Název: Name: | T-37 (T-37A) | |
Originální název: Original Name: | Т-37 (Т-37А) | |
Kategorie: Category: | tančík | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1933-DD.MM.1936 Státní svazový závod č. 37, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1933-DD.MM.1936 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 627 (3 345 všech verzí/all versions) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1932 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 3200 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 3750 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 3750 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2100 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 1820 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 300 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 210 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,55 MPa | |
Pancéřování: Armour: | nýtované, svařované, ocelový válcovaný plech korba - čelo a boky - 9 mm, záď - 6 mm, dno, strop - 4 mm věž - čelo, boky, záď - 6 mm, strop - 4 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | GAZ-AA, řadový, zážehový vodou chlazený čtyřválec, 3 300 cm3 | |
Výkon: Power: | 29,4 kW při 2200 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | mechanická převodovka 4+1, rozvodka na lodní šroub, 2 x boční | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 40 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 200 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 120 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 40 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 30 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 1,6 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,5 m | |
Brodivost: Fording Depth: | plovoucí m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 1x 7,62 mm DT, 2 142 nábojů | |
Vedlejší: Secondary: | nemá | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 643 vozidel s radiostanicí 71-TK-1 (T-37TU) 75 ks s plamenometem (OT-37) rychlost plavby - do 7 km/h | |
Zdroje: Sources: | PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002 MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996 BARJATINSKIJ, M.: Amfibii Krasnoj Armii, Bronětěchnika 1/2003, Modělist-Konstrukťor, Moskva |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#368983Verze : 0
cimbal
MOD
T-37
Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
T-37
čtyřpohledový nákres vozidla
Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-37
čtyřpohledový nákres vozidla
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#369266Verze : 0
cimbal
MOD
Reklama
T-37 -řez
Zdroj:
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
T-37 - Hlavní části
Zdroj:
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-37 - Hlavní části
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#314435Verze : 0
cimbal
MOD
T-37 - vývoj a popis
Když Britská armáda po zkouškách dvou prototypů tanku Vickers-Carden-Loyd Amphibian Tank (A4E11 a A4E12) nepřijala toto vozidlo do výzbroje a povolila jeho vývoz, objevilo se několik zájemců. Sovětská obchodní mise podepsala s firmou Vickers 05.02.1932 kontrakt na výrobu osmi kusů tohoto vozidla pro zkoušky tanků, které měly tvořit základ obrněných vozidel pro průzkumné jednotky DRRA. Vozidla byla předána během poloviny roku 1932. Souběžně s ním byly zkoušeny domácí konstrukce T-33 (závod Bolševik -N.A.Astrov) a T-41 (Závod č.37) z něj vycházející. Obě posledně jmenovaná vozidla byla uznána za nezpůsobilá služby a jelikož nebyla vůle platit licenční poplatky, byl na základě požadavku Rady obrany za použití maximálního množství domácích automobilových součástek a "zpětného inženýrství" zkonstruován a vyroben během několika měsíců prototyp, přijatý v roce 1933 do výzbroje DRRA jako T-37.
Pro pohon vozidla byl použit automobilový motor GAZ-AA a určil spolu s požadavkem na plavbyschopnost v podstatě velikost vozidla a tloušťku pancíře. Podvozek se skládal z napínacího a hnacího kola, čtyř pojezdových kol, sdružených po dvou do vozíků odpružených vinutou pružinou a dvou podpěrných kladek. Korba byla nýtovaná z ocelových plechů. Nad pásy byly blatníky (u pozdějších verzí vztlakové), sloužící také ke zvýšení stability při plavbě. Vlevo v korbě bylo pracoviště řidiče, vpravo na stropě byla umístěna kulatá, ručně otočná věž pro velitele s lafetovaným kulometem DT 7,62 mm. Osádka do vozidla nastupovala dvěma poklopy nad svými stanovišti. V zadní části korby byla umístěna převodovka s vývodem na lodní šroub, motor a palivová nádrž. Sání vzduchu, výfuk a výdech chladícího vzduchu byl na stropě zadní části korby. Řízení se provádělo na vodě kormidlem a na souši brzděním pásů. Brzdy byly bohužel vně vozidla, takže po vyjetí z vody byly neúčinné a za sucha někdy až moc účinné (zakousnutím brzdy přišel téměř o život konstruktér Astrov).
Tento plovoucí tank, který nahrazoval T-27, v podstatě vynikal tím, že nevynikal ani pancéřováním (9 - 4 mm) ani palebnou silou (1x 7,62) ani jízdními vlastnostmi (zmiňované brzdy, příčná i podélná nestabilita a nízký výkon motoru).
Zdroj:
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
BARJATINSKIJ, M.: Amfibii Krasnoj Armii, Bronětěchnika 1/2003, Modělist-Konstrukťor, Moskva
http://www.battlefield.ru/
T-37 (starý typ) - věž s konickým nástavcem, ploché blatníky
T-37 (vový typ) věž s plochou střechou, vpředu sešikmená, duté blatníky
T-37U s radiostanicí a rámovou anténou
Když Britská armáda po zkouškách dvou prototypů tanku Vickers-Carden-Loyd Amphibian Tank (A4E11 a A4E12) nepřijala toto vozidlo do výzbroje a povolila jeho vývoz, objevilo se několik zájemců. Sovětská obchodní mise podepsala s firmou Vickers 05.02.1932 kontrakt na výrobu osmi kusů tohoto vozidla pro zkoušky tanků, které měly tvořit základ obrněných vozidel pro průzkumné jednotky DRRA. Vozidla byla předána během poloviny roku 1932. Souběžně s ním byly zkoušeny domácí konstrukce T-33 (závod Bolševik -N.A.Astrov) a T-41 (Závod č.37) z něj vycházející. Obě posledně jmenovaná vozidla byla uznána za nezpůsobilá služby a jelikož nebyla vůle platit licenční poplatky, byl na základě požadavku Rady obrany za použití maximálního množství domácích automobilových součástek a "zpětného inženýrství" zkonstruován a vyroben během několika měsíců prototyp, přijatý v roce 1933 do výzbroje DRRA jako T-37.
Pro pohon vozidla byl použit automobilový motor GAZ-AA a určil spolu s požadavkem na plavbyschopnost v podstatě velikost vozidla a tloušťku pancíře. Podvozek se skládal z napínacího a hnacího kola, čtyř pojezdových kol, sdružených po dvou do vozíků odpružených vinutou pružinou a dvou podpěrných kladek. Korba byla nýtovaná z ocelových plechů. Nad pásy byly blatníky (u pozdějších verzí vztlakové), sloužící také ke zvýšení stability při plavbě. Vlevo v korbě bylo pracoviště řidiče, vpravo na stropě byla umístěna kulatá, ručně otočná věž pro velitele s lafetovaným kulometem DT 7,62 mm. Osádka do vozidla nastupovala dvěma poklopy nad svými stanovišti. V zadní části korby byla umístěna převodovka s vývodem na lodní šroub, motor a palivová nádrž. Sání vzduchu, výfuk a výdech chladícího vzduchu byl na stropě zadní části korby. Řízení se provádělo na vodě kormidlem a na souši brzděním pásů. Brzdy byly bohužel vně vozidla, takže po vyjetí z vody byly neúčinné a za sucha někdy až moc účinné (zakousnutím brzdy přišel téměř o život konstruktér Astrov).
Tento plovoucí tank, který nahrazoval T-27, v podstatě vynikal tím, že nevynikal ani pancéřováním (9 - 4 mm) ani palebnou silou (1x 7,62) ani jízdními vlastnostmi (zmiňované brzdy, příčná i podélná nestabilita a nízký výkon motoru).
Zdroj:
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
BARJATINSKIJ, M.: Amfibii Krasnoj Armii, Bronětěchnika 1/2003, Modělist-Konstrukťor, Moskva
http://www.battlefield.ru/
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-37 (starý typ) - věž s konickým nástavcem, ploché blatníky
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-37 (vový typ) věž s plochou střechou, vpředu sešikmená, duté blatníky
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-37U s radiostanicí a rámovou anténou
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#316050Verze : 0
cimbal
MOD
T-37 - zkoušky a nasazení
Jelikož měl být tento tank používán průzkumným a výsadkovým vojskem, zkoušely se různé v té době "nestandardní" způsoby jeho použití. Prvním z nich bylo nesení pod těžkými bombardovacími letouny TB-3. Tank byl umístěn na závěsném zařízení PG-12 (pro D-8, D-12 a T-37) pod trupem a v praxi měli výsadkáři vyčistit přistávací prostor, letouny přistát, odpoutat vozidla a tyto poskytnout výsadkářům palebnou podporu. Tento systém byl použit v září 1935 při cvičení Kyjevského vojenského okruhu (osádky po přistání přesedly do vozidel) a v roce 1936 v Běloruském voj. okruhu s osádkami v tancích. V boji o jeho použití nejsou zprávy.
Probíhaly též zkoušky vysazení T-37 bez osádky ze vzduchu na vodu (Medvědí jezera u Moskvy) na závěsu TVD-2. Při prvních dvou pokusech se vozidlu prolomilo dno. Po zpevnění dna vnější "člunovou" výztuží a optimalizací letu TB-3 se pokusy začaly dařit. Jelikož nebyl dořešen problém, jak se dostane osádka do vozidla (podle některých zdrojů bylo provedeno několik shozů s experimentátorem L.Kulčickim) a riziko bylo vysoké, bylo od dalších pokusů upuštěno.
Tak jako u většiny typů sovětských tanků té doby byla vyrobena i plamenometná verze OT-37 (CHT-37). I přes malý výkon plamenometu (nemožnost instalace nádrže větší než 36 l), bylo vyrobeno několik desítek kusů.
V roce 1935 byla provedena propagandistická jízda v Leningradské oblasti, tanky projely za 11 dní 700 km, z toho 600 km po vodě.
T-37 byly zařazovány místo tanků T-27 do průzkumných jednotek v četách (pět vozidel), rotách (15-17) a praporech (50-60) a po roce 1938 se objevovaly i ve stavech střeleckých divizí. Jejich první bojové vystoupení bylo při útoku na Polsko ve stavu Ukrajinského frontu. Jejich špatné vlastnosti a nedostatky se objevily v plné nahotě v Zimní válce proti Finsku. Hromadně vyřazeny byly ale až roku 1944.
Ze zahraničních armád používalo několik desítek kořistních strojů Finsko jako průzkumné a dále Wehrmacht odzbrojené jako tahače.
Zdroj:
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
BARJATINSKIJ, M.: Amfibii Krasnoj Armii, Bronětěchnika 1/2003, Modělist-Konstrukťor, Moskva
http://www.battlefield.ru/
www.armchairgeneral.com
http://armor.kiev.ua/Tanks/BeforeWWII/T37/
Shoz tanku T-37 na hladinu
T-37 pod letounem TB-3
T-37 s výztuží dna
Jelikož měl být tento tank používán průzkumným a výsadkovým vojskem, zkoušely se různé v té době "nestandardní" způsoby jeho použití. Prvním z nich bylo nesení pod těžkými bombardovacími letouny TB-3. Tank byl umístěn na závěsném zařízení PG-12 (pro D-8, D-12 a T-37) pod trupem a v praxi měli výsadkáři vyčistit přistávací prostor, letouny přistát, odpoutat vozidla a tyto poskytnout výsadkářům palebnou podporu. Tento systém byl použit v září 1935 při cvičení Kyjevského vojenského okruhu (osádky po přistání přesedly do vozidel) a v roce 1936 v Běloruském voj. okruhu s osádkami v tancích. V boji o jeho použití nejsou zprávy.
Probíhaly též zkoušky vysazení T-37 bez osádky ze vzduchu na vodu (Medvědí jezera u Moskvy) na závěsu TVD-2. Při prvních dvou pokusech se vozidlu prolomilo dno. Po zpevnění dna vnější "člunovou" výztuží a optimalizací letu TB-3 se pokusy začaly dařit. Jelikož nebyl dořešen problém, jak se dostane osádka do vozidla (podle některých zdrojů bylo provedeno několik shozů s experimentátorem L.Kulčickim) a riziko bylo vysoké, bylo od dalších pokusů upuštěno.
Tak jako u většiny typů sovětských tanků té doby byla vyrobena i plamenometná verze OT-37 (CHT-37). I přes malý výkon plamenometu (nemožnost instalace nádrže větší než 36 l), bylo vyrobeno několik desítek kusů.
V roce 1935 byla provedena propagandistická jízda v Leningradské oblasti, tanky projely za 11 dní 700 km, z toho 600 km po vodě.
T-37 byly zařazovány místo tanků T-27 do průzkumných jednotek v četách (pět vozidel), rotách (15-17) a praporech (50-60) a po roce 1938 se objevovaly i ve stavech střeleckých divizí. Jejich první bojové vystoupení bylo při útoku na Polsko ve stavu Ukrajinského frontu. Jejich špatné vlastnosti a nedostatky se objevily v plné nahotě v Zimní válce proti Finsku. Hromadně vyřazeny byly ale až roku 1944.
Ze zahraničních armád používalo několik desítek kořistních strojů Finsko jako průzkumné a dále Wehrmacht odzbrojené jako tahače.
Zdroj:
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
BARJATINSKIJ, M.: Amfibii Krasnoj Armii, Bronětěchnika 1/2003, Modělist-Konstrukťor, Moskva
http://www.battlefield.ru/
www.armchairgeneral.com
http://armor.kiev.ua/Tanks/BeforeWWII/T37/
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Shoz tanku T-37 na hladinu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-37 pod letounem TB-3
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
T-37 s výztuží dna
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#316057Verze : 0
cimbal
MOD
Reklama
foto
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#32235Verze : 0
ICE
MOD
foto
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#32237Verze : 0
ICE
MOD
Opuštěný stroj
www.ebay.com
www.ebay.com
www.ebay.com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.ebay.com
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#249419Verze : 0
Stavy bojeschopných tanků T-37 podle vojenských okruhů k 1.1.1938
Ve stavu jsou započteny plamenometné verze ( 73 ks)
Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
Vojenský okruh | Počet kusů |
Moskevský VO | 135 |
Zakavkazský VO | 2 |
Uralský VO | 9 |
Sibiřský VO | 1 |
Středoasijský VO | 0 |
Severokavkazský VO | 66 |
Charkovský VO | 49 |
Kijevský VO | 751 |
Běloruský VO | 492 |
Privolžský VO | 24 |
Zabajkalský VO | 294 |
Leningradský VO | 313 |
Dálněvýchodní armáda | 409 |
Učiliště, polygony | 24 |
Dohromady | 2520 |
Ve stavu jsou započteny plamenometné verze ( 73 ks)
Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-37-T-37A-t9320#369881Verze : 0
cimbal
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.