Kapitán-poručík Günther Prien

Autor : Tomáš Hasoň / cyki 🕔29.02.2004 📕14.559

Günther Prien se narodil 16. ledna 1908 v Osterfeldu.

Na moři působil již od svých 16 let. Tehdy sloužil u obchodního loďstva. Do Reichsmarine vstoupil v roce 1931, poté se plavil na lehkém křižníku Königsberg. 17. prosince 1938 převzal velení na U-47. 1. října 1939 byl povýšen na kapitán-poručíka. V říjnu 1939 navíc dostal rozkaz od Dönitze - velitele ponorkové zbraně, aby pronikl do Scapa Flow - hlavní základny britského Královského loďstva. V noci z 13. na 14. října proplul Prien průlivem Kirk Sound do zálivu. Kotviště hlavních sil bylo prázdné, ale v severní části zátoky kotvila bitevní loď Royal Oak a hydroplánová loď Pegasus. Kolem půlnoci se Prien přiblížil na 3 600 metrů, odpálil tři torpéda, ale ani jedno nezasáhlo cíl. Prien provedl obrat a vypálil torpédo ze záďového torpédometu. To také nezasáhlo cíl. Prien musel znovu nabít přední torpédomety, což trvalo celých 24 minut. Poté vystřelil v 1:16 ze vzdálenosti 2 200 metrů další tři torpéda. Dvě z nich zasáhla Royal Oak. Torpéda zasáhla muniční sklady na lodi a ta šla během půl hodiny ke dnu. Zahynulo 833 námořníků včetně velitele 2. eskadry bitevních lodí kontraadmirála Blagrova. Po vystřelení posledních torpéd Prien okamžitě odplul ze Scapa Flow. Po návratu se z něho stal národní hrdina a obdržel osobně od Hitlera Rytířský kříž. Poté velel své lodi v prostorách severního Atlantiku. Zde během invaze do Norska narazil na jádro Home Fleet v čele s bitevním křižníkem Hood. Prien vypálil salvu torpéd, ale všechna selhala. Podobných šancí se mu během norského tažení naskytlo několik, ale jako všem ostatním ponorkovým velitelům mu selhala magnetická torpéda. V září 1940 se uskutečnil první útok „vlčí smečky". Byl zpozorován konvoj SC-2. Dönitz nařídil Prienovi (U-47), Kuhnkemu (U-28), Kretschmerovi (U-99) a von Stockhausenovi (U-65), aby se shromáždili poblíž konvoje a zaútočili. První spatřil konvoj Prien, který nečekal na ostatní ponorky a zaútočil. 7. září potopil tři lodě z konvoje, a 9. září navíc ještě jednu. Dönitz byl rozčílen Prienem, který svým předčasným útokem znemožnil větší ztráty konvoji, a za trest jej poslal na západ zajišťovat meteorologické pozorování. Prien měl ale štěstí, když 20. září spatřil konvoj HX-72. Dönitz Prienovi poslal na pomoc pět ponorek. Tentokrát Prien nebyl tak nedočkavý a s ostatními ponorkami poslal ke dnu 11 lodí o výtlaku 78 727 BRT.

Při návratu na základnu poté, co vystřílel všechna torpéda, Prien objevil další konvoj HX-79, na který navedl pět ponorek, které potopily 12 lodí o 75 069 BRT. 20. října 1940 obdržel Prien dubové ratolesti k Rytířskému kříži. Na začátku prosince byl Prien spolu s dalšími veliteli povolán ke konvoji HX-90. Konvoj ztratil po útoku šesti ponorek jedenáct lodí.

V únoru 1941 zaútočil Prien na konvoj OB-290, kterému potopil čtyři lodě. 6. března 1941 objevil Prien konvoj OB-293. Spolu s U-99, U-70 a UA na konvoj zaútočili. Eskorta konvoje odehnala Eckermannovu ponorku UA. Poté slavila úspěch, když potopila Matzovu U-70. Ani Prienovi se nevedlo lépe. 8. března pronásledoval konvoj. Plul na hladině kryt deštěm. Ten však náhle ustal a Prien byl spatřen eskortou konvoje. Torpédoborec HMS Wolverine jej zasypal hlubinnými bombami, které poškodily hřídel ponorky. Prien se vynořil a pokusil se uniknout vyšší rychlostí na hladině. Poškozená hřídel ale vydávala velký hluk a Prien byl opět spatřen torpédoborcem a musel se ponořit. Torpédoborec opět zaútočil hlubinnými bombami. Nyní Prien neměl takové štěstí a jeho ponorka byla zničena. To dokazovaly trosky, které vyplavaly na hladinu.

Günther Prien potopil během své slavné kariéry 30 lodí o výtlaku 164 952 BRT a britskou bitevní loď Royal Oak. Zahynul s celou svojí posádkou 8. března 1941 v severním Atlantiku.

Vyznamenání

25. září 1939  Železný kříž 2. třídy 
17. října 1939  Železný kříž 1. třídy 
18. října 1939  Rytířský kříž
20. října 1940  Rytířský kříž s dubovými ratolestmi

Autor : Tomáš Hasoň / cyki 🕔29.02.2004 📕14.559

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře