Název: Name: | T-10M | |
Originální název: Original Name: | Т-10М | |
Kategorie: Category: | těžký tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1958-DD.MM.1965 Čeljabinský Kirovův závod, Čeljabinsk / DD.MM.1958-DD.MM.1962 Leningradský Kirovův závod, Leningrad / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1958-DD.MM.1959 (ČKZ, T-10M / Objekt 734) DD.MM.1960-DD.MM.1965 (ČKZ, T-10M / Objekt 272) DD.MM.1964-DD.MM.1964 (ČKZ, T-10MK / Objekt 272K) DD.MM.1958-DD.MM.1962 (LKZ, T-10M / Objekt 272) DD.MM.1959-DD.MM.1962 (LKZ, T-10MK / Objekt 272K) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ČKZ: - T-10M / Objekt 734: 220 - T-10M / Objekt 272: 555 (1960 – 113, 1961 – 102, 1962 – 100, 1963 - 100, 1964 - 80, 1965 – 60) - T-10MK1) / Objekt 272K: 10 (1964) LKZ: - T-10M / Objekt 272: 304 (1958 – 74, 1959 – 30, 1960 – 50, 1961 – 90, 1962 - 60) - T-10MK1) / Objekt 272K: 90 (1959 – 35, 1960 – 35, 1961 – 10, 1962 - 10) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1949 (výroba ověřovací série tanků IS-8 / production of initial batch of IS-8 tanks) | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 51500 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 10560 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 7250 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3380 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2585 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 460 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | ? mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,0755 MPa | |
Pancéřování: Armour: | korba - čelo: 120 mm korba - boky: 80 mm korba - zezadu: 50-60 mm věž: 50-250 mm strop a dno: 16-20 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | V-12-6 - vznětový, vidlicový - počet válců: 12 | |
Výkon: Power: | 552 kW při 2100 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | - počet převodových stupňů: 4+1 ? - ovládání: mechanické | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 50 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 25 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 350 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 200 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 3,0 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,9 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,5 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | М-62-Т2 (2A17) - ráže: 122 mm - zásoba munice: 30 nábojů | |
Vedlejší: Secondary: | spřažený kulomet KPVT - ráže: 14,5 mm protiletadlový kulomet KPVT - ráže: 14,5 mm - zásoba munice pro oba kulomety: 744 nábojů | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) velitelská verze | |
Zdroje: Sources: | Maškin, A., Okolelov, N., Čečin, A.: Tjažolyj tank T-10, Broněkollekcija, 4/2009 |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-10M-t9063#27243Verze : 1
Poslední a nejrozšířenější verze tanků řady T-10 měla nový stabilizovaný kanon M-62-T2 s větším výkonem (průstřel 185 mm pancíře na vzdálenost 1000 metrů standardním střelivem proti dřívějším 160 mm u D-25TA, při použití střeliva BP-460A až 300 mm). Mezi další změny patřila také výměna původního motoru V-12-5 za silnější V-12-6 o výkonu 750 koní.
Velitelská vozidla s rozšířenou radiovýbavou se označovala T-10MK. V době výroby a přebírání tanků řady T-10 do výzbroje sovětské armády tvořily součást organizační struktury sovětského pozemního vojska takzvané těžké tankové divize (1957 až 1965). Tanky T-10 byly soustředěny právě u těchto divizí, jejichž jádro tvořily tři těžké tankové pluky. V srpnu 1968 se tanky T-10M zapojily do operace Dunaj – invaze armád států Varšavské smlouvy do Československa.
V sedmdesátých letech se věže z vyřazených tanků T-10 používaly do hraničních pevnůstek a dokonce i pro vyzbrojení obrněných vlaků. Celé tanky byly začátkem devadesátých let (1992-1993) zakopány na Kurilských ostrovech či na rusko-čínských hranicích jako statické pevnůstky.
Velitelská vozidla s rozšířenou radiovýbavou se označovala T-10MK. V době výroby a přebírání tanků řady T-10 do výzbroje sovětské armády tvořily součást organizační struktury sovětského pozemního vojska takzvané těžké tankové divize (1957 až 1965). Tanky T-10 byly soustředěny právě u těchto divizí, jejichž jádro tvořily tři těžké tankové pluky. V srpnu 1968 se tanky T-10M zapojily do operace Dunaj – invaze armád států Varšavské smlouvy do Československa.
V sedmdesátých letech se věže z vyřazených tanků T-10 používaly do hraničních pevnůstek a dokonce i pro vyzbrojení obrněných vlaků. Celé tanky byly začátkem devadesátých let (1992-1993) zakopány na Kurilských ostrovech či na rusko-čínských hranicích jako statické pevnůstky.
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-10M-t9063#220204Verze : 3
Reklama
T-10M se od starších variant T-10A a T-10B navenek lišil novým kanónem s delší hlavní a štěrbinovou úsťovou brzdou místo dvoukomorové.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-10M-t9063#28862Verze : 1
ICE
MOD
Kolona sovětských těžkých tanků T-10M zachycená během operace Dunaj v Československu, srpen 1968.
Zdroj: archiv
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10M |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-10M-t9063#546482Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
T-10M - z expozice Ústředního muzea ozbrojených sil v Moskvě.
Celkový pohled z pravé strany
Čelní pohled
Levá přední část
Detail levé strany tanku
Levá strana
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Celkový pohled z pravé strany
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Čelní pohled
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Levá přední část
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail levé strany tanku
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Levá strana
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-10M-t9063#538573Verze : 0
Reklama
T-10M - z expozice Ústředního muzea ozbrojených sil v Moskvě.
Celkový pohled z pravé strany
Detail podvozku
Detail zavěšení kol
Detail hnacího kola. Dobře je viditelný čistič bláta (škrabka) zahdního hnacího kola.
Levá strana
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Celkový pohled z pravé strany
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail podvozku
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail zavěšení kol
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail hnacího kola. Dobře je viditelný čistič bláta (škrabka) zahdního hnacího kola.
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Levá strana
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-10M-t9063#538574Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.