Název: Name: | Pigeon-Fraser Scout | |
Originální název: Original Name: | Pigeon-Fraser Scout | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.05.1917-DD.MM.1917 Pigeon Hollow Spar Co., East Boston, Massachusetts | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1917-DD.MM.1917 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1917 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 454 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 567 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.56 m | |
Délka: Length: | 7.32 m | |
Výška: Height: | 2.65 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | ? m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnome 9B (?) o výkonu 75 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | ? km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Plánovaná rychlost - 153 km/h Max. rychlost podle *) - 166 km/h při zemi Edit: Janko PALIGA-doplnenie | |
Zdroje: Sources: | www.theaerodrome.com www.oldrhinebeck.org www.1000aircraftphotos.com *) Balous, Miroslav: Pigeon-Frasier Pursuit, Letectví a kosmonautika 2013 / 05 |
URL : https://www.valka.cz/Pigeon-Fraser-Scout-t90045#336500Verze : 0
Aubi
MOD
Když 6. dubna 1917 vstoupily Spojené státy do (první světové) války, americká armáda na ni nebyla příliš připravena. Obzvlášť v letectví byla velice pozadu za tím, co na západní frontě představovalo standard. Do Evropy proto byly vyslány delegace, které měly zjistit stav letecké techniky a případně zajistit vhodné technologie pro podporu domácího průmyslu, a současně vláda vyzvala americké firmy, aby zahájily práce na nových typech pro modernizaci amerického letového parku. Jednou z kategorií, se kterými letecká složka amerického spojovacího vojska neměla žádné zkušenosti, byla i letadla stíhací. I díky tomu (a potřebě ověřit možný přínos i pochybných konstrukcí) se prvním typem, který americká vláda v době Albatrosů a Spadů objednala, byl podivný, dráty vyztužený jednoplošník Pigeon Fraser Scout. Ten navrhl George Norman Albree a vyrobila původně loďařská bostonská firma Pigeon Hollow Spar Company, která od roku 1900 vyráběla i automobily a gondoly pro vzducholodě. Scout byl teprve druhým letadlem, který tato firma postavila.
Albreeho Scout (dobový výraz pro stíhací letoun) byl konvenční celodřevěný, plátnem potažený jednoplošník, který měl vršek trupu pokrytý překližkou. Byl jinak směskou obstarožního a nového - křídla a způsob jejich vyztužení pomocí drátů připomínala jednoplošné Morany a Fokkery z roku 1915, přitom ale měla plochou spodní plochu, takže měla profil podobný spíše strojům 20. let než svým současníkům. Podvozek byl standardně odpružený pomocí pružin, tvořících loukotě kol. Nejvýraznějším prvkem letounu ale byl jeho ocas - stroj neměl žádné výškovky, místo toho se pomocí jakéhosi kloubu hýbal nahoru a dolu celý ocas.
Návrh armádu zaujal natolik, že 17. května 1917 objednala dva stroje sériových čísel 116 a 117. První byl dopraven na Langley Field v září a druhý v listopadu, brzy ale byly oba přesunuty k testům na McCook Field. Původně byl Scout poháněn motorem Gnome, ale byl na něm testován i rotační motor Novus. První prototyp byl na Langley hned podroben statickým testům křídla, což znamenalo jeho zničení, druhý měl být v prosinci otestován ve vzduchu, ale hned po startu se zřítil a zabil pilota. Armáda, která navíc mezitím získala dostatek informací o evropském vývoji, ztratila zájem, ačkoli Albree se nevzdával a s použitím křídla ze zničeného stroje začal stavět nový kus. To už armáda zakoupila Nieuporty 28, Spady VII a XIII a Camely a podobné experimentální stroje jí už neměly co nabídnout. Rozestavěný třetí stroj tak skončil ve firemním skladu. Albree snad později postavil čtvrtý stroj pro osobní potřebu, ale to není podloženo.
V roce 1961 objevil letecký nadšenec Cole Palen ve skladu stále fungující firmy Pigeon Hollow Spar Company skoro hotový třetí prototyp, který koupil a dnes se nachází jako (samozřejmě nelétající) exponát v jeho Old Rhinebeck Aerodrome Museum.
Toto letadlo se objevuje, jako mnoho podobných starých a obskurních typů, pod více jmény - Pigeon-Albree, Albree Scout, Timson-Albree, ... Timson byl další z konstruktérů formy Pigeon, autor jejího prvního letounu, a proto je pravděpodobné, že byl zapojen i do stavby tohoto. Fraser pak byl šéfinženýrem společnosti, dohlížel i na stavbu Scoutů a později se firma dokonce na čas přejmenovala na Pigeon-Fraser Hollow Spar Co.
Zdroj:
Dead Pigeon: the first contracted American fighter, the Pigeon Fraser was both ahead of and behind its time.
www.theaerodrome.com
www.oldrhinebeck.org
http://www.aerofiles.com/_pa.html
www.1000aircraftphotos.com
www.historicaircraft.org
http://www.airminded.net/pigeon/pigeon.html
Pohyblivý ocas na muzejním exponátu
Albreeho Scout (dobový výraz pro stíhací letoun) byl konvenční celodřevěný, plátnem potažený jednoplošník, který měl vršek trupu pokrytý překližkou. Byl jinak směskou obstarožního a nového - křídla a způsob jejich vyztužení pomocí drátů připomínala jednoplošné Morany a Fokkery z roku 1915, přitom ale měla plochou spodní plochu, takže měla profil podobný spíše strojům 20. let než svým současníkům. Podvozek byl standardně odpružený pomocí pružin, tvořících loukotě kol. Nejvýraznějším prvkem letounu ale byl jeho ocas - stroj neměl žádné výškovky, místo toho se pomocí jakéhosi kloubu hýbal nahoru a dolu celý ocas.
Návrh armádu zaujal natolik, že 17. května 1917 objednala dva stroje sériových čísel 116 a 117. První byl dopraven na Langley Field v září a druhý v listopadu, brzy ale byly oba přesunuty k testům na McCook Field. Původně byl Scout poháněn motorem Gnome, ale byl na něm testován i rotační motor Novus. První prototyp byl na Langley hned podroben statickým testům křídla, což znamenalo jeho zničení, druhý měl být v prosinci otestován ve vzduchu, ale hned po startu se zřítil a zabil pilota. Armáda, která navíc mezitím získala dostatek informací o evropském vývoji, ztratila zájem, ačkoli Albree se nevzdával a s použitím křídla ze zničeného stroje začal stavět nový kus. To už armáda zakoupila Nieuporty 28, Spady VII a XIII a Camely a podobné experimentální stroje jí už neměly co nabídnout. Rozestavěný třetí stroj tak skončil ve firemním skladu. Albree snad později postavil čtvrtý stroj pro osobní potřebu, ale to není podloženo.
V roce 1961 objevil letecký nadšenec Cole Palen ve skladu stále fungující firmy Pigeon Hollow Spar Company skoro hotový třetí prototyp, který koupil a dnes se nachází jako (samozřejmě nelétající) exponát v jeho Old Rhinebeck Aerodrome Museum.
Toto letadlo se objevuje, jako mnoho podobných starých a obskurních typů, pod více jmény - Pigeon-Albree, Albree Scout, Timson-Albree, ... Timson byl další z konstruktérů formy Pigeon, autor jejího prvního letounu, a proto je pravděpodobné, že byl zapojen i do stavby tohoto. Fraser pak byl šéfinženýrem společnosti, dohlížel i na stavbu Scoutů a později se firma dokonce na čas přejmenovala na Pigeon-Fraser Hollow Spar Co.
Zdroj:
Dead Pigeon: the first contracted American fighter, the Pigeon Fraser was both ahead of and behind its time.
www.theaerodrome.com
www.oldrhinebeck.org
http://www.aerofiles.com/_pa.html
www.1000aircraftphotos.com
www.historicaircraft.org
http://www.airminded.net/pigeon/pigeon.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pohyblivý ocas na muzejním exponátu
URL : https://www.valka.cz/Pigeon-Fraser-Scout-t90045#336502Verze : 2
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.