Název: Name: | SAAB J 29F Tunnan | |
Originální název: Original Name: | SAAB J 29F Tunnan | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1955-DD.MM.195R Svenska Aeroplan AB, Linköping DD.MM.195R-DD.MM.195R Centrala Verkstaden Västerås, Västerås | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1955-15.12.1958 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 308 (prestavba z verzie J 29B a J 29E (19 ks)): 210 SAAB 99 CVV | |
První vzlet: Maiden Flight: | 20.03.1954 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4845 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 7720 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 8375 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,00 m | |
Délka: Length: | 10,23 m | |
Výška: Height: | 3,75 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 270 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Svenska Flygmotor RM2B s maximálnym ťahom 27,4 kN (s prídavným spaľovaním) a 21,13 kN bez prídavného spaľovania | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 2150 l 2x 450 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 1060 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 800 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 60 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,2 min do 10000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 15500 m | |
Dolet: Range: | 1100 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1700 km | |
Výzbroj: Armament: | - 4x 20 mm kanón Hispano Mk. V (180ks nábojov na hlaveň, kadencia 800 rán/min) - od roku 1963 2 závesníky na PLRS Rb24 (licenčné AIM-9B Sidewinder) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Dĺžka vzletu - 790m Dĺžka pristátia - 650m Max. rýchlosť vo výške 10 500 m - 1006 km/h Verzia J 29F spájala vylepšenia verzie J 29D (motor s prídavným spaľovaním) a nové krídlo z verzie J 29E. | |
Zdroje: Sources: | Týc, Pavel. SAAB 29 Tunnan, L+K 2005/08. Widfeldt, Bo. The SAAB J 29, Profile No.36. Profile Publications, Leatherhead 1965. Andersson, Hanns G. Saab Aircraft since 1937. Smithsonian Institution Press, Washington 1989. ISBN 0-87474-314-1. http://military.cz/sweden/Saab-J29/default.htm Mike Psick: The Illustrated Directory of Fighters |
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#31361Verze : 0
J-29F se díky pohonné jednotce Svenska Flygmotor RM2B (licenčně vyráběný de Havilland Ghost) stal nejrychlejší a nejsilnější verzí Tunnanu a mohl vzlétat bez pomocných raket i z krátkých drah. Přídavné spalování ale zkracovalo vytrvalost a dolet tak závažně že piloti nikdy nespouštěli z očí ukazatel stavu paliva...
Poslední J-29 vzlétl v roce 1979 při padesátém výročí švédských vzdušných sil.
Jediný zahraniční odběratel J-29 bylo Rakousko které zakoupilo 30 kusů J-29F (v roce 1961 15 ks a v roce 1963 dalších upravených 15 kusů, které měli možnost nahradit levou dvojici kanonů pouzdrem s třema 70 mm kamerami Vinten). Letouny v Rakousku sloužily až do roku 1972.
Poslední J-29 vzlétl v roce 1979 při padesátém výročí švédských vzdušných sil.
Jediný zahraniční odběratel J-29 bylo Rakousko které zakoupilo 30 kusů J-29F (v roce 1961 15 ks a v roce 1963 dalších upravených 15 kusů, které měli možnost nahradit levou dvojici kanonů pouzdrem s třema 70 mm kamerami Vinten). Letouny v Rakousku sloužily až do roku 1972.
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#31363Verze : 1
K těm Rakouským Tunnanům se vztahuje jedna příhoda. Byť je myslím dosti známá stojí za to ji tady zveřejnit.
Dne 20. října 1964 v 9:48 vzlétly dva rakouské J-29F ze základny v Linci ( náleželi k 2. Jagdbomber Staffel, první letoun Bu. No. 29559 "E" pilotoval strážmistr Johan Kemetinger, druhý stroj Bu. No. 29627 "L" pilotoval štábní strážmistr Alfred Erdler). Piloti za špatného počasí a záměny radiomajáku "zakufrovali" a překročili vzdušný prostor tehdejšího Československa. Pro špatné počasí je nemohla ani zachytit pohotovostní dvojice, která musela zůstat na letišti. Rakouští piloti se tak dostali hluboko do vnitrozemí státu a po zjištění, že mají paliva asi na poslední 2 minuty letu se piloti, domnívající se, že pole na kterém přistanou, je dostatečně pevné, přistáli na poli v oblasti obce Ořech v okrese Praha-západ. Shodou okolností jen pár kilometrů od civilního letiště Praha-Ruzyně. Jeden stroj při přistání přišel o podvozek, druhý se převrátil na příkopu, pilot zůstal uvězněn a museli ho vysvobodit až lidé pracující na poli. Oba dva letci byli po dvou dnech vráceni do vlasti, letouny je následovaly později po železnic (samozřejmě až po té, co si je podrobně prohlédli).
Dne 20. října 1964 v 9:48 vzlétly dva rakouské J-29F ze základny v Linci ( náleželi k 2. Jagdbomber Staffel, první letoun Bu. No. 29559 "E" pilotoval strážmistr Johan Kemetinger, druhý stroj Bu. No. 29627 "L" pilotoval štábní strážmistr Alfred Erdler). Piloti za špatného počasí a záměny radiomajáku "zakufrovali" a překročili vzdušný prostor tehdejšího Československa. Pro špatné počasí je nemohla ani zachytit pohotovostní dvojice, která musela zůstat na letišti. Rakouští piloti se tak dostali hluboko do vnitrozemí státu a po zjištění, že mají paliva asi na poslední 2 minuty letu se piloti, domnívající se, že pole na kterém přistanou, je dostatečně pevné, přistáli na poli v oblasti obce Ořech v okrese Praha-západ. Shodou okolností jen pár kilometrů od civilního letiště Praha-Ruzyně. Jeden stroj při přistání přišel o podvozek, druhý se převrátil na příkopu, pilot zůstal uvězněn a museli ho vysvobodit až lidé pracující na poli. Oba dva letci byli po dvou dnech vráceni do vlasti, letouny je následovaly později po železnic (samozřejmě až po té, co si je podrobně prohlédli).
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#113190Verze : 0
J-29F Žlutý Rudolf (Gul Rudolf, S/N 29670), SE-DXB.
Zdroj
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29 Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#28451Verze : 0
ICE
MOD
Aeroseum, vlastni foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#539986Verze : 1
karaco
MOD
F10 museum, Ängelholm, vlastni foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#541594Verze : 2
karaco
MOD
Letoun švédské historické letky, Kleine Brogel, Belgie, vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#559474Verze : 0
karaco
MOD
Letoun švédské historické letky, Kleine Brogel, Belgie, vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | SAAB J 29F Tunnan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SAAB-J-29F-Tunnan-t93174#559475Verze : 0
karaco
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.