Rozpočet valka.cz 2020 : 85.000,- Kč Příjmy doposud : 46.948,- Kč
♡ Chci přispět

brano

Branislav Juhász

avatar
Datum registrace :
Naposledy aktivní :

Počet příspěvků celkem : 5.326
Z toho faktografických příspěvků : 3.949
Vyhledat příspěvky autora

Facebook

Osobní fotogalerie

Články

  • 14TP

    Pred 2. svetovou vojnou, kedy sa v Poľsku usilovne pracovalo na vývoji moderných tankov vznikol i projekt 14TP. Vývoj prebiehal takmer súbežne s 10TP, s ktorým spoločne využíval rovnaký typ podvozku Christie. Narozdiel od 10TP však u typu 14TP absentovala možnosť pohybu po kolesách a typ sa mal pohybovať len na pásoch.

    2.549
  • 2 cm FlaK 30 auf Selbstfahrlafette (Sd.Kfz.10/4)

    Jednotky armády i Luftwaffe hodnotili toto vozidlo veľmi pozitívne a tvorilo neodmysliteľnú súčasť protilietadlových jednotiek počas celej 2. svetovej vojny.

    11
  • 2 cm FlaK 38 auf Selbstfahrlafette (Sd.Kfz.10/5)

    Modifikáciou pôvodného Sd.Kfz.10/4 vznikla nová verzia. Modifikácia sa týkala snahy nahradiť primárnu zbraň 2 cm kanón Flak 30 novým a výkonnejším 2 cm kanónom Flak 38.

    0
  • 2 cm FlaK 38 auf Selbstfahrlafette Zgkw.3t (Sd.Kfz.11/1)

    Na prelome rokov 1943/44 vznikla táto protilietadlová úprava na podvozku H kl 6p, t.j.polopásový podvozok hmotnostnej kategórie 3 tony, ktorý tvoril plaformu obrnených transportérov Sd.Kfz.251 a od roku 1943 bola snaha unifikovať platformy a používať Hkl 6p i pre klasické nepancierované ťahače Sd.Kfz.11).

    2
  • 2cm Flakvierling 38 auf Fahrgestell PzKpfw.IV

    prototyp protiletadlového čtyřčete na podvozku PzKpfw. IV.

    6.694
  • 3 cm Mk 103 auf Grille M

    Koncom roka 1944 bola objednaná úprava samohybného dela Grille Ausf.M využívajúca podvozok PzKpfw.38(t). Namiesto 150mm húfnice mal byť lafetovaný rýchlopaľný letecký 30mm kanón MK 103 firmy Rheinmetall.

    1
  • 3,7 cm FlaK 36 auf Sd.Kfz.6 (Sd.Kfz.6/2)

    Na podvozku delostreleckého ťahača hmotnostnej kategórie 5 ton Sd.Kfz.6 vznikla prestavba na samohybný protilietadlový kanón. Použitou bola najviac sériovo produkovaná verzia BN 9. Lafetovaný bol 3,7cm Flak 36.

    2
  • 4TP

    Tento projekt prieskumného tanku vznikol vo vývojovej kancelárii Pz Inż (Państwowe Zaklady Inżinierii). Koncepcia stroja vychádzala z poznatkov poľských konštruktérov získaných vo Veľkej Británii a Švédsku.

    1.325
  • 57mm protilietadlový kanón R 10 na podvozku T-34/85

    Malo sa jednať o viacúčelový stroj, ktorý by dokázal okrem protilietadlovej ochrany vedel podporovať pechotu v boji proti nepriateľskej pechote a proti ľahkej obrnenej technike.

    6
  • 7,5 cm Pak 40/4 auf RSO

    Počas výroby delostreleckého ťahača Steyr RSO prišli konštruktéri na nápad využiť jednoduchú konštrukciu tohoto pásového traktora k vytvoreniu ľahkého stíhača tankov. Nainštalovaním protitankového kanóna 7,5 cm PaK 40 získali lacný a na výrobu nenáročný stroj.

    2.289
  • 7,7 cm FK 96 L/23 auf W.D. Schlepper 50 PS

    Na požiadavku nemeckej armády z 8.10.1926 bola firme Krupp A.G zadaná úloha navrhnúť samohybné delo. Špecifikácie zneli na lafetáciu 7,5cm Infanterie-Geschütz, ktorý mal využívať komponenty nového 7,5cm Gebirgs-Kanone P.

    1.841
  • 75 Levavasseur

    V roku 1903 vypracoval kpt. Léon René Levavasseur ideový koncept samohybného vozidla vyzbrojeného 75 mm kanónom v uzavretej oceľovej korbe s pásovým podvozkom. Išlo pravdepodobne prvý návrh tanku vo Francúzsku.

    544
  • 8 cm Raketen Vielfachwerfer auf Fahrgestell Maultier

    Čo vznikne, keď namixujete kópiu sovietského 82 mm raketometu na nemeckom obrnenom polopásovom nákladnom automobile využívajúcom kópiu britského pásového podvozku a to všetko v réžii Waffen SS ? Eine interessante Waffe.

    1.574
  • 8,8 cm PaK 43 Ardelt

    V roku 1944, roku ústupov a defenzívy nemeckej armády vyvstala akútna potreba mobilnej delostreleckej výzbroje v bežných peších jednotkách. V ústupových bojoch totiž prevládajúci nedostatok ťahačov mal za následok vysoké straty klasických ťahaných delostreleckých zbraní. Mnohé boli zničené vlastnými jednotkami práve pre ich imobilitu. Delá ako 7,5 cm PaK 40, 8,8 cm PaK 43, či 10,5 cm leFH 18 boli pre obsluhu príliš ťažké a manipulácia s nimi náročná.

    3.389
  • 8,8 cm PaK 43 Ardelt-Krupp

    19.4.1944 navštívili predstavitelia firmy Krupp firmu Ardelt za účelom rokovania o projektoch wafenträgerov s 8,8 cm protitankovými kanónmi. Firma Ardelt už mala skúsenosť s obdobným wafenträgerom, no pôvodne zamýšľaný kanón PaK 43/41 firmy Rheinmetall-Börsig bol kvôli zastaveniu jeho produkcie nahradený PaK 43 Kreuzlafette firmy Krupp. Tento kanón však nebol úplne vhodný pre konštrukciu tohoto stíhača a preto bola výzbrojným oddelením WaPrüf 4 navrhnutá spolupráca firiem Ardelt a Krupp na novej podobe 8,8 cm waffenträgera.

    3.430
  • 8,8 cm PaK 43 Steyr

    V roku 1944, roku ústupov a defenzívy nemeckej armády vyvstala akútna potreba mobilnej delostreleckej výzbroje v bežných peších jednotkách. V ústupových bojoch totiž prevládajúci nedostatok ťahačov mal za následok vysoké straty klasických ťahaných delostreleckých zbraní. Mnohé boli zničené vlastnými jednotkami práve pre ich imobilitu. Delá ako 7,5 cm PaK 40, 8,8 cm PaK 43, či 10,5 cm leFH 18 boli pre obsluhu príliš ťažké a manipulácia s nimi náročná.

    3.160
  • AMC 34

    Požiadavka na nový ľahký podporný tank triedy AMC (Automitrailleuse de Combat) vznikla v roku 1931.

    2.221
  • AMC 35

    Stroj vznikol ďalším vývojom z typu AMC 34. Známy je pod označením AMC 35 i ako ACG 1.

    2.177
  • AMR 33

    Kategória vozidiel AMR (Automitrailleuse de reconnaissance) mala predstavovať ľahký prieskumný tank, vyzbrojený len guľometom.

    1.364
  • AMX 38

    V roku 1937 vznikol projekt priameho náhradníka Renaultu R 35 od firmy AMX.

    2.265
  • Artillerie Panzer Beobachtungswagen (Sd.Kfz.251)

    V roku 1944 existovala snaha vytvoriť moderné prieskumné delostrelecké obrnené vozidlo.

    515
  • Aufklärungspanzerwagen 38(t) (2 cm)(Sd.Kfz.140/1)

    Tank vychádzal z konštrukcie LT vz.38 (Pz.Kpfw.38(t)). Nadstavba tanku bola modifikovaná a bola namontovaná veža Hängelafette 38.

    2.698
  • Austrálsky Sentinel

    Začiatkom 40tych rokov 20. storočia sa Austrália ocitla v nezávideniahodnej pozícii. Veľká Británia, vedúca krajina Britského spoločenstva národov čelila nacistickým útokom, jej zámorské kolónie v juhovýchodnej Ázii padali jedna za druhou do Japonských rúk a imperiálna armáda sa hrozivo blížila k severným hraniciam Austrálie. Japonské námorníctvo malo ambície ovládnuť Tichý i Indický oceán, čo by spôsobilo úplnú blokádu krajiny. Tieto skutočnosti viedli krajinu s takmer žiadnymi skúsenosťami z vývoja obrnenej techniky k vývoju vlastnej obrnenej techniky, ktorej zástupcom sa stal tank Australian Cruiser Tank Mk.1 Sentinel.

    2.668
  • Auto-Union Vollketten Aufklärungsfahrzeug

    Prieskumné vozidlo

    669
  • Bergepanther - ťažný kôň Panzerwaffe

    Vrcholná konštrukcia vyprosťovacieho tanku postaveného na platforme nemeckého stredného tanku Panther.

    2.711
  • Bergepanzer 38(t)

    Po zavedení stíhačov tankov Jagdpanzer 38(t) vznikla potreba ľahkého vyprosťovacieho vozidla, ktoré malo slúžiť k odťahovaniu poškodených, či inak znehybnených vozidiel. Preto sa v lete 1944 začalo vo firme BMM pracovať na takomto stroji, ktorý vychádzal z konštrukcie Hetzera.

    2.346
  • BOPAS

    Projekt samotný vznikol pravdepodobne na základe požiadavky Veliteľstva ženijného vojska bol v 11/1954 zadaný vývoj obrneného transportéra označovaného ako BOPAS (bojové pásové vozidlo).

    581
  • Celere Sahariano

    Taliansky konštruktéri firmy FIAT/Ansaldo sa počas bojov v Afrike v roku 1941 nechali inšpirovať ukoristenými anglickými krížnikovými tankami Cruiser Mk.III a ich podvozkom typu Christie a rozhodli sa ho okopírovať.

    2.174
  • Char B-1

    historie totoho francouzského tanku.

    11.343
  • CTLS-4 TAC/TAY

    V roku 1940 vyšla snaha vojenských orgánov koloniálnej Kráľovskej Holandskej Indickej Armády (K.N.I.L. - Koninklijk Nederlands Indisch Leger) získať väčšie počty tankov Vickers z Veľkej Británie naprázdno, preto sa obrátili na americké firmy, konkrétne na firmu Marmon Herrington. Tá sa sústreďovala na export obrnenej techniky, pretože nebola významne zapojená do vyzbrojovania jednotiek USA.

    1.598
  • CZK - T-50

    Úvahy o vývoji nového povojnového tanku sa objavili už koncom roka 1945.

    2.149
  • E-100 Panzerkampfwagen Tiger-Maus

    Myšlienka 150 tonového tanku, ktorý by mal byť konkurenciou programu Maus firmy Porsche vznikla na stretnutí zástupcov WaPrüf 6 a zástupcov firmy Krupp 11.9.1942.

    1.952
  • Enzian

    Riadená protilietadlová raketa pôvodom z Nemecka WWII

    14.367
  • FCM 2C

    Megalomanstvo vplyvných armádnych činiteľov ovplyvnené i výrobcami, ktorí dosť výrazne parazitovali na vojnových objednávkach bolo premietnuté do ešte ťažšieho tanku, ktorým sa mal stať 70-ton vážiaci návrh tanku FCM 2 C.

    2.631
  • FCM F1

    Vývoj ťažkého tanku francúzskej armády možno vysledovať až do 20.rokov 20.storočia. Vzhľadom na politickú situáciu po 1.svetovej vojne nebola potreba tanku ťažkej hmotnostnej kategórie akútna a preto rôzne návrhy nedostávali takú prioritu vo vývoji.

    2.457
  • Feuerlilie 25/55

    Ďalší z nemeckých projektov riadenej prolilietadlovej rakety.

    7.173
  • Flakpanzer IV "Kugelblitz"

    V hlásení z 3.1.1944 o porade u Alberta Speera s predstaviteľmi armádnych zložiek padol návrh na použitie protilietadlovej veže s dvojicou 3 cm kanónov určenej pre výzbroj ponoriek na platforme stredného tanku Pz.Kpfw.IV (U-Bootturm mit 3 cm Zwilling auf Pz.IV).

    204
  • Flakpanzer IV "Ostwind"

    Súbežne s vývojom protilietadlového tanku Wirbelwind prebiehal vývoj i samohybného protilietadlového tanku vyzbrojeného kanónom ráže 37 mm, ktorý dostal bojové meno Ostwind (Východný vietor). Ako základ stroja bol použitý podvozok stredného tanku Pz.Kpfw.IV ausf.J.

    4
  • Grosstraktor Daimler-Benz

    Už tesne po prvej svetovej vojne v 20. rokoch 20.storočia bol v Nemecku zahájený tajný projekt vývoja tankov ľahkej i strednej kategórie. Tajný bol z dôvodu reštrikčných opatrení obsiahnutých vo Versailskej zmluve, ktorá zakazovala vývoj, výrobu a používanie akejkoľvek tankovej techniky.

    1.446
  • Hs 117 Schmetterling

    Protietadlová raketa firmy Henschel

    7.478
  • Jagdpanther

    Čo vznikne, keď spojíte jeden z najvýkonnejších protitankových kanónov s jednou z najlepších tankových platforiem ? Odpoveď je v názve témy.

    9.738
  • Jagdpanther Ausf.G1/Ausf.G2

    Počas výroby Jagdpanthera dochádzalo k neustálym modifikáciám. Prvých 50 stíhačov malo strop nadstavby vyrobený zo 16 mm hrubého pancierového plechu. Ďalšia produkcia dostala 25 mm hrubé pancierové plechy.

    3.617
  • Jagdpanzer 38(t)

    Pomenovanie "Hetzer" oficiálne nepatrí(!) tomuto typu. Toto pomenovanie malo oficiálne patriť sériovej podobe zamýšľaného ľahkého stíhača tankov E-10.

    3.786
  • Jagdpanzer 38(t) Starr

    Toto vozidlo malo byť náhradou klasického Jagdpanzer 38(t). Sériové vozidlá mali obdržať vznetový motor Tatra, mali mať inú prevodovka atď.

    2.627
  • Jagdpanzer IV L/48

    Vzhľadom na úspechy samohybných diel StuG III v boji proti tankom bola v 9/1942 firme Vomag zadaná úlohy vypracovať projekt nového samohybného dela (Sturmgeschütz n.A.). Predbežný dizajn rátal s použitím štandardnej platformy Pz.Kpfw.IV s lafetovaným 7,5cm protitankovým kanónom.

    6.748
  • Kätzchen 38t

    Napriek podpore Heeres Waffenamtu a WaPrüf 6 projektu obrneného transportéru firmy Auto Union známeho pod krycím názvom Kätzchen existovala snaha využiť podvozok tanku Pz.Kpfw.38(t) a výrobné kapacity firmy B.M.M.

    2.283
  • Kätzchen K1

    Prvá zmienka o prezývke "Kätzchen" sa našla v hlásení generálneho štábu z 15.2.1943. Bola snaha o urýchlený začiatok výroby Kätzchen, konverzia výroby z Sd.Kfz.250 a Sd.Kfz.251 mala byť ukončená do konca roka 1943. Postupne sa mala výroba polopásových transportérov utlmovať a v lete 1944 mala byť plne zastavená.

    2.669
  • Kätzchen K2

    Prvá zmienka o prezývke "Kätzchen" sa našla v hlásení generálneho štábu z 15.2.1943. Bola snaha o urýchlený začiatok výroby Kätzchen, konverzia výroby z Sd.Kfz.250 a Sd.Kfz.251 mala byť ukončená do konca roka 1943. Postupne sa mala výroba polopásových transportérov utlmovať a v lete 1944 mala byť plne zastavená.

    2.373
  • Kfz.13

    Obrněné průzkumné vozidlo

    1.893
  • kleiner Panzerbefehlswagen (Sd.Kfz.265)

    Kleiner Panzerbefehlswagen (Sd.Kfz.265) je pokračovateľ veliteľskej verzie tanku leichte (Funk) Panzerwagen mit Sonderaufbau, ktorý bol postavený na podvozku Pz.Kpfw.I Ausf.A (2.Serie/La.S.).

    592
  • KOBO-3

    V roku 1947 boli 1. oddelením Hlavného štábu stanovené požiadavky na vývoj nového polopásového transportéru pechoty hmotnostnej kategórie 3 tony. Vozidlo vychádzalo z nemeckej konštrukcie Sd.Kfz.251 (v československom úžívaní označovaný ako HKL6p). V rámci typizácie mal na rovnakej platforme vzniknúť i polopásový delostrelecký ťahač.

    1.997
  • L.K.A.1

    Prvá zmienka o koncepte ľahkého tanku určeného pre export do zahraničia (Leichte Kampfwagen Ausland) bola prejednávaná na stretnutí zástupcov armády a priemyslu 6.5.1936. Požiadavka znela na tank o niečo ťažší než 4 tony.

    1.775
  • L.K.A.1

    V starších publikáciách sa tento tank vydával za predchodcu neskoršieho Pz.Kpfw.I. Faktom však je, že sa jednalo o samostatný dizajnérsky počin, ktorý mal oproti Pz.Kpfw.I množstvo rozdielov.

    2.096
  • leichte Selbstfahrkanone (L.S.K.)

    V 10/1927 sa v továrni Krupp (delostrelecké konštrukčné oddelenie) rozbehli práce na návrhu samohybnej platformy pre nesenie diel (Motorlafette, neskôr premenované na leichte Selbstfahrkanone (L.S.K.)). 

    2.266
  • Leichttraktor Krupp

    14.3.1928 bol na základe požiadavky Wehramtu v tajnosti zahájený program na vývoj a výrobu ľahkých bojových tankov. Z dôvodu reštrikcií uvalených na Nemecko a zakotvených vo Versailskej zmluve, tajný vojenský programy na vývoj tankov niesol skryté označenie "Kleintraktor" (neskôr zmenený na "Leichttraktor").

    2.388
  • Leichttraktor Rheinmetall-Borsig

    Firma Rheinmetall začala na prototypoch pracovať v roku 1929 a v roku 1930 boli dokončené dva prototypy (Nr.39 a Nr.40). Vežu a výzbroj vyvinuli a vyrobili švédske firmy AB Landsverk a Bofors. Prototypy boli testované ako v Nemecku, tak i na tajnej sovietskej základni v Kame.

    2.047
  • LK II

    Práce na novom ľahkom tanku prebiehali pod vedením Jozefa Vollmera (Joseph Vollmer) od roku 1917. Projekt nemal veľkú podporu v armáde, v tom čase existovala snaha o vývoj a výrobu tankov ťažšiej hmotnostnej kategórie (A7V, K-Wagen).

    2.142
  • LT-40

    Po strate litovského zákazníka bola séria 21 tankov LLT v lete 1940 pred dokončením. Nový záujemca o kúpu sa našiel veľmi rýchlo a bola to armáda Slovenského štátu.

    2.094
  • Max a Moritz, neprekonateľní bratia

    Legendárne ťažké stíhače tankov, ktoré vo svojej dobe nemali obdobu.

    12.702
  • Mogardshammar A

    V druhej polovici 20. rokov 20. storočia švédska armáda uvažovala nad rozvojom svojich tankových síl. Prvé praktické skúsenosti s nemeckými tankami LK II (Strv m/21) viedli k vypracovaniu požiadaviek na nový tank.

    1.620
  • Mogardshammar B

    Mogårdshammar B bol na svoju dobu veľmi moderným konceptom. V moderne tvarovanom trupe s plánovaným čelným pancierovaním, ktorý mal odolať streľbe z 37 mm kanónov sedeli traja muži z posádky.

    2.183
  • Mystifikácie, omyly a fakty o nemeckej technike

    Povedomie o obrnenej technike sa s rozšírením internetu dostalo do iných dimenzií a informácie sú dnes prístupné všetkým. Pri diskusiách na fórach, či na webových military stránkach sa neustále stretávam s mylnými tvrdeniami a faktografickými chybami vyplývajúcimi z omylov prezentovaných v starších publikáciách. Bohužiaľ takéto omyly sa neustále "dedia" a tradujú i v súčasnosti, dokonca i v nových publikáciách. Zopár omylov sa pokúsim uviesť na pravú mieru. Spravidla vychádzam z publikácií pánov Jentza a Doyla, ktorí sú považovaní za špičku v tématike o nemeckej obrnenej technike. Množstvo informácií pochádza z publikovania dnes už nebohého pána Spielbergera, ktorého monografie sú a budú neprekonateľné, no zároveň vytvoril viaceré omyly, ktoré pretrvávajú dodnes.

    34.744
  • NAHUEL D.L.43

    Argentiský tank CARRO DE COMBATE MEDIO NAHUEL D.L.43 NAHUEL model Baisi 1943.

    11.635
  • Obrnený automobil Š-971 Jarmila

    História vývoja a výroby nerealizovaného prototypu československého obrneného vozidla

    1.963
  • Panther F

    Nenaplnená evolúcia legendárneho nemeckého stredného tanku.

    8.071
  • Panther II - náhradník v ofsajde

    Dlhodobý mýtus o náhradníkovi, ktorého história spadala do samotného začiatku výroby stredného tanku Panther.

    9.286
  • Panzer IV/70 (A)

    24.6.1944 technici Waffenamtu porovnávali nemecký stredný tank Pz.Kpfw.IV so sovietským stredným tankom T-34/85 a ťažkým tankom IS-2. Porovnávanie sa týkalo výkonov kanónov a odolnosti konštrukcií. V tomto porovnaní sa ukázalo, že nemecký Pz.Kpfw.IV za sovietskými proťajškami zaostáva ako vo výzbroji, tak i pasívnej ochrane.

    6.702
  • Panzer IV/70 (V)

    Úvahy o vývoji a výrobe stíhača tankov, vtedy označovaného ako Sturmgeschütz (útočné delo) na platforme stredného tanku Pz.Kpfw.IV s lafetovaným 7,5cm Kanone L/70 spadajú do obdobia 9/1942. Tieto plány boli zamietnuté a do výroby sa zaviedol typ Jagdpanzer IV L/48. Na hitlerovej konferencii z 25.-27.1.1944 však bola táto požiadavka opätovne prednesená a bolo rozhodnuté lafetovať zmienený kanón práve v Jagdpanzer IV firmy Vomag, ktorého sériová výroba sa práve rozbiehala.

    2.903
  • Panzerbefehlswagen III Ausf.K

    Absencia kanónovej výzbroje u veliteľských tankov Panzerbefehlspanzer III Ausf.D1/Ausf.E/Ausf.H zapríčiňovala to, že v priamom kontakte s nepriateľskými tankami nemohli veliteľské tanky účinne bojovať a to bolo príčinou následných strát týchto tankov.

    2.463
  • Panzerbefehlswagen IV Ausf.H/J

    Na platformách repasovaných PzKpfw.IV Ausf.H vznikly veliteľske modifikácie. Stroje sa od štandardných tankov externe líšili len dvoma anténami. Tým, že v tanku bola umiestnená ďalšia rádiostanica, musela byť znížená zásoba munície pre kanón.

    1.627
  • Panzerbeobachtungswagen III

    Prieskumný tank pre delostrelectvo

    574
  • Panzerbeobachtungswagen V

    Koncom roka 1942 vznikol projekt prieskumnej delostrelecko-navádzacej verzie tanku PzKpfw.V "Panther". Pôvodne mal byť kanón Kw.K. 42 L/70 nahradený 50 mm kanónom Kw.K. 39/1. Doplnkovú výzbroj mal tvoriť guľomet MG 34. Pôvodný plán vyzbrojiť tank kanónom bol neskôr prehodnotený a bolo rozhodnuté nahradiť kanónovú výzbroj jej atrapou.

    705
  • Panzerblitz 1-3

    neřízená protitanková raketa

    6.399
  • Plamenometný tank PM-1

    Monografie československého plamenometného tanku projektovaného v ČKD Praha.

    3.560
  • Praga V3S-O-1

    Obrněný transportér na platformě nákladního vozidla Praga V3S.

    2.435
  • PT-1

    V 8/1930 boli sovietskými vojenskými orgánmi zadané Ižorskému závodu a leningradskému závodu "Boľševik" špecifikácie na nový obojživelný tank hmotnostnej kategórie 20 ton, ktorý mal byť vyzbojený 45 mm kanónom a troma guľometmi.

    1.724
  • Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art

    Po skúsenostiach nemeckých jednotiek v poľskom ťažení vznikla potreba vývoja nového prieskumného vozidla. Prioritou než dosahovanie vysokých rýchlostí bola mobilita v teréne a špeciálne sa požadovalo ľahké riadenie pri cúvaní, ktoré v podmienkach prieskumnej činnosti malo dôležitý význam. Požiadavka znela na vytvorenie štandardizovaného prieskumného vozidla určeného pre tankové i pechotné jednotky. Preferované boli celopásové alebo polopásové podvozky, ktoré zaručovali dobrú priechodivosť v ťažkom teréne.

    2.393
  • Pz.Kpfw. I Ausf. F

    Program VK 18.01 z roku 1939 mal za úlohu vytvoriť ťažko obrnený tank schopný priamej podpory útočiacich vojsk proti pevnostným systémom.

    1.507
  • Pz.Kpfw. I Ausf. F - ťažký výkrik do tmy

    Ťažké samohybné obrnené guľometné hniezdo...

    5.989
  • Pz.Kpfw. II Ausf. G

    Po obsadení Poľska bola na stretnutí zástupcov WaPrüf 6 a zástupcov firmy M.A.N. predložená požiadavka na urýchlenie vývoja a dodania strojov 0.série. Rozsiahle plány na sériovú výrobu rátali s dodávkami 2500-3000 tankov. Ak by bol vývoj VK 9.01 neúspešný, malo byť pristúpené k výrobe Pz.Kpfw.II Ausf.F so stabilizovanou výzbrojou.

    1.792
  • Pz.Kpfw. II Ausf. J

    Projekt ťažko obrneného VK 16.01 (neskôr niesol názov Pz.Kpfw.II n.A. verst. (zosilnený)) z roku 1939. Malo sa jednať o nový koncept korby i veže s maximálnou hrúbkou pancierovania až 80 mm.

    1.979
  • Pz.Kpfw. II Ausf. L

    Začiatkom roka 1942 bol prvý postavený prototyp odoslaný k porovnávacím testom do Kummersdorfu. Spoločnosť mu robili prototyp firmy BMM Pz.Kpfw.38 n.A. a prototyp firmy Škoda T-15.

    1.909
  • Pz.Kpfw. IV Ausf. G s hydrostatickým pohonom

    V roku 1944 vznikol v réžii firmy Zahnradfabrik (firma vyrábajúca prevodovky) experimentálny prototyp tanku Pz.Kpfw.IV Ausf.G s hydrostatickým pohonom. Hlavný motor Maybach HL 120 poháňal dvojicu vysoko výkonných olejových púmp, ktoré pumpovali olej do dvojice samostatných olejových motorov.

    2.319
  • Pz.Kpfw. Maus

    Monografie nejmohutnějšího německého tanku Maus.

    8.595
  • Pz.Kpfw. V Ausf. A Panther

    Už krátko po spustení sériovej výroby Panthera sa na porade WaPrüf 6 a zástupcov firmy Rheinmetall preberali inovačné zmeny nového tanku, ktoré viedli k verzii Panther Ausf.A. V podstate korba tanku bola zachovaná z typu Panther Ausf.D, zásadné modifikácie prekonala veža a jej vybavenie.

    2.548
  • Pz.Kpfw. V Ausf. D Panther

    Po schválení víťaza súťaže na nový stredný tank obdržali kontrakty na výrobu 1000 tankov Panther firmy M.A.N., Daimler-Benz, M.N.H. a Henschel. Neskôr bol počet zredukovaný na 850 tankov.

    2.160
  • Pz.Kpfw. V Ausf. G Panther

    Rozhodnutie o vytvorení nového dizajnu Ausf.G padlo na stretnutí vo firme M.A.N. dňa 4.5.1943. Program Panther II nebol schválený k sériovej výrobe a malo sa pokračovať vo výrobe Panther I. Verzia Ausf.G však vychádzala z dizajnu korby Panther II.

    2.582
  • Pz.Kpfw. V Panther - ve službách cizích armád

    Pz.Kpfw. V Panther - ve službách cizích armád

    13.298
  • Pz.Kpfw. VI Ausf. B Tiger

    Počiatky vzniku neskoršieho Tiger II siahajú až do čias, kedy sa ešte ani nevyrobil prvý prototyp Tiger I(P). História VK 45.01(P) (Porscheho projekt nového ťažkého tanku Tiger) je známa. Porsche rátal s výhrou v súťaži o nový ťažký tank a preto začal s výrobou prvých 100 platforiem. Po prehre väčšina z platforiem poslúžia na prestavbu na stíhač tankov Ferdinand/Elefant. Porscheho plány však siahali ešte ďalej.

    3.882
  • Pz.Kpfw. VI Ausf. E Tiger

    Anabáza vzniku ťažkého tanku Tiger I siaha hlboko do predvojnových rokov a cesta k úspešnému a sériovo vyrábanému typu bola veľmi dlhá a ťažká. Prvou zmienkou o potrebe ťažkého tanku hmotnostnej kategórie 30 ton sa našla v hlásení datovaného k 30.10.1935 a jednalo sa o hlásenie šéfa Waffenamtu gen.Lieseho.

    4.321
  • Pz.Kpfw. VII Löwe

    1.11.1941 boli zadané špecifikácie na nový superťažký tank hmotnostnej kategórie 70 ton. Nový tank mal mať čelný pancier hrubý 140mm, boky mali mať hrúbku 100mm. Pohon mal zabezpečovať 1000 koňový motor firmy Daimler-Benz, ktorý slúžil k pohonu rýchleho torpédového člna. Počet členov posádky sa stanovil na päť mužov. Výzbroj nebola konkretizovaná.

    761
  • PZInż 130

    Obojživelný tank.

    1.934
  • PzKpfw VI Tiger

    .

    42.219
  • PzKpfw VI Tiger II

    Kariéra tohoto tanku začala v roce 1943 na návrhářských stolech firem Henchel a Porsche na základě zakázky německé armády na těžký tank s lepší výzbrojí a pancéřovou ochranou než jeho předchůdce Tiger.

    40.637
  • PzKpfw. II

    Druhá řada německých lehkých tanků.

    6.922
  • PzKpfw. IV

    základní řada variant tanku PzKpfw. IV

    11.333
  • PzKpfw. V Panther

    jednotlivé verze tanku PzKpfw. V Panther

    6.982
  • PzKpfw. VI Tiger/Tiger II

    Základní varianty tanků řady PzKpfw. VI Tiger/Tiger II

    7.252
  • Räder-Ketten-Schlepper mit Wechsellaufwerk

    Komplikovaný názov delostreleckého ťahača ukrýva zaujímavú konštrukciu, ktorá sa však nedočkala sériovej výroby.

    302
  • Renault R 40

    Najväčšou slabinou tanku Renault 35 bol jeho podvozok. Gumené obruče pojazdových kolies sa rýchlo opotrebovávali a rozloženie hmotnosti tanku nebolo na všetky kolesá rovnaké. To zapríčiňovalo veľmi zlé jazdné charakteristiky v nespevnenom teréne. Preto vzniklo viacero návrhov ako modifikovať podvozok tohoto tanku.

    2.416
  • Resita cal.75 TA Md.1943

    Univerzálny poľný a protitankový kanón, ktorý vznikol ako skladačka sovietskej a nemeckej legendy, bol v dobe vzniku jedným z najvýkonnejších protitankových kanónov svojej doby. Kuriozitou je krajina vzniku. Bolo ňou Rumunsko.

    4.469
  • Rheintochter

    Jeden z nemeckých vývojových programov riadených protilietadlových rakiet z 2. sv. války, ktorý bol dotiahnutý do pokročilého stupňa vývoja.

    7.287
  • Samochodnaja ustanovka SU-76M

    Krátka história vzniku modernizovanej verzie ľahkého samohybného dela.

    2.667
  • SAu 40 (CAM 2)

    Seriózne práce na samohybnom dele určenom k podpore pechoty boli začaté v roku 1935, kedy firmy SOMUA (Société d´Outillage Mécanique et d´Usinage d´Artillerie) a ARL (Atelier de Construction de Rueil) vytvorili svoje projekty nových samohybných diel. Firma SOMUA navrhla dvojicu projektov označovaných ako CAM 1 a CAM 2 (canon automoteur).

    1.887
  • Saurer RK-9

    Rakúski inžinieri vytvorili svoju vrcholnú kolesovo-pásovú konštrukciu v rokoch 1940-42. Chceli vytvoriť rýchly prieskumný tank, ktorý by bol schopný bojovať i proti ľahko obrnenej technike protivníka.

    1.974
  • schwere Wehrmachtschlepper po československy

    Kde iní končia, iní...končia taktiež. Neúspešná povojnová československá evolúcia nemeckého delostreleckého ťahača sWS. Ďalší z rady mimoriadne zaujímavých projektov kombinujúcich nemecký a československý potenciál.

    42
  • Sd.Kfz. 250

    Základní varianty vozidla Sd.Kfz. 250

    5.631
  • Sd.Kfz. 250/9

    Vývojom tejto verzie bola v 3/1942 poverená firma Gustav Appel. Do 13.5.1942 mala byť vyrobená trojica prototypov, ktoré sa mali podrobiť testom u bojových jednotiek na východnej fronte.

    1.642
  • Sd.Kfz.10

    Základní varianty vozu Sd.Kfz.10

    6.018
  • Sd.Kfz.221

    Jednalo sa o prvé sériovo vyrábané vozidlo na štandardizovanom podvozku vyvinutom pre vojenské potreby.

    2.440
  • Sd.Kfz.231 (8-rad)

    V prvej polovici 30-tych rokov 20-teho storočia bolo rozhodnuté o vývoji náhrady ťažkých obrnených automobilov Sd.Kfz.231 (6-rad). Malo vzniknúť moderné obrnené vozidlo na 8 kolesovom podvozku, ktoré malo tvoriť výzbroj prieskumných jednotiek, prevažne v tankových divíziách.

    2.723
  • Sd.Kfz.250/1

    V druhej polovici 30. rokov rozhodol Waffenamt,že sa do výzbroje zaradí nový typ polopásového opancierovaného transportéra. Koncepčne sa mal podobať väčšiemu typu Sd.Kfz.251 no za základ mal slúžiť upravený podvozok ťahača DEMAG D7(Sd.Kfz.10).

    2.404
  • Sd.Kfz.251 (OPp 3t N) v československej armáde

    Po skončení 2.svetovej vojny sa na československom území nachádzalo i množstvo polopásovej techniky vrátane obrnených transportérov Sd.Kfz.251 rôznych verzií. Použiteľné exempláre sa okamžite ešte v 5.1945 stali súčasťou provizórnych jednotiek Útočnej vozby v pražskom povstaní a následne, po skončení vojny, k zaisteniu hraníc obnovenej ČSR.

    242
  • Sd.Kfz.251/10

    Pre potreby palebnej podpory čaty obrnených transportérov Sd.Kfz.251 vznikla verzia obrneného transportéra vybavená protitankovým kanónom Pa.K. 36/37 kalibru 37 mm.

    2.258
  • Sd.Kfz.251/20 (infraznačkovač)

    Táto pozoruhodná verzia Sd.Kfz.251 bola vybavená výkonným infrareflektorom a mal slúžiť na zvýšenie dosahu tankových infrareflektorov montovaných na malej sérii tankov Panther. Tanky totiž boli vybavené aktívnymi infračervenými zameriavačmi a infrareflektormi s nedostatočným výkonom.

    2.268
  • Sd.Kfz.251/22

    Prvá zmienka o návrhu montáže dlhého 7,5 cm kanóna na platformu stredného obrneného transportéra Sd.Kfz.251 sa našla v zápisoch Generalinspekteur der Panzertruppen na stretnutí s Adolfom Hitlerom dňa 28.10.1944. Išlo o lafetáciu modifikovaného tankového kanóna 7,5 cm Kw.K. L/48 z tanku Pz.Kpfw.IV. Išlo o návrh mittlere Schützenpanzerwagen (7,5cm) (Sd.Kfz.251/22) (AK 7 B 84).

    6.002
  • Sd.Kfz.253

    Vozidlo pro dělostřelecký průzkum.

    1.711
  • Sd.Kfz.254

    Po pripojení Rakúska k Nemeckej ríši zaujal nemecké velenie rakúsky kolesovo-pásový delostrelecký ťahač Saurer Räder-Raupen RR-7.

    573
  • Sd.Kfz.6

    Základní varianty vozidla Sd.Kfz.6

    8.430
  • Semovente L 40 da 47/32

    Talianskí vývojári sa nechali inšpirovať nemeckými konštrukciami samohybných diel StuG III, ktoré dokázali využiť podvozok klasického tanku Pz.Kpfw.III pre lafetáciu väčších a výkonnejších kanónov než aké niesli klasické tanky.

    1.494
  • Semovente M 41M da 90/53

    Čoskoro po útoku na Sovietsky zväz zistili i talianské tankové jednotky, že ich protitanková výzbroj je proti novým sovietským strojom T-34 a KV viac než nedostatočná. Preto sa i v Taliansku rozbehol vývoj účinného stíhača tankov, ktorý je však pomerne neznámy,no o to je však zaujímavý.

    2.202
  • Sisu

    V roku 1936 rozhodlo fínske ministerstvo vnútra o zadaní vývoja a výroby nového obrneného vozidla určeného pre policajné jednotky.

    8
  • Škoda Š-IIc

    Práce na tomto strednom tanku boli začaté v 9/1936.Súbežne pracovala firma Škoda v spolupráci s firmou ČKD na projekte stredného tanku ŠP-IIb.

    1.751
  • Škoda T-11

    Ide o nové továrne označenie zavedené v 5/1939, ktoré nahradilo pôvodne označenie tanku Š-II-a prijatého československou armádou ako LT vz.35. Projekt ľahkého tanku bol výsledkom objednávky armády afganského kráľovstva.

    1.153
  • Škoda T-15

    Po skúsenostiach nemeckých jednotiek v poľskom ťažení vznikla potreba vývoja nového prieskumného vozidla.

    2.048
  • ST-I - Použitie ex.Jagdpanzer 38(t) v povojnovej čs. armáde

    Po skončení vojny sa na území Československa nachádzalo množstvo opustených a v rôznom rozsahu poškodených strojov Jagdpanzer 38(t). Zároveň existovala zachovaná výrobná základňa v továrňach, ktoré tieto stíhače tankov vyrábali ČKD (exnemecká BMM) a Škoda Plzeň. Obe továrne predložili veleniu novovytváranej československej armáde ponuky promtne vyrobiť a dodať niekoľko stovák strojov.

    8.024
  • STCC

    V roku 1928 začal francúzsky generál Etienne vývojový program pre špeciálny typ vozidla nazývaný "pevnostný tank" (char d´arrêt), ktorý mal mať hmotnosť od 45 do 55 ton. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť ťažko obrnené a ozbrojené vozidlo, ktoré malo posilniť Maginotovú líniu ako mobilná ochrana proti nepriateľskej obrnenej technike.

    2.032
  • Strv fm/31

    Vo vývoji tohoto kolesovo-pásového tanku sa uplatnili znalosti dizajnéra Josepha Vollmera (LK I/LK II), či Ferdinanda Porscheho.

    1.718
  • Strv m/31

    Projekt Strv m/31 (Landsverk L-10) bol na svoju dobu mimoriadne pokrokový. Tank bol ľahkej konštrukcie, mal výkonný motor, výkonný kanón a šikmý pancier slušnej hrúbky.

    328
  • StuG III Ausf.G

    Prehľad konštrukčných zmien ťahúňa nemeckej Panzerwaffe.

    3.317
  • Sturmpanzer Ausf.I-IV

    2.454
  • sWS - posledný ťahúň Wehrmachtu

    schwerer Wehrmachtschlepper bol posledným pokusom vytvoriť výkonný ťažký ťahač. Unifikovaná núdzovka za málo peňazí, ktorá prežila i svoju "smrť" v evolučnej podobe v povojnovom Československu.

    831
  • T-100

    Prototyp T-100 bol bojovo nasadený vo vojne proti Fínsku na prelome rokov 1939/40 v rámci 20. ťažkej tankovej brigády.

    2.928
  • T-150

    Upravený KV-1 so 76mm kanónom F-32. Mal zväčšenú hrubkú čelného panciera na 90mm, úpravy na veži a zopár ďalších drobných úprav.

    2.310
  • T-23

    Tančík T-23 vychádzal z odľahčenej bezvežovej verzie konštrukcie tanku T-18. Vývoj tančíka T-23 prebiehal súčasne s vývojom podobných tančíkov T-17, T-21, T-22 v období rokov 1929/30.

    1.780
  • Tiger I - obávaná šelma

    História legendárneho nemeckého ťažkého tanku.

    7.652
  • Tiger II - Dôstojný nástupca, či nákladný omyl ?

    Článok prináša sumár informácií o vývoji, výrobe a modifikáciách legendárneho nástupcu obávaného Tigra I.

    7.969
  • TKS

    Pred vypuknutím 2.svetovej vojny plánovali poľskí konštruktéri nahradiť guľomet kanónom, aby sa zvýšila bojová hodnota tančíkov, ktoré boli v tom čase už beznádejne zastaralé a neschopné boja proti obrnenej technike nepriateľa.

    2.193
  • Tlsťoch Max

    Ťažká cesta k neúspechu. Silák, ktorý neuspel. Tak sa dá nazvať vývoj ťažkého samohybného dela určeného k plánovanému ničeniu pevností a ktoré sa na sovietských pláňach uplatnilo ako ťažký stíhač tankov.

    9.703
  • V-8-H

    V-8-H bola prvou samostatnou konštrukciou firmy ČKD. Vzišiel zo skúseností pri spoločnej stavbe pechotného tanku ŠP-IIb s firmou Škoda Plzeň z roku 1936.

    1.727
  • Versuchflakwagen

    Na začiatku projektu ťažkého samohybného protilietadlového tanku bola objednávka nemeckej armády na tri 8,8cm samohybné delá Flak L/56 lafetované na platforme Pz.Sfl.IVc vyvinuté firmou Krupp. Tie mali poslúžiť na ničenie ťažkého opevnenia Maginotovej línie pri plánovanom napadnutí Francúzska. Postavenie týchto strojov nestihlo obsadenie Francúzska a následne sa ich úloha preklasifikovala na stíhače tankov. Vzhľadom na ich ľahké pancierovanie to však nebolo vhodné určenie. Pri strete s tankami protivníka by boli ľahkou korisťou.

    2
  • Versuchflakwagen Leichte

    Jeden z prvých nemeckých pokusov vytvoriť protilietadlový tank zlyhal na výbere platformy.

    6.266
  • VK 20.01 (D)

    Už od roku 1938 vznikala snaha o náhradu stredných tankov Pz.Kpfw.III a Pz.Kpfw.IV novým typom. Program vývoja tanku hmotnostnej kategórie 20 ton niesli označenia VK 20.XX.

    2.116
  • VK 20.01 (D) - prvý nemecký tank so vznetovým motorom

    Nemeckou zvyklosťou bolo používanie zážihových motorov. Snahy o zavedenie vznetových motorov počas 2.svetovej vojny boli viaceré, prvotinou však bol projekt VK 20.01 od firmy Daimler-Benz.

    5.572
  • VK 30.01 (D)

    Po prvých skúsenostiach s novými sovietskými tankami T-34 a KV-1 urýchlene vznikla snaha o vývoj nového stredného tanku hmotnostnej kategórie 30 ton.

    5.191
  • VK 30.01 (D) - Panther od konkurencie

    V čase vývoja nového nemeckého stredného tanku bol priamou konkurenciou neskoršieho sériového Panthera firmy MAN, projekt firmy Daimler Benz.

    6.026
  • VK 30.01 (H)

    Po úvodných testoch tankov Durchbruchswagen I a Durchbruchswagen II bolo 9.9.1938 rozhodnuté o pokračovaní ďalšieho vývoja tanku hmotnostnej kategórie 30 ton.

    1.847
  • VK 30.01 (P) Leopard

    Krátko po ustanovení Prof. Dr. Ferdinanda Porscheho za predsedu Panzerkommission v 9/1939 bol na jeho podnet koncom roka 1939 započatý nový program vývoja nového ťažkého tanku hmotnostnej kategórie 25 - 30 ton, ktorého výzbroj mal tvoriť 7,5 cm kanón Kw.K. L/24 alebo 10,5 cm kanón Kw.K.

    2.407
  • VK 36.01

    Program vývoja nového tanku označovaného ako A.W. (Artilleriewagen) začala v roku 1939. Malo sa jednať o ťažký tank s hmotnosťou okolo 80 ton, na ktorom mala byť umiestnená nová veža firmy Krupp. Veža bola cylindrického tvaru. Kanón mal chrániť silný čelný štít. Lafetovaná zbraň mala byť kalibru 10,5 cm s dĺžkou hlavne L/20 - L/28.

    1.966
  • VK 36.01 neúspešná cesta k tanku Tiger

    Nenaplnená, ale zaujímavá vývojová vetva programu Tiger.

    7.210
  • VK 45.01 (P)

    Priamy konkurent v súťaži pri vývoji Tigera z konštrukčnej kancelárie Ferdinanda Porscheho. Výkon bol na hnacie kolesá prenášaný elektromechanickou spojkou Siemens-Porsche.

    4.282
  • Wasserfall

    Jeden z mnohých nemeckých projektov riadených protilietadlových rakiet z 2. svetové vojny.

    10.082
  • Z.W.40

    V rokoch 1940/41 vznikla pokusná séria 20 tankov Pz.Kpfw. III Ausf.G, ktoré poslúžili na otestovanie nového typu pojazdového ústrojenstva (Schachtellaufwerk), podvozku podobného aké sa použili u neskorších typov tankov Panther a Tiger mali veľké pojazdové kolesá a podvozkové skupiny od firmy Fahrzeug und Motorenbau GmbH Breslau.

    1.859
  • „Rikstanken“ Norge

    V roku 1936 prejavila nórska kráľovská armáda záujem o švédsky ľahký tank Landsverk L-120. Švédi dodali Nórom na otestovanie v roku 1938 jednu platformu za cenu 30.000 nórskych korún.

    1.617

Medaile a vyznamenání

Rytířský kříž www.valka.cz

Důstojnický kříž www.valka.cz

Železný kříž www.valka.cz

Kříž www.valka.cz


& bar (10)

Řád 17. května & Bar

Řád 17. května

Řád redakce www.valka.cz se zlatou stužkou

Řád redakce www.valka.cz se stříbrnou stužkou

Řád redakce www.valka.cz


& bar (5)

Medaile Cti k titulu Hrdina serveru www.valka.cz

Hrdina serveru www.valka.cz

Zlatá hvězda www.valka.cz

Stříbrná hvězda www.valka.cz

Bronzová hvězda www.valka.cz


& bar (18)

Velký kříž čestné legie serveru www.valka.cz

Komander čestné legie serveru www.valka.cz

Důstojník čestné legie serveru www.valka.cz

Rytíř čestné legie serveru www.valka.cz

Čestná legie serveru www.valka.cz

Řád slávy www.valka.cz s diamantovou stužkou

Řád slávy www.valka.cz se zlatou stužkou

Řád slávy www.valka.cz se stříbrnou stužkou

Řád slávy www.valka.cz


& bar (5)

Kříž za zásluhy o forum 1. třídy

Kříž za zásluhy o forum 2. třídy

Kříž za zásluhy o forum 3. třídy

Medaile za zásluhy o forum 1. stupně

Medaile za zásluhy o forum 2. stupně

Kříž za zásluhy - Zbraně a vybavení - Pozemní technika


& bar (29)

Medaile za příspěvky ke Zbraním a vybavení - Pozemní technika

Krzyż Walecznych

Pour le Mérite

Eichenlaub und Schwertern zum RK des EK

Ritterkreuz des Eisernes Kreuzes


& bar (3)

Ehrenblatt Spange des Deutschen Heeres

Bayerische Tapferkeitsmedaille

Ehrenkreuz


& bar (1)

Kriegsverdienstmedaille

Spange 1939 zum Eisernes Kreuz 1.Klasse

Spange 1939 zum Eisernes Kreuz 2.Klasse

Eisernes Kreuz 2.Klasse (1914)

Eisernes Kreuz 1.Klasse (1914)

Kjókudžicušó

Pamětní mince

Croix de Guerre 1939-1945

Croix de la Valeur Militaire

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz / armedconflicts.com neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!