URL : https://www.valka.cz/Plzen-Bory-Letiste-t92482#455290Verze : 1
wade
MOD
Letiště Plzeň-Bory
Letiště Plzeň-Bory je jedno z nejstarších na našem území.
Bylo zřízeno na vojenském cvičišti již v roce 1910.
První vzlety na Plzeňsku provedl francouzský pilot Jullerot s letadlem Farman 15. května 1910 na dostihové dráze v Malesicích (dnes pole západně od Malesic). Již o měsíc dřív, tedy 15.4. 1910 je v Plzni zřízen první řádný a stálý aerodromem v Čechách. Toho den podnikl, než ztroskotal, několik skoků na vojenském cvičišti v Plzni na Borech aviatik Schweizer s letadlem Bleriot. Do první světové války zde působili průkopníci aviatiky Plzeňska. Po válce letiště dále sloužilo. Například na jaře 1919 zde vzlétl první letadlo české konstrukce, letoun Bohemia B-5. Ve 30. letech na letišti Plzeň-Bory působila také Masarykova letecká liga Plzeň.
Borské vojenské letiště pochází z roku 1937, ale dokončeno bylo německou armádou za II. světové války.
Během ní sloužilo letiště potřebám německé Lufttwaffe a proto bylo několikrát bombardováno. V květnu 1945 letiště Plzeň-Bory obsadila americká armáda. Ta ho pak provozovala jeko své nevýchodnějí letišě, např. pro repatriace bývalých zajatců na západ (většina však odjížděla vlaky z blízké železniční stanice Plzeň-Valcha).
Vojenské letiště Plzeň-Bory sehrálo významnou roli i v našem poválečném letectvu. V roce 1951 zde byla zřízena 22. letecká stíhací divize pístová, v roce 1953 přezbrojena na proudovou techniku. V létě 1958 byl z vojenského letiště Plzeň-Bory do Dobřan-Líní dislokován 45. dělostřelecký průzkumný letecký pluk i se zabezpečovacím 30. letištním praporem. Ten půspobil na borském vojenském letišti nejdéle. V 60. letech po odchodu stihaček do Líní se Areoklub přesunul na sever vojenského letiště a staré borské letiště bylo zrušeno. Dnes je na jeho území ZČU. Bezmotorové létání se přesunulo ze starého Borského letiště do Letkova už v roce 1948.
Od roku 1960 začíná využívat československá armáda vrtulníky. Ty přišly i na vojenské letiště Plzeň-Bory. Jednalo se zejména o stroje typů Mi-1 a Mi-4, později Mi-17 a Mi-24 V roce 1974 byla na vojenském letišti Plzeň-Bory utvořena nová 11. vrtulníková letka a 1. spojovací letka. V roce 1985 byl zřízen 11. vrtulníkový pluk který měl ve výzbroji Mi-24 a Mi-17. Operoval s Mi-24D také v rámci ostrahy státní hranice. Vojenské letiště Plzeň-Bory bylo zrušeno na podzim 1991
a 11. vrtulníkový pluk se přemístil do Dobřan-Líní. Vrtulníky opustily borské letiště v neděli 30. září 1991.
Severní část letiště sloužila Aeroklub Plzeň-Bory. Letiště také sloužilo pro potřeby letadel plzeňské Škodovky. Co si vzpomínám tak měli Turbolet a nějákou tu Moravu. V devadesátých letech vziká zde Škoda Air, později ale zrušeno. Od roku 1990 se 1. ltvpz v Líních začala připravovat na provozování (LZS). Od 1.5.1991 líňská 1. ltvpz začala provozovat po středisko LZS Kryštof 07 (od 1.1.1993 Záchrana 214). Dnes se jedná o v Líních dislokované Centrum letecké záchranné služby. Výhodou vojenských zdravotnických vrtulníků je, že mohou létat za nepříznivých podmínek, v mracích a v noci.
Letiště bylo zrušeno definitivně v roce 1995
a
v roce 1996 se Aeroklub Plzeň-Bory přesunul na Letkov i s jedním ze svých hangárů. Dnes je v prostoru bývalého vojenského letiště průmyslová zóna a z hangárů jsou dnes sklady. Velký hangár na borském letišti, který zde stál už za dob prvorepublikového letiště lehl v říjnu 2007 popelem. Je to tedy už hodně dávno, kdy se na Borských polích nacházelo funkční letiště, ale pořád jsou zde patrné, i když mizející „stopy″.
Na fotomapě z let 2002-2003 (www.mapy.cz) je ještě uprostřed patrná bývalá přistávací dráha (v místě dnešního Daikinu) ve směru východ-západ. Na jižním okraji jsou u lesa ještě vidět hangáry (dnes sklady nebo už nestojí), v místě dnešní Daimlerovy ulice byla zkladna vrtulníků.
Zdroj: www.waymarking.com
URL : https://www.valka.cz/Plzen-Bory-Letiste-t92482#455276Verze : 1
PLZEŇ-BORY
Volací znak: PODCHOD / LOTOS
Číslo letiště: 540
1. Poloha: 3 km JZ od středu Plzně
Nadmořská výška: 358 m n.m.
2. Vzletová a přistávací dráha:
povrch: tráva
rozměry: 1400 x 50 m
směr VPD: 090° / 270°
2. a) Pomocná VPD
povrch: beton
rozměry: 600 x 60 m
směr: 090° / 270°
Záložní letiště Plzeň II:
Volací znak: LOTOS
Číslo letiště: 552
Třída letiště: 4
Rozměry: 2000 x 200 m
Povrch tráva
Poloha letiště:
3 km JZ od středu Plzně
Nadmořská výška: 357 m
Směr VPD: 259°/ 079°
Volací znak: PODCHOD / LOTOS
Číslo letiště: 540
1. Poloha: 3 km JZ od středu Plzně
Nadmořská výška: 358 m n.m.
2. Vzletová a přistávací dráha:
povrch: tráva
rozměry: 1400 x 50 m
směr VPD: 090° / 270°
2. a) Pomocná VPD
povrch: beton
rozměry: 600 x 60 m
směr: 090° / 270°
Záložní letiště Plzeň II:
Volací znak: LOTOS
Číslo letiště: 552
Třída letiště: 4
Rozměry: 2000 x 200 m
Povrch tráva
Poloha letiště:
3 km JZ od středu Plzně
Nadmořská výška: 357 m
Směr VPD: 259°/ 079°
URL : https://www.valka.cz/Plzen-Bory-Letiste-t92482#637923Verze : 0
PLZEŇ-BORY
Volací znak: PODCHOD / LOTOS
Číslo letiště: 540
1. Poloha: 3 km JZ od středu Plzně
Nadmořská výška: 358 m n.m.
2. Vzletová a přistávací dráha:
povrch: tráva
rozměry: 1400 x 50 m
směr VPD: 090° / 270°
2. a) Pomocná VPD
povrch: beton
rozměry: 600 x 60 m
směr: 090° / 270°
Záložní letiště Plzeň II:
Volací znak: LOTOS
Číslo letiště: 552
Třída letiště: 4
Rozměry: 2000 x 200 m
Povrch tráva
Poloha letiště:
3 km JZ od středu Plzně
Nadmořská výška: 357 m
Směr VPD: 259°/ 079°
Volací znak: PODCHOD / LOTOS
Číslo letiště: 540
1. Poloha: 3 km JZ od středu Plzně
Nadmořská výška: 358 m n.m.
2. Vzletová a přistávací dráha:
povrch: tráva
rozměry: 1400 x 50 m
směr VPD: 090° / 270°
2. a) Pomocná VPD
povrch: beton
rozměry: 600 x 60 m
směr: 090° / 270°
Záložní letiště Plzeň II:
Volací znak: LOTOS
Číslo letiště: 552
Třída letiště: 4
Rozměry: 2000 x 200 m
Povrch tráva
Poloha letiště:
3 km JZ od středu Plzně
Nadmořská výška: 357 m
Směr VPD: 259°/ 079°
URL : https://www.valka.cz/Plzen-Bory-Letiste-t92482#637928Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.