Polikarpov I-15

Поликарпов И-15 M-25
     
Název:
Name:
Polikarpov I-15 Polikarpov I-15
Originální název:
Original Name:
Поликарпов И-15
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.10.1933-DD.MM.1935 Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského, Moskva /
DD.11.1934-DD.MM.1936 Moskevský letecký závod č. 1 Aviachimu, Moskva /
DD.07.1937-DD.MM.1938 Servicio de Aviación y Fabricación no. 3/16, Reuz /
DD.MM.1937-DD.MM.1938 Servicio de Aviación y Fabricación no. 3/16, Sabadell /
DD.MM.1937-DD.MM.1938 Servicio de Aviación y Fabricación no. 3/16, Molins de Rey /
DD.MM.1937-DD.MM.1938 Servicio de Aviación y Fabricación no. 3/16, Villafranca del Penedés /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1934-DD.MM.1938 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
673:
335 závod č. 1
51 závod č. 39
231 (287?) SAF 3/16
První vzlet:
Maiden Flight:
18.11.1933 CKB-3
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
980 kg 2161 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1374 kg 3029 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1414 kg 3117 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,750 m 32ft
Délka:
Length:
6,100 m 20ft
Výška:
Height:
3,200 m 10ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,88 m2 235.51 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
62,8 kg/m2 12.86 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-25 (licenční výroba Wright R-1820-F3) vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o výkonu 525,9 kW (715 k).
Vrtule dvoulistá kovová s pevným úhlem náběhu, průměr 2 900 mm.
Shvetcov M-25 (licence-built Wright R-1820-F3) nine-cylinder air-cooled radial engine, rated at 705 hp for nominal power,
driving a two-blade metal fixed-pitch propeller of 9ft 6in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
160 – 240 l 52.8 UK gallons (63.4 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
367 km/h v 3000 m 228 mph in 9843 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
310 km/h v 2600 m 192.6 mph in 8530 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,1 min do 3000 m 6,1 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9800 m 32152 ft
Dolet:
Range:
550 km 341.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
630 km 391.5 mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný synchronizovaný kulomet PV-1 ráže 7,62 mm, 750 nábojů pro každý.
Pumový náklad do 40 kg pum.
Four fixed forward-firing 0.3 inch PV-1 machine-guns in the fuselage, 750 rpg.
Bomb load: Up to 88 lb.
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co., Publishers Ltd., 1961 (seventh impression 1973), ISBN 0-356-01447-9.
Mikhail A. Maslov, Polikarpov I-15, I-16 and I-153, Oxford, UK, Osprey Publishing, 2010, ISBN 978-1-84603-981-2.
Hans-Heiri Stapfer, Polikarpov Fighters in Action, Part 1, Aircraft in Action, No. 157., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1995, ISBN 0-89747-343-4.
L+K č. 3/1975, Letadla 39-45, Polikarpov I-15 a I-15bis, Václav Němeček.
http://avia.russian.ee/air/russia/pol_i-15.php
http://www.airwar.ru/enc/fww2/i15.html
http://www.airpages.ru/eng/ru/i15_1.shtml
http://www.vvsregiaavions.com/VVSHTML/vi15x1.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#459286 Verze : 0

Historie typu.




Počátkem třicátých let minulého století nemělo sovětské letectvo ve své výzbroji moderní stíhací letouny, Stíhací I-5 byl zastaralý dříve než přišel do výroby a importovaný I-7 na tom nebyl o nic lépe. J. V. Stalin tento problém vyřešil způsobem sobě vlastním, zavřel konstruktéry do vězení. To se stalo i N. N. Polikarpovovi a opravdu, nový letoun byl brzy na světě – dvouplošný I-15.

Prototyp byl neprodleně zalétaný V. P. Čkalovem a ten si nový letoun nemohl vynachválit, výborná ovladatelnost, obratnost, rychlost a stoupavost, prostě vše co má stíhačka splňovat.


Příkaz k zahájení sériové výroby přišel brzy, ale vyvstal problém – prototyp létal s americkým motorem Wright SGR-1820-F3 a v sovětském Rusku tento motor ještě nebyl, rozeběhla se tedy jednání s americkou stranou, jejichž cílem byl nákup motorů, nebo ještě lépe jejich licenční výroba. Jednání se protahovala, ale nakonec bylo dosaženo kladného výsledku. Byly zakoupeny motory (několik desítek, možná i sto) a získána práva na jejich licenční výrobu.
Výroba motoru se rozeběhla v druhé polovině roku 1934 v továrnách ve městech Perm a Kazaň, na jejich výrobu dozíral konstruktér A. D. Švecov, který byl zodpovědný za plynulou výrobu a jejich další vývoj.
Mezitím však bylo vyrobeno 404 stíhacích letounů I-15, ale ty byly poháněny méně výkonnými motory M-22 (Bristol Jupiter), výkony byly samozřejmě nižší než jakých dosahoval prototyp, ale byly lepší než I-5 a I-7. Po této sérii bylo vyrobeno 59 letounů poháněných dovezenými motory Wright a dalších 270 vyrobených strojů dostalo již licenčně vyrobené motory označené jako M-25. Tyto motory byly kapotovány krytem typu Towned.
Oproti prototypu byla zesílena výzbroj, sériově vyrobené stroje nesly výzbroj skládající se ze čtyř kulometů PV-1.
I-15 se zúčastnil bojů ve Španělsku na straně republikánského letectva, vedl si zde dobře, tedy až do příchodu moderních německých a italských jednoplošníků, Španělé je používali i po ukončení občanské války. V roce 1939 byl I-15 nasazeny do bojů Chalchyn-Golu s Japonskem, ale to byla již vyloženě labutí píseň i pro mírně výkonnější I-15bis. Proti Německu se dostalo do vzduchu také několik desítek I-15, ale většinou opět to byly modernější I-15bis.


Piloti hodnotili tento letoun značně rozdílně, mnohým vadilo prosezení horního křídla (připomíná křídlo racka), stěžovali si na špatný výhled při přistání i při bojových letech, další piloti si toto prolomení pochvalovali. Nicméně Polikarpovova konstrukční kancelář v roce 1937 toto křídlo u další verze upravila baldachýn horního křídla byl obnoven a byl tedy přímý, tato verze byla poháněna motorem M-25V, který byl kryt prstencem NACA, tato verze byla označena I-15bis nebo I-152.


Použité prameny:
Mikhail A. Maslov, Polikarpov I-15, I-16 and I-153, Oxford, UK, Osprey Publishing, 2010, ISBN 978-1-84603-981-2.
Hans-Heiri Stapfer, Polikarpov Fighters in Action, Part 1, Aircraft in Action, No. 157., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1995, ISBN 0-89747-343-4.
L+K č. 3/1975, Letadla 39-45, Polikarpov I-15 a I-15bis, Václav Němeček.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/i15.html
http://www.airpages.ru/eng/ru/i15_1.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#459287 Verze : 1
Údaj o 404 vyrobených I-15 M-22 pravděpodobně jako první uvádí Hans-Heiri Stapfer, ale ruské zdroje jsou jednoznačně proti. Podle Michaila Maslova bylo vyrobeno celkem 384 ks I-15 a dva prototypy. Kromě prototypů postavených v závodě č. 39 uvádí následující čísla o produkci:


- 193419351936Celkem
Závod č. 1 60 273 2 335
Závod č. 39 34 15 - 49
Celkem 94 288 2 384

Na stejných číslech se shodují i další autoři, stejně jako na tom, že "velká část" z prvních 94 strojů měla dovozové motory Wright. Na čem se neshodnou je počet strojů vybavených motory M-22, kde je uváděno "několik" i "většina". Podobně u počtu strojů postavených ve Španělsku se lze setka s údaji o 287 strojích, z toho 205 bez motorů, i s 231 stroji, z toho cca 30 bez motorů.


Маслов, Михаил. Король истребителей: Боевые самолеты Поликарпова. ЭКСМО, Москва 2009. ISBN 978-5-699-309986.
Маслов, Михаил. Истребитель И-15: курносый забияка, Комбат № 1. Полигон 2001.
Маслов, Михаил. Боевые чайки Сталина: И-15, И-15бис, И-153. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-32232-9.
Bjušгенс, Г. С.Самолётостроение в СССР (1917-1945)., книга I. САГИ, Москва 1992.
Gordon, Yefim; Dexter, Keith. Polikarpov's Biplane Fighters. Midland Publishing, Hinckley 2002. ISBN 1-85780-141-5.
Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3.
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#548500 Verze : 1
Polikarpov I-15 z výzbroje 1a Escuadrilla de Chatos, rok 1937. Se strojem létal velitel letky J. Antonov.
Polikarpov I-15 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#420139 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15 Chatoi, na němž létal v době bitvy na Jaramě (podzim 1936) americký dobrovolník Harold Dahl (5 sestřelů ?). Na stejném stroji absolvoval seznamovací let další Američan, Charles A. Koch (2 sestřely), jenž přišel do Španělska s 2285 nalétanými hodinami. Stroj na horních a bočních plochách tmavě zelený, spodní plochy světle modré, kryt motoru černý, konce křídel červené stejně jako pruh na trupu.

Polikarpov I-15 Chatoi, na němž létal v době bitvy na Jaramě (podzim 1936) americký dobrovolník Harold Dahl (5 sestřelů ?). Na stejném stroji absolvoval seznamovací let další Američan, Charles A. Koch (2 sestřely), jenž přišel do Španělska s 2285 nalétanými hodinami. Stroj na horních a bočních plochách tmavě zelený, spodní plochy světle modré, kryt motoru černý, konce křídel červené stejně jako pruh na trupu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#434328 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15 republikánského letectva, pilot ani jednotka neznámé, není jasný ani smysl bílého čísla na kýlovce.

Polikarpov I-15 republikánského letectva, pilot ani jednotka neznámé, není jasný ani smysl bílého čísla na kýlovce.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#434331 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Jeden z prvních Chato dodaných do Španělska. Později byl ukořistěn povstalci.

Jeden z prvních Chato dodaných do Španělska. Později byl ukořistěn povstalci.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#434333 Verze : 0
Polikarpov I-15, který pozoruhodným způsobem zasáhl do života tří mužů.


Létali na něm Francisco Vinals Guarro a Romulo Negrín. Po srážce s tímto strojem také zahynul přední španělský letec Carlos de Haya.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15, únor 1938, 2. letka, pilot nadporučík Francisco Vinals Guarro. Dne 21. 2. 1938 se během vzdušného boje srazil letoun CC-011 se strojem Fiat CR 32, jenž pilotoval Carlos de Haya, přední španělský předválečný letec. Zatímco Vinals Guarro se dokázal vrátit na základnu, de Haya zahynul v troskách svého Fiatu. Tento stroj také často pilotoval Romulo Negrín, syn předsedy rady ministrů 2. republiky. Stroj nese standardní zbarvení, na horních a bočních plochách tmavá zelená, spodní plochy světle modré.

Polikarpov I-15, únor 1938, 2. letka, pilot nadporučík Francisco Vinals Guarro. Dne 21. 2. 1938 se během vzdušného boje srazil letoun CC-011 se strojem Fiat CR 32, jenž pilotoval Carlos de Haya, přední španělský předválečný letec. Zatímco Vinals Guarro se dokázal vrátit na základnu, de Haya zahynul v troskách svého Fiatu. Tento stroj také často pilotoval Romulo Negrín, syn předsedy rady ministrů 2. republiky. Stroj nese standardní zbarvení, na horních a bočních plochách tmavá zelená, spodní plochy světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#434925 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Poilkarpov I-15, CA-142, prosinec 1938, 1. stíhací letka. Na tomto stroji s Mickey Mousem na SOP létal velitel letky Capitán Vicente Casstilo Monzó. Stroj nese standardní zbarvení, na horních a bočních plochách tmavá zelená, spodní plochy světle modré. Z dostupných fotografií není patrné, jakou barvou byl natřen kryt motoru.

Poilkarpov I-15, CA-142, prosinec 1938, 1. stíhací letka. Na tomto stroji s Mickey Mousem na SOP létal velitel letky Capitán Vicente Casstilo Monzó. Stroj nese standardní zbarvení, na horních a bočních plochách tmavá zelená, spodní plochy světle modré. Z dostupných fotografií není patrné, jakou barvou byl natřen kryt motoru.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Polikarpov I-15 -


URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#434929 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15 CA-151 sloužil u 3. letky v rámci Patrulla de los Toros (viz. detail znaku na SOP) při protivzdušné obraně Barcelony a Valencie. Stroj nese standardní zbarvení, na horních a bočních plochách tmavá zelená, spodní plochy světle modré.

Polikarpov I-15 CA-151 sloužil u 3. letky v rámci Patrulla de los Toros (viz. detail znaku na SOP) při protivzdušné obraně Barcelony a Valencie. Stroj nese standardní zbarvení, na horních a bočních plochách tmavá zelená, spodní plochy světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Polikarpov I-15 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#434931 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15 Chato, na němž létal poručík José Falcó Sanmartín (4 sestřely). Stroj 6. výrobní série byl dodán v listopadu 1938. Může jít o stroj, na němž Falcó v únoru 1939 sestřelil dva Bf 109 E-1. Letoun nese na horních a bočních plochách tmavou zelenou barvu, spodní plochy světle modré.

Polikarpov I-15 Chato, na němž létal poručík José Falcó Sanmartín (4 sestřely). Stroj 6. výrobní série byl dodán v listopadu 1938. Může jít o stroj, na němž Falcó v únoru 1939 sestřelil dva Bf 109 E-1. Letoun nese na horních a bočních plochách tmavou zelenou barvu, spodní plochy světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#453967 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15 Chato, náležející 3. letce republikánského letectva, v podobě z listopadu 1938. Letoun nese na horních a bočních plochách tmavou zelenou barvu, spodní plochy světle modré.

Polikarpov I-15 Chato, náležející 3. letce republikánského letectva, v podobě z listopadu 1938. Letoun nese na horních a bočních plochách tmavou zelenou barvu, spodní plochy světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#453970 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15 Chato, na němž v u 2. letky létal v lednu 1939 Francisco Viňals Guarro. Stroj nese na horních a bočních plochách nátěr tmavou zelenou, spodní plochy světle modré.

Polikarpov I-15 Chato, na němž v u 2. letky létal v lednu 1939 Francisco Viňals Guarro. Stroj nese na horních a bočních plochách nátěr tmavou zelenou, spodní plochy světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Polikarpov I-15 -


URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#453971 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15 z výzbroje blíže neurčené jednotky sovětského letectva v polovině 30. let. Horní a boční plochy  tmavě zelené, spodní plochy světle modré.

Polikarpov I-15 z výzbroje blíže neurčené jednotky sovětského letectva v polovině 30. let. Horní a boční plochy tmavě zelené, spodní plochy světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#469652 Verze : 0
.
Polikarpov I-15 - Polikarpov I-15, duben 1937, Katalánsko. S letounem létalo republikánské eso Juan Comas (10 sestřelů). Stroj nese na horních a bočních plochách nátěr tmavou zelenou, spodní plochy světle modré.

Polikarpov I-15, duben 1937, Katalánsko. S letounem létalo republikánské eso Juan Comas (10 sestřelů). Stroj nese na horních a bočních plochách nátěr tmavou zelenou, spodní plochy světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#469786 Verze : 0
Fotografie I-15
Zdroj je uveden výše
Polikarpov I-15 -


Polikarpov I-15 -


Polikarpov I-15 -


Polikarpov I-15 -


URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#209864 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Polikarpov I-15 -


URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-15-t1337#209863 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více