Main Menu
User Menu
Reklama

wz.34

Samochód pancerny wz.34

     
Název:
Name:
Wz.34
Originální název:
Original Name:
Samochod pancerny Wz.34
Výrobce:
Producer:
Biuro Badań Technicznych Broni Pancernych /
poľné dielne obrnených jednotiek - prestavby /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
87
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.03.1934
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
2100-2200 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
- kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
2400 kg
Celková délka:
Overall Length:
3620 1) / 3750 2) mm
Celková šířka:
Overall Width:
1910 1) / 1950 2) mm
Celková výška:
Overall Height:
2230 1) / 2220 2) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm
Rozvor:
Wheelbase:
257 1) / 240 2) mm
Rozchod:
Track:
118 mm - predná
147 mm - zadná wz.34 1)
154 mm - zadná wz.34 2)
Brzdová soustava:
Braking System:
-
Elektrický systém:
Electrical System:
wz.34 1) - 6V
wz.34-II 2) - 12V
Pneumatiky:
Tyres:
30x5
Pancéřování:
Armour:
3-8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
wz.34:
Citroën B-14 (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 1447 cm3, výkonu 14,7 kW/2100 ot/min)


wz.34-I:
Polski FIAT-108 (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 995 cm3 výkonu 16,9 kW/3600 ot/min)


wz.34-II:
Polski FIAT-108-III (PZInż-117) (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 995 cm3 výkonu 18,4 kW/3600 ot/min)
Převodovka:
Gearbox:
wz.34: 3+R
wz.34-I: 4+R
wz.34-II: 4+R
Spojka:
Clutch:
-
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
55 1) / 40 2) l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
55 1) / 50 2) km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
- km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
22 l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
250 1) / 180 2) km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
90 2) km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
° / °
Svah:
Gradient:
17,5 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
0,3 m
Výzbroj:
Armament:
Kanónová verzia:
1x kanón Puteaux wz.18 ráže 37 mm (96 nábojov)


Guľometná verzia:
1x guľomet Hotchkiss wz.25 ráže 7,92 mm (2000 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
/
Poznámka:
Note:
1) Údaje pre Wz.34.
2) Údaje pre Wz.34-II.
Zdroje:
Sources:
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Janusz Magnuski - Samochod panczerny Wz.34, TBiU nr.56, rok vydania 1979, ISBN: 83-11-06253-6
pl.wikipedia.org
http://derela.republika.pl/wz34pl.htm
URL : https://www.valka.cz/wz-34-t65341#531933Verze : 2
MOD
Obrněný automobil wz.34


Váha: u wz.34 a wz.34-I - 2,1 tuny (vyzbrojeny kulometem) 2,2 tuny (vyzbrojeny kanonem ráže 37 mm), wz.34-II - 2,2 tuny
Posádka: 2
Délka: (wz.34 a wz.34-I) 362 cm, (wz.34-II) 375 cm
Šířka: (wz.34 a wz.34-I) 191 cm, (wz.34-II) 195 cm
Výška: (wz.34 a wz.34-I) 222 cm, (wz.34-II) 223 cm
Světlá výška: (wz.34 a wz.34-I) 25 cm, (wz.34-II) 23 cm
Výzbroj: 1x kanon ráže 37 mm Puteaux SA 1918 nebo 1x kulomet Hotchkiss wz.25 ráže 7,92 mm
Věž otočná v rozsahu 360º pohon ruční, náměr -13º +42º
Zásoba munice: pro kanon 95 až 100 nábojů, pro kulomet 2 000 nábojů
Panceřování: 6 až 8 mm, nýtovaná konstrukce
Rychlost: 55 km/h
Dojezd: 250 km silnice (wz.34-I) 180 km silnice, 90 km terén (wz.34-II)
Zásoba PHM: 55 l (wz.34-I) 40l (wz.34-II)
Motor: Citroën B-14 20 ks (wz.34) Polski Fiat 108 23 ks (wz.34-I) Polski Fiat 108-III 25 ks 4 válec o obsahu 990ccm 3600ot./min (wz.34-II)
Převodovka: 4 stupňová 3 a 4 stupeň vybaven synchronizací


Historie vzniku typu


Jedná se vlastně o přepracovaný a předělaný obrněný automobil wz. 28. tento polopasový vůz měl problémy a také se ukázalo, že jeho polopásový podvozek nijak zvláště nezvyšuje průchodnost terénem. Proto bylo rozhodnuto dne 1.11. 1933, že všech stávajících 90 strojů wz. 28 bude přestavěno na wz. 34 - tedy čistě kolový. Projekt byl hotov již začátkem roku 1934 a již 9.4. téhož roku byl představen upravený vůz - prototyp. Ten byl porovnáván se svým přechůdcem, poté došlo ještě k dílčím úpravám a vylepšením Načež tento stroj podnikl dálkovou testovací jízdu - a to jak po polních komunikacích tak i terénem. I přesto, že zkoušky stále probíhaly byl vydán pokyn zmodernizovat a přestavět 11 strojů u 3. tankového praporu, těchto 11 exemplářů pak bylo připraveno ke zkouškám již v listopadu téhož roku. Po těchto testech pak padnul definitivní rozkaz, aby byly všechny zbylé wz. 28 modifikovány. Tak se také stalo v letech 1934-1937. Celkem vznikly tři subverze.


Technický popis
Výše je zmíněno že na základě přestavby 90 strojů wz. 28 vznikly tři různé subverze wz. 34 jednalo se konkrétně o wz.34, wz.34-I a wz. 34-II kolik vzniklo jednotlivých strojů, které verze není známo navíc, některé stroje byly dále v rámci oprav či menších moderznizací různě upraveny. Hlavním rozlišovacím markantem jsou u všech podtypů motory - wz. 34 měl původní jako měl wz. 28, ktežto zbylé dva podtypy měly motory z osobních aut Polski Fiat 108. Pancéřová korba se nezměnila (maximálně uchycení podvozku, jiné vývody elektroinstalace apod.)


Literatura:
Magnuski, Janusz. Samochod pancerny wz. 34. (TBiU 56). Warszawa, 1979. ISBN 83-11-06253-6.
Pejčoch, I., Pejs,O., Obrněná technika 5 : střední Evropa 1919-1945 (I.část) : Polsko, Rakousko, Československo, ARES, Praha, 2004, ISBN 80-86158-32-2.
URL : https://www.valka.cz/wz-34-t65341#232499Verze : 1
www.ebay.de
http://derela.republika.pl/wz34pl.htm
wz.34 - Prototyp

Prototyp
wz.34 -


wz.34 -


wz.34 -


wz.34 -


wz.34 -


wz.34 -


wz.34 -


URL : https://www.valka.cz/wz-34-t65341#233893Verze : 2
MOD
Dobová fotografia obrneného automobili vz.34 v uliciach Waršavy, War Illustrated 30.09.2015
wz.34 - Vz. 34 v uliciach Waršavy, september 1939

Vz. 34 v uliciach Waršavy, september 1939
URL : https://www.valka.cz/wz-34-t65341#541646Verze : 1
MOD