MiG-21F-13 0620

     
Typ:
Type:
MiG-21F-13
Výrobce:
Producer:
Aero Vodochody n.p., Odolena Voda /
Datum výroby:
Date of Production:
03.07.1967
Výrobní číslo:
Construction Number:
760620
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
03.07.1967-31.10.1990 0620
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
31.10.1990 zrušen a předán do muzea
31.10.1990 decommisioned and transferred to museum
Poznámka:
Note:
Sériové číslo:760620, Sériové číslo motoru: G 641037206, Letoun upraven pro fotoprůzkum, 25.5.1979 poškozen při provozu, Zrušen 31.10.1990 v LVO Přerov
-
Zdroje:
Sources:
MiG-21/Ve znamení delty
URL : https://www.valka.cz/MiG-21F-13-0620-t51504#575244 Verze : 0
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
03.07.1967
Datum vyřazení:
Decommissioned:
31.10.1990
Provozovatel:
Operator:
03.07.1967-01.09.1973 Výcvikové středisko letectva
01.09.1973-31.10.1990 1. letecký školní pluk
03.07.1967-01.09.1973 Air Force Training Centre
01.09.1973-31.10.1990 1st Air School Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
03.07.1967-31.10.1990 0620
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
03.07.1967-31.10.1990 standardní (high visibility)
03.07.1967-31.10.1990 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
03.07.1967-31.10.1990 standardní vojenská
03.07.1967-31.10.1990 standard military
Barvy:
Colors:
03.07.1967-31.10.1990 kov, stříbrná
03.07.1967-31.10.1990 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Irra, Miroslav: MiG-21, „Jednadvacítka“, Letoun MiG-21 v československém vojenském letectvu 1962-2005. Nevojice 2007
URL : https://www.valka.cz/MiG-21F-13-0620-t51504#575245 Verze : 0
K výše uvedené havárii došlo 25. května 1979. V té době jsem končil studium na Vysoké vojenské škole v Košicích. Součástí přípravy na škole byl i letecký výcvik. Po asi 150 hodinách na L-29 v Košicích (jedna četa létala i na L-39 v Piešťanech) jsme na podzim 1978 zahájili výcvik na MiG-21U (jedna četa na MiG-21UM) a na MiG-21F u 1. leteckého školního pluku v Přerově. Pro špatné počasí jsme ale absolvovali jen několik vývozů na dvoumístných jednadvacítkách. Do Přerova jsme se vrátili po závěrečných zkouškách v polovině dubna 1979. Ke vzpomínanému letu jsem odstartoval asi v 16 hodin odpoledne 25. května a za úkol jsem měl techniku pilotáže v prostoru na velké výšce podle cvičení 5/5. Běžně tento let trval asi 35 minut, mně se ale nakonec protáhl na hodinu dvacet minut. Byl to můj celkově 27. let na MiGu a 6. samostatný. Po splnění úkolu v pracovním prostoru jižně Kroměříže jsem se zařadil do levého okruhu dráhy 250 (přes město). Po vysunutí podvozku před třetí zatáčkou jsem zjistil, že mi zhasla zelená signální žárovka pravé podvozkové nohy. Provedl jsem nařízenou kontrolu žárovek podvozkového tabla, byly v pořádku, tlak hydrauliky rovněž. Situaci jsem ohodnotil jako závadu na koncovém spínači pravé podvozkové nohy a situaci zahlásil řídícímu létání. Ten mi nařídil průlet nad dráhou pro kontrolu vysunutí podvozku. Průlet jsem provedl nařízeným způsobem ve výšce asi padesáti metrů. K mému velkému překvapení ale řídící létání nařídil ještě jeden průlet. Po opakovaném průletu mi oznámil, že není vysunutá levá podvozková noha a musel jsem opakovat vysunutí a zasunutí podvozku. Po dallším průletu mi oznámil, že mám zasunout podvozek, nouzově vysunout přední podvozkovou nohu a přistát bez hlavního podvozku na záložní travnatý pás vedle betonové dráhy. K tomu jsem měl provést jeden nácvik přiblížení bez podvozku. V té době ale už dávno blikalo havarijní tablo nebezpečného zbytku paliva (svítilo pod 550 litrů). Přiblížení bez podvozku vyžadovalo přiblížení pod menším úhlem kvůli zvýšení odporu bez hlavního podvozku. Nácvik se mi celkem podařil, ikdyž rychlost přiblížení byla větší(měla být asi 270 km/hod) proto jsem žádal asi ve 100 metrech řídícího přistání, aby mi povolil přistání. Ten mi ale neodpovědě, tak jsem z bodu podrovnání opakoval okruh. Letoun po přidání plynu prudce nabíral výšku (byl prakticky bez paliva), s tím ale asi řídící létání nepočítal, protože jsem se málem srazil s vrtulníkem, kterému povolil průlet přes dráhu. Na poslední pokus o přistání mi zbylo okolo 100 litrů paliva, v případě neúspěchu to znamenalo katapultáž nad letištěm. Pochopitelně jsem byl už nervózní, a poslední přiblížení bylo horší. Rychlost nechtěla opadnout pod 300 km/hod, přestože jsem měl vysunuté brzdící štíty a otáčky motoru na minimálních povolených pro zabránění utevření výtokové trysky. Podrovnání proběhlo ve správné výšce, snažil jsem se odbrzdit letoun ve výdrži. Bez paliva a podvozku plaval ale až do poloviny délky travnatého pásu. První dotyk letounu s terénem byl v prostoru zadní kýlové plochy, to ale způsobilo, že letoun dostal impulz na přední podvozkovou nohu. V jeho důsledku došlo k prvnímu odskoku, vzápětí k druhému vyššímu a třetímu nejvyššímu. Podle slov kamarádů byl třetí odskok do výšky větší než deset metrů. V průběhu odskoků jsem se snažil vypustit brzdící padák, nepodařilo se mi ale nahmátnout tlačítko na horní straně palubní desky (později tlačítka přemístili vedle plynové páky). Dodnes nevím, jak se mi podařilo dostat letoun po třetím odskoku do vodorovné polohy, ten se totiž po třetím odskoku řítil k zemi rovnou na čumák. Po dopadu na zem se během několika metrů zastavil. S úlevou jsem zjistil, že se překryt kabiny otevírá bez problémů, vzápětí ale začal vycházet dým z pod kabiny. Urychleně jsem opustil kabinu a čekal na příjez hasičů a zdravotníků. Bohužel jsem si při tomto rodeu poranil páteř, naštěstí mne asi po půl roce dali doktoři do kupy. Horší dopadl ale letoun. Nejdříve bylo rozhodnuto, že bude zrušen. Došlo u něho k poškození přední i zadní spodní části trupu, vylomení přední podvozkové nohy a pitot trubice. Skutečně se po vyzvednutí potvrdilo, že vadný byl jen koncový spínač a já jsem mohl normálně přistát. Během několika dnů ale došlo u našeho školního pluku ke srážce mojeho spolužáka Zdena Bielika s učitelem létání kpt. Pohnánem, tak nakonec bylo rozhodnuto, že můj MiG-21F trupového čísla 0620 se bude opravovat. Skutečně byl opraven, ale jestli létal, to nevím, spíš si myslí, že ne. Nedávno jsem ho zahlédl na intrnetových stránkách vyfotografovaný v polovině osumdesátých let na letišti v Košicích, kde sloužil pro výuku absolventů VKVŚ košické techniky. Údajně byl zrušen na konci osumdesátých let v Prešově. Je pro mně ale záhadou, jak se v roce 1994 dostal na pomník ve vojenském výcvikovém prostoru PVO v Jamolicích, kde jsem ho v tomto roce zahlédl. Když jsem se na něj chtěl znovu podívat na jaře 1995, byl už pryč, údajně skončil ve šrotu po zrušení výcvikového prostoru v Jamolicích. Toť k mé havárii na MiG-21.
URL : https://www.valka.cz/MiG-21F-13-0620-t51504#236848 Verze : 0
Snímky opraveného letounu MiG-21F trupového čísla 0620 jsem našel na modelářském česko-slovenském internetovém serveru Modelmág.
MiG-21F-13 0620 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-21F-13-0620-t51504#236849 Verze : 0
Boční pohled.
MiG-21F-13 0620 - Boční pohled.

Boční pohled.
URL : https://www.valka.cz/MiG-21F-13-0620-t51504#236850 Verze : 0
Zvedání na nafukovacích vacích
MiG-21F-13 0620 - Zvedání na nafukovacích vacích

Zvedání na nafukovacích vacích
URL : https://www.valka.cz/MiG-21F-13-0620-t51504#236851 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více