Main Menu
User Menu

De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.II

     
Název:
Name:
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.II
Originální název:
Original Name:
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.II
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.MM.1945 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield
DD.MM.1947-DD.05.1947 The English Electric Co. Ltd., Preston
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1945-DD.05.1947
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3521 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6100 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.19 m
Délka:
Length:
9.37 m
Výška:
Height:
2.69 m
Plocha křídla:
Wing Area:
24.71 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Nene RB.41 o tahu 20.0 kN (2 039 kp)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
925.4 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
14935 m
Dolet:
Range:
1799.2 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
Harrison, W. A. De Havilland Vampire, Warpaint No.27. Hall Park Books, Milton Keynes 2000, ISSN 1363-0369
https://www.vectorsite.net/avvamp_1.html
https://www.adf-serials.com/
www.lietadla.com
URL CZ: https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-II-t93288#349344Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-II-t93288#349344Version : 0
MOD
Vzhledem k oblibě motoru Nene u RAF vznikl u de Havillandu už v roce 1945 návrh úpravy Vampiru pro tento motor, se kterým se předpokládaly lepší výkony. Dva vampiry F.I, TG276 a 280, byly určeny k přestavbě pro motor Nene. Výsledkem měly být především lepší stoupavost a vzletové vlastnosti než u strojů s motory Goblin, při startu obecně dost líných. Vzhledem k odhadovanému úspěchu nové verze bylo už v únoru 1945 u English Electric objednáno 60 sériových strojů jako Vampire F Mk.II. Tato objednávka byla změněna na 40, ještě později na dva, TX807 a 808, pak upravena na 38 stíhacích bombardérů Vampire Mk.IV a nakonec zrušena úplně. Ony dva stroje nakonec byly dokončeny, přesněji trup TX808 byl použit na opravu prototypu TG280 a TX807 sloužil u Rolls-Royce a A&AEE pro motorové testy a nakonec předán do Austrálie.


Během jara 1946 ukázaly testy s TG276 malou účinnost nasávacích otvorů v kořenech křídla, která se příliš nezlepšila ani po různých úpravách. Řešení nepřinesly ani zkoušky ve větrném tunelu v Boscombe Down. Nakonec tedy byly na hřbet za kabinu umístěny nové vstupy vzduchu, podle podoby nazývané "sloní uši". Toto řešení sice zlepšilo výkon motoru, ale na výkonech letadla se podepsal jejich vyšší odpor. Definitivní podoba TG276 nakonec vznikla v roce 1948 u firmy Boulton Paul, která měla zkušenosti s řešením stejného problému pro Hawker Sea Hawk se stejným motorem. S novými nasávacími otvory, v podstatě převzatými ze Sea Hawku, stroj poprvé vzlétl 5. ledna 1950. TG276 potom dostal ocasní plochy z F.3 a další drobnější změny a nakonec byl odeslán do Francie jako testovací stroj pro SNCASE Vampire Mk.51.


TG280 byl testován od září 1945 do podzimu 1946, kdy byl těžce poškozen při přistání. Po opravě s použitím trupu z TX808 další rok sloužil k testům chování za vysoké rychlosti, aby na jaře 1947 dostal nové ocasní plochy a byly na něm také testovány nové nasávací otvory. Nakonec skončil v roce 1951 jako instruktážní drak na základně v Cranwellu.


27. srpna 1948 byl do Austrálie dopraven Vampire Mk.II TX807, který zde dostal přiděleno označení A78-2. A78-1 byl Vampire F.1, zatímco A78-3 Vampire F.3. Po testech u 78. křídla v Lavertonu a u Aircraft Research and Development Unit se Australané rozhodli pro "ušatý" Vampire s motorem Nene, jehož licenční výrobu také zahájili, a TX807 se tak stal vzorem pro místní licenční verzi Vampire F.30. Vzhledem k problematickému chování vstupů vzduchu za vysokých Machových čísel, kdy způsobovaly náhlý pokles letadla, byly u TX807 později "uši" přemístěny na spodní část boků krytu motoru, kde sice způsobovaly také problémy, ovšem náhlé stoupání australským pilotům přišlo jako lepší varianta než prudký pokles.


Stroj TX807 je někdy brán jako prototyp verze Vampire Mk.IV, ovšem vzhledem k tomu, že žádný z těchto tří strojů nebyl nikdy ozbrojen je z vnějšího pohledu těžké posoudit, jestli šlo o "stíhací" Mk.II nebo "bitevní" Mk.IV.
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.II -


URL CZ: https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-II-t93288#349364Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-II-t93288#349364Version : 0
MOD