah: Gradient:
45 °
100 %
Boční náklon: Side Slope:
? °
? %
Překročivost: Trench Crossing:
2,5 m
98 in
Výstupnost: Vertical Obstacle:
1 m
39 in
Brodivost: Fording Depth:
1 m
39 in
Výzbroj: Armament:
Hlavní: Main:
Škoda A9a kalibru 47 mm (80 nábojov)
Škoda A9a cal. 47 mm (80 rounds)
Vedlejší: Secondary:
2x guľomet ZB vz.35 kalibru 7,92 mm (4.000 nábojov)
2x machine gun ZB vz.35 cal. 7,92 mm (4.000 rounds)
Uživatelské státy: User States:
-
-
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2 Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3 príspevok Jirka Tintěru uvedený nižšie
URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#462315
Verze : 0
Škoda KSÚ alias Š-III
Neúspěšné tanky Koncem dvacátých let minulého století se odhodlala Vojenská správa Rčs (dále VS) k zadání výroby dvou prototypů středních tanků s kombinovaným podvozkem umožňujícím jízdu na kolech nebo na pásech. Zakázku na výrobu Kombinovaného útočného vozu (KÚV) obdržely dvě firmy, plzeňská "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" (dále ŠZ) a kopřivnické "Závody Tatra a.s., dříve Kopřivnická vozovka". Obě firmy věděly oč se jedná, protože již před touto zakázkou experimentovaly s kombinovanými podvozky. Projekt Škodovky s továrním názvem KSÚ (Kombinovaný střední útočný vůz v některých zápisech uváděný jako KÚS) vznikl v červenci 1931. Armádní pojmenování budoucích prototypů Š-III je známo z předběžné objednávky, která dorazila do ŠZ v září téhož roku. Tovární výkres datovaný k 19.11.1931 představuje vozidlo se složitě členitou korbou a velkou věží, tvaru komolého kužele, umožňující lafetaci děla typu AB/BA a dvou kulometů vz.24. Zbraně nebyly spřaženy, ale umístěny na opačných stranách podélné osy věže v samostatných lafetách. Zbraň Škoda AB/BA měla univerzální lafetu a v provedení AB se jednako o kanon ráže 37 mm a ve verzi BA o houfnici ráže 70 mm. 7,9 mm kulomet vz. 24 byl modernizovanou verzí rakouskouherského kulometu Schwarzlose. Pásový podvozek o rozchodu 2400 mm byl vybaven dvěma sadami kol v tomto pořadí: přední napínací kolo, přední nájezdná kladka, osm pojezdných kladek, zadní nájedná kladka, tři kladky opěrné a zadní pohonné kolo. Uvnitř korby byl zabudován výsuvný kolový podvozek 4x2, přední kola byla řídicí a zadní hnací. Podvozek byl na bocích kryt pancéřovými pláty. Plánovanou hnací soustavu měly tvořit dva čtyřválcové motory, každý o výkonu 103 kW (140 k) v uložení šikmo proti sobě a spojené jedinou převodovkou. Objednávku zadaná hmotnost 12 Mg (tun) vzrostla až na 16,5 Mg.
Oficiální objednávka byla předána do Plzně až 29. května 1933 výnosem MNO čj.70-Taj.-V/3.odd. V té době byl jeden z prototypů v stádiu vysoké rozpracovanosti. V prosinci téhož roku dochází Škodovka k názoru, že složitá konstrukce kolopásové verze Š-III je nad její síly a proto přesvědčuje zástupce vojenské správy, že výhodnějším řešením bude nekombinované provedení podvozku. Práce na kombinované verzi podvozku byly zastaveny. Další jeho osudy nejsou známy. Lze předpokládat, že vhodné díly a agregáty byly použity u nových konstrukcí.
Vojenská správa zaslala 14. června 1934 ŠZ objednávku na vyhotovení dvou prototypů se staronovým kódovým označením Š-III. Tentokrát se jednalo o celopásové bojové vozidlo určené k prorážení opevněných linií nepřátelské obrany a k boji s tanky protivníka. Součástí vývoje byla nová konstrukce jednotné věže pro tanky Š-III a T-III. Ta byla vyrobena v jednom kuse a střídavě putovala mezi škodováckými a tatrováckými prototypy tanků. Škodovka v roce 1935 vyrobila čtyřkusovou ověřovací sérii děl útočné vozby (dále ÚV) v ráži 47 mm. První prototyp se podrobil továrním zkouškám koncem roku 1936. Druhý následoval v březnu 1937. V rámci úspor měl korbu vyrobenu z nepancéřových plechů. Tanky Š-III se ŠZ nevyvedly a jejich zdokonalování trvalo téměř pět let. Přesto trvaly konstrukční a jízdní potíže, díky zastaralosti podvozku a poddimenzovanému výkonu nedostatečně chlazených motorů. První prototyp do stavu ÚV přejímá takzvané protektorátní "MNO v likvidaci" až 14. dubna 1939. Druhý stroj byl předán Pz.Reg.57 v lednu 1940. V prosinci 1940 z Kummensdorfu - zkušebního polygonu Wehrmachtu - je dodán motor s číslem 3049 k opravě. Tentýž motor se opravuje i v srpnu 1942 a od tohoto data jsou osudy obou prototypů Š-III neznámé.
Škoda Š-III-6 a Š-III-8, označení čsl. VS: Š-III Rok výroby: 1934-1939 Provedení vozu: vojenská zakázka na 2 kusy - 1. prototyp, evidenční číslo: 13.638 - 2. prototyp, evidenční číslo: 13.639 - vyrobeno: 2 kusy Osádka: 4 osoby Druh motoru: zážehový - počet válců: 1. prototyp 6 / 2. prototyp 8 - vrtání: ? mm - zdvih: ? mm - zdvihový objem: 1. prototyp 12800 cm3 / 2. prototyp 13800 cm3 - chlazení: vodou - otáčky: 1. prototyp 1800 obr. za min. / 2. prototyp ? - výkon: 1. prototyp 190 k (258,3 kW) / 2. prototyp 240 k (326,3 kW) - rozvod: ? Převodovka: - převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad - stupně redukce: 2 Rozměry: - délka: 5830 mm - šířka: 2540 mm - výška trupu: ? mm - výška celková: 2480 mm Podvozek: - hmotnost podvozku, odhad: 18600 kg - poháněné nápravy: 1 zadní - rozvor os napínacího a hnacího kola: ? mm - délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno - rozchod os pásů: ? mm - šíře pásů: ? mm - měrný tlak: 1. prototyp 88,3 kPa (0,9 kg/cm2) / 2. prototyp ? Výkony: - maximální rychlost: 1. prototyp až 28 km za hod. / 2. prototyp ? Překážky: - stupeň: 1 m - příkop: 2,5 m - brod: 1 m Pancéřování: 1. prototyp 16 až 32 mm / 2. prototyp byl "železný" Výzbroj: - 1x 4,7 cm kanon ÚV - 2x 7,9 kulomet vz. 37 Vezené střelivo: - pro dělo: 80 kusů - pro kulomety: 4000 kusů Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku T-III.
VÚA Praha, fond: MNO, 5. odbor, 3. oddělení, Výnos MNO čj.70-Taj.-V/3.odd.-1933, z 29.05.1933 VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.155 taj.-III-1934, z 12.02.1934 VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.288 taj.-III-1934, z 02.03.1934 VÚA Praha, fond: MNO HŠ, 3.odd., karton 110, sl. 43 3/5-4, Š-III - prohlídka makety ve Škodových závodech 29.08.1934 VÚA Praha, fond: MNO, HŠ 3.odd., karton 110, sl. 43 3/12-3, Š-III (T-III) - prohlídka makety ve Škodových závodech 09.10.1934 VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, z 09.07.1938 Ivan Bajtoš: Rekonstrukce výkresu ŠZ Zb 5553 P "Střední kombinovaný útočný vůz – Projekt", předloha z 19.11.1931 V. Francev: Tanky a tančíky ŠZ, manuskript, 1983 V. Francev a C. Kliment: Czechoslovak Armored Fighting Vehicles 1918-1948, Schiffer Publ. Ltd., Atglen 1997, ISBN: 0-7643-0141-1 V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3 Archiv DK, složka: Škoda - vozidla pásová
Fotografie s nápisem "Wanted ..." jsou ze sbírky Charlese Klimenta a z internetové aukce na stránkách E-bay.
URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#115574
Verze : 3
Reklama
Vážení, v nedávné době jsem se dostal k několika skenům fotografií takzvaného středního tank Škoda Š-III. Nyní sháním pro archiv Difrologického klubu originální předlohy, nebo kvalitnější kopie. Znáte-li majitele, dejte vědět.
Jsou známy tři mutace tohoto tanku: Škoda KÚS nebo KSÚ (původní kolo-pásová varianta, neznámé ev. číslo) Škoda Š-III-6 (prototyp se šestiválcovým motorem, ev. číslo: 13.638) Škoda Š-III-8 (prototyp s osmiválcovým motorem, ev. číslo: 13.639)
Na dalších informacích se pracuje. Prosím o strpení.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Pravděpodobný vzhed prototypu Škoda Š-III-6
URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#115392
Verze : 1
URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#174117
Verze : 2
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.