Main Menu
User Menu

VK 45.01 (P)

     
Název:
Name:
VK 45.01 (P)
Originální název:
Original Name:
VK 45.01 (P)
Kategorie:
Category:
těžký tank
Výrobce:
Producer:
Nibelungenwerke, Sankt Valentin /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1942-DD.10.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.04.1942
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
59305 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9540 mm
Délka korby:
Hull Length:
6600 mm
Celková šířka:
Overall Width:
3200 (3400) mm
Celková výška:
Overall Height:
2900 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
480 mm
Šířka pásu:
Track Width:
600/640 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,12 (0,11) MPa
Pancéřování:
Armour:
Korba:
horné čelo - 100 mm
dolné čelo - 80 mm
horné boky - 80 mm
dolné boky - 60 mm
zadok - 40-80 mm
strop - 25 mm
predné dno - 20 mm

Veža:
štít kanóna - 70 mm
boky a zadok - 80 mm (rádiusový tvar)
strop - 25 mm
veliteľská vežička - 50 mm (rádiusový tvar)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
2 x Porsche typ 101 (zážihový 10-valec, objem 15.000 cm3)
2 x elektrický generátor Siemens typ aGV 275/24 (275 kW)
2 x elektromotor Siemens typ D1495a (230 kW)
Výkon:
Power:
231,2 kW při 2500 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
elektrické riadenie (bez mechanickej prevodovky)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
35 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
8 - 10 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
105 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
48 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,6 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,3 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
8,8 cm KwK 36 L/56
(64 (80) nábojov)
Vedlejší:
Secondary:
2 x guľomet MG 34 (4350 nábojov)
1 x MP 38/MP 40 (192 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Pásy:
Kgs 62/600/130, neskôr Kgs 62/640/130 (109 článkov v jednom páse)
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzerkampfwagen VI P (Sd.Kfz.181) The History of the Porsche typ 100 and 101 also knows as the Leopard and Tiger (P), Darlington Productions, Inc; 1.vydanie, rok vydania 1997, ISBN-10: 1892848031, ISBN-13: 978-1892848031
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#409797Verze : 1
MOD
Priamy konkurent v súťaži pri vývoji Tigera z konštrukčnej kancelárie Ferdinanda Porscheho. Výkon bol na hnacie kolesá prenášaný elektromechanickou spojkou Siemens-Porsche.
20.4.1942 o 11.00 hod. bol zahájený program skúšok, na ktorom sa zúčastnil i Henschelov prototyp VK 4501(H). Obe so zhodnou vežou a výzbrojou. Porscheho prototyp vyšiel víťazne v rýchlostnej skúške, Henschel vyhral skúšky v priechodnosti a manévrovacích vlastnostiach. Po týchto testoch Adolf Hitler nariadil pokračovať v ďalších testoch, ktoré sa odohrali v máji v skúšobnom tankovom stredisku Berka. Vďaka zložitosti Porscheho pohonu vyhral Henschel.

Porsche však už zahájil výrobu 100 ks podvozkov a ich ďalší osud v podobe vzniknutia 91 kusov stíhača tankov Ferdinand je všeobecne známy.
Celkovo vzniklo 10 tankov (z toho 7 ks s vežou prvého prevedenia s nízkou strechou). Týchto 10 prototypov bolo vyrobených po dvoch päťkusových sériách. Prvá séria bola charakteristická užšími blatníkmi (600 mm), druhá séria mala blatníky široké 700 mm. Celkovo boli pre plnohodnotné stroje určené podvozky Fgst.Nr.150001 - 150009 a Fgst.Nr.150013. Prvý prototyp (nie Fgst.Nr.150001, ten bol dokončený ako tretí alebo štvrtý) bol dohotovený 18.4.1942 a Hitlerovi bol predstavený na jeho narodeniny 20.4.1942. Ďalší tank bol dokončený 6/1942 a bol odoslaný na testy do Kummersdorfu. Ďalšie dva tanky boli v 8/1942 odoslané na testy do testovacieho strediska v Döllersheimu. A celkový počet dollersheimských prototypov stúpol koncom 9/1942 na päť kusov. Tie slúžili k výcviku posádok schwere Panzer-Abteilung 503. Dva tanky boli začiatkom 11/1942 odoslané na polygón Berka, kde prebehli porovnávacie testy Wa Prüf 6 s konkurenčným VK 45.01(H).

Konečné rozhodnutie o využití komponentov rozbehnutej 100 ks série VK 45.01(P) bolo takéto :

- 90 ks podvozkov malo byť prebudovaných na stíhač tankov Ferdinand.
- 3 ks VK 45.01(P) mali byť prestavané na Rammtiger
- 3 ks VK 45.01(P) mali byť prestavané na Bergepanzer Tiger(P)
- 1 ks VK 45.01(P) mal byť prebudovaný na stroj s hydraulickým riadením Porsche typ 102
- 2 ks VK 45.01(P) si ponechalo WaPrüf 6 na ďalšie testy a neskôr poslúžili i k výcviku

Posledný VK 45.01(P) sériového čísla Fgst.Nr.150013 bol prekonvertovaný na veliteľský stroj Panzerbefehlswagen VI (P). Zaujímavosťou je, že sériové číslo Fgst.Nr.150013 bola použité na dvoch rozličných platformách. V podobe stíhača tankov Ferdinand figuroval 1.9.1943 v rámci schwere Panzer-Jäger Abteilung 653 (taktické číslo 322).

Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzerkampfwagen VI P (Sd.Kfz.181) The History of the Porsche typ 100 and 101 also knows as the Leopard and Tiger (P), Darlington Productions, Inc; 1.vydanie, rok vydania 1997, ISBN-10: 1892848031, ISBN-13: 978-1892848031


Dvojica prototypov vyťahuje zapadnutý tretí prototyp.



Prototypy testované v Dollersheime zároveň poslúžili ako svičné stroje pre tankistov s.Pz.Abt.503.

Proeotyp z prvej päť kusovej série s blatníkmi širokými 600 mm. Všimnite si, že blatníky sú iba v prednej a v zadej časti korby nad páasmi, chýbajú po bokoch korby. Bočné blatníky sa montovali až u druhej päť kusovej série s blatníkmi širokými 700 mm.
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#25986Verze : 7
MOD
Skúšky...


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#25987Verze : 0
MOD
...


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#31380Verze : 0
MOD
...

Fotografie zo skúšok.




URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34103Verze : 2
MOD
...






URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34104Verze : 0
MOD
...






URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34105Verze : 0
MOD
...






URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34380Verze : 0
...


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34381Verze : 0
VK-4501(P) při jizdních zkouškách v roce 1942 se závažím místo věže.


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#160688Verze : 0
Jeden z prototypov. Zaujímavosťou je modifikácia blatníkov.

www.bundesarchiv.de
www.ebay.de




Predvádzanie nových zbraní, Winniza (Ukrajina) 12/1942
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#338592Verze : 1
MOD
www.ebay.de

Záber z továrne na dvojicu prototypov a drevenú maketu v pozadí vpravo.

Iný pohľad na maketu.
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#494467Verze : 0
MOD
Schéma pancéřování VK 45.01 (P). Žlutě zvýrazněny partie korby, které byly u bojově nasazeného exempláře zesíleny o dodatečných 100 mm.


Zdroj:
Сергеев П.Н.: Военные машины 99 - Тигр Порше, Кировское общество Любителей военной техники и моделизма, 2004.

Schéma pancéřování VK 45.01 (P) ve formátu síla pancíře (mm)/úhel(°)
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#504348Verze : 0
Diskuse
Osud Porscheho tanku byl predurcen jiz pri navrhu. Neni jasne z jakych duvodu Porsche prosazoval ve valecnych podminkach naprosto nepouzitelne pohonne usporadani...
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34106Verze : 0
MOD
Takýto kombinovaný benzíno-elektrický pohon sľuboval lepšie jazdné vlastnosti, dlhšiu životnosť a lepšie ovládanie vozidla než klasický pohon spaľovacím motorom a s mechanickou prevodovkou. Samozrejme, že zložitosť tejto koncepcie je v bojových podmienkach nevýhodná. V mierovom využití by bol tento druh pohonu veľmi zaujímavý.
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34114Verze : 0
MOD
Podvozok so záťažou simulujúcou hmotnosť veže s namaľovaným sériovým číslom identifikovaným ako Fgst.Nr.150073.

www.facebook.com



URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#609432Verze : 3
MOD