Main Menu
User Menu

Lockheed/Boeing/General Dynamics YF-22

     
Název:
Name:
Lockheed/Boeing/General Dynamics YF-22
Originální název:
Original Name:
Lockheed/Boeing/General Dynamics YF-22
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1990-DD.MM.1990 Lockheed Corp., Palmdale, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1990-DD.MM.1990
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
29.09.1990 přelet z Palmdale na Edwards AFB / ferry from Palmdale to Edwards AFB
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
26308 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
13,56 m
Délka:
Length:
18,92 m
Výška:
Height:
5,00 m
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney YF119-PW-100 (první letoun) či
General Electric YF120-GE-100 (druhý letoun)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
? km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
1885 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
19812 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
jeden kanon 20mm M61A2 Vulcan
šest střel AIM-120 AMRAAM ve vnitřní pumovnici
dvě střely AIM-9 Sidewinder ve vnitřních pumovnicích
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Prototypy F-22A Raptor.
Zdroje:
Sources:
www.nationalmuseum.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-Boeing-General-Dynamics-YF-22-t92352#345795Verze : 0
Zrození Dravce (historie programu YF-22)



1981
Program Advanced Tactical Fighter (ATF), jenž reagoval na budoucí potřebu náhrady letounů F-15 a F-16 (a původně rovněž A-10) a také na rostoucí hrozbu sovětských vzdušných sil, sice začal získávat první obrysy již v průběhu sedmdesátých let, ovšem vlastní historie letounů YF-22 se začala psát až v roce 1981. V červnu toho roku totiž USAF rozeslalo devíti americkým leteckým společnostem (Boeing, Fairchild, General Dynamics, Grumman, Lockheed, McDonnell Douglas, Northrop, Rockwell a Vought) žádost o informace (Request For Information, RFI) v rámci programu ATF.


1983
V září 1983 vydalo USAF žádost o nabídku (Request For Proposal, RFP) podrobněji definující parametry ATF jakožto náhrady stíhacích letounů F-15 Eagle, na niž reagovalo sedm firem: Boeing, General Dynamics, Grumman, Lockheed, McDonnell Douglas, Northrop a Rockwell; zároveň byla zahájena i soutěž na vývoj pohonu pro nový letoun.


1985
V září USAF vyhlásilo oficiální podmínky soutěže ATF včetně podrobných specifikací. Dále byla oznámena možnost nákupu až 750 letounů.


1986
Uzávěrka projektů proběhla 28. července 1986. Dne 31. října 1986 oznámilo USAF výběr finalistů, kteří byli pověřeni zhotovením prototypů: Lockheed s projektem YF-22 a Northrop s projektem YF-23. Každý finalista měl zhotovit dva prototypy a realizovat i pozemní simulační program. Pozemní zkoušky začaly v roce 1986 a pokračovaly během roku 1987. Firma Lockheed se v rámci programu spojila s General Dynamics (Fort Worth) a Boeing Military Airplanes k produkci dvou prototypů YF-22 civilní registrace N22YF (s motory GE YF120) a N22YX (s motory P & W YF119).


1988
Počátkem roku byly objednány letuschopné motory Pratt & Whitney YF119 a General Electric YF120.


1989
Dne 11. října bylo přijato rozhodnutí o prodloužení fáze vyhodnocování o šest měsíců. Proběhly také první letové testy avioniky YF-22 na upraveném letounu Boeing 757.


1990
První lety všech čtyř prototypů. USAF přidělilo prototypům YF-22 sériová čísla 87-0700 a 87-0701 (uplatněno však bylo pouze 87-0701 během druhé fáze testování od konce roku 1991).


+ Roll-out N22YF na Palmdale 29. srpna 1990
+ První let (přelet na Edwards AFB) 29. září 1990, v kabině zkušební pilot Lockheedu Dave Ferguson
+ První překročení rychlosti zvuku 25. října 1990
+ První tankování za letu 26. října 1990
+ První let N22YX (z Palmdale na Edwards AFB) 30. října 1990
+ Vektorování tahu za letu 15. listopadu 1990
+ Protivývrtkový padák při testech útoků za vysokého úhlu náběhu během 34. až 43. letu
+ Ukázky střelby AIM-9M Sidewinder zahájeny 28. listopadu 1990
+ Ukázky střelby AIM-120A AMRAAM zahájeny 20. prosince 1990
+ Maximální rychlosti Mach 1,8 a supercruise Mach 1,58 bez přídavného spalování dosaženo dne 26. prosince 1990 (jiné prameny uvádějí jako datum počátek listopadu 1990 a maximální rychlost vyšší než Mach 2).


Testy ukázaly i rozdíl mezi použitými motory. Optimální supercruise činila Mach 1,58 u stroje N22YF (motory GE) a Mach 1,43 u stroje N22YX (motory P&W). Případný rozdíl v maximální rychlosti nebyl zveřejněn.


Po ukončení srovnávacích zkoušek byly letouny 28. prosince 1990 dočasně uzemněny (a jak se ukázalo, stroj N22YF byl uzemněn trvale po 31 vzletech a náletu 38 hodin, 48 minut). Zkušební program zabral celkem 54 měsíců.


1991
Již mimo soutěž pokračovaly letové (N22YX) testy na Edwards i pozemní (N22YF) testy v Palmdale. 23. dubna USAF oznámilo, že vítězem soutěže je YF-22 s motory Pratt & Whitney a uzavřelo s vítězi kontrakt na výrobu 11 předsériových strojů F-22. Zhroucení SSSR vedlo následně ke zrušení řady programů nových stíhacích letounů, pokračuje pouze vývoj F-22 a F/A-18E/F Super Hornet. V srpnu byly v rámci programu F-22 uzavřeny smlouvy v celkové výši 10,91 miliard dolarů (9,55 miliardy amerických dolarů na trupy a 1,36 miliardy dolarů pro motory).


1992
Dne 25. května 1992 byl prototyp N22YX pilotovaný Tomem Morgenfeldem, zkušebním pilotem Lockheedu působícím v rámci 6511th Test Squadron (F-22 Combined Test Force), 6510th Test Wing, základna Edwards AFB, těžce poškozen při havárii na Edwards. Letoun byl zničen z 25 %. Příčinou havárie byla chyba pilota, jenž vyvázl bez zranění. Zástupci Lockheedu uvedli, že testování bylo v době havárie hotovo z 95 %. Do budoucna přijalo USAF některá provozní omezení a menší softwarové změny. Havárie však přerušila letové testy YF-22, neboť stroj N22YX již nebyl opraven.


1993
Dne 8. prosince 1993 započala výroba komponent pro první předsériový letoun (c/n 4001) v závodě Boeingu v Kentu, stát Washington. Oproti YF-22 došlo k několika významným změnám v konstrukci trupu a byl přidán i požadavek na schopnost útoku na pozemní cíle. Plánována je výroba nakonec pouze devíti předsériových strojů, z toho 7 jednomístných F-22A a dvou dvoumístných F-22B. USAF plánovalo nákup celkem 648 F-22 s cenou 84 milionů dolarů za kus.


1994
Zakázka byla snížena na 442 letounů s odhadovanými náklady 73,5 miliardy dolarů a jednotkovou cenou 91 milionů dolarů. K 31. prosinci 1994 bylo na program F-22 vynaloženo 11,9 miliardy dolarů.


1995
Únorová zpráva rozpočtového úřadu amerického Kongresu s názvem "Snížení deficitu" uvedla, že zrušení programu F-22 by přineslo pětileté úspory ve výši 14,5 miliardy dolarů. Tato zpráva je hlavním důvodem pro zrušení rozšíření kapacit F-22 k útokům na pozemní cíle jakožto zbytečných a příliš drahých. V únoru byla také ohlášena připravenost programu na výrobu předsériových letounů. Montážní práce začaly v průběhu roku. Pro rok 1996 USAF požadovalo 2,3 miliardy dolarů pro program F-22, Pentagon však částku snížil na 2,1 miliardy.


1996
Konečná žádost pro fiskální rok 1996 činila 2,15 miliardy dolarů. Pokračovaly montážní práce na předsériových strojích. V červnu byl zrušen vývoj dvoumístné verze F-22B, předsériová výroba tak měla zahrnovat pouze sedm jednomístných letounů F-22A.


1997
Pro fiskální rok 1997 bylo požadováno 2,05 miliardy dolarů. V létě bylo oznámeno, že celkový plánovaný počet letounů je snížen na 339 kusů. Dne 7. září proběhl v Mariettě, stát Georgia, první let předsériového stroje F-22A, pro nějž bylo vybráno jméno Raptor (Dravec). Na podzim 1997 bylo dále oznámeno, že zbývající prototyp YF-22 (N22YF), ovšem v markingu havarovaného stroje N22YX, bude umístěn v U.S. Air Force Museum Wright-Patterson, stát Ohio.



Další informace a popis viz článek F-22 Raptor.



Zdroje:
https://www.f-22raptor.com./index_airframe.php
www.nationalmuseum.af.mil
https://home.att.net/~jbaugher4/f22_1.html
https://en.wikipedia.org/wiki/F-22_Raptor
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-Boeing-General-Dynamics-YF-22-t92352#345818Verze : 0
Fotografie letounů YF-22 z databáze USAF:



Obr. YF-22a: Prototyp N22YF od 6511th Test Squadron při testovacím letu z Edwards AFB, stát California.


Obr. YF-22b: Jeden z prototypů YF-22 při zkušebním odpalu střely AIM-120 AMRAAM kdesi nad Pacifikem.


Obr. YF-22c: Prototyp N22YX připraven ke vzletu z Air Force Plant 42, Palmdale, stát California.



Zdroj:
https://www.af.mil/photos/


(Pozn.: fotografie zmenšeny)
Lockheed/Boeing/General Dynamics YF-22 - https://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/071201-F-9999J-033.jpg

www.af.mil
Lockheed/Boeing/General Dynamics YF-22 - https://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/060810-F-1234S-122.jpg

www.af.mil
Lockheed/Boeing/General Dynamics YF-22 - https://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/060810-F-1234S-119.jpg

www.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-Boeing-General-Dynamics-YF-22-t92352#345823Verze : 0