Caproni Ca.60

     
Název:
Name:
Caproni Ca.60 Caproni Ca.60
Originální název:
Original Name:
Caproni Ca.60
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1921-DD.MM.1921 Società per lo sviluppo dell'aviazione in Italia, Milano-Taliedo /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1921-DD.MM.1921
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
04.03.1921
Osádka:
Crew:
8 + 100 pasažérů / passangers
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
víceplošník more wings plane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
tandemové křídlo tandem wings
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
24950 kg 55005 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
26000 kg 57320 lb
Rozpětí:
Wingspan:
30 m 98ft 5,09in
Délka:
Length:
23.45 m 76ft 11,23in
Výška:
Height:
9,15 m 30ft 0,24in
Plocha křídla:
Wing Area:
837 m2 9009.39 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
8
Typ:
Type:
Liberty L-12 vodou chlazený motor V12 (294 kW) Liberty L-12 liquid-cooled V12 engine (400 hp)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
130 km/h v ? m 80.8 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
660 km 410.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná none
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Havaroval při prvním krátkém letu, dosáhl výšky 18 m a při přisání na hladinu se rozlomil Crash at fist short flight, reached altitude 60 ft, airplane damage at landing on water table
Zdroje:
Sources:
Brauers, Peter: Letadla netradičních schémat, ruské vydání, Moskva, nakl.Mir 1991
Strange Military
Dobový krátký film "Vzdušný mamut" z YouTube, autor Bomberguy (film je přiložen v dalším příspěvku)
Wikipedia
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385454 Verze : 0
Caproni Ca.60 při dokončování na hladině v přístavu
Caproni Ca.60 - Caproni Ca.60 - dostavba na hladině

Caproni Ca.60 - dostavba na hladině
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385475 Verze : 0
"Létající plovoucí dům" Caproni


(úryvek z knihy Petera Brauerse "Letadla netradičních schémat", překlad)


Nejambicióznějším projektem letounu s tandemovým křídlem v celé historii letectva se stal italský "létající plovoucí dům" Ca.60 firmy Caproni, který byl vyvinut v roce 1920.


Firma Caproni byla známá svými gigantickými dvoutrupými bombardéry z období první světové války. Rozměry Ca.60 nejlépe vystihuje pojmenování v italštině "capronissimo".


"Létající plovoucí dům" měl tři trojplošná křídla, která byla v období první světové války používána na bombardérech. Tato křídla byla umístěna nad trupem pro sto cestujících, který mnohem víc připomínal plovoucí dům, než trupy v té době známých letadel. Celková plocha křídel činila 837 m2! Tato plocha křídel je v historii letectví druhá největší, větší plochu měl pouze hydroplán Hughes H-4 Hercules z roku 1947 a ta činila 1061,88 m2.


Centrální křídla každého trojkřídla byly spojeny dvěma paralelními krabicovými konstrukcemi, které tvarem připomínaly trup. V přední a zadní části propojovací konstrukce byly umístěn motory Liberty L-12 s výkonem 400 hp. V přední části byly vrtule tažné, v zadní tlačné. Další čtyři motory stejného typu byly umístěny ve dvou gondolách (přední a zadní) uprostřed mezi propojovacími konstrukcemi, jeden měl tažnou a druhý tlačnou vrtuli.


Na všech devíti křídlech byla křidélka, na zadních křídlech však plnila i úlohu výškových kormidel. Vertikální plochy a kormidla byly čtyři, umístěny v zadním trojkřídle.


Letoun Caproni Ca.60 uskutečnil pouze jediný krátký přímý let 4.března 1921. Naštěstí byl při přistání tak vážně poškozen (v podstatě se rozlomil na několik částí), že další práce na jeho vývoji byly zastaveny. Naštěstí proto, že se ve skutečnosti jednalo o létající rakev. I negativní výsledek je ale výsledkem, protože ukazuje cestu, která realizovatelná není.


Poznámka FCH:
Caproni Ca.60 byl určen k přepravě cestujících z Itálie do Ameriky. Není mně jasné, jak toho chtěli s doletem 660 km dosáhnout, možná někdy v budoucnosti...
Caproni Ca.60 - Caproni Ca.60 - třípohledový náčrt

Caproni Ca.60 - třípohledový náčrt
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385467 Verze : 0
Krátký film "Vzdušný mamut" ze stavby letounu Caproni Ca.60


formát flv, délka 3 min 14 sec, rozlišení 480x360


www.edisk.cz


- ten soubor je z mého úložného prostoru na edisku a je zde umístěn kvůli tomu, že na YouTube může zaniknout.


Zdroj: viz úvodní tabulka
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385472 Verze : 0
Stavba letadla Caproni Ca.60 v konstrukční hale společnosti Caproni
Caproni Ca.60 - Caproni Ca.60 - stavba

Caproni Ca.60 - stavba
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385474 Verze : 0
Caproni Ca.60 - první a zároveň poslední let
Caproni Ca.60 - Caproni Ca.60 - zahájení vzletu

Caproni Ca.60 - zahájení vzletu
Caproni Ca.60 - Caproni Ca.60 - výsledek prvního letu

Caproni Ca.60 - výsledek prvního letu
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385477 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více