Katapultáž z F-16 v Čechách

Autor: Bronco 🕔︎︎ 👁︎ 35.399

Letecký den CIAF ´95 (jeho 3. ročník) proběhl na vojenském letišti v Hradci Králové ve dnech 13. a 14. května 1995. Den před jeho zahájením, v pátek 12. května, došlo na letišti k mimořádné letecké události, při které byl zničen letoun F-16A belgického letectva. Událost si naštěstí nevyžádala žádné zranění.

V osudný den panovalo špatné počasí. Od rána vítal přilétávající letadla vytrvalý déšť. Chvíli před 12. hodinou se k hradeckému letišti přiblížila i trojice belgických letadel F-16A ze základny Kleine Brogel. Vektorována pardubickým radarovým dispečerem propíchla husté mraky a klesala k Hradci, který právě přečkal silnou přeháňku. Pod mraky, ve vzdálenosti 7 km od hradecké základny, ohlásil vedoucí skupiny vizuální kontakt s letištěm. O samotné navedení na přistání se z tamní věže staral místní ATC (Air Traffic Controller), který přebíral letouny od pardubického dispečera. Do této chvíle bylo - možná i trochu překvapivě - vše v naprostém pořádku. Piloti přesně plnili pokyny dispečerů, řízení sestupů a přiblížení probíhalo bez problémů. Radiokorespondence probíhala kompletně v angličtině, což úplně samozřejmé v roce 1995 pro vojenské dispečery nebylo.

Reklama

Vedoucí belgické trojice zvolil dost netradiční způsob přistání. Namísto běžného průletu skupiny nad plochou s následným zařazením do okruhu se rozhodl jít na přistání přímo z kurzu, v předstihu před zbytkem skupiny. Důvodem k tomuto rozhodnutí byl nízký stav paliva jeho stroje. Samotné přistání proběhlo bez problémů. Zbylá dvojice si zalétla standardní přiblížení. Nový vedoucí byl možná trochu „rozhozen" postupem svého předchůdce, k čemuž se nejspíš přidal i fakt, že přistával na neznámém letišti. Jisté je, že nad prahem dráhy měl větší rychlost i výšku, než by mít měl. V důsledku této nepřesnosti dosedl až zhruba v polovině vzletové a přistávací dráhy. Stejně tak vedený letoun, za který odpovídá vedoucí skupiny. Oba piloti začali intenzivně brzdit. Za sucha by to byli zvládli, ne však za mokra. Tráva za betonem dráhy se rychle blížila a vedoucí se rozhodl přistání přerušit. Vražením páky plynové přípusti do krajní přední polohy zapnul přídavné spalování a s lehkou F-16 byl za chvilku opět ve vzduchu. Své číslo, letoun s trupovým označením FA-113, o svém postupu neinformoval.

V kokpitu „stotřináctky" sedící 27letý poručík Annemie Jansenová (s 300 hodinami na typu) o rozhodnutí svého vedoucího nevěděla. V rádiu ticho, navíc ho bohužel ani skrz oblak vodní tříště zvednuté z dráhy jeho motorem neviděla. Následovala ztráta orientace. Aby předešla možné srážce, přestala brzdit. Po vyjetí z vodního mraku, což bylo otázkou okamžiku, ji čekalo překvapení. Vedoucí letoun stoupá pryč, ona se nachází v poslední třetině VPD, brzdy nejsou použitelné, je ve smyku a začíná se ošklivě naklánět. V momentě (v 12.08 hodin), kdy se letoun ocitl částečně mimo dráhu a náklon se stále zvětšoval, zatáhla za katapultážní madlo svého „horkého křesla". Sedadlo ACES II ji i přes (vzhledem k náklonu) nepříznivou polohu letounu bezpečně vyneslo z kokpitu a za chvíli se poručík znovu, pro ten den již s konečnou platností, ocitla na ploše hradeckého letiště. Ihned byla v péči lékařů. Svezení na horkém křesle přestála bez zranění, byla jen otřesena.

Rozhodnutí pro katapultáž v takové situaci bylo rozhodnutím zcela správným, v belgickém letectvu je katapultáž po vyjetí letounu z dráhy dokonce přímo předepsána. Pozdější vyšetřování havárie ostatně korektnost rozhodnutí potvrdilo.

Podstatné je, že nikdo nebyl zraněn. Letoun byl ale zničen. Po vystoupení pilotky náklon (pravý) dále rostl, letoun vyjel z dráhy a převrátil se na záda. Vyšetřování za viníka této mimořádné události označilo vedoucího dvojice. Všechny tři letouny F-16 nesly na ocase nápis Fortuna Favet Fortibus (štěstí přeje odvážným). Poručík Jansenová štěstí měla. Ať se jí drží i nadále.

...good luck and check your six, lieutenant!

Zdroj: L+K, HPM, VJ (Vojenské letectvo)

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více