Micubiši 1MT1 typ 10

Mitsubishi 1MT1 Type 10 / 一〇式艦上雷撃機
     
Název:
Name:
Micubiši 1MT1 typ 10 Mitsubishi 1MT1 Type 10
Originální název:
Original Name:
一〇式艦上雷撃機
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1922-DD.MM.1923 Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1922-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
20
První vzlet:
Maiden Flight:
09.08.1922
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
trojplošník triplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1370 kg 3020 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2500 kg 5512 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,259 m 43ft 6in
Délka:
Length:
9,779 m 32ft 1in
Výška:
Height:
4,457 m 14ft 7,46in
Plocha křídla:
Wing Area:
43,01 m2 462.96 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
58,14 kg/m2 11.91 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Lion, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec s válci do W o vzletovém výkonu 336 kW
Vrtule dvoulistá dřevěná
Napier Lion twelve-cylinder W-block liquid-cooled engine, power 450 hp,
driving a two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
209 km/h v 1000 m 129.9 mph in 3281 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
130 km/h v ? m 80.8 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
13,5 min do 3048 m 13,5 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m 19685 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x torpédo ráže 457 mm o hmotnosti 800 kg Bomb load: One 18 inch (1,764 lb) torpedo or bombs of 882 lb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Letoun měl operovat z paluby letadlové lodi Hóšó
- letová vytrvalost 2,33 h
The Mitsubishi 1MT was a Japanese single-seat triplane torpedo bomber built by Mitsubishi for the Imperial Japanese Navy. Designed by the former Sopwith designer Herbert Smith it was intended for use aboard the Japanese aircraft carrier Hosho.
- Endurance 2,33 hours
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632 (page 163)
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#123778 Verze : 0
Mitsubishi 1MT1 Type 10


Historie:
Císařské námořní letectvo se po světové válce chtělo stát silnou a moderní silou a pro svou letadlovou loď Hosho hledalo vhodná letadla. Pomoc hledalo především u svého spojence Velké Británie a tak se na něj obrátilo i v tomto případě - potřebovalo palubní torpédový bombardér.
V té době (počátek dvacátých let) působil v Japonsku šéfkonstruktér právě zaniklé britské továrny Sopwith Aircraft Co. Helbert Smith a ním skupina konstruktérů a specialistů, kteří již navrhli a zkonstruovali první palubní letouny pro japonské námořnictvo. Úspěšná letadla stíhací Mitsubishi 1MF a průzkumný Mitsubishi 2MR byla stavěna a používána císařským námořním letectvem poměrně dlouhou dobu.
To se však rozhodně nedalo říci o trojplošném torpédovém bombardéru 1MT.


Letoun byl navržen jako trojplošník, aby bylo možno dosáhnout co možno nejkratší dráhy pro vzlet. Připomeňme si, že se tehdy katapultované vzlety nekonaly. Trojplošná konfigurace měla letounu zabezpečit i potřebnou manévrovatelnost.
Práce na stavbě prototypu byly zahájeny v roce 1921 a již 9.8.1922 byl proveden první vzlet. První lety a tovární zkoušky prevedl britský zkušební pilot William Jordan, který do Japonska připlul s Herbertem Smithem, v listopadu 1922 přelétl dva prototypy na námořní základnu Kasumigaura. Od prosince začaly zkoušky na palubě Hosho, ale ač byl letoun shledán pro palubní službu příliš velkým a těžkým, rozeběhla se malá sériová výroba, ta dala celkem dvacet letadel. Pro letoun bylo charakteristické, že jej provázely technické závady po celou dobu jeho služby. Příliš se neosvědčilo ani jednomístné pojetí pro torpédový letoun, který měl operovat nad oceánem.


Námořnictvo provozem tohoto typu letounu získalo asi pouze jediný možný klad - nabylo zkušenosti, které technickému odboru umožnily sestavit a formulovat požadavky pro vhodnějšího nástupce, kterým byl Mitsubishi B1M1 a také na příští konstrukce torpédových letadel.

Jeden letoun byl vybaven plováky a používán jako civilní ještě v roce 1926, kdy sloužil k přepravě cestujících a také k výcviku.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#123779 Verze : 0
Fotografie torpédového bombardéru Mitsubishi 1MT1
Micubiši 1MT1 typ 10 -


Micubiši 1MT1 typ 10 -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#147328 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek jediného japonského trojplošníku.
Micubiši 1MT1 typ 10 -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#123780 Verze : 0
a kamuflážní schéma
Micubiši 1MT1 typ 10 -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#123781 Verze : 0
Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Anapollis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945; tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
http://airwiki.org/enc/bww1/1mt1n.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#232040 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více