Avro Lancaster B Mk.I (Special)

Grand Slam
     
Název:
Name:
Avro Lancaster B Mk.I (Special) Avro Lancaster B Mk.I (Special)
Originální název:
Original Name:
Avro Lancaster B Mk.I (Special)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.MM.1945 A. V. Roe & Co. Ltd., Yeadon
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1945-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
33
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1945
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
16083 kg 35457 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
32659 kg 72000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
31.09 m 102ft
Délka:
Length:
21.18 m 69ft 6in
Výška:
Height:
6.25 m 20ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
120.5 m2 1297 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
271,195 kg/m2 55.55 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of engines:
4
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 24 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 201 kW (1 632 k) při 3 000 ot/min, 1 126 kW (1 531 k) při 3 000 ot/min při plnícím tlaku 1,241 barů (930,872 mm Hg) v h= 2 819 m.
Vrtule trojlisté de Havilland 5/40 s konstantní rychlostí otáček.
Rolls-Royce Merlin 24 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,610 hp at 3,000 rpm for take-off, 1,510 hp at 3,000 rpm, boost +18 psi at 9,250 ft,
driving a three-blade constant-speed propellers Type de Havilland Type 5/40.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
7615 l 1675 UK gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
461.9 km/h v ? m 287 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
321.9 km/h v 4572 m 200 mph in 15000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5791 m 19000 ft
Dolet:
Range:
2494.5 km 1550 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pohyblivý kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v ocasní střelecké věži typu Nash & Thomson FN-20A.

Pumový náklad:
1x letecká puma Grand Slam o hmotnosti 9 979 kg.
Four flexible rearward-firing .303in Browning Mk.II machine-guns in tail turret Nash & Thomson FN-20A.

Bomb load:
One 22,000lb Grand Slam bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- konverze z řadových B Mk.Ia III, odlehčené, nové motory, s otevřenou pumovnicí upravenou pro těžkou bombu proti zodolněným cílům
- nasazeny u 15. a 617. peruti RAF
- conversion of B Mk.Iand III, reduced weight,upgraded engines, bomb-bay without doors adapted for one heavy penetration bomb
-used by No. 15 and No. 617 Squadron RAF
Zdroje:
Sources:
Franks, Richard A. The Avro Lancaster - Manchester And Lincoln. A Comprehensive Guide For The Modeller, SAM Publications, Bedford 2000. ISBN 9780953346530
Mason, Francis K. The British Bomber since 1914. Putnam Aeronautical Books, London 1994. ISBN 0-85177-861-5
Goulding, Brian, Garbett, M.The Avro Lancaster I, Profile No.65, Profile Publications, Leatherhead, 1966.
Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8
Mackay, R.S.G. Lancaster in action. Squadron/Signal Publications, Carrollton, Texas 1982. ISBN 0-89747-130-X
http://www.airwar.ru/enc/bww2/lankast.html
en.wikipedia.org

Avro Lancaster B Mk.I (Special) -


Avro Lancaster B Mk.I (Special) -


Avro Lancaster B Mk.I (Special) - https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Lancaster_617_Sqn_RAF_dropping_Grand_Slam_bomb_on_Arnsberg_viaduct_1945.jpg

upload.wikimedia.org
URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-B-Mk-I-Special-t90388#338088 Verze : 1
Při bloumání po internetu jsem narazil na zajímavou informaci – je to sice poněkud přes 2 meze vezené – angličan o ruském zdroji, ale považuji to za natolik zajímavé, že si dovoluji nabídnout překlad podstatných fakt z článku. Ten je napsán britským stavitelem modelů Kenem Duffeyem, který se specializuje na rozličné zajímavůstky. Článek dále popisuje i nezbytné úpravy, jak z modelu od Airfixe udělat „pravého sověta“. Za další text již nese odpovědnost převážně pan Duffey:
zdroj: vvs.hobbyvista.com


Podle článku Vladimíra Kotělnikova časopise Mir aviacii z ledna 1992 proběhla v září 1944 společná britsko-sovětská akce proti německé bitevní lodi Tirpitz pod názvem Operace Paravan.


Od 6. 00 dne 12. září 1944 bylo na letiště Jagodnik poblíž Archangelska dislokováno 38 Lancasterů, 2 dopravní Liberatory a 1 průzkumné Mosquito. Lancastery patřily k 617. a 9. Sq. a byl to mix typů I a III. Byly upraveny pro přepravu 1 12 000 liberní těžké pumy Tallboy.


10 strojů nouzově přistálo na různých místech v okolí Archangelsku. Některé z nich byly schopné opravy a po ní se - s ruskými navigátory na palubách 28 strojů účastnilo náletu na Tirpitze dne 15. září. Tirpitz byl poškozen a musel se přesunout do fjordu Tromso, kde byl posléze 12 listopadu znovu úspěšně napaden, tentokrát ze základen v Anglii.


V období mezi 16. a 28. září 1944 se všechny službyschopné Lancastery vrátily na své základny v Anglii. V Rusku zůstalo 6 poškozených Lancasterů – 5 Mk. I a 1 Mk. III. 4 z nich byly sovětskými mechaniky zkoumány, zda by byly schopné opravy, a 2 s nejmenšími poškozeními byly předány k opravě do dílen letectva Bělomořské flotily, kde byly zprovozněny pod vedením ing. Kirjanova. Stroje pak užívalo námořní letectvo.


Ze strojů byla sejmuta veškerá výzbroj a zadní věž byla nahrazena krytem z duraluminia. Poškozené příďové části byly nahrazeny novými, opět z průhledného materiálu. Originální britská kamufláž byla ponechána ( odstíny Dark Earth, Dark Green a Night Black ), nahrazeny byly pouze identifikační znaky. Kruhová „paví oka“ byla přetřena zelenou barvou (Russian Green) a místo nich byly nakresleny sovětské rudé hvězdy, lemované tenkou černou linkou. Sovětské výsostné znaky byly aplikovány celkem na 6 místech – obě strany trupu, na obou stranách křídel shora i zespoda. Všechny stroje byly upraveny do identické podoby.


Jeden z Lancasterů dostal trupové číslo „bílá 1“ a byl používán 16. transportní letkou (ruský originální článek uvádí jako pravděpodobné výrobní číslo ME559) jako eskortní pro konvoje, pro protiponorkové patroly a dálkový průzkum. Jeho velmi dobrá vytrvalost letu byla Sověty velmi ceněna.


V srpnu 1945 byl vyslán do Pacifiku, ale pro nedostatek paliva nouzově přistál v Krasnojarsku. Vlétě 1946 byl přelétnut do Rigy, kde posloužil jako učební pomůcka v leteckém technickém učilišti. Jeho další osudy zůstaly neznámé.


Druhý opravený Lancaster dostal trupové číslo „bílá 2“ a sloužil u 70. samostatného dopravního oddílu u letectva Severní flotily. Jeho osudy nejsou příliš známe, pravděpodobně byl koncem války opět těžce poškozen při přistávání na letišti Izmailovo u Moskvy a jako neopravitelný odepsán.


Z toho plyne, že minimálně 2 stroje Lancaster byly používány i sovětským letectvem.


V příloze něco fotografií hotového modelu. Pramen tentýž.
URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-B-Mk-I-Special-t90388#128384 Verze : 1
Něco je jinak - špatně. Nezobrazily se přílohy, takže druhý pokus. 8.) Rolling Eyes
Avro Lancaster B Mk.I (Special) -


Avro Lancaster B Mk.I (Special) -


Avro Lancaster B Mk.I (Special) -


Avro Lancaster B Mk.I (Special) -


Avro Lancaster B Mk.I (Special) -


Avro Lancaster B Mk.I (Special) -


URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-B-Mk-I-Special-t90388#128387 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více