Main Menu
User Menu

HC-102

VR-2

     
Název:
Name:
HC-102
Originální název:
Original Name:
HC-102
Kategorie:
Category:
víceúčelový vrtulník
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1961-DD.12.1962 ? Moravan, n.p., Otrokovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1961-DD.12.1962 ?
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
21 novovýroba / new built
15 přestavěno z HC-2 / rebuilt from HC-2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1961
Osádka:
Crew:
1 + 1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
hlavní a vyrovnávací rotor
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
468 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
681 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
10,46 m
Délka trupu:
Fuselage Length:
8,25 m
Šířka trupu:
Fuselage Width:
2,021) m
Celková výška:
Overall Height:
2,572) m
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
8,80 m
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
1,30 m
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
60,82 m2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
1,33 m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Motorlet M-110H s výkonem 81 kW (110 k)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
133 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
120 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,4 m/s
Statický dostup:
Static Ceiling:
12503) m
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
2750 m
Dolet:
Range:
175 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
-
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
-
Vybavení:
Equipment:
-
Uživatelské státy:
User States:
4)
Poznámka:
Note:
1) rozchod kol
2) po rotorovou hlavu
3) s přízemním efektem, bez přízemního efektu 420 m
4) vojenské označení VR-2
Zdroje:
Sources:
Beneš, L.: Československé vrtulníky známé i neznámé, Votobia, Olomouc, 1998
Němeček, V.: Československá letadla, Naše Vojsko, Praha, 1968
https://www.vrtulnik.cz/hc-2.htm
www.vrtulniky.sk
culak.blog.sme.sk
URL : https://www.valka.cz/HC-102-t9241#28084Verze : 1
HC-102 sa od pôvodného typu HC-2 odlišuje výkonejším motorom M-110H a ďalšími vylepšeniami. Prvý HC-102 vzlietol vo februári 1961. Typ HC-102 vyvinuli v podniku Moravan. Celkovo tu bolo postavených 21 strojov. Boli používané vojenským letectvom pod označením VR-2 a neskôr boli predané Zväzarmu na výcvik pilotov.
URL : https://www.valka.cz/HC-102-t9241#75985Verze : 1
...


URL : https://www.valka.cz/HC-102-t9241#28085Verze : 0
HC-102 (OK-RVY), Múzeum letectva, Košice, 2004. Provozovatelem vrtulníku se od roku 1964 stal Svazarm. Na Slovensku bylo na typu HC-102 vyškoleno kolem 40 pilotů. Poslední let vrtulníku HC-102 na Slovensku proběhl 6. srpna 1971.




URL : https://www.valka.cz/HC-102-t9241#75984Verze : 3
HC-102 (OK-RXA, bývalý OK-RVX, výrobní číslo 0436), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 2006. Vrtulník do sbírek muzea daroval Aeroklub Jindřichův Hradec v prosinci 1986. Jeho generální opravu provedly Letecké opravny Trenčín v roce 1993.




URL : https://www.valka.cz/HC-102-t9241#167245Verze : 4
MOD
HC-102 (OK-RXA, bývalý OK-RVX, výrobní číslo 0436), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 2009.














URL : https://www.valka.cz/HC-102-t9241#318516Verze : 1
MOD
HC-102 (OK-RVE, výrobní číslo 0108), Vojenské technické muzeum, Lešany, 2009.




URL : https://www.valka.cz/HC-102-t9241#318350Verze : 2
MOD