VK 45.01 (P)

     
Název:
Name:
VK 45.01 (P) VK 45.01 (P)
Originální název:
Original Name:
VK 45.01 (P)
Kategorie:
Category:
těžký tank heavy tank
Výrobce:
Producer:
DD.04..1942-DD.10..1942 Nibelungenwerke, Sankt Valentin /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1942-DD.10.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.04.1942
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
59305 kg 130745 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9540 mm 31 ft 3 ⅝ in
Délka korby:
Hull Length:
6600 mm 21 ft 7 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
3200 (3400) mm 10 ft 6 in (11 ft 1 ⅞ in)
Celková výška:
Overall Height:
2900 mm 9 ft 6 ⅛ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
480 mm 1 ft 6 ⅞ in
Šířka pásu:
Track Width:
600/640 mm 1 ft 11 ⅝ in / 2 ft 1 ¼ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,12 (0,11) MPa 17.4 (15.95) psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
horné čelo - 100 mm
dolné čelo - 80 mm
horné boky - 80 mm
dolné boky - 60 mm
zadok - 40-80 mm
strop - 25 mm
predné dno - 20 mm

Veža:
štít kanóna - 70 mm
boky a zadok - 80 mm (rádiusový tvar)
strop - 25 mm
veliteľská vežička - 50 mm (rádiusový tvar)
Hull:
upper front - 100 mm
lower front - 80 mm
upper sides - 80 mm
lower sides - 60 mm
rear - 40-80 mm
roof - 25 mm
belly - 20 mm

Turret:
gun shield - 70 mm
sides & rear - 80 mm (Rd)
roof - 25 mm
commander´s cupola - 50 mm (Rd)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
2 x Porsche typ 101 (zážihový 10-valec, objem 15.000 cm3)
2 x elektrický generátor Siemens typ aGV 275/24 (275 kW)
2 x elektromotor Siemens typ D1495a (230 kW)
2 x Porsche typ 101 (gasoline, 10 cyl., 15.000 cm3)
2 x Siemens generators typ aGV 275/24 (275 kW)
2 x Siemens electric motors type D1495a (230 kW)
Výkon:
Power:
228 kW při 2500 ot/min 305.8 bhp at 2500 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
elektrické riadenie (bez mechanickej prevodovky) electric control
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
35 km/h 22 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
8 - 10 km/h 5 - 6 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
105 km 65 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
48 km 30 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,6 m 102 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,3 m 51 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
8,8 cm KwK 36 L/56
(64 (80) nábojov)
8,8 cm KwK 36 L/56
(64 (80) rounds)
Vedlejší:
Secondary:
2 x guľomet MG 34 (4350 nábojov)
1 x MP 38/MP 40 (192 nábojov)
2 x machine gun MG 34 (4350 rounds)
1 x MP 38/MP 40 (192 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Pásy:
Kgs 62/600/130, neskôr Kgs 62/640/130 (109 článkov v jednom páse)
Tracks:
Kgs 62/600/130, later Kgs 62/640/130 (109 links per side)
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzerkampfwagen VI P (Sd.Kfz.181) The History of the Porsche typ 100 and 101 also knows as the Leopard and Tiger (P), Darlington Productions, Inc; 1.vydanie, rok vydania 1997, ISBN-10: 1892848031, ISBN-13: 978-1892848031
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#409797 Verze : 1
Priamy konkurent v súťaži pri vývoji Tigera z konštrukčnej kancelárie Ferdinanda Porscheho. Výkon bol na hnacie kolesá prenášaný elektromechanickou spojkou Siemens-Porsche.
20.4.1942 o 11.00 hod. bol zahájený program skúšok, na ktorom sa zúčastnil i Henschelov prototyp VK 45.01(H). Obe so zhodnou vežou a výzbrojou. Porscheho prototyp vyšiel víťazne v rýchlostnej skúške, Henschel vyhral skúšky v priechodnosti a manévrovacích vlastnostiach. Po týchto testoch Adolf Hitler nariadil pokračovať v ďalších testoch, ktoré sa odohrali v máji v skúšobnom tankovom stredisku Berka. Vďaka zložitosti Porscheho pohonu vyhral Henschel.

Porsche však už zahájil výrobu 100 ks podvozkov a ich ďalší osud v podobe vzniknutia 91 kusov stíhača tankov Ferdinand je všeobecne známy.
Celkovo vzniklo 10 tankov (z toho 7 ks s vežou prvého prevedenia s nízkou strechou). Týchto 10 prototypov bolo vyrobených po dvoch päťkusových sériách. Prvá séria bola charakteristická užšími blatníkmi (600 mm), druhá séria mala blatníky široké 700 mm. Celkovo boli pre plnohodnotné stroje určené podvozky Fgst.Nr.150001 - 150009 a Fgst.Nr.150013.
V najnovšom zdroji1) sú uvedené Fgst.Nr.150001 - 150014. Pravdepodobne ide o čísla, ktoré boli vyhradené pre tento typ, no všetky neboli reálne použité.

Prvý prototyp (nie Fgst.Nr.150001, ten bol dokončený ako tretí alebo štvrtý) bol dohotovený 18.4.1942 a Hitlerovi bol predstavený na jeho narodeniny 20.4.1942. Ďalší tank bol dokončený 6/1942 a bol odoslaný na testy do Kummersdorfu. Ďalšie dva tanky boli v 8/1942 odoslané na testy do testovacieho strediska v Döllersheimu. A celkový počet dollersheimských prototypov stúpol koncom 9/1942 na päť kusov. Tie slúžili k výcviku posádok schwere Panzer-Abteilung 503. Dva tanky boli začiatkom 11/1942 odoslané na polygón Berka, kde prebehli porovnávacie testy WaPrüf 6 s konkurenčným VK 45.01(H).

Konečné rozhodnutie o využití komponentov rozbehnutej 100 ks série VK 45.01(P) bolo takéto:

- 90 ks podvozkov malo byť prebudovaných na stíhač tankov Ferdinand.
- 3 ks VK 45.01(P) mali byť prestavané na Rammtiger
- 3 ks VK 45.01(P) mali byť prestavané na Bergepanzer Tiger(P)
- 1 ks VK 45.01(P) mal byť prebudovaný na stroj s hydraulickým riadením Porsche typ 102
- 2 ks VK 45.01(P) si ponechalo WaPrüf 6 na ďalšie testy a neskôr poslúžili i k výcviku

Posledný VK 45.01(P) sériového čísla Fgst.Nr.150013 bol prekonvertovaný na veliteľský stroj Panzerbefehlswagen VI (P). Zaujímavosťou je, že sériové číslo Fgst.Nr.150013 bola použité na dvoch rozličných platformách. V podobe stíhača tankov Ferdinand figuroval 1.9.1943 v rámci schwere Panzerjäger-Abteilung 653 (taktické číslo 322).

Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzerkampfwagen VI P (Sd.Kfz.181) The History of the Porsche typ 100 and 101 also knows as the Leopard and Tiger (P), Darlington Productions, Inc; 1.vydanie, rok vydania 1997, ISBN-10: 1892848031, ISBN-13: 978-1892848031
1)Thomas L. Jentz, Hillary Louis Doyle - Panzer Tracts No.23 - Panzer Production from 1933 to 1945, dátum vydania 2011, no ISBN

VK 45.01 (P) - Dvojica prototypov vyťahuje zapadnutý tretí prototyp.

Dvojica prototypov vyťahuje zapadnutý tretí prototyp.
VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) - Prototypy testované v Dollersheime zároveň poslúžili ako svičné stroje pre tankistov s.Pz.Abt.503.

Prototypy testované v Dollersheime zároveň poslúžili ako svičné stroje pre tankistov s.Pz.Abt.503.
VK 45.01 (P) - Proeotyp z prvej päť kusovej série s blatníkmi širokými 600 mm. Všimnite si, že blatníky sú iba v prednej a v zadej časti korby nad páasmi, chýbajú po bokoch korby. Bočné blatníky sa montovali až u druhej päť kusovej série s blatníkmi širokými 700 mm.

Proeotyp z prvej päť kusovej série s blatníkmi širokými 600 mm. Všimnite si, že blatníky sú iba v prednej a v zadej časti korby nad páasmi, chýbajú po bokoch korby. Bočné blatníky sa montovali až u druhej päť kusovej série s blatníkmi širokými 700 mm.
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#25986 Verze : 11
...
VK 45.01 (P) -


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#31380 Verze : 0
...
VK 45.01 (P) - Fotografie zo skúšok.

Fotografie zo skúšok.
VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) -


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34103 Verze : 2
...
VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) -


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34104 Verze : 0
...
VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) -


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34105 Verze : 0
...
VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) -


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34380 Verze : 0
...
VK 45.01 (P) -


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34381 Verze : 0
VK-4501(P) při jizdních zkouškách v roce 1942 se závažím místo věže.
VK 45.01 (P) -


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#160688 Verze : 0
Jeden z prototypov. Zaujímavosťou je modifikácia blatníkov.

www.bundesarchiv.de
www.ebay.de

VK 45.01 (P) -


VK 45.01 (P) - Predvádzanie nových zbraní, Winniza (Ukrajina) 12/1942

Predvádzanie nových zbraní, Winniza (Ukrajina) 12/1942
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#338592 Verze : 1
www.ebay.de
VK 45.01 (P) - Záber z továrne na dvojicu prototypov a drevenú maketu v pozadí vpravo.

Záber z továrne na dvojicu prototypov a drevenú maketu v pozadí vpravo.
VK 45.01 (P) - Iný pohľad na maketu.

Iný pohľad na maketu.
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#494467 Verze : 0
Schéma pancéřování VK 45.01 (P). Žlutě zvýrazněny partie korby, které byly u bojově nasazeného exempláře zesíleny o dodatečných 100 mm.


Zdroj:
Сергеев П.Н.: Военные машины 99 - Тигр Порше, Кировское общество Любителей военной техники и моделизма, 2004.
VK 45.01 (P) - Schéma pancéřování VK 45.01 (P) ve formátu síla pancíře (mm)/úhel(°)

Schéma pancéřování VK 45.01 (P) ve formátu síla pancíře (mm)/úhel(°)
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#504348 Verze : 0

Diskuse

Osud Porscheho tanku byl predurcen jiz pri navrhu. Neni jasne z jakych duvodu Porsche prosazoval ve valecnych podminkach naprosto nepouzitelne pohonne usporadani...
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34106 Verze : 0
Takýto kombinovaný benzíno-elektrický pohon sľuboval lepšie jazdné vlastnosti, dlhšiu životnosť a lepšie ovládanie vozidla než klasický pohon spaľovacím motorom a s mechanickou prevodovkou. Samozrejme, že zložitosť tejto koncepcie je v bojových podmienkach nevýhodná. V mierovom využití by bol tento druh pohonu veľmi zaujímavý.
URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#34114 Verze : 0
Podvozok so záťažou simulujúcou hmotnosť veže s namaľovaným sériovým číslom identifikovaným ako Fgst.Nr.150073.

www.facebook.com

VK 45.01 (P) -


URL : https://www.valka.cz/VK-45-01-P-t8761#609432 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více