Main Menu
User Menu

Eurocopter EC175

Airbus Helicopters H175

     
Název:
Name:
Eurocopter EC175
Originální název:
Original Name:
Eurocopter EC175 / Airbus Helicopters H175
Kategorie:
Category:
víceúčelový vrtulník
Výrobce:
Producer:
DD.MM.2009-DD.MM.20RR Eurocopter Group SAS, Marignane
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.2009-DD.MM.20RR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
40+
První vzlet:
Maiden Flight:
17.12.2009 prototyp/e PT1
Osádka:
Crew:
2 (pilot + co-pilot)
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
hlavní a vyrovnávací rotor
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
4603 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
7500 kg
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
18.06 m
Délka trupu:
Fuselage Length:
15.68 1) m
Šířka trupu:
Fuselage Width:
2,25 m
Celková výška:
Overall Height:
5.34 m
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
14.80 m
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
3.20 m
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
172.03 m2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
8.04 m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbohřídelový
Počet motorů:
Number of engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney PT6C-67E
- s dvoukanálovým plně digitálním řízením chodu motoru (FADEC)
- 1.227 kW (vzletový výkon 1.324 kW, krátkodobě až 1.541 kW)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2.066 kg (max. 2710 l)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
324 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
277 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,6 m/s
Statický dostup:
Static Ceiling:
2650 m
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
5500 m
Dolet:
Range:
1296 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1850 3) km
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
Dopravní verze
- 16-18 cestujících (v křeslech)


Salónní verze
- 6-12 cestujících
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
-
Vybavení:
Equipment:
?
Uživatelské státy:
User States:
civilní uživatelé
Poznámka:
Note:
1) od přídě po ocasní vrtuli
3) s přídavnými nádržemi

Stavěn v licenci V ČLR jako Z-15
Zdroje:
Sources:
Fojtík, Jakub: H175 v těsné spolupráci, Letectí a kosmonautika 2018 / 10
https://www.airbushelicopters.com/
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Eurocopter-EC175-t93924#532503Verze : 0
MOD
Eurocopter EC 175


Víceúčelový vrtulník Eurocopter EC 175 se vzletovou hmotností 7 tun má vyplnit mezeru mezi víceúčelovými typy AS 365 Dauphin a AS 332 / EC 225 / Super Puma. Firma Eurocopter při tomto projektu spolupracuje se společností Avicopter, která vznikla z Harbin Aircraft Inustry Goup (HAIG). Tato firma v minulosti licenčně vyráběla nejeden zahraniční vrtulník. Není tedy divu, že si Eurocopter vybral právě tento podnik. Obě společnosti doufají ve slušný odbyt nového stroje nejen v Evropě, ale i v Číně.


Vývoj vrtulníku EC 175 / Z-15 započal 5. prosince 2005. Rok a den na to byla ukončena první etapa jeho vývoje, tak zvaná etapa předběžného návrhu. Za další rok byla ukončena druhá fáze vývoje, označovaná jako posuzovací. Maketa vrtulníku ve skutečné velikosti byla veřejnosti představena 24. února 2008 na výstavě Heli-Expo 2008.


Vrtulník EC 175 / Z-15 dle výrobců osloví především společnosti zabývající se přepravou osob a materiálu. Jeho kabina je ale tak prostorná, že se její různé úpravy k jiným účelům přímo nabízí. Výrobce již teď připravuje verzi pro záchrannou a pátrací službu SAR (Search and Rescue). V základním dopravním provedení je vrtulník schopen přepravit až 16 cestujících. Přístup do kabiny je velmi pohodlný. Vstupuje se do ní velkými posuvnými dveřmi na obou stranách trupu. Toto řešení dovolí u verze určené k transportu zboží nakládání rozměrnějších a těžších nákladů i vysokozdvižným vozíkem. Vzhledem k tomu, že se počítá s využitím tohoto stroje i k dopravní obsluze vrtných plošin, což přináší operace nad vodou, je typ vybaven dvojicí nouzových nafukovacích plováků a dvojicí raftu pro celkem 18 osob. Velká pozornost byla věnována i odhlučnění celého prostoru kabiny. Nízká hladina hluku spolu s dostatečným místem pro nohy, kterého je dostatek i v přepravní verzi se šestnácti sedačkami, zaručuje cestujícím vysoký komfort i při déle trvajících letech.


Prostorná a snadno upravitelná kabina ale není jedinou předností nového typu. Moderně je řešen i kokpit a avionika stroje. Dvoumístná pilotní kabina je také prostorná. Palubní desce dominují velkoplošné LCD displeje o rozměrech 6x8 palců. Dále je osazena čtyřmi vícefunkčními MFD displeji a jedním CMD uprostřed desky. Zatím se neví, který výrobce zmíněné displeje dodá, ale dá se předpokládat, že to bude záležet i na požadavcích případných zákazníků. Ostatní elektronická výbava byla v podstatě převzata z typu EC 225. Byla ale zdokonalena. Její celková architektura je tzv. otevřená, což umožní její poměrně jednoduché úpravy a zjednoduší i její pozdější modernizování.


K pohonu nového vrtulníku byly vybrány dva turbohřídelové motory Pratt and Whitney of Canada PT6C-67E o výkonu 1325 kW (2000 k). Není ale vyloučeno, aby k pohonu EC 175 nebyla použita jiná pohonná jednotka. Uvažuje se i o adekvátním motoru od firmy Turboméca. Motory jsou zásobovány palivem ze čtyř palivových nádrží o celkovém objemu 1000 l, které jsou umístěny pod podlahou transportní kabiny. Zásoba paliva postačuje k překonání vzdálenosti až 1290 km. Pro zvýšení doletu je ale také možné namontovat dvě přídavné palivové nádrže po 250 l. Motory roztáčejí pětilistý nosný rotor, jehož listy mají pro snížení hluku a vibrací profil tzv. nové generace. Vyrovnávací rotor je klasické koncepce (nekrytý) a je třílistý.


Velká část vývoje tohoto nového vrtulníku samozřejmě probíhala na obrazovkách počítačů. Proto ani tak nevadilo, že oba partneři jsou od sebe vzdáleni cca 10 000 km. Náklady na jeho vývoj se odhadují na 600 mil. eur. Jsou rozděleny rovnoměrně mezi oba partnery.


Čínský podnik by měl vyrábět (nebo zajistit kooperační výrobu) drak stroje, pomocné převodovky, nosný rotor, palivovou soustavu a některé systémy podvozku a řízení. Eurocopter by měl zase vyrábět hlavní převodovku, vyrovnávací rotor, avioniku, dveře, palubní hydraulickou soustavu a celou elektrickou soustavu. Firma Eurocopter je také technickým vedoucím celého programu. Sériové stroje se mají kompletovat nejprve na lince závodu firmy Eurocopter v Marignane. Po výstavbě nové linky u firmy Avicopter (což také záleží na výši objednávek) bude sériová výroba probíhat tam.


Právě v závodě firmy Eurocopter v Marignane byl postaven první prototyp tohoto nového stroje, označený PT1. Již při jeho stavbě byla ověřována spolupráce mezi oběma podniky, která bude fungovat u sériové výroby. Drak prototypu byl vyroben u firmy Harbin. Dodán do Marignane byl během prosince 2008. První let nového EC 175 proběhl ve vší tichosti 4. prosince 2009. Oficiální zálet tohoto prototypu (PT1 se značkou F-WWPB) se uskutečnil 17. prosince 2009. Za jeho řízením seděl zalétávací pilot firmy Eurocopter Alain Di Bianca. Na palubě se nacházeli též palubní (letoví) inženýři Michel Osvald a Patrick Bremont. Již při tomto (celkem šestém) letu dosáhli nejvyšší rychlosti 260 km/h a pilot Alain Di Bianca prohlásil, že je až udivující, jaké manévry mohli hned při úvodním letu provádět. Stavbu druhého prototypu PT2 si vzala na starost čínská strana. V závodě v Marignane právě vzniká třetí prototyp PT3, jehož trup byl dodán z Harbinu v prosinci loňského roku. Měl by vzlétnout ve třetím kvartále tohoto roku a je určen především k účelům certifikace úřadem EASA.


Eurocopter EC 175 na první pohled zaujme pozorovatele ladnými liniemi trupu. Nový vrtulník se zdá z venku poměrně malý. Uvnitř je ale překvapivě velký. Není to jen kabinou pro až šestnáct cestujících. Je to i zavazadlovým prostorem o objemu 2,35 m3, který se nachází za transportní kabinou a je přístupný dvěma velkými, nahoru otevíranými dvířky. Přístup do tohoto prostoru je možný i z "transportní" kabiny. Celkový využitelný objem velkého transportního prostoru pak přímo vybízí k jeho dalším úpravám.


Že nový vrtulník zaujal odbornou veřejnost i zákazníky, bylo znát již první den výše zmíněné výstavy Heli-Expo 2008. Během pouhých tří dnů získal výrobce od jedenácti zákazníků předběžné objednávky na 111 kusů EC 175. Výrobce předpokládá, že by mohl během dalších dvaceti let prodat až 800 kusů těchto elegantních vrtulníků. Odhaduje, že z toho cca třicet procent objednávek připadne na verzi Z-15. Je ale možné, že se čínských Z-15 (v různých modifikacích) bude nakonec vyrábět více. Podle některých zdrojů se totiž o EC 175 vážně zajímá i čínská armáda.


Pozn. - TTD budou vložena poté, co je výrobce zveřejní.




Několik odkazů na kvalitní fotografie této verze (také modelu):


www.airliners.net
www.flightglobal.com
cdn-www.airliners.net
www.helicopassion.com
www.shephard.co.uk
https://ec175.com/images/ec175_maxi.jpg




Zdroje k textu:


www.deagel.com
L+K, 2 / 2010, ing. Zdeněk Odehnal, EC 175 je již na obloze
www.sinodefence.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC175
https://www.eurocopter.com/w1/ec175/
URL : https://www.valka.cz/Eurocopter-EC175-t93924#351855Verze : 0
Eurocopter EC 175
Eurocopter EC175 - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:EC_175_-_LeBourget2009.jpg

commons.wikimedia.org
Eurocopter EC175 - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Salon_du_Bourget_20090619_242.jpg

commons.wikimedia.org
Eurocopter EC175 - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Salon_du_Bourget_20090619_243.jpg

commons.wikimedia.org
URL : https://www.valka.cz/Eurocopter-EC175-t93924#351857Verze : 0