Název: Name: | Rolls-Royce Merlin 61 | Rolls-Royce Merlin 61 |
Originální název: Original Name: | Rolls-Royce Merlin 61 | |
Kategorie: Category: | vidlicový motor | vee engine |
Výrobce: Producer: | Rolls-Royce Ltd., Osmaston, Derby, Crewe | |
Období výroby: Production Period: | 02.03.1942-DD.MM.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 734 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1942 | |
Použití: Use: | Spitfire F Mk.IX, Spitfire P.R. Mk.XI, | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 12 | |
Hmotnost: Weight: | 744 kg | 1640 lb |
Celková délka: Overall Length: | 2250 mm | 7ft 4,58in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 781 mm | 2ft 6,75in |
Celková výška: Overall Height: | 1016 mm | 3ft 4in |
Vrtání: Bore: | 137 mm | 5,4in |
Zdvih: Stroke: | 152 mm | 5,98in |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 27,021 l | 1,647 cu in |
Palivo: Fuel: | benzín oktanového čísla 100/130 | Gasoline with an octane rating 100/130. |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | Dvojitý karburátor S.U. A.V.T.44/206 s automatickou kontrolu plnění. | Twin-choke updraught Rolls-Royce/ S.U. A.V.T.44/206 carburettor with automatic mixture control. |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 6,0 : 1 | 6,0 : 1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | přeplňování dvourychlostním dvoustupňovým radiálním mechanickým kompresorem s mezichladičem | Supercharged: Two-speed, two-stage. Boost pressure automatically linked to the throttle, coolant-air aftercooler between the second stage and the engine. |
Chlazení: Cooling: | přetlakové kapalinové (směs vody (70%) a etylen glykolu (30%) | Liquid-cooled pressurised, 70% water and 30% ethylene glycol coolant mixture. |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 962 kW při 3000 ot/min | 1290 bhp at 3000 rpm |
Poznámka: Note: | Výkon motoru: vzletový - 962 kW (1 308 k) při 3 000 ot/min a plnícím tlaku 0,827 baru (+620,581 mm Hg). bojový - 1 167 kW (1 587 k) při 3 000 ot/min v h= 3 429 m a plnícím tlaku 0,827 baru (+620,581 mm Hg) střední stupeň plnění a 1 178 kW (1 602 k) při 3 000 ot/min v h= 7 163 m a plnícím tlaku 1,034 baru (775,726 mm Hg) vysoký stupeň plnění. Ventilový rozvod: OHC, dva sací a dva výfukové ventily pro každý válec, výfukové ventily byly chlazeny sodíkem. | Performance, Power output: 1,290 hp at 3,000 rpm boosted +12.000 psi for take-off, 1,565 hp at 3,000 rpm at 12,250 ft boosted +15.000 psi, MS gear 1,580 hp at 3,000 rpm at 23,500 ft, boosted +15.000 psi FS gear. Valvetrain: Overhead camshaft, two intake and two exhaust valves per cylinder, sodium-cooled exhaust valve stems. |
Zdroje: Sources: | Bruce Robertson, Spitfire - The Story of a Famous Fighter, Hemel Hempstead, Hertfordshire, UK: Model & Allied Publications Ltd., 1960. Third revised edition 1973. ISBN 0-900435-11-9 http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/engines.htm www.historyofwar.org http://www.jshawmsc.f2s.com/merlin.htm http://www.spitfireart.com/merlin_engines.html archiv autora |