František Hanovec

Autor: Karl Schlange / Schlange 🕔︎︎ 👁︎ 45.336

František Hanovec se narodil 10.3.1916 v Bánovej.

Reklama

1.10.1934 nastoupil do Vojenského leteckého učilištěProstějově, po jejím ukončení nastoupil k Letce 13 Leteckého pluku 3 do Košic. V roce 1938 absolvoval stíhací výcvik u Leteckého pluku 4 a poté sloužil u Letky 45 v Piešťanech, kde se při vyhlášení samostatnosti Slovenska zapojil v březnu do bojů s Maďarskem.

V průběhu maďarského útoku na Slovenský štát 23.-24.3.1939, operovala Letka 45 a Letka 49 z letiště Spišská Nová Ves na stíhačkách Avia B-534. Obě jednotky se potýkaly s nedostatkem létajícího personálu po odchodu českých příslušníků jednotek do Protektorátu. Velitel Letky 45 Ján Svetlík disponoval šesti piloty (J. Páleníček, J. Hergott, F. HanovecM. Danihel, J. Zachar a V. Jaloviar). Velitel 49. letky Ján Prhácek měl čtyři piloty (Š. Martiš, Š. Devan, M. Karas a M. Žiaran).


Avia B.534

Podrobný průběh slovensko-maďarských vzdušných bojů a bojová činnost Františka Hanovce jsou popsány v samostatném článku.

V průběhu německého útoku na Polsko, nárokoval společné vítězství s ostatními členy svého roje, M. Žiaranem a V. Jaloviarem, když společně sestřelili polský průzkumný Lubin R-XIIID  No. No. 56.194 nedaleko Ostrovan u Ňaršan v 12:18 dne 6.9.1939. Polské letadlo patřilo k 56. letce a letělo misi řízení dělostřelecké palby. Pilot Edward Porada vyskočil padákem a padl do zajetí zatímco pozorovatel Marian Piasecki padl.*

Reklama

Při invazi do SSSR se zůčastnil bojů v na B-534 v řadách stíhací Letky 12. 3.10.1941 byl omylem sestřelen protiletadlovým dělostřelectvem slovenských pozemních jednotek. V dubnu 1942 byl přeložen k Letce 11, se kterou se Hanovec podruhé vrátil na frontu a zůstal až do 14.10.1942.

Po výcviku na německých Bf 109 na jaře 1943 se vrátil potřetí na východní frontu jako člen  Letky 13, která byla podřízena JG 52 Grünherz v rámci tzv. II. garnitury. Zde 22.7.1943 sestřelil v 11:45 severně od Krymské P-39 Airacobru. 30.7. 13./JG 52 stíhala bombardéry Boston, doprovázené Airacobrami jihozápadně od Primorsko-Achtarske. Hanovec sestřelil jeden bombardér v 9:58, zatímco J. Puškár sestřelil dvě doprovodné stíhačky. 26.9. v 13:35 sestřelil Hanovec Jak-1 nad Černým mořem jihozápadně od Anapy. 7. 10. v 7:55 pokořil Il-2 nad Azovským mořem se severozápadně od Acujeva. A konečně 27. 10. v 11:50 sestřelil jižně od Kerče stíhačku La-5.


Bf 109 G-4

Po návratu z fronty sloužil v Pohotovostní letce. 1. srpna, po zničení Pohotovostní letky v boji s Američany, byl vyslán s posledními zbylými čtyřmi Bf 109 G-6 do Prešova k Letce 12, odkud přeletěn 31.8.1944 frontu do SSSR a přistál u Lvova.

Po vypuknutí Slovenského národního povstání sloužil v Kombinované letce (přelet 5.9.44 na Bf 109 ze sovětského týlu na letisko Tri Duby). V průběhu října nárokoval sestřelení bombardéru Ju 88 (18.10.44), ale tento sestřel nebyl potvrzen. Celkem za SNP provedl 30 bojových letů. V listopadu 1944 byl zajat a zůstal v zajetí až do konce války (Dulag Luft, Dulag Luft West, a Stalag IVC v Teplicích/Šanově). V době českého povstání byl velitelm strážní čety.

Od 10.5.1945 se stal opět příslušníkem čs. letectva v hodnosti štábní rotmistr a o sedm dní později vstoupil do KSČ. 22.5.1945 nastoupil k Leteckému pluku 2, 28.10.1946 povýšen na praporčíka letectva. 1.10.1946 byl přeložen k bezpečnostnímu letectvu, kde zpočátku vykonával funkci zástupce Letecké hlídky SNB ve Vajnorech u Bratislavy. V jejím rámci se zúčastnil bojů proti banderovcům. Úkolem byla lokalizace tábořících banderovců a letecké útoky na ně ve spolupráci s pozemními jednotkami. 1.10.1948 povýšen na poručíka letectva. V rámci spolupráce s SNB a StB v katolické akci donutil k přistání dopravní letadlo Dakota v Bratislavě, které startovalo v Trenčíně a jehož cestující chtěli osádku donutil k přeletu do amerického pásma v Rakousku.

Po zrušení bezpečnostního letectva byl jako kapitán zařazen u Leteckého pluku 3 v Brně jako instruktor techniky pilotáže.

31.12.1958 v hodnosti majora odešel do zálohy v rámci velkého propouštění bývalých příslušníků slovenské armády, kteří se za války zčastnili bojů proti SSSR. Po odchodě z armády působil na letišti Svazarmu Žilina-Hričov jako jeho náčelník a poté jako referent kádrové a personální práce v podniku TEST ÚV Svazarmu v Žilině až do odchodu do důchodu v roce 1985.

Roku 1996 obdržel plukovník Hanovec čestné občanství města Žilina. Zemřel 14.4.2001 tamtéž.

Vyznamenání:

Pamätná medaila Za obranu Slovenska (1939)
Vyznamenanie Za hrdinstvo 3. st. (1939)
Vyznamenanie Za hrdinstvo 2. st. (15.10.1939)
Vojenný víťazný kríž 6. tr.
Eisernes Kreuz II. Klasse (15.11.1939)
Frontflugspange in Gold (1943)
Virtutea aeronautica - la croix d´or (25.4.1944)
Československý válečný kříž 1939
Českoslovesnká medaile Za chrabrost
Řád Slovenského národního povstání II. tř.

Vzdušná vítězství:

Datum Čas Počet Typ Výsledek Stíhačka Oblast Jednotka
1939
24.03.39 odpol. 1 CR.32 (a) Nepotvrzený sestřel Avia B-534 Hranice s Maďarskem 45. letka
06.09.39 12:18 1/3 R-XIII (b) Sestřel ve spolupráci Avia B-534 Nedaleko
Prešova
45. letka
1943
22.07.43 11:45 1 P-39 Samostatný sestřel Bf109G-4 S Krymska 13./JG52
30.07.43 09:58 1 Boston Samostatný sestřel Bf109G-4 JZ Primorsko-Achtarske 13./JG 52
26.09.43 13:35 1 Yak-1 Samostatný sestřel Bf109G-4 JZ Anapa,
Černé moře
13./JG 52
07.10.43 07:55 1 Il-2 Samostatný sestřel Bf109G-4 Azovské moře 13./JG 52
27.10.43 11:50 1 La-5 Samostatný sestřel Bf109G-4 J Kerče 13./JG 52
1944
18.10.44   1 Ju88 Nepotrvzený sestřel Bf109G-6 Slovensko Kombin. letka

(a) nárokován v boji proti 1/1. vadászszázad.
(b) Polský průzkumný letoun R-XIII ze 56. letky byl sestřelen. Pilot E. Porada padl do zajetí, pozorovatel M. Piasecki padl.*

Překlad z: https://surfcity.kund.dalnet.se/slovakia_hanovec.htm doplněno z knihy J.Rajlicha Za boha a národ (stíhací esa slovenských Vzdušných zbraní ve 2. světové válce)
Reklama

 

* pozn. red.: Podle nových zjištění byl pilotem kpr. pil. Marian Piasecki, pozorovatelem byl por. obs. Edward Porada. Letoun Lublin R-XIIID No. 56.194 byl vyslán na průzkum v oblasti Prešova, kam letěl údolím řek Poprad a Torysa. Při sestřelu pilot pravděpodobně zahynul již ve vzduchu. Pozorovat se pokusil vyskočit padákem, no pro malou výšku letadla nad zemí se mu to nepodařilo a zahynul. Trosky letadla dopadli v obci Ostrovany (nedaleko polního letiště Ňaršany, odkud slovenské hotovostní B-534 startovali), kde zapálili hospodářske stavení. Letci byli pohřbeni ve vojenské části hřbitova města Prešov. Jejich hrob byl důstojně obnoven a označen místními nadšenci v roce 2000.

Zdroj: Andrzej Olejko: Bojová činnsť 56. pozorovacej eskadry armády Karpaty nad Slovenskom v obrannej vojne roku 1939, Vojenská história č. 2005 / 01, https://www.vhu.sk/data/att/354.pdf (nutno použít "http", ne "https")

Pozn. Janko Paliga: Ohľadom času zostrelu existujú nejasnosti, niektorí autori uvádzajú čas po 12:00 hodine, naopak v dobovom článku prešovského vydania Slovák, ako aj svedectve pani Edity Tkáčovej-Bano, rodáčky z obce Ostrovany, ku zostrelu došlo okolo 8:06 hod.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více