Nakajima E2N - přehled verzí
Nakajima E2N1 Type 15 Model 1
Průzkumný letoun vyráběný od května 1927
Nakajima E2N2 Type 15 Model 2
Verze vzniklá po zavedení drobných vylepšení do výroby
Celkem bylo v letech 1925 - 1930 postaveno 80 letounů
Stručná historie:
V roce 1925 Kaigun Koku Hombu vyhlásilo soutěž na průzkumný plovákový letoun, který měl operovat na palubách válečných lodí císařského námořnictva. Stalo se tak poté, co německý letoun Hansa Brandenburg W-33, přestával vyhovovat a bylo jej nutno nahradit modernějším letounem (připomenu, že se Brandenburgy dostaly do Japonska v rámci reparací a byly zde vyráběny). Nový letoun měl na palubách lodí doplnit poměrně úspěšný a ve velkém počtu vyráběný letoun Yokosho E1Y.
Továrna Nakajima Hikoki K. K. odpověděla projektem inženýra Takeo Yoshidy. Navržený letoun byl dvouplošník dřevěné konstrukce potažené plátnem, podvozek tvořily dva plováky a pohon měl zajistit u Mitsubishi v licenci vyráběný motor Hispano-Suiza o výkonu 340 koní.
Prototyp se ještě v roce 1925 zúčastnil soutěže, ve které soupeřil s prototypy letadel dvou konkurenčních továren - Aichi Tonkei Denki se zúčastnila se stojem Mi-Go a Námořní arsenál v Jokosuce přihlásil letoun Tatsu-Go. Konkurenční letouny si byly dosti podobné – jednalo se o dolnoplošníky. Soutěž vyhrál nakonec dvouplošník Nakajima, námořnictvem označený jako „Námořní plovákový průzkumný letoun typ 15 model 1“ nebo zkráceně E2N1 model 1.
Sériová výroba se opozdila, zahájena byla květnu 1927 a netrvala ani celý rok. Od první poloviny roku 1928 byla vyráběna mírně pouze v drobnostech odlišná verze E2N2 model 2, obě verze měly shodné výkony. Nakajima Hikoki K. K. ukončila výrobu v roce 1929, do té doby dodala celkem padesát letounů E2N (včetně třech prototypů). Výroba potom pokračovala v továrně Kawanishi Kikoki K. K., kde bylo do roku 1930 dokončeno celkem třicet letadel verze E2N2 model 2.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Annapolis, rok 1990, Putnam Aeronautical Books, str. 223–224, ISBN 0 85177 840 2.
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1.
Famous Airplanes of the World, Imperiál Japanese Navy Reconnaissance, No. 47, Bunrindo Co. Ltd., rok 1994/7, ISBN4-89319-044-X
www.ne.jp
http://avia.ltd.ee/air/japan/nakajima_e2n.php
archiv autora
Nakajima E2N1 Type 15 Model 1
Průzkumný letoun vyráběný od května 1927
Nakajima E2N2 Type 15 Model 2
Verze vzniklá po zavedení drobných vylepšení do výroby
Celkem bylo v letech 1925 - 1930 postaveno 80 letounů
Stručná historie:
V roce 1925 Kaigun Koku Hombu vyhlásilo soutěž na průzkumný plovákový letoun, který měl operovat na palubách válečných lodí císařského námořnictva. Stalo se tak poté, co německý letoun Hansa Brandenburg W-33, přestával vyhovovat a bylo jej nutno nahradit modernějším letounem (připomenu, že se Brandenburgy dostaly do Japonska v rámci reparací a byly zde vyráběny). Nový letoun měl na palubách lodí doplnit poměrně úspěšný a ve velkém počtu vyráběný letoun Yokosho E1Y.
Továrna Nakajima Hikoki K. K. odpověděla projektem inženýra Takeo Yoshidy. Navržený letoun byl dvouplošník dřevěné konstrukce potažené plátnem, podvozek tvořily dva plováky a pohon měl zajistit u Mitsubishi v licenci vyráběný motor Hispano-Suiza o výkonu 340 koní.
Prototyp se ještě v roce 1925 zúčastnil soutěže, ve které soupeřil s prototypy letadel dvou konkurenčních továren - Aichi Tonkei Denki se zúčastnila se stojem Mi-Go a Námořní arsenál v Jokosuce přihlásil letoun Tatsu-Go. Konkurenční letouny si byly dosti podobné – jednalo se o dolnoplošníky. Soutěž vyhrál nakonec dvouplošník Nakajima, námořnictvem označený jako „Námořní plovákový průzkumný letoun typ 15 model 1“ nebo zkráceně E2N1 model 1.
Sériová výroba se opozdila, zahájena byla květnu 1927 a netrvala ani celý rok. Od první poloviny roku 1928 byla vyráběna mírně pouze v drobnostech odlišná verze E2N2 model 2, obě verze měly shodné výkony. Nakajima Hikoki K. K. ukončila výrobu v roce 1929, do té doby dodala celkem padesát letounů E2N (včetně třech prototypů). Výroba potom pokračovala v továrně Kawanishi Kikoki K. K., kde bylo do roku 1930 dokončeno celkem třicet letadel verze E2N2 model 2.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Annapolis, rok 1990, Putnam Aeronautical Books, str. 223–224, ISBN 0 85177 840 2.
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1.
Famous Airplanes of the World, Imperiál Japanese Navy Reconnaissance, No. 47, Bunrindo Co. Ltd., rok 1994/7, ISBN4-89319-044-X
www.ne.jp
http://avia.ltd.ee/air/japan/nakajima_e2n.php
archiv autora