Velké muzeum s mnoha raritními exponáty mapující historii jugoslávského a srbského letectví. Nachází se nedaleko mezinárodního letiště Nikola Tesla. Futuristická budova muzea je vidět od příletové haly, stačí přejít několik parkovišť a jsme na místě. Na letiště jezdí z centra Bělehradu autobus č.72 ze zastávky Zeleni venac, každou půlhodinu.
Otevírací doba:
kupodivu každý informační materiál udává jinou otevírací dobu, nicméně oficiální leták z muzea uvádí toto:
Léto (duben-říjen) 9:00 - 18:30
Zima (listopad-březen) 9:00 - 15:30
otevřeno je všechny dny kromě pondělí
Vstupné je 450 dinárů (= přibližně 110 Kč v březnu 2010)
Webové stránky jsem našel dvě, nevím která je oficiální. U té první oceňuji skvělé interaktivní zpracování, přestože je pouze v srbštině.
http://www.muzejrv.mod.gov.rs/
http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/
Bělehradské muzeum představuje určitě jednu z nejzajímavějších sbírek v Evropě. Druhou světovou válku a poválečné období zastupují jak stroje německé produkce (Bf 109G, ocasní plochy Ju-87, Bü-133, Fi-156C, Ju-52), tak spojenecké (Hurricane Mk.IVRP, Spitfire LF MK.Vc trop, F-47D, Jak-3, Po-2, Il-2m3). Proudovou éru představují opět jak západní tak sovětská letadla (MiGy-21, T-33A, RF-84G, F-86D atd.), z vrtulníků S-55, WS-51 Dragonfly, Mi-2, Mi-4, Mi-8, Ka-25PL, Ka-28PL. Samostatnou kapitolou jsou letadla domácí produkce, včetně experimentálních strojů. K vidějí jsou také trofeje z útoku NATO v roce 1999, části F-117A, F-16C, bezpilotní letoun Predator a francouzský Creserell.
Bohužel, muzeum se od rozpadu Jugoslávie potýká s katastrofálním nedostatkem financí (situace známá i z našich luhů a hájů). Exponáty uvnitř budovy jsou v dobrém stavu, s venkovní expozicí je to horší, budova samotná chátrá. Na špatné situaci se podepisuje i fakt, že muzeum má tři spoluvlastníky, myslím, že je to armáda, dopravce JAT, a letiště. Přičemž se nejsou schopni (a zřejmě ani ochotni) dohodnout co a jak dál, peníze samozřejmě nedává ani jeden. Za budovou v nepřístupné části se hromadí vyřazené Galeby, Jastreby, Oraa a další, počty jsou v řádu desítek kusů. Pod budovou muzea, v podzemních prostorech je depozitář a dílny, kde je uskladněn zhruba stejný počet strojů jako těch vystavených, včetně několika unikátů. Nicméně, Srbsko se staví na nohy velmi pomalu, a tak v příštích letech se situace muzea zřejmě nezlepší.
Zdroj: osobní návštěva, foto: vlastní
Otevírací doba:
kupodivu každý informační materiál udává jinou otevírací dobu, nicméně oficiální leták z muzea uvádí toto:
Léto (duben-říjen) 9:00 - 18:30
Zima (listopad-březen) 9:00 - 15:30
otevřeno je všechny dny kromě pondělí
Vstupné je 450 dinárů (= přibližně 110 Kč v březnu 2010)
Webové stránky jsem našel dvě, nevím která je oficiální. U té první oceňuji skvělé interaktivní zpracování, přestože je pouze v srbštině.
http://www.muzejrv.mod.gov.rs/
http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/
Bělehradské muzeum představuje určitě jednu z nejzajímavějších sbírek v Evropě. Druhou světovou válku a poválečné období zastupují jak stroje německé produkce (Bf 109G, ocasní plochy Ju-87, Bü-133, Fi-156C, Ju-52), tak spojenecké (Hurricane Mk.IVRP, Spitfire LF MK.Vc trop, F-47D, Jak-3, Po-2, Il-2m3). Proudovou éru představují opět jak západní tak sovětská letadla (MiGy-21, T-33A, RF-84G, F-86D atd.), z vrtulníků S-55, WS-51 Dragonfly, Mi-2, Mi-4, Mi-8, Ka-25PL, Ka-28PL. Samostatnou kapitolou jsou letadla domácí produkce, včetně experimentálních strojů. K vidějí jsou také trofeje z útoku NATO v roce 1999, části F-117A, F-16C, bezpilotní letoun Predator a francouzský Creserell.
Bohužel, muzeum se od rozpadu Jugoslávie potýká s katastrofálním nedostatkem financí (situace známá i z našich luhů a hájů). Exponáty uvnitř budovy jsou v dobrém stavu, s venkovní expozicí je to horší, budova samotná chátrá. Na špatné situaci se podepisuje i fakt, že muzeum má tři spoluvlastníky, myslím, že je to armáda, dopravce JAT, a letiště. Přičemž se nejsou schopni (a zřejmě ani ochotni) dohodnout co a jak dál, peníze samozřejmě nedává ani jeden. Za budovou v nepřístupné části se hromadí vyřazené Galeby, Jastreby, Oraa a další, počty jsou v řádu desítek kusů. Pod budovou muzea, v podzemních prostorech je depozitář a dílny, kde je uskladněn zhruba stejný počet strojů jako těch vystavených, včetně několika unikátů. Nicméně, Srbsko se staví na nohy velmi pomalu, a tak v příštích letech se situace muzea zřejmě nezlepší.
Zdroj: osobní návštěva, foto: vlastní