Supermarine Spitfire Mk.XVIII

Supermarine Spitfire FR Mk.XVIII
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire Mk.XVIII Supermarine Spitfire Mk.XVIII
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire Mk.XVIII
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.03.1946 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1945-DD.03.1946 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
99 stíhacích a 201 stíhacích / fotoprůzkumných
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.03.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4500 kg 9921 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4990 kg 11001 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,230 m 36ft 10in
Délka:
Length:
10,040 m 32ft 11,3in
Výška:
Height:
3,890 m 12ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2 242.0 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
200,18 kg/m2 41 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 65, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 1 517,5 kW, nebo
Rolls-Royce Griffon 67, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 1 771 kW při 2 750 ot/min.
Vrtule pětilistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm
Rolls-Royce Griffon 65, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,035 hp at take-off or
Rolls-Royce Griffon 67, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,375 hp at take-off,
driving a five-blade constant-speed propeller type Rotol of 10ft 5in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
779,9 l (F Mk.XVIII)
638,8 l (FR Mk.XVIII)
206 UK gallons (F Mk XVIII)
140.5 UK gallons (FR Mk XVIII)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
721 km/h v 7925 m 448 mph in 26000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
587.4 km/h v 6096 m 365 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13500 m 44291 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech (po 120 granátech)
2x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v křídlech (po 250 nábojích).


Pumový náklad: 1x 227 kg pod trupem, 2x 113 kg pod křídly nebo
4x neřízené protizemní rakety Mk.8 nebo Mk.9.
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons, 150 rpg and
two fixed forwar-firing 0.5 inch Browning M2 machine guns, 250 rpg.


Bomb load: Up to 1,000 lb (one 500 lb bomb and two 250 lb bombs or
four 3 inch rocket projectiles type Mk.8 or Mk.9.
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
- Supermarine Type 394
- Jednalo se o poslední válečnou verzi, která byla již vyvinuta čistě pro motor Griffon
- Konstrukce byla zesílena a zároveň byla zvětšena zásoba paliva, křídla typu „E“, snížený hřbet trupu a kabina s kapkovitým překrytem zlepšující výhled.
- Zavedením nových koncových oblouků křídel se mírně zmenšilo rozpětí (11,140 m).
- Průzkumná verze nesla dvě vertikální kamery F.24 a jednu kameru F.24 šikmo uloženou, nebo jedna svisle uložená typu F.52. Zásoba paliva byla snížena na 638,8 l.
- Bojově nasazen v Malajsii a Palestině.
- Supermarine Type 394
- Fighter and fighter-reconnaissance; developments of Mk.XIV, tropicalised
- Externally the Mk.XVIII was very similar to late production Mk.XIVs. It had the bubble canopy and cut back fuselage. It was armed with the “E″ wing, with two 0.79in cannon and two 0.50in machine guns, or four 0.79in cannon.
- 300 were produced, 201 of which were FR (Fighter Reconnaissance) aircraft, which sacrificed some fuel capacity to carry two F.24 vertical cameras and one F.24 oblique camera or one vertical camera F.52.
- It used either a 2,035 hp Griffon 65 or a 2,340 hp Griffon 67. The Mk.XVIII saw service after the Second World War, in Malaya and in Palestine
Zdroje:
Sources:
David Brown, The Spitfire That Went to Sea, Greenhill Books, London 1989. ISBN: 1-85367-039-1.
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
Jerry Scutts, Squadron/Signal, Aircraft No. 39, Spitfire in Action
www.fleetairarmarchive.net
http://www.allenaircraftresprays.co.uk/Seafire.htm
www.supermarine-spitfire.co.uk
http://www.airwar.ru/enc/fww2/sfire15.html
www.aviarmor.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIII-t86768#321398 Verze : 0
Supermarine Spitfire Mk.XVIII
a Supermarine Spitfire FR Mk.XVIII
Type 394



Stručná historie letounu:


V roce 1943 byl továrním konstrukčním týmem Supermarine navržen projekt nového letounu, neoficiálně označeného Super Spitfire. V praxi to znamenalo, že tento letoun byl od začátku stavěn pro motor Rolls-Royce Griffon a nejednalo se tedy o nouzovou úpravu draku pro tento vysokovýkonný motor, tak tomu bylo u předešlé verze Spitfire Mk.XIV. Čtrnáctka, to byl ve své podstatě pro motor Griffon upravený Spitfire Mk.VIII. O Spitfiru Mk.XIV se zmiňuji úmyslně, protože ač byla verze Mk.XVIII novou konstrukcí, nebyl mezi nimi viditelný rozdíl.
Rozdíl tu samozřejmě byl a to ve větší kapacitě palivových nádrží, jednak to byla nová nádrž v zadní části trupu a dále to byly nádrže v křídlech. Výsledkem byla vyšší hmotnost letounu způsobená hmotností paliva a také hmotností samosvorných palivových nádrží. Nárůst hmotnosti si vyžádal zesílenou konstrukci draku, křídel a podvozku.
Prvních 99 letadel bylo vyrobeno ve stíhací podobě, dalších 200 letadel bylo vyrobeno ve foto-průzkumné verzi, s výhodou uchování své hlavňové výzbroje.


Spitfiry Mk.XVIII se již nestačily zapojit do bojů druhé světové války, ale do boje se nakonec dostaly, bylo to v Palestině, kde 32. a 208. peruť bojovala proti izraelským i proti egyptským Spitfirům starších verzí, to bylo v letech 1948 – 1949. Na samém začátku padesátých let byly tyto Spitfiry nasazeny ještě proti teroristům v Malajsii.
Letoun byl piloty i pozemním personálem hodnocen kladně. Používala je RAF a indické letectvo, které zřejmě několik strojů této verze předalo Thajsku spolu se Spitfiry Mk.XIV.



Použité prameny:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Phil H. Listemann, Supermarine Spitfire Mk.XII, Philedition, 2008, ISBN-13: 978-2952638142
Richard Ward, Supermarine Spitfire Mk. XII-24, Supermarine Seafire Mk.I-47., Aircam Aviation Series No.8, Arco Pub, 1969, ISBN-13: 978-0668021098
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
L+K č 5, 6, 7 a 8 / 1992, Z. Pátek a R. Theiner, Monografie
www.historyofwar.org
www.military-aircraft.org.uk
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIII-t86768#331654 Verze : 0
Fotografie stíhacího Spitfiru a fotoprůzkumné verze.


Prameny: en.wikipedia.org
a můj archiv

Supermarine Spitfire Mk.XVIII -


Supermarine Spitfire Mk.XVIII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIII-t86768#385523 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit18.html

Supermarine Spitfire Mk.XVIII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XVIII-t86768#538634 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více