Main Menu
User Menu

Bell X-5

     
Název:
Name:
Bell X-5
Originální název:
Original Name:
Bell X-5
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1950-DD.12.1951 Bell Aircraft Corp., Wheatfield, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1950-DD.12.1951
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (50-1838/1839)
První vzlet:
Maiden Flight:
20.06.1951
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2880 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4487 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9.39 1) m
Délka:
Length:
10.16 m
Výška:
Height:
3.66 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16.26 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison J35-A-17 s tahem 21,81 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1134.6 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12802 m
Dolet:
Range:
1207 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) minimum 5,67 m
- letadlo vycházelo z prototypu Messerschmitt P.1101
Zdroje:
Sources:
Pelletier, A. J. Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8.
URL : https://www.valka.cz/Bell-X-5-t9577#31676Verze : 1
X-5 vycházel z prototypu Messerschmitt P.1101 nalezeným v roce 1945 v Oberammergau americkými jednotkami

Bell X-5 se sériovým číslem 50-1838 byl první ze dvou vyrobených kusů a jediný který se dochoval.
Je vystaven v muzeu USAF na základně Wright-Patterson AFB v Daytonu, Ohio

Kokpit byl vybaven ruční klikou pro případ selhání elektromotoru nastavujícího křídla. Pilot mohl křídla nastavovat ručně.

Celý proces sklopení křídel z 20° na 60° trval asi 20 sekund
URL : https://www.valka.cz/Bell-X-5-t9577#31678Verze : 0
Tohle letadélko sloužilo pro pokusy s měnitelnou geometrií...cvíli trvalo, než přišli na to že osa otáčení nesmí být v ose tupu, ale v "rukavici" značně mimo osu
Bell X-5 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-X-5-t9577#29055Verze : 0
MOD
Na fotografii zepředu je pěkně vidět jak to vypadalo když byla křídla nastavena na malou šípovitost
Bell X-5 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-X-5-t9577#29056Verze : 0
MOD
...a když se šípovitost zvětšila na maximum
Bell X-5 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-X-5-t9577#29057Verze : 0
MOD
Prvý prototyp experimentálneho lietadla Bell X-5 (s/n 50-1838) zostal aj po skončení výskumného programu v roku 1955 na základni Edwards až do marca roku 1958, keď bol odovzdaný Národnému múzeu USAF a je exponátom múzea na leteckej základni Wright-Patterson v Daytone, Ohiu.





Zdroj:
http://www.nationalmuseum.af.mil/
http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_X-5
URL : https://www.valka.cz/Bell-X-5-t9577#207125Verze : 0
MOD