Main Menu
User Menu

SAAB J 29F Tunnan

     
Název:
Name:
SAAB J 29F Tunnan
Originální název:
Original Name:
SAAB J 29F Tunnan
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1955-DD.MM.195R Svenska Aeroplan AB, Linköping
DD.MM.195R-DD.MM.195R Centrala Verkstaden Västerås, Västerås
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1955-15.12.1958
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
308 (prestavba z verzie J 29B a J 29E (19 ks)):
210 SAAB
99 CVV
První vzlet:
Maiden Flight:
20.03.1954
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4845 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7720 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
8375 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,00 m
Délka:
Length:
10,23 m
Výška:
Height:
3,75 m
Plocha křídla:
Wing Area:
24,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
270 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Svenska Flygmotor RM2B s maximálnym ťahom 27,4 kN (s prídavným spaľovaním) a 21,13 kN bez prídavného spaľovania
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2150 l
2x 450 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1060 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
800 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
60 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,2 min do 10000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
15500 m
Dolet:
Range:
1100 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1700 km
Výzbroj:
Armament:
- 4x 20 mm kanón Hispano Mk. V (180ks nábojov na hlaveň, kadencia 800 rán/min)
- od roku 1963 2 závesníky na PLRS Rb24 (licenčné AIM-9B Sidewinder)
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Dĺžka vzletu - 790m
Dĺžka pristátia - 650m
Max. rýchlosť vo výške 10 500 m - 1006 km/h

Verzia J 29F spájala vylepšenia verzie J 29D (motor s prídavným spaľovaním) a nové krídlo z verzie J 29E.
Zdroje:
Sources:
Týc, Pavel. SAAB 29 Tunnan, L+K 2005/08.
Widfeldt, Bo. The SAAB J 29, Profile No.36. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Andersson, Hanns G. Saab Aircraft since 1937. Smithsonian Institution Press, Washington 1989. ISBN 0-87474-314-1.
https://military.cz/sweden/Saab-J29/default.htm
Mike Psick: The Illustrated Directory of Fighters
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#31361Verze : 0
J-29F se díky pohonné jednotce Svenska Flygmotor RM2B (licenčně vyráběný de Havilland Ghost) stal nejrychlejší a nejsilnější verzí Tunnanu a mohl vzlétat bez pomocných raket i z krátkých drah. Přídavné spalování ale zkracovalo vytrvalost a dolet tak závažně že piloti nikdy nespouštěli z očí ukazatel stavu paliva...


Poslední J-29 vzlétl v roce 1979 při padesátém výročí švédských vzdušných sil.


Jediný zahraniční odběratel J-29 bylo Rakousko které zakoupilo 30 kusů J-29F (v roce 1961 15 ks a v roce 1963 dalších upravených 15 kusů, které měli možnost nahradit levou dvojici kanonů pouzdrem s třema 70 mm kamerami Vinten). Letouny v Rakousku sloužily až do roku 1972.
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#31363Verze : 1
K těm Rakouským Tunnanům se vztahuje jedna příhoda. Byť je myslím dosti známá stojí za to ji tady zveřejnit.
Dne 20. října 1964 v 9:48 vzlétly dva rakouské J-29F ze základny v Linci ( náleželi k 2. Jagdbomber Staffel, první letoun Bu. No. 29559 "E" pilotoval strážmistr Johan Kemetinger, druhý stroj Bu. No. 29627 "L" pilotoval štábní strážmistr Alfred Erdler). Piloti za špatného počasí a záměny radiomajáku "zakufrovali" a překročili vzdušný prostor tehdejšího Československa. Pro špatné počasí je nemohla ani zachytit pohotovostní dvojice, která musela zůstat na letišti. Rakouští piloti se tak dostali hluboko do vnitrozemí státu a po zjištění, že mají paliva asi na poslední 2 minuty letu se piloti, domnívající se, že pole na kterém přistanou, je dostatečně pevné, přistáli na poli v oblasti obce Ořech v okrese Praha-západ. Shodou okolností jen pár kilometrů od civilního letiště Praha-Ruzyně. Jeden stroj při přistání přišel o podvozek, druhý se převrátil na příkopu, pilot zůstal uvězněn a museli ho vysvobodit až lidé pracující na poli. Oba dva letci byli po dvou dnech vráceni do vlasti, letouny je následovaly později po železnic (samozřejmě až po té, co si je podrobně prohlédli).
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#113190Verze : 0
J-29F Žlutý Rudolf (Gul Rudolf, S/N 29670), SE-DXB.


Zdroj

SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#28451Verze : 0
MOD
Aeroseum, vlastni foto
SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#539986Verze : 1
MOD
F10 museum, Ängelholm, vlastni foto
SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#541594Verze : 2
MOD
Letoun švédské historické letky, Kleine Brogel, Belgie, vlastní foto
SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#559474Verze : 0
MOD
Letoun švédské historické letky, Kleine Brogel, Belgie, vlastní foto
SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


SAAB J 29F Tunnan -


URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#559475Verze : 0
MOD