CV - Akagi (1925)

Akagi
赤城 / あかぎ
     
Název:
Name:
Akagi Akagi
Originální název:
Original Name:
赤城 / あかぎ
Kategorie:
Category:
letadlová loď Carrier Vessel
Třída:
Class:
Amagi
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Námořní zbrojovka Kure, Kure
Založení kýlu:
Laid Down:
06.12.1920
Spuštění na vodu:
Launched:
22.04.1925
Uvedení do služby:
Commissioned:
25.03.1927
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
05.06.1942 potopena / sunk
Velitel:
Commander:
25.03.1927-01.12.1927 Kaizu, Rjótaró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1927-10.12.1928 Kobajaši, Seizaburó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
10.12.1928-08.10.1929 Jamamoto, Isoroku (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
08.10.1929-01.11.1929 Kobajaši, Seizaburó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.11.1929-26.10.1930 Kitagawa, Kijoši (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
26.10.1930-01.12.1930 Hara, Goró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1930-28.08.1931 Wada, Hideho (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
28.08.1931-01.12.1931 Óniši, Džiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1931-01.12.1932 Šibajama, Masaki (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1932-20.10.1933 Kondó, Eidžiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
20.10.1933-01.11.1934 Cukahara, Nišizó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.11.1934-15.11.1935 Horie, Rokuró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1935-01.12.1936 Macunaga, Hisao-Tošio (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1936-27.08.1937 Terada, Kókiči (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
27.08.1937-01.12.1937 Igeizumi, Šin'iči (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1937-15.11.1938 Mizuno, Džun'iči (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1938-15.11.1939 Teraoka, Kinpei (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1939-25.03.1941 Itó, Akira (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
25.03.1941-25.04.1942 Hasegawa, Ki'iči (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
25.04.1942-05.06.1942 Aoki, Taidžiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
1400

Březen / March 1931
1297

Duben / April 1934
1299

Duben / April 1937
1627

Březen / March 1938
1340

Červen / June 1942
1630
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
37086 1) t 36500 1) long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
41963 2) t 41300 2) long tons
Délka:
Length:
260,67 3) m 855 ft 3 in 3)
Šířka:
Beam:
31,32 m 102 ft 9 in
Ponor:
Draught:
8,71 4) m 28 ft 7 in 4)
Pancéřování:
Armour:
boky: 152 mm
proti-torpédová obšívka: 102 mm
letecká paluba: 53 mm
hlavní paluba: 79 mm
Belt: 6.0 in
Anti-torpedo Bulge: 4 in
Flight Deck: 2.1 in
Main Deck: 3.1 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
4x parní turbína
19x kotel
4x Steam Turbine
19x Boiler
Výkon:
Power:
99178.1 5) kW při ? ot/min 133000 5) bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
5770 6) t 5679 6) long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
55.9 7) km/h 30.2 7) kt
Dosah:
Range:
15186.4 km při rychlosti 29.6 8) km/h 8200 nm at speed 16 8) kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
4x 20 cm L/50 kanon typ 3 (2x II)
6x 20 cm L/50 kanon typ 3 (6x I)
12x 12 cm L/45 protiletadlový kanon typ 10 (6x II)


Srpen 1938
6x 20 cm L/50 kanon typ 3 (6x I)
12x 12 cm L/45 protiletadlový kanon typ 10 (6x II)
28x 25 mm protiletadlový automatický kanón typ 96 (14x II)
4x Type 3 Gun cal 7.9-in/50 (2x II)
6x Type 3 Gun cal 7.9-in/50 (6x I)
12x Type 10 Anti-Aircraft Gun cal 4.7-in/45 (6x II)


August 1938
6x Type 3 Gun cal 7.9-in/50 (6x I)
12x Type 10 Anti-Aircraft Gun cal 4.7-in/45 (6x II)
28x Type 96 Anti-Aircraft Automatic Gun cal 1-in (14x II)
Vybavení:
Equipment:
3x letová paluba
- hlavní: 190,2 x 30,5 m
- prostřední: 15 m (+ délka hangáru)
- spodní: 55,02 m (+ délka hangáru) x 22,86 m
2x výtah


Srpen 1938
letová paluba: 249,17 x 30,48 m
3x výtah
3x Flight Deck
- Main: 624 ft x 100 ft 1 in
- Middle: 49 ft 3 in (+ hangar's lenght)
- Lower: 180 ft 6 in (+ hangar's lenght) x 75 ft
2x Elevator


August 1938
Flight Deck: 817 ft 6 in x 100 ft
3x Elevator
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
16x Palubní stíhací letoun typ 3
16x Palubní průzkumný letoun typ 10
28x Palubní útočný letoun Typ 13


Srpen 1938
12x Palubní stíhací letoun typ 96 (+ 4 v záloze)
19x Palubní bombardovací letoun typ 96 (+ 5 v záloze)
35x Palubní útočný letoun typ 96 (+ 16 v záloze)


Prosinec 1941
21x Palubní stíhací letoun typ 0
18x Palubní bombardovací letoun typ 99
27x Palubní útočný letoun typ 97
16x Nakajima A1N
16x Mitsubishi 2MR
28x Mitsubishi B1M


August 1938
12x Mitsubishi A5M (+ 4 in reserve)
19x Aiči D1A2 (+ 5 in reserve)
35x Yokosuka B4Y (+ 16 in reserve)


December 1941
21x Mitsubishi A6M
18x Aichi D3A
27x Nakajima B5N
Poznámka:
Note:
Letadlová loď Akagi prošla od listopadu 1935 do srpna 1938 rozsáhlou rekonstrukcí.


1) po rekonstrukci, v srpnu 1938
před rekonstrukcí: 27332 tun

2) po rekonstrukci, v srpnu 1938
před rekonstrukcí: 34915 tun

3) po rekonstrukci, v srpnu 1938
před rekonstrukcí: 261,21 m

4) po rekonstrukci, v srpnu 1938
před rekonstrukcí: 8,08 m

5) po rekonstrukci, v srpnu 1938
před rekonstrukcí: 97835.8 kW při ? ot/min

6) po rekonstrukci, v srpnu 1938
před rekonstrukcí: 3963 t (mazut) + 2134 t (uhlí)


7) po rekonstrukci, v srpnu 1938
před rekonstrukcí: 59.4 km/h

8) po rekonstrukci, v srpnu 1938
před rekonstrukcí: 14816 km při rychlosti 25,9 km/h
Akagi aircraft carrier was reconstructed from November 1935 to August 1938.


1) after reconstruction, in August 1938
before reconstruction: 26900 long ton

2) after reconstruction, in August 1938
before reconstruction: 34364 long ton

3) after reconstruction, in August 1938
before reconstruction: 857 ft

4) after reconstruction, in August 1938
before reconstruction: 26 ft 6 in

5) after reconstruction, in August 1938
before reconstruction: 131200 bhp at ? rpm

6) after reconstruction, in August 1938
before reconstruction: 3900 long tons (Fuel Oil) + 2100 long tons (Coal)

7) after reconstruction, in August 1938
before reconstruction: 32.1 kt

8) after reconstruction, in August 1938
before reconstruction: 8000 nm at speed 14 kt
Zdroje:
Sources:
http://www.military.sakura.ne.jp/navy/a_amagi.htm
https://ja.wikipedia.org/wiki/赤城_(空母)
.
URL : https://www.valka.cz/CV-Akagi-1925-t9035#565703 Verze : 0

Stručná historie letadlové lodi Akagi




Akagi bola pôvodné konštruovaná ako bitevný krížnik v rámci programu 8-4 posilnenia japonského vojnového námorníctva. Avšak Washingtonská konferencia, ktorú podpísalo tiež Japonsko, obmedzila výstavbu lodí, čím boli práce na stavbe Akagi zastavené. Na začiatku roku 1923 však námorníctvo rozhodlo prestavať krížniky Akagi a Amagi na lietadlové lode. Amagi však bola v septembri 1923 poškodená zemetrasením a z prestavby bola vyradená a miesto nej sa prestavala Kaga.


S prestavbou Akagi na lietadlovú loď sa začalo v novembri 1923. Hlavnou myšlienkou bolo vytvorenie troch letových palúb, ktoré by umožňovali štart lietadiel priamo z hangárov. Pristávalo sa na hornej palube. Do služby bola zavedená v novembri 1927. Rozvoj letectva však priniesol zvýšené požiadavky na parametre letovej paluby, hlavne čo sa týkalo jej dlžky. Koncepcia troch letových palúb tak bola označená ako nevyhovujúca týmto požiadavkám a tak sa v roku 1935 začalo s jej opätovnou prestavbou. Tá skončila v septembri 1938. Spodné dve letové paluby boli zrušené a miesto nich boli vybudované dva hangáry. Vrchná paluba bola predlžená na celú dlžku trupu lode. Dopravu lietadiel zabezpečovali tri výťahy. Z pôvodnej delovej výzbroje (10 diel kal. 203 mm) sa zachovalo len 6 diel, umiestnených na bokoch lode. Loď mala velitelský mostík umiestnený na pravoboku. Pohon zabezpečovalo 19 nových kotlov a 4 turbíny Gidžucu Honbu.
Do služby sa tak opäť vrátila v roku 1938. Koncom roka nasadená pri pri čínskom pobreží.


Účastnila sa útoku na Pearl Harbor, pričom jej palubné lietadlá zaznamenali stratu jedného A6M2 "Zero" a štyroch D3A1 "Val".


Ďalej operovala v bojoch o Rabaul, nakoniec pri Midway. Práve tu bola Akagi ráno 4. júna 1942 náletom Američanov. Loď bola zasiahnutá dvoma pumami. Následné explózie munície a paliva zničili letovú palubu a ovládanie lode. Do konca dňa bola evakuovaná a na druhý deň potopená vlastným loďstvom.



Zdroje:
Hewson, Robert: Válečné lodě; vydav. Svojtka 2000; ISBN 80-7237-305-6
Grégr, René: Vládcové oceánu; vydalo Naše Vojsko 1974;
Pavlík, Jan: Japonské letadlové lodě; vydal Svět křídel 2003; ISBN 80-85280-97-1
http://hazegray.org/navhist/carriers/ijn_cv.htm
URL : https://www.valka.cz/CV-Akagi-1925-t9035#193467 Verze : 2
Vývoj japonské letadlové lodě Akagi (1925-1942)


Zdroj: hazegray.org

CV - Akagi (1925) - Akagi po rekonstrukci, tj. po 1938.

Akagi po rekonstrukci, tj. po 1938.
CV - Akagi (1925) - Akagi s malým provizorním ostrovem na pravoboku, tj. před 1935.

Akagi s malým provizorním ostrovem na pravoboku, tj. před 1935.
CV - Akagi (1925) - Akagi ve službě, 1927-1935.

Akagi ve službě, 1927-1935.
CV - Akagi (1925) - Akagi při zkouškách, 1927.

Akagi při zkouškách, 1927.
CV - Akagi (1925) - Akagi při dokončování, 1925-1927.

Akagi při dokončování, 1925-1927.
URL : https://www.valka.cz/CV-Akagi-1925-t9035#209509 Verze : 1
Akagi (vlevo) v letech 1932-34 ve společnosti bitevní lodě Kongó, za bitevní lodí se nachází cvičný křižník Kasuga a vpravo je těžký křižník třídy Takao.


Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/CV-Akagi-1925-t9035#67214 Verze : 1
Akagi v zátoce Sukumo na jihu Šikoku, dne 27. dubna 1939.


Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/CV-Akagi-1925-t9035#67215 Verze : 1
Velitelé lodi


01.12.1927 - 10.12.1928 námořní kapitán Kobayashi Seizaburo
10.12.1928 - 08.10.1929 námořní kapitán Yamamoto Isoroku
08.10.1929 - 01.11.1929 námořní kapitán Kobayashi Seizaburo
01.11.1929 - 26.10.1930 námořní kapitán Kitagawa Kiyoshi
26.10.1930 - 01.12.1930 námořní kapitán Hara Goro
01.12.1930 - 28.08.1931 námořní kapitán Wada Hideho
28.08.1931 - 01.12.1931 námořní kapitán Onishi Jiro
01.12.1931 - 01.12.1932 námořní kapitán Shibayama Masaki
01.12.1932 - 20.10.1933 námořní kapitán Kondo Eijiro
20.10.1933 - 01.11.1934 námořní kapitán Tsukahara Nishizo
01.11.1934 - 15.11.1935 námořní kapitán Horie Rokuro
15.11.1935 - 01.12.1936 námořní kapitán Matsunaga Toshio
01.12.1936 - 27.08.1937 námořní kapitán Terada Kokichi
27.08.1937 - 01.12.1937 námořní kapitán Moizumi Shinichi
01.12.1937 - 15.11.1938 námořní kapitán Mizuno Junichi (od 09.03.1938 do 15.07.1938 navíc "Haruna")
15.11.1938 - 15.11.1939 námořní kapitán Teraoka Kinpei
15.11.1939 - 15.10.1940 námořní kapitán Kusaka Ryunosuke
25.03.1941 - 25.04.1942 námořní kapitán Hasegawa Kiichi (od 12.09.1941 do 06.10.1941 navíc "Soryu").


Zdroj: nihonkaigun.modellmarine.de
URL : https://www.valka.cz/CV-Akagi-1925-t9035#194637 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více