50. spojovací letecký pluk [1954-1974]

50th Courier Air Regiment
     
Název:
Name:
50. spojovací letecký pluk 50th Courier Air Regiment
Originální název:
Original Name:
50. spojovací letecký pluk
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.11.1954
Předchůdce:
Predecessor:
50. letecký kurýrní pluk 50th Air Courier Regiment
Datum zániku:
Disbanded:
01.09.1974
Nástupce:
Successor:
3. dopravní letecký pluk 3rd Transport Air Regiment
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
01.11.1954-01.01.1957 Velitelství letectva
01.01.1957-01.10.1960 Velitelství letectva a protivzdušné obrany státu
01.10.1960-01.09.1961 7. armáda protivzdušné obrany státu a letectva
01.09.1961-01.05.1962 1. samostatný smíšený letecký sbor
01.05.1962-01.09.1974 Štáb 10. letecké armády
01.11.1954-01.01.1957 Air Force Command
01.01.1957-01.10.1960 Air Force and State Air Defense Command
01.10.1960-01.09.1961 7th State Air Defence and Air Force Army
01.09.1961-01.05.1962 1st Independent Composite Air Corps
01.05.1962-01.09.1974 Staff of the 10th Air Army
Dislokace:
Deployed:
01.11.1954-30.04.1963 Klecany, letiště /
01.05.1963-01.09.1974 Praha, letiště /
Velitel:
Commander:
01.11.1954-31.10.1956 Toman, Josef (Major)
01.11.1956-16.08.1966 Beneš, Eduard (Podplukovník)
17.08.1966-11.12.1969 Adam, Ivan (Podplukovník)
12.12.1969-01.09.1974 Mošna, Josef (Plukovník)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Čestný název:
Honorary Name:
01.11.1954-01.09.1974
01.11.1954-01.09.1974
Vyznamenání:
Decorations:
Poznámka:
Note:
01.11.1954-01.05.1963 VÚ 8041 Klecany
01.05.1963-01.09.1974 VÚ 8041 Praha
-
Zdroje:
Sources:
Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (50. spojovací letecký pluk),

50. spojovací letecký pluk [1954-1974] - 22. 2.1957 došlo 5 km jižně od M. Třebové k  havárii letounu L-60/K-60 RA-01. Npor. Ludvík Šusta musel z důvodu poruchy motoru nouzově přistát, při němž se letoun převrátil. Další pilot na palubě npor. Marie Brychtová utrpěla zranění zápěstí ruky. Velitel 1. letky a pasažér – technik letky por. Bohumil Zima vyvázli bez zranění

22. 2.1957 došlo 5 km jižně od M. Třebové k havárii letounu L-60/K-60 RA-01. Npor. Ludvík Šusta musel z důvodu poruchy motoru nouzově přistát, při němž se letoun převrátil. Další pilot na palubě npor. Marie Brychtová utrpěla zranění zápěstí ruky. Velitel 1. letky a pasažér – technik letky por. Bohumil Zima vyvázli bez zranění
50. spojovací letecký pluk [1954-1974] - 13. 3. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky.
    Letovod 50. spojovacího leteckého pluku 
npor. Jan Smolan prováděl s letounem L-60 / K-60  
(v. č. 15 0204) zálet počasí nedaleko od Poděbrad zachytil o dráty VN, narazil do země a zahynul

13. 3. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky.
Letovod 50. spojovacího leteckého pluku
npor. Jan Smolan prováděl s letounem L-60 / K-60
(v. č. 15 0204) zálet počasí nedaleko od Poděbrad zachytil o dráty VN, narazil do země a zahynul

50. spojovací letecký pluk [1954-1974] - 12. 8. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky. Pilot 1. letky 50. spojovacího leteckého pluku npor. Jaromír Šebesta prováděl s letounem L-60 / K-60 (v. č. 150814) součinnostní let pro cvičící výsadkáře. Na palubě letounu byli ještě 2 vojáci základní služby čet. Jiří Tichý a des. Michal Puškár od výsadkářů s radiostanicí.Osádka v kabině letounu nedopatřením otevřela signální dýmovnici. Došlo k silnému zakouření uzavřeného prostoru kabiny. Vlivem této skutečnosti spadl letoun do nezvyklé polohy v malé výšce, kterou už pilot nebyl schopen vybrat a letoun narazil do země a všichni zahynuli.

12. 8. 1958 došlo k letecké nehodě s úmrtím osádky. Pilot 1. letky 50. spojovacího leteckého pluku npor. Jaromír Šebesta prováděl s letounem L-60 / K-60 (v. č. 150814) součinnostní let pro cvičící výsadkáře. Na palubě letounu byli ještě 2 vojáci základní služby čet. Jiří Tichý a des. Michal Puškár od výsadkářů s radiostanicí.Osádka v kabině letounu nedopatřením otevřela signální dýmovnici. Došlo k silnému zakouření uzavřeného prostoru kabiny. Vlivem této skutečnosti spadl letoun do nezvyklé polohy v malé výšce, kterou už pilot nebyl schopen vybrat a letoun narazil do země a všichni zahynuli.
50. spojovací letecký pluk [1954-1974] - V první polovině roku 1956 prodělával druhý prototyp vrtulníku HC-2 s označením RA-05 krátkodobé vojskové zkoušky u velitelského roje 50. spojovacího leteckého pluku. Na vrtulník se přeškolili první tři vojenští piloti: por. Josef Skorka, por. Josef Vošáhlík a por. Albín Žwak. 
Z auta podává velitel pluku mjr. Josef Toman podává pilotovi dokument

V první polovině roku 1956 prodělával druhý prototyp vrtulníku HC-2 s označením RA-05 krátkodobé vojskové zkoušky u velitelského roje 50. spojovacího leteckého pluku. Na vrtulník se přeškolili první tři vojenští piloti: por. Josef Skorka, por. Josef Vošáhlík a por. Albín Žwak.
Z auta podává velitel pluku mjr. Josef Toman podává pilotovi dokument

URL : https://www.valka.cz/50-spojovaci-letecky-pluk-1954-1974-t91370#341616 Verze : 6
Zabezpečovací letištní jednotky:


a) letištní zabezpečení:
8. letištní prapor (01.11.1954 - 31.08.1974)


Radiové a navigační zabezpečení:
30. radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby III. třídy (01.11.1954 - 31.10.1955)
17. radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby I. třídy (01.11.1955- 30.09.1957)
17. četa pozemního zabezpečení navigace (01.10.1957 - 30.09.1958)
17. rota pozemního zabezpečení navigace (01.10.1958 - 30.09.1961)
16. prapor pozemního zabezpečení navigace (01.10.1961 - 31.08.1963)
16. prapor radiotechnického zabezpečení (01.09.1963 - 31.08.1974)


Zdroj: www.vojenstvi.cz
Vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/50-spojovaci-letecky-pluk-1954-1974-t91370#341619 Verze : 0
V r. 1954, po přejmenování 50. "kurýrního" pluku na 50. spojovací letecký pluk sestavu pluku tvořily:

- Velitelský roj
a 3 letky:
1. letka s letouny K-75 (Aero Ae-45),
Jednotlivé letouny K-75 na: /category/view/502373/


2. letka s letouny K-65 (Fieseler Fi 156 "Storch")
Jednotlivé letouny K-65 na: /category/view/502279/


3. letka s letouny K-65 a C-6 / C-106 (Bücker Bü 181).



V roce 1955 útvar tvořily:
- velitelský roj
- 2 spojovací letky s letouny K-75,
- 1 spojovací letka s letouny K-65



Označení příslušnosti letounů k jednotce (01.11.1954-30.06.1957):
Velitelský roj: RA–01; -02; -03; -04, dle potřeby až po -09
1. letka: HO-10 až 29
2. letka: GE-30 až 49
3. letka: EK-50 až 69



(Foto L-60 3. letky EK-58)


V r. 1956 zkoušen vrtulník HC-2 RA-05
Při organizačních změnách, realizovaných k 01.10.1957 byla zrušena spojovací letka vybavená letouny K-65 a velitelský roj.

Nově vznikla vrtulníková letka (8 ks) Mi-4 obdržela v r. 1958 od 1. dvlp.


V roce 1959/60 proběhla reorganizace:
- 2 vrtulníkové letky,
- 1 smíšené letka
- 1 spojovací letka


Klecanský 50. spojlp se stal hlavním uživatelem letounů L-60 a také se zde přeškolovala na tento typ řada pilotů letounů
L-60 od velitelství leteckých pluků.
Jednotlivé letouny L-60 na: /category/view/505215/


Do výzbroje zařazeno 12 vrtulníků Mi-1


Na počátku 60. let byly z výzbroje útvaru rovněž staženy letouny K-75 a pluk od roku 1962 tvořily:


- 2 letky středních vrtulníků Mi-4
(Jednotlivé vrtulníky Mi-4 na: /category/view/502235/)
a
- 1 letka malých vrtulníků Mi-1.
(Jednotlivé vrtulníky Mi-1 na: /category/view/502233/)

V roce 1963 byla u pluku vytvořena
2. letka malých vrtulníků.


V dubnu až květnu 1963 došlo k přemístění 50. spojlp do Kbel.

V září 1969, po zrušení 7. leteckého oddílu (k 01.09.1969) prodělal útvar další reorganizaci (převzal mj. úkoly přepravy funkcionářů MNO a velitelství letectva a PVOS.
Sestavu pluku nově tvořily:
1. smíšená dopravní letka,
2. dopravní letka,
3. vrtulníková letka Mi-4.
4. vrtulníková letka Mi-1


Několik poznámek k používané letecké technice:


01.08.1958 od 1.dvlp:
HC-2 1 ks
Mi-4 8 ks
(velitel letky: mjr. Jindra František)


- 1959 dodávka z Polska :
Mi-1 12ks (0006,..


Stav k 01.10.1966:
- 1.lt Mi - 4 (12 ks)
- 2. a 3. lt Mi - 1 (30 ks)


Stav k 01.02.1969 :
Mi - 4 7 (ks)
Mi - 1 20 (ks)


Po reorganizaci v září 1969:
(po zrušení 7. LO)


1. smíšená dopravní letka:
- 1 roj An-24 B (4 ks)
Jednotlivé letouny na: /category/view/502353/


- 1 roj L-200 (4 ks) L-200A tr. č. 0102, 0619, 0802; L-200D tr. č. 1125.
Jednotlivé letouny na: /category/view/502344/


- 1 roj Mi - 8 (3 ks)
Jednotlivé vrtulníky Mi-8 na: /category/view/502236/


2. dopravní letka:
- 3 roje Il-14 (9 ks)
Jednotlivé letouny na: /category/view/502392/


3. letka (středních vrtulníků) :
- 6 rojů Mi-4 (16 ks)


4. letka (malých vrtulníků) :
- 5 rojů Mi-1 (16 ks)


Ve 12.1971: dodán 1ks Tu-134A tr. č. 1407


Zdroj: www.vojenstvi.cz
Vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/50-spojovaci-letecky-pluk-1954-1974-t91370#341624 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více