Main Menu
User Menu

SVK - TATRAPAN

přehled verzí

V podstate existujú dve základné verzie vozidla TATRAPAN, od ktorých sú odvodené subverzie líšiace sa vybavením a umiestnením vonkajších konštrukčných prvkov.

1. TATRAPAN T1/Z1 - transportný automobil na prevoz jednotiek
- TATRAPAN ZASA - transportná a hliadkovacia verzia určená pre jednotky OS SR v misiách (ZASA - Západná Sahara)
- TATRAPAN AMB - zdravotnícky automobil určený na ošetrovanie a prevoz ranených

2. TATRAPAN VESPRA - veliteľsko-štábne vozidlo
- TATRAPAN VESPRA M - veliteľsko-štábne vozidlo (modernizované)
- TATRAPAN VP (TATRAPAN MCP-B) - veliteľské vozidlo systémov PVO
- TATRAPAN PVO - veliteľské vozidlo systémov PVO
- TATRAPAN DELSYS - veliteľské vozidlo na riadenie delostreleckých jednotiek a systémov
- TATRAPAN DELOSYS - veliteľské vozidlo na riadenie delostreleckých jednotiek a systémov
- TATRAPAN BAZUS - veliteľské vozidlo na riadenie húfnic vz. 2000 Zuzana
- TATRAPAN VPG - veliteľské vozidlo určené na riadenie batérie húfnic vz. 2000 Zuzana
- TATRAPAN MOD - veliteľský automobil s modernizovaným motor-prevodovým systémom
- TATRAPAN ASTRAPAN PVO - veliteľský automobil automatizovaného systému velenia a riadenia jednotiek vojskovej PVO
- TATRAPAN VŠRV-2 - veliteľsko-štábny rádiový automobil na vytváranie mobilných miest velenia jednotiek pozemných síl OS SR
- TATRAPAN VŠRV - veliteľsko-štábny rádiový automobil na vytváranie mobilných miest velenia jednotiek pozemných síl OS SR
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#225378Verze : 8
MOD
Pancierový automobil na báze TATRA 815 6x6 – TATRAPAN bol do výzbroje Armády Slovenskej republiky zaradený 05.12.1994, jeho modernizovaná verzia (Tatrapan MOD) s oficiálnym názvom pancierový automobil – MARTAN bola zavedená dňa 28.9.2000 rozhodnutím č. SEMPO/K-612/26-30.


archív autora
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#251861Verze : 0
MOD
Vážení kolegové,
díky laskavosti Martina Kollera mohu vás seznámit s prototypem obrněného transportéru Tatrapan. Prototyp byl v roce 1990 představen "novému politickému velení" v prostorách letiště Kbely.


Vývoj obrněného vozidla byl údajně zahájen v druhé polovině osmdesátých let týmem inž. Pěchoučka z VÚ-010 Vyškov.


Poznámka pod čarou
Současné označení podvozku: Tatra 815 VP 21 265 6x6.1R, nebo VP 21 275 6x6.1R podle výkonu použité pohonné jednotky.


P. S.
Děkuji kolegovi buko1 za upozornění na druhou variantu označení podvozku.
SVK - TATRAPAN - Foto via M. Koller.

Foto via M. Koller.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357570Verze : 0
MOD
Diskuse
Dle neověřenýcj informací (je to jen předaná informace a nemám to z oficiálních míst) má AČR o tento typ také zájem a v brzké době by se měl objevit v Hradci Králové na zkoušku, kde by měl nahradit OT-64 zdrav, který se bude vyřazovat.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#93829Verze : 0
Je mozne se nekde dopatrat aspon trochu historie vyvoje a vseobecne duvodu vzniku konceptu Tatrapan? Zajima mne to predevsim z hlediska, zda se melo jednat o soucast cele CSLA s vyhledem rekneme na 9.-10. petiletku, nebo se jedna ciste o Slovenskou zalezitost?
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357412Verze : 0
V publikácii autorov ZUPKO, Štefan a ZUPKO, Juraj: Obrnená technika - výroba v SR 1944-2001; Magnet Press Slovakia 2002; ISBN 80-968073-8-2 sa udáva že vývoj Tatrapanu sa začal v 80. rokoch 20. storočia. Prvá etapa vývoja bola ukončená v roku 1990. Takže išlo o federálnu záležitosť, ktorá bola dokončená v SR, nakoľko vývoj prebiehal v PPS Detva.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357456Verze : 0
MOD
Kromě slovenských organizací se na vývoji Tatrapanu podílel i výzkumák ve Vyškově. Tatrapan (snad v provedení VESPRA) absolvoval vojskové zkoušky v roce 1993 u AČR a ČR měla získat na jeho výrobu potřebnou dokumentaci a duševní práva.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357517Verze : 0
MOD
Obe základné verzie (T1/Z1 a VESPRA) boli vyvíjané spoločne (myslím ešte v rámci federácie). Na vývoji VESPRA, ako druhej variante vozidla sa okrem ZŤS VVÚ Martin podieľal aj VÚ 010 Vyškov, PPS Detva a.s., VAB Sipox a.s. a Konštrukta-Defence Trenčín.
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357525Verze : 0
MOD
Fotka prototypu je opravdu zajimava...nektere kombinace podvozku a ostatnich skupin vypadaji na prvni pohled jako hra na to "tak co bychom jeste zkombinovali", ale pri rozpracovani to pak da i smysl.


No a vozidlo bylo vyvinuto jako nahrada ci dalsi rozsireni VS? Podle mne spis rozsireni, nebot SKOT ani platformu BVP to nemohlo nahradit v pruchodnosti a naopak je to prevysovalo prepravni kapacitou, podobne jako vsechno ostatni. Snad krome vozidel typu 1V12, ale to jsou zase pasy...co vy na to?


Nebo uz tenkrat tusili, ze arzenal panciru a pasu nebude mozne v Evrope tak dobre vyuzit a bylo se treba pripravovat na stav, ke kteremu se Evropa de facto dopracovala ke dnesku?


PS: po te publikaci zapatram...Cool. Dekuji za vyse uvedene informace k vyvoji vozidla
URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#357599Verze : 0
Spoločnosť VÝVOJ Martin, a.s. spolupracovala s Legendary Pictures a Armatex Kft., Maďarsko pri natáčaní, technickej podpore projektu, na úpravách konštrukcií vozidiel a iných aktivitách na novom sci-fi akčnom filme Spectral, ktorého svetová premiéra sa uskutočnila 9. decembra 2016.


https://www.vyvoj.sk/film-spectral




URL : https://www.valka.cz/SVK-TATRAPAN-t8809#565453Verze : 3